AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #201 Del Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fordi den bekjente virkelig ikke vil fortelle intime og personlige helsedetaljer til deg. Anonymkode: a54f0...b4d Merkelig at dette skal gjelde absolutt alle de uføre personene som folk kjenner til. Anonymkode: cbc75...451 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #202 Del Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så med andre ord kan ikke vi som er uføretrygdet, vinne? Mange kan ikke ta ringevakter, arbeidsgivere vil ikke gi oss små stillinger, folk som ikke er uføretrygdet sier "men du kan jo bare..." eller "du har vondt i vilja di". Suger å være oss. Anonymkode: a977c...f99 Er bare å leve sitt eget liv så godt man kan med de forutsetninger man har, og så drite i (og le av) de kunnskapsløse folkene. Ønsker deg alt godt 🥰 Anonymkode: ccf40...445 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #203 Del Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis så mange av dere ser at folk utnytter systemet så mye, hvorfor varsler dere ikke NAV om det da? Istedenfor å sitte på KG å skrive om det? Anonymkode: a977c...f99 Igjen må en nevne faktumet med at NAV gjør ingenting overhodet med slike "meldinger" Anonymkode: cbc75...451 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 18. april 2024 #204 Del Skrevet 18. april 2024 Sofakona skrev (1 time siden): Det er slike som deg som gjør at mennesker som er uføretrygdet ikke sier at de er det... Gammel er du? Tror du at alt du ser på nett er sant? Kunne du se hva denne person som gikk tur i fjellet hadde det dager etterpå.? En bekjent....du burde ikke tro og tenke....du er bare en av disse som tror at du vet alt og tror at siden mennesker kan leve normalt liv kan de også jobbe. Får håpe du aldri blir uføretrygdet.. for da er det best du holder sengen 24 timer og ikke gå i butikken etc..naboene kan jo tro du ikke er så syk I Ballangen er 25% uføre, tror du virkelig at de alle er for syke til å jobbe, eller kan det være at de heller blir uføre enn å flytte dit det er jobber? Våler 20% akkurat samme, veldig syke man er enkelte steder da??? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #205 Del Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så med andre ord kan ikke vi som er uføretrygdet, vinne? Mange kan ikke ta ringevakter, arbeidsgivere vil ikke gi oss små stillinger, folk som ikke er uføretrygdet sier "men du kan jo bare..." eller "du har vondt i vilja di". Suger å være oss. Anonymkode: a977c...f99 Jeg tenker at hvis man faktisk er istand til å jobbe 20-40% som var utganspunktet her, så er man skikkelig uheldig hvis man ikke klarer å ta noen av vaktene man blir spurt om. Anonymkode: cf5ab...054 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #206 Del Skrevet 18. april 2024 Sofakona skrev (1 time siden): Vet du hva...om de frivillige har jugd seg til aap.. frivillig gjort alt for å få uføretrygd.. frivillig jugd og betalte timer til leger et..ja da er de faktisk syke nok til å få uføretrygd. For ingen friske mennesker gjøre dette frivillig og på høy for at de er lei å jobbe Bra innstilling. Dermed er det jo ingen som jukser til seg trygd. De er syke om de gidder. Anonymkode: cbc75...451 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #207 Del Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at hvis man faktisk er istand til å jobbe 20-40% som var utganspunktet her, så er man skikkelig uheldig hvis man ikke klarer å ta noen av vaktene man blir spurt om. Anonymkode: cf5ab...054 Nå var det jo etterspørsel etter litt mer stabilitet og faste, trygge rammer fra meg, da. Ringevikar funker ikke for alle. Man bør jo ha et tilbud som faktisk fungerer for alle som kan jobbe, hvis man vil at alle skal kunne jobbe noe. Anonymkode: a977c...f99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 22. april 2024 #208 Del Skrevet 22. april 2024 Tråden er ryddet for nedsettende innlegg, brukerdebatt, brukerangrep, latterliggjøring og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 23. april 2024 #209 Del Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (På 18.4.2024 den 14.40): Folk som mener det er for lett å få uføretrygd i Norge har aldri vært igjennom prosessen selv, eller sett på venner / bekjente som har vært igjennom en slik prosess. Rett og slett. Det er brødhoder som har et oppkonstruert bilde av hvordan ting fungerer. Anonymkode: 4e826...05e Helt enig. De aner ikke hva de uttaler seg om. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #210 Del Skrevet 23. april 2024 Adrenalina1 skrev (20 minutter siden): Helt enig. De aner ikke hva de uttaler seg om. Hva med de som er blitt uføre og syns det var lett? Aner de virkelig ingenting? Anonymkode: cbc75...451 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #211 Del Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med de som er blitt uføre og syns det var lett? Aner de virkelig ingenting? Anonymkode: cbc75...451 Lett i hvilken sammenheng? Noen har møtt flinke veiledere og prosessen har gått smooth. Det unner jeg dem. Men man er fortsatt syk, og det er jo ikke lett. Skulle egentlig bare mangle at man ikke skulle møte på dyktige folk i NAV som gjør prosessen så lett og rask som mulig for den som ikke klarer å jobbe og som trenger en stabil inntekt. Anonymkode: a977c...f99 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #212 Del Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lett i hvilken sammenheng? Noen har møtt flinke veiledere og prosessen har gått smooth. Det unner jeg dem. Men man er fortsatt syk, og det er jo ikke lett. Skulle egentlig bare mangle at man ikke skulle møte på dyktige folk i NAV som gjør prosessen så lett og rask som mulig for den som ikke klarer å jobbe og som trenger en stabil inntekt. Anonymkode: a977c...f99 At det er vanskelig å få uføretrygd forveksles ofte med tiden det tar å få det. Anonymkode: cbc75...451 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #213 Del Skrevet 23. april 2024 Det er grenser for hvor stor andel av befolkningen som kan være trygdet og samtidig hvor mye penger disse kan motta i snitt. Folk har empati med opplagt syke mennesker og vil at de skal ha verdige liv. Hvis det blir for dyrt så vil imidlertid skattebetalerene stemme på partier som endrer systemet, eller de vil begynne å jobbe svart eller de vil flytte ut. Anonymkode: b51b2...114 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #214 Del Skrevet 23. april 2024 Jeg ble ufør etter en trafikkulykke og da hadde jeg vært i systemet til nav lenge og strittet imot å bli ufør fordi jeg syntes det var helt forferdelig, men det var nav som foreslo det til slutt. Når man har nakke/ hode/ ryggskade i og i tillegg ikke tåler lyder, sterkt lys, minimalt med skjermer og lite energi, har man ikke så mye i arbeidslivet å gjøre. Jeg kjenner et par stykker som ble ufør for 25 år siden da de ikke var fylt 30 engang, og de ble ufør fordi de ikke visste hva de ville med livet sitt, og gikk rundt og festet og sov til langt på dag. Slike mennesker kan fint klare å komme seg ut i jobb eller skole, for hvis man går og slenger for lenge og er fysisk og psykisk frisk så blir det psykiske problemer til slutt. Anonymkode: 07b76...26f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #215 Del Skrevet 23. april 2024 Jeg tenker at slik som trygd har blitt kastet etter folk ikke er bærekraftig, det sier seg selv. Det betyr kkke at jeg ønsker et kaldt samfunn. Jeg tror det å bidra er viktig, og mange kanskje har muligheten men kanskje møtt motgang og lite mestring. Nå snakker jeg selvfølgelig ikke om alvorlig sykdom og diagnoser. Vi er i et samfunn der det er alt for lett å gi opp, finne skyld for at man ender opp der man er. Vi kan ikke kreve noe av noen, men hva folk har krav på - der er vi gode! Så svikter det på hvilke plikter man også har. Anonymkode: 612b3...678 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nekinn@ Skrevet 23. april 2024 #216 Del Skrevet 23. april 2024 Trygd har aldri blitt kastet etter folk og et har heller aldri handlet om å bare hale ut tiden- det har i perioder vært "lettere" å få trygd men det er på ingen måte representativt for behovet eller utfordringene. Veldig mange som deltar i debatten er enten for eller imot. Enten så er det alt for lett å få trygd eller så er alle på trygd så syke at det er helt umulig å jobbe eller å bidra noe