Gå til innhold

Til dere som mener det er for lett å få uføretrygd i Norge, mener dere vi skal stramme inn som Danmark har gjort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ingen har lyst til å ansette meg og tilrettelegge for mine sykdommer. Så hva skal jeg gjøre, bli uteligger?

Anonymkode: dc4ee...e17

Vi skal være glad for sosialdemokratiet i Norge, USA setter nye rekorder hvert år med antall uteliggere.
https://endhomelessness.org/blog/a-big-year-for-homelessness-the-work-ahead-in-2024/
De som sammenligner Norge med andre land, glemmer hvor lite verdt et fattig menneskelig med dårlig helse er verdt. 
Vil vi ha slike tilstander i Norge? Vi har ikke flere syke enn andre land, tvert i mot.
https://news.gallup.com/opinion/gallup/233459/billion-worldwide-looking-great-jobs.aspx

Anonymkode: 08812...2ec

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tror det er sunt å jobbe for psykisk helse. Diagnoser fins, men jeg tror en del mennesker vil ha godt av å I hvertfall jobbe litt. Føle at de bidrar, og bidra. 

Hvorfor må man dra ting så ekstremt? Vi blir ikke som Danmark fordi vi strammer inn litt. 

Anonymkode: ab6b2...6e7

For å mene at man bør stramme inn så bør du ha en  viss kunnskap, forståelse og mening om de faktiske forholdene pr i dag. At vi har flere på trygd handler ikke nødvendigvis om et lite ekstremt system. At det er sunt for mange å bidra og jobbe er ingen uenige i. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayer skrev (1 time siden):

De høyeste trygdesatsene for uførhet er for høye, og bør reduseres noe. Kjenner et tilfelle med en som får utbetalt 31 000 netto, omtrent like mye som jeg får i 100% stilling innen helse, MEDBEREGNET tillegg for ubekvem arbeidstid (lav ansiennitet). Samtidig vet jeg om andre uføre som får ca 18.000 netto,- altså 13 000 mindre enn det andre nevnte tilfellet. Dette kunne jo vært jevnet ut noe?

Og da hadde den personen langt mere utbetalt enn deg når vedkommende var i jobb også. Det er skremmende hvor mye manglende kunnskap en god del av de som kaster seg ut i disse debattene har.

Anonymkode: 7fb78...128

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nemlig. Sett inn støtet der det virkelig kan gjøre forskjell, ikke fortsett å straffe de samme menneskene som samfunnet selv valgte å ikke hjelpe gjennom oppveksten. 

Anonymkode: a54f0...b4d

Og nå er det snakk om å legge ned en "spesialskole" i Innlandet, en skole som har hjulpet ganske mange til å fungere bedre i hverdagen og livet sitt....

Samtidig ropes det høyt om at det er for mange som er ufør og som ikke jobber.
Vel, det må også finnes jobber til de uføre, men det er det virkelig ikke flust av...

Så jeg vet ikke hva dere tenker løsningen på dette problemet er?
Skal vi bare pine de som ikke klarer å yte 100% i en jobb, til at de ikke klarer mer og tar livet sitt?
Løser jo ett problem da. Om noen dør, det er ikke så viktig.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (1 time siden):

Enig. Alle som er uføre er uføre uansett om de har jobbet i 1 eller 30 år før det skjedde. Syntes det skal være samme utbetaling for alle uføre uansett. Samme syntes jeg med aap, pensjon, dagpenger, permisjons penger og andre stønader. Alle gruppene er i samme "ærend" og bør derfor få samme summen. At man har betalt mer i skatt har egentlig ingen praktisk betydning, for hvis man først blir skikkelig syk/skadet så kan man fort risikere å "bruke" opp alle pengene man har betalt inn i skatt innen året er omme. Og allikevel sitter man resten av tiden å mottar en stønad langt høyere enn andre som kanskje ikke har brukt opp "sin del". Samme med når man er i permisjon, får man et barn som er syk og krever mye resurser eller man selv sliter i graviditeten å må ha behandling, så koster dette mye penger. Så hvorfor da få mye høyere sats enn de som tjener mindre men som ikke har problemer i svangerskapet?? Det er jo veldig komplekst men, jeg syntes det er det som hadde vært mest rettferdig.

🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 7fb78...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men yrkesskaderstatningen og uføretrygden er delt i forskjellige poster. Yrkesskadeerstatningen er dessuten skattefri og vil ikke vises som en del av bruttoinntekten. 

Anonymkode: ccf40...445

Jeg snakker ikke om yrkesskadeforsikringen. Jeg snakker om uføretrygden. Yrkesskadeforsikring ble avvist og advokaten viste seg korrupt (han ble arrestert en stund senere). Så mamma ga opp den kampen. Hun får uføretrygd.

Anonymkode: ddf26...e20

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg var en som stod i fare for å bli uføretrygda. Jeg hadde enormt lyst til å jobbe. Det var arbeidsgiverne som ikke ville ansette meg i en tilrettelagt stilling som passet min sykdom.  Ble også brukt mye som gratis arbeidskraft med løfter om jobb som aldri kom. 

Nå ordnet det seg heldigvis for meg til slutt. Men alle som klager over hvor lett det er å bli uføretrygdet bør ansette dem de mener ikke bør ha uføretrygd.  Om man ikke ønsker å ansette dem fordi de er for syke til å jobbe så bør man også anerkjenne at de fortjener uføretrygd.  

Anonymkode: 9ca0c...eef

Edit: Jeg var forresten en av de unge mange maser om skal komme i jobb. Klart jeg ønsket å jobbe.  Det handler om alt fra økonomi, selvfølelse, sosialt nettverk, bolig, forsørge barn om man ønsker å ha det.  Jeg tror ikke unge som kan jobbe ønsker uføretrygd. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (1 time siden):

Enig. Alle som er uføre er uføre uansett om de har jobbet i 1 eller 30 år før det skjedde. Syntes det skal være samme utbetaling for alle uføre uansett. Samme syntes jeg med aap, pensjon, dagpenger, permisjons penger og andre stønader. Alle gruppene er i samme "ærend" og bør derfor få samme summen. At man har betalt mer i skatt har egentlig ingen praktisk betydning, for hvis man først blir skikkelig syk/skadet så kan man fort risikere å "bruke" opp alle pengene man har betalt inn i skatt innen året er omme. Og allikevel sitter man resten av tiden å mottar en stønad langt høyere enn andre som kanskje ikke har brukt opp "sin del". Samme med når man er i permisjon, får man et barn som er syk og krever mye resurser eller man selv sliter i graviditeten å må ha behandling, så koster dette mye penger. Så hvorfor da få mye høyere sats enn de som tjener mindre men som ikke har problemer i svangerskapet?? Det er jo veldig komplekst men, jeg syntes det er det som hadde vært mest rettferdig.

Tenker du da også at alle som jobber skal ha det samme utbetalt i lønn, uansett hvilken kompetanse eller ansiennitet de har? For alle som jobber er også i samme "ærend", de vil tjene penger til livets opphold - og da bør de også få samme summen?

At det er komplekst er det ingen tvil om men klarer du å se at man må ha et system, et utgangspunkt? Og at dette skal være mest mulig rettferdig?

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen har lyst til å ansette meg og tilrettelegge for mine sykdommer. Så hva skal jeg gjøre, bli uteligger?

Anonymkode: dc4ee...e17

Kunne du startet med noe selv, der du kan tilrettelegge helt etter eget forgodtbefinnende?

Eller finnes det ikke en eneste ting i verden du kunne gjort i egen regi?

Anonymkode: cbc75...451

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

folk som tror at alle som er uføretrygded ikke har arbeids evne så er det ganske naivt, og jo mange tar glatt dårligere betalt og utføre fremfor å jobbe spesielt i de gode tidene vi har hatt før dyrtiden vi er inne i nå. der du kan leve veldig godt med en utføretrygd,

Jeg tror tallet er stort på folk som egentlig kan jobbe, beklage men det er min opriktig mening på observasjonene jeg har gjort over mange år.

Men det er selvfølgelig mange som har behov for utføretrygd, men det tallet burde vært langt mindre enn i dag. 

Anonymkode: c5f89...c13

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kunne du startet med noe selv, der du kan tilrettelegge helt etter eget forgodtbefinnende?

Eller finnes det ikke en eneste ting i verden du kunne gjort i egen regi?

Har du noen eksempler på hvordan en person kan tilrettelegge for seg selv og/eller gjøre ting i egen regi hvor arbeidsgiver ikke bidrar?

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

folk som tror at alle som er uføretrygded ikke har arbeids evne så er det ganske naivt, og jo mange tar glatt dårligere betalt og utføre fremfor å jobbe spesielt i de gode tidene vi har hatt før dyrtiden vi er inne i nå. der du kan leve veldig godt med en utføretrygd,

Jeg tror tallet er stort på folk som egentlig kan jobbe, beklage men det er min opriktig mening på observasjonene jeg har gjort over mange år.

Men det er selvfølgelig mange som har behov for utføretrygd, men det tallet burde vært langt mindre enn i dag. 

Anonymkode: c5f89...c13

Jeg er helt enig i at tallet på uføre kan og bør reduseres. Men det ansvaret ligger i stor grad på arbeidslivet og arbeidsgivere, ikke på den enkelte arbeidstaker. 

Kunne du for eksempel ha akseptert at noen eller flere av dine kollegaer hadde tilrettelegging som medførte merarbeid for deg over lang tid? 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange unge som er uføre pga psykiske problemer. Tror nok at en del av dem hadde hatt det bedre om de deltok helt, eller delvis, i samfunnet. 

Anonymkode: 25192...488

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Nekinn@ said:

Har du noen eksempler på hvordan en person kan tilrettelegge for seg selv og/eller gjøre ting i egen regi hvor arbeidsgiver ikke bidrar?

Regner med at personen som kom med forslaget aldri ville invester penger i denne bedriften og det er jo nettopp fordi hun ikke har tro på eget forslag.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det første som må gjøres er å legge penger nok på bordet innen helse, og ikke bygge ned helsetilbud over en lav sko.

Har et barn under utredning hos bup. Foreløpig er det ikke noe som tilsier at barnet skal få nedsatt arbeidsevne som voksen. Men tror absolutt sjansen vil være tilstedet hvis barnet ikke får hjelp.

Først hadde vi en kamp for å få barnet tatt inn til utredning pga lite ressurser hos bup. Hadde ikke vi som foreldre stått på, ville det ikke blitt noen utredning og barnet ville ikke fått hjelpen som er nødvendig.

Nå er vi nesten i mål, men vi står på venteliste til den siste spesialisten. Barnet får ikke noen diagnose eller hjelp før denne siste timen. Selv om de vi har vært hos så langt har gjort alt forarbeid og i grunn vet hva det ender med. I mellomtiden ser vi at barnet sliter mer og mer, og har ikke andre midler til å hjelpe barnet enn det vi allerede gjør og har gjort hjemme i flere år.

Antar det samme gjelder for langt flere, og ikke bare innenfor barnepsykiatri. 

Anonymkode: 422e4...18b

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irja skrev (1 time siden):

Klart det må strammes inn. Kraftig. Kjenner mange som er uføre. Flere av de maler hytta på fritiden og står på slalom. Men ryggen er for vond til å jobbe. 

Også er det forskjell på å jobbe noen dager i uka og mandag - fredag. Virker som alle skal ha 100 % uføretrygd.

Når de maler hytta på fritiden, så gjør de det når de orker, og styrer tiden og innsatsen etter formen. Én time her og to timer der. Med kanskje fire timers pause i mellom der. Slik fungerer det ikke i arbeidslivet.

Anonymkode: 14e14...732

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når de maler hytta på fritiden, så gjør de det når de orker, og styrer tiden og innsatsen etter formen. Én time her og to timer der. Med kanskje fire timers pause i mellom der. Slik fungerer det ikke i arbeidslivet.

Hvordan vet man at det er på fritiden de uføre maler?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det du reagerer på? Andre reagerer å at uføre har råd til å ha hytte.

Anonymkode: fe96f...5ca

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosessen og kriteriene for de som har behov for å få uføretrygd, er én ting.

Jeg tenker at man må se på løsninger i den andre enden. Altså hva må gjøres for at færre skal ha behov for uføretrygd?

1) helsevesenet. Mange pasienter faller mellom alle stoler, og det finnes ikke hjelp å få (Riktig hjelp til riktig tid) Jeg har nylig blitt henvist til noe så enkelt som en øyelege, der er det 6 mnd ventetid. Og det virker for meg som at pasienter med rus og psykiatri fort blir kasteballer i systemet og kommer ikke videre. Npr man er syk og ikke får nok, eller god nok  behandling, må man jo til slutt søke ufør.

2) skolesystemet. Mange faller utenfor. De mp snappes opp før det er for sent, og få et utdanningsløp som er tilrettelagt slik at de klarer å fullføre. F.eks. mindre klasser, internat, muntlig i stedet for skriftlig eller omvendt, opplæring i bedrift, 

3) Arbeidslivet. Det er ikke tilpasset for de som bare kan jobbe sporadisk. Her må det opprettes en form for permanent gulrot for bedrifter som ansetter personer med upålitelig arbeidsevne. Skattelette, fritak fra arb.giveravgift eller noe. I dag er det jo noe arbeidsutprøving etc, men det ender ofte opp med at den ansatte blir utnyttet og når perioden er over blir ikke ansettelsen videreført. Bedriften tar deretter inn en ny person på tiltak, og får tre nye måneder med gratis arbeidskraft.

4) Det bør også bli mer akseptabelt med deltidsstillinger. I mange år har vi snakket om dem som jobber ufrivillig deltid, men ingen snakker om dem som gjerne jobber i en 30% stilling men aldri får det.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og når vi først er inne på tema, så må folk huske at om vi skal sammenligne vårt system med andre land, så sammenligner vi epler og bananer. Det er UTROLIG lett å presentere data på en feilaktig måte.  

I andre land kan det godt være det som i Norge er en generell "uføretrygd" blir splittet opp i individuelle poster, der summen uansett vil være ganske lik. 

Anonymkode: 4e826...05e

Dette blir sakt gang på gang men er jo ingen som klarer å bevise det?? 
All forskning jeg har sett viser at vi er nesten dobbelt så syke både kort/langtids fravær og uføre som oecd landene

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...