Gå til innhold

Til dere som mener det er for lett å få uføretrygd i Norge, mener dere vi skal stramme inn som Danmark har gjort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En stor del av problemet er at de enkle jobbene heller går til arbeidsinnvandrere i stedet for å tilrettelegge for en person som kunne ha jobbet. Det går faktisk ikke an å kun se på dette som et problem med de trygdede. Det er noen som skal ansette også.

Anonymkode: 09e7b...b2d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Problemet er jo at arbeidsgivere flest ikke vil eller kan ansette folk som ikke kan følge en A4 arbeidsdag. Til tross for hva mange tullinger her skriver, så er det ikke slik at uføre flest bare har "vondt i viljen". De kan ha jævlig god vilje til å jobbe, men kropp og sinn kan plutselig sette en stopper for slik.  

Og det er jo forståelig, for både arbeidsgiver og arbeidstaker. Hvem har lyst å ansette en jævlig bra arbeider, om det ikke finnes noen forutsigbarhet? 

Det er ikke sånn at noen med nerveskader eller gikt bare kan melde ifra "Jeg kan jobbe hele denne uken, men neste onsdag, torsdag, og fredag må jeg bli hjemme, for da funker ikke foten". Du er syk når du blir syk. 

Anonymkode: 4e826...05e

Derfor er det mer lønnsomt for Norge AS å betale denne arbeidsgiveren for å ha vedkommende "på topp" enn å gi vedkommende uførelønn.

Hovedproblemet med uføretrygd syns jeg er at det er en livtidsdom. Samtidig skjønner jeg at det vil være uforutsigbart om man skal kjøre full prosess hvert femte år feks. 

Men det er et vanskelig tema. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det forutsetter jo at disse menneskene HAR arbeidskraft. Er du arbeidsgiver og kan tenke deg å hjelpe en ufør i jobb hos deg kanskje? Er du villig til å være smidig og tilrettelegge for at personen skal kunne jobbe det han eller hun klarer? Det trenger vi i så fall mange av!

Anonymkode: 917e6...49e

Ja, arbeidsgiver kan ikke ta dette ansvaret og den risikoen. Kanskje må staten dekke lønna. Det bringer mange nye problemstillinger blant annet misbruk av disse ansatte til å øke bedriftens bunnlinjeresultat, mulige svindel osv osv

Det er et veldig vanskelig tema.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, takinova said:

Derfor er det mer lønnsomt for Norge AS å betale denne arbeidsgiveren for å ha vedkommende "på topp" enn å gi vedkommende uførelønn.

Hovedproblemet med uføretrygd syns jeg er at det er en livtidsdom. Samtidig skjønner jeg at det vil være uforutsigbart om man skal kjøre full prosess hvert femte år feks. 

I dag er et jo slik at du kan jobbe, men det er ikke mye, før det blir store kutt i trygda. 

Jeg tenker det hadde vært greit med et system der uføretrygda får trekk i trygda som er proporsjonelt med hva de klarer å jobb - samt at det faktisk lønner seg for dem å jobbe, om de klarer. 

Dette løser riktig nok ikke problemet med arbeidsgiver og fleksibilitet. Man må kanskje bare innse at om du er uføre, og har veldig uforutsigbar helse, så er det ikke alle yrker du kan være del av. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Nei, ikke folk som det er en selvfølge at ikke vil kunne jobbe

Har du downs feks

Meb alle med posttraunatisk stress, er utmattet, deprimerte ble testes hvert 3 år

Anonymkode: f04b7...98a

Problemet er jo ikke downs, men at arbeidslivet er firkantet og ikke tilrettelagt for noe eller noen som er utenfor a4. Uheldigvis, tenk så mange som hadde hatt mye å bidra med om de fikk muligheten til det på sine premisser  

Endret av Sofie Maria
  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har lyst til å ansette meg og tilrettelegge for mine sykdommer. Så hva skal jeg gjøre, bli uteligger?

Anonymkode: dc4ee...e17

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Å bli ufør er ikke lett, bare så det er sagt. Det kan ta mange år med behandling og arbeidsutprøving før man får innvilget ufør. 

Jeg føler problemet ligger i samfunnets manglende aksept for at folk er forskjellige og fungerer forskjellig. Det gjør at mange faller utenfor og sliter med å komme inn på arbeidsmarkedet. 

Anonymkode: ee8e7...96e

Absolutt enig. Det klokeste som et skrevet i denne tråden innimellom oppgulp fra folk som sikkert aldri tror de kan havne i en ulykke, få kreft osv. 

Anonymkode: d0d1e...cae

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (2 minutter siden):

Ja, arbeidsgiver kan ikke ta dette ansvaret og den risikoen. Kanskje må staten dekke lønna. Det bringer mange nye problemstillinger blant annet misbruk av disse ansatte til å øke bedriftens bunnlinjeresultat, mulige svindel osv osv

Det er et veldig vanskelig tema.

Ja, og det med misbruk av svake ansatte skjer allerede med de som er på vei mot ufør og er i arbeidsutprøving. 
Arbeidslivet er ikke en dans på roser, det er tøffe krav og ofte ubarmhjertige og utakknemlige forhold, ikke akkurat ideelt for en person som sliter med fysiske og/eller psykiske vansker.

Anonymkode: 917e6...49e

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

En stor del av problemet er at de enkle jobbene heller går til arbeidsinnvandrere i stedet for å tilrettelegge for en person som kunne ha jobbet. Det går faktisk ikke an å kun se på dette som et problem med de trygdede. Det er noen som skal ansette også.

Hadde jeg vært arbeidsgiver, så hadde jeg 100% ansatt en Polakk / Estlender / Litauer / osv. som kan jobbe 12 timer dagen på kort varsel, 7 dager i uken - kontra det å sjanse på ufør som kanskje kan jobbe når de har helse til det. 

Mange industrier hadde stoppet helt opp, om vi hadde valgt bort arbeidsinnvandring. Dette er folk som jobber langt mer enn helt friske folk. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I dag er et jo slik at du kan jobbe, men det er ikke mye, før det blir store kutt i trygda. 

Jeg tenker det hadde vært greit med et system der uføretrygda får trekk i trygda som er proporsjonelt med hva de klarer å jobb - samt at det faktisk lønner seg for dem å jobbe, om de klarer. 

Dette løser riktig nok ikke problemet med arbeidsgiver og fleksibilitet. Man må kanskje bare innse at om du er uføre, og har veldig uforutsigbar helse, så er det ikke alle yrker du kan være del av. 

Helt enig, men heri ligger utfordringen. Hvis det lønner seg for lite å jobbe, så har man ikke noe incentiv til det. Hvis det lønner seg for mye vil det skape mange negative holdninger mot gruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det må strammes inn. Kraftig. Kjenner mange som er uføre. Flere av de maler hytta på fritiden og står på slalom. Men ryggen er for vond til å jobbe. 

Også er det forskjell på å jobbe noen dager i uka og mandag - fredag. Virker som alle skal ha 100 % uføretrygd.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, takinova said:

For mange er uføretrygd en av faktorene som gjør det lettere å jobbe. Det er en av de første gangene i livet deres de føler en form for forutsigbarhet. Problemet er at arbeidslivet har svært liten toleranse for arbeidere som ikke kan være 100% pålitelige. Men mange uføretrygdede har faktisk liten/ingen kapasitet for å jobbe. De har vansker som okkuper mesteparten av livet deres, og de få gode stundene de har har de heller lyst til å bruke på å ha det bra og ikke presse seg selv til å jobbe.

Anonymkode: dfca2...b3b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern ung ufør/uføretrygd for de under 30. Lag en ordning for de unge som har handicap eller annet, de skal selvfølgelig få penger. For de andre bør det gjøres en mye større innsats for å få dem ut i jobb. Er skummelt mange unge som aldri har prøvd seg i jobb. Med alle motediagnosene som dukker opp nå, så må noe gjøres.

Anonymkode: 086a6...149

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om prosessen er lang og vanskelig eller ikke, kan jeg heldigvis ikke uttale meg om, men ja, Norge har ikke råd til å ha en så stor andel på trygd. Det er et regnestykke som ikke kommer til å fortsette å gå opp, så noen av faktorene må helt åpenbart endres. Om det er størrelsen på hver utbetaling, eller antall mennesker som får. Man kan synes det er kynisk, hjerteskjærende eller hva det måtte være, men er det ikke penger, så er det ikke penger. 

Anonymkode: 70f2b...871

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jepp. 

Stor andel enkle jobber går til arbeidsinnvandrere, og en stor dose av trygdepengene går til mennesker som søker opphold her og har med så stor bagasje eller totalt fravær av utdannelse at de aldri vil komme i arbeid.

Anonymkode: 70f2b...871

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er sunt å jobbe for psykisk helse. Diagnoser fins, men jeg tror en del mennesker vil ha godt av å I hvertfall jobbe litt. Føle at de bidrar, og bidra. 

Hvorfor må man dra ting så ekstremt? Vi blir ikke som Danmark fordi vi strammer inn litt. 

Anonymkode: ab6b2...6e7

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes pengene skal brukes til å få så mange som mulig i hvert fal i deltidsjobb. Å sitte hjemme er ikke sunt heller, for de fleste. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes pengene skal brukes til å få så mange som mulig i hvert fal i deltidsjobb. Å sitte hjemme er ikke sunt heller, for de fleste. 

Du sier noe ; " sunt for de fleste" , vel for mange er jobben en del av problemet når det gjelder både fysiske og psykiske ting. Man kan ikke lage en ordning som ikke har unntak. 

Anonymkode: 9cbd7...587

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Fjern ung ufør/uføretrygd for de under 30. Lag en ordning for de unge som har handicap eller annet, de skal selvfølgelig få penger. For de andre bør det gjøres en mye større innsats for å få dem ut i jobb. Er skummelt mange unge som aldri har prøvd seg i jobb. Med alle motediagnosene som dukker opp nå, så må noe gjøres.

Anonymkode: 086a6...149

Da må man også pålegge arbeidsgiverne å ansette disse menneskene. 

Anonymkode: 9ca0c...eef

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, ikke folk som det er en selvfølge at ikke vil kunne jobbe

Har du downs feks

Meb alle med posttraunatisk stress, er utmattet, deprimerte ble testes hvert 3 år

Anonymkode: f04b7...98a

Er ikke helsevesenet sprengt nok fra før av?
Det er allerede lange køer, og det er begrenset kapasitet til å utrede og behandle mennesker. Dermed må helsevesenet vurdere hvilke pasienter det er mest konstnadsnyttig å behandle (prioriteringsveilederen). Mange mennesker skulle ha hatt behandling, men de får det ikke pga prioriteringer, effektivisering og kapasitet.

Også mener du at man skal bruke ressurser til å vurdere pasienter som allerede er utredet hvert tredje år. Ser du ikke at helsevesenet kommer til å kollapse, hvis man skal drive og vurdere de samme pasientene. Når ikke en gang nye pasienter kommer inn til behandling?

Hvordan tenker du at dette skal gjøres i praksis?

Anonymkode: e25f7...d4f

• Liker 2
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...