som helst. Det er ingenting i dette livet som er svart eller hvitt og jeg skulle ønske at flere debatter var preget av dette og at man klarte i større grad å se lenger enn sin egen personlige erfaring eller sine egne fordommer - på begge sider. Er man bare ute etter å proklamere sine holdninger og fordommer så har man ingenting å bidra med. Jeg kan være enig i at de fleste i dag er ganske opplyste og bevisste på sine rettighetene og kanskje mindre fokuserte på pliktene sine. Men dette er en konsekvens av samfunnsutviklingen og gjennomsyrer alle samfunnslag, det er ikke noe som er særegent for de som mottar trygd. Veldig mange som mottar trygd kunne bidratt i yrkeslivet i mindre eller større grad. Men arbeidslivet er ikke på noe vis rigget for mennesker med helseutfordringer. Man kan gjerne si at man kan eller bør være ringevikar eller ha en mindre stillingsprosent, men det er virkelig ikke sånn det fungerer i praksis. Og jeg er villig til å vedde penger på at ingen av dere som er kritiske til uføre og mener at alle bør og kan bidra, på noe tidspunkt hadde selv godtatt den usikkerheten det medfører. Jeg syntes det er flott at vi har et system som fanger opp og ivaretar dem som ikke har helse til å fungere eller bidra i arbeidslivet. Men samtidig så skulle jeg ønske at fokuset i mye større grad legges på arbeidslivet og ikke enkelt individer - og at dette preger de politiske føringene, både i partiprogrammer, debatter, avisinnlegg og økonomiske insentiver. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #217 Del Skrevet 23. april 2024 Nekinn@ skrev (2 minutter siden): Veldig mange som mottar trygd kunne bidratt i yrkeslivet i mindre eller større grad. Men arbeidslivet er ikke på noe vis rigget for mennesker med helseutfordringer. Man kan gjerne si at man kan eller bør være ringevikar eller ha en mindre stillingsprosent, men det er virkelig ikke sånn det fungerer i praksis. Og jeg er villig til å vedde penger på at ingen av dere som er kritiske til uføre og mener at alle bør og kan bidra, på noe tidspunkt hadde selv godtatt den usikkerheten det medfører. Dette. Jeg skulle gjerne ha bidratt litt, hvis noen var villige til å ansette meg. Og da i en jobb jeg faktisk har helse til å utføre. Anonymkode: a977c...f99 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #218 Del Skrevet 23. april 2024 On 4/18/2024 at 2:40 PM, AnonymBruker said: Folk som mener det er for lett å få uføretrygd i Norge har aldri vært igjennom prosessen selv, eller sett på venner / bekjente som har vært igjennom en slik prosess. Rett og slett. Det er brødhoder som har et oppkonstruert bilde av hvordan ting fungerer. Anonymkode: 4e826...05e Folk er ikke brødhoder fordi de skjønner at Norge ikke har råd til å betale ut uføretrygd som vi gjør, det har ikke noe med hvor lett eller vanskelig selve prosessen for å få innvilget uføretrygd er. Vi har ikke råd til at så mange mennesker blir forsørget av staten - enkelt og greit. Anonymkode: 467cb...058 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nekinn@ Skrevet 23. april 2024 #219 Del Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Folk er ikke brødhoder fordi de skjønner at Norge ikke har råd til å betale ut uføretrygd som vi gjør, det har ikke noe med hvor lett eller vanskelig selve prosessen for å få innvilget uføretrygd er. Vi har ikke råd til at så mange mennesker blir forsørget av staten - enkelt og greit. Anonymkode: 467cb...058 Mulig dette stemmer, jeg kjenner ikke detaljene godt nok for å mene noe om akkurat dette. Men hva med å være litt mer kreativ, enten man er politiker med beslutningsmyndighet eller menigmann på ett anonymt diskusjonsforum? Jeg er sikker på at det finnes utallige løsninger og muligheter, oppfordrer deg til å bidra med noen som ikke kun omhandler å "gi" mindre trygd og mindre satser. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #220 Del Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dette. Jeg skulle gjerne ha bidratt litt, hvis noen var villige til å ansette meg. Og da i en jobb jeg faktisk har helse til å utføre. Anonymkode: a977c...f99 Hvorfor ikke finne på noe selv? Anonymkode: cbc75...451 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå