Gå til innhold

Hvorfor selges det ikke strupehalsbånd noe sted?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke min erfaring fra tidligere. Den klarte ikke å dra med strupehalsbånd.

Hva gjør man da når man har vært igjennom flerfoldige kurs, men hunden trekker likevel? Stressnivået er høyt uansett, den tar ikke godbiter eller leker. Den bryr seg ikke om meg eller klikker. Når vi da møter på noe spennende, som en katt eller et rådyr, hva gjør man da for å ha kontroll på situasjonen?

Anonymkode: a795b...3b7

Dette blir litt generelle råd siden jeg ikke kjenner din hund og deres hverdag og situasjon.

Du kan ha sele med frontfeste (ikke antidra-sele) for å ha mer kontroll i slike situasjoner. Så ville jeg jobbet med å redusere stressnivået ute på tur. Det å gå pent i bånd er ikke en lydighetsøvelse, det handler mest om stressregulering.  Dvs redusere stressnivået ute såpass at hunden går i slak line rett og slett fordi den er avslappet.

Jeg ville startet med å trene (frivillig) kontakttrening inne før turen startet, både på inn- og utsiden av ytterdøren. Jeg ville stoppet på tur ofte for å ha godbitsøk (gjerne 10-15 minutter). Hvis hunden ikke tar godbiter ute så hadde jeg satt meg ned et sted med lite forstyrrelser og gitt hunden tid til å se seg om, snuse og få lov til å "lande". Test innimellom med å gi den en gratis godbit for å se om stressnivået er på vei ned. Hvis den tar godbiter, ha godbitsøk.

Pass også på at hunden får nok fysisk og mental aktivisering slik at den ikke drar fordi den er rastløs og har masse overskuddsenergi.

Endret av Tabris
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ser mange med stor hunder bruker sele hvor de fester cabinkroken på brystet i stedet for ryggen. Må være er mye bedre alternativ til strupelenke. Vil tro disse finnes i dyrebutikker. 

Anonymkode: cf64e...840

Skriver under på dette. Fungerte utmerket med vår store hund når den var unghund og vi hadde problemer med trekking, rådyr, katter osv. Nå har vi flyttet karabinkroker tilbake på ryggen da han har roet seg etter masse trening med feste foran. Det som skjer når dem trekker med feste foran er at dem automatisk blir snudd. Vært helt nydelig her!

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

I lær eller metall. Er de blitt ulovlige eller noe sånt? Nå har jeg vært i fem butikker, men ingen har. Har en voksen hund som har vært igjennom utallige kurs, men som drar like herlig uansett. Jeg må ha strup for å ha kontroll på han. (Hadde en 45 kilos hund før han som var helt lik, og da fungerte strup utmerket.)

Anonymkode: a795b...3b7

Tror heldigvis ikke full struping er lov i Norge lenger. Det finnes antitrekkseler å få kjøpt.

Anonymkode: 90808...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Takk for tips, men leser i anmeldelsene at folk skriver at hunden får gnagsår under armene. Det gjør ikke et strupehalsbånd, så da foretrekker jeg det.

Anonymkode: a795b...3b7

Det finnes seler i ulike modeller. Skade på luftrør/spiserør/skjoldbruskkjertel som følge av strupehalsbånd må da være mye mer bekymringsfullt?

Anonymkode: 5cf34...073

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere hunder selv og aldri brukt strupebånd. Iherdig trening på å holde seg i ro ble brukt på alle sammen. For noen tok det kort tid, andre brukte lenger tid før de skjønte hvordan de skal oppføre seg når de set andre hunder og katter.

Strupebånd skulle det vært totalforbud på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Hammerhai said:

Skriver under på dette. Fungerte utmerket med vår store hund når den var unghund og vi hadde problemer med trekking, rådyr, katter osv. Nå har vi flyttet karabinkroker tilbake på ryggen da han har roet seg etter masse trening med feste foran. Det som skjer når dem trekker med feste foran er at dem automatisk blir snudd. Vært helt nydelig her!

Yes. Feste foran er cluet. Ikke strup som gir vondt og skader. 

Anonymkode: 490bb...343

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal enorme krefter til for å gi skader på en såpass stor hund som min ved bruk av strupehalsbånd. Aldri i verden om jeg klarer det på min straks 40 kilo hannhund når jeg veier litt over 50 selv. Skjønner bekymringen hadde det vært en dachs, men nei, han er stor og sterk. 💙

Jeg skal teste feste foran på selen nå straks når vi skal ut og gå. Har ikke noe feste der, men får vel til noe.

Ts

Anonymkode: a795b...3b7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det skal enorme krefter til for å gi skader på en såpass stor hund som min ved bruk av strupehalsbånd. Aldri i verden om jeg klarer det på min straks 40 kilo hannhund når jeg veier litt over 50 selv. Skjønner bekymringen hadde det vært en dachs, men nei, han er stor og sterk. 💙

Jeg skal teste feste foran på selen nå straks når vi skal ut og gå. Har ikke noe feste der, men får vel til noe.

Ts

Anonymkode: a795b...3b7

Kjøp sele som har frontfeste. Hvis du bare fester den i selen så er sjansen stor for at den glipper opp og du mister hunden på jakt etter katten eller rådyret, spesielt med en stor og sterk hund.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (2 minutter siden):

Kjøp sele som har frontfeste. Hvis du bare fester den i selen så er sjansen stor for at den glipper opp og du mister hunden på jakt etter katten eller rådyret, spesielt med en stor og sterk hund.

Ok. (Har akkurat brukt mange hundre kroner på en sele vi ble anbefalt. Litt surt å kjøpe ny nå 😐)

Anonymkode: a795b...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strupeløsning er tap - tap.

Nr.1, Hunden får ubehag og blir sannsynligvis bare mer utagerende. Nr.2, Du får ikke løst noe som helst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok. (Har akkurat brukt mange hundre kroner på en sele vi ble anbefalt. Litt surt å kjøpe ny nå 😐)

Anonymkode: a795b...3b7

Hvis du akkurat har kjøpt ny sele så kan du kanskje høre med butikken om du kan bytte den i en sele med frontfeste?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også god erfaring med å bruke frontfeste.

Dog copenhagen har flere modeller og non stop line harness er bra.

Dropp dog non stop ramble, det frontfestet har røket to ganger her😅

Anonymkode: c00a9...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skal enorme krefter til for å gi skader på en såpass stor hund som min ved bruk av strupehalsbånd. Aldri i verden om jeg klarer det på min straks 40 kilo hannhund når jeg veier litt over 50 selv. Skjønner bekymringen hadde det vært en dachs, men nei, han er stor og sterk. 💙

Jeg skal teste feste foran på selen nå straks når vi skal ut og gå. Har ikke noe feste der, men får vel til noe.

Ts

Anonymkode: a795b...3b7

Du kan jo teste selv ved å ta på deg et strupehalsbånd som du ber noen om å stramme plutselig. Gjenta dette over tid flere ganger og se om du er skadefri? Du tåler sikker litt mer siden du ikke er en liten dachs selv.

Anonymkode: 5cf34...073

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):


Vold? Jeg prøver å ha kontroll på hunden i tilfelle vi møter et rådyr eller noe. Er det vold?

Anonymkode: a795b...3b7

Du trener opp hunden din på den vanlige måten. Ikke ved å bruke et halsbånd som kan ødelegge strupen hans. Klarer du ikke å få kontroll på hunden uten å ty til strupehalsbånd, burde du kanskje ha omplassert den og aldri skaffet deg hund igjen.

Vi har ovcharkas og de er godt oppdratt og trent uten at vi mishandlet de og dette er store hunder.

Ta kontakt med en hundeskole eller -trener slik at du kan få veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for tips, men leser i anmeldelsene at folk skriver at hunden får gnagsår under armene. Det gjør ikke et strupehalsbånd, så da foretrekker jeg det.

Anonymkode: a795b...3b7

Vi har alltid brukt sele på våre hunder, og har aldri opplevd gnagsår. Hadde heller prøv på en slik sele og se om det går bra lenge før jeg hadde kjøpt strupelenke som jeg vet ikke er bra for hunden! 

Anonymkode: cf64e...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

I lær eller metall. Er de blitt ulovlige eller noe sånt? Nå har jeg vært i fem butikker, men ingen har. Har en voksen hund som har vært igjennom utallige kurs, men som drar like herlig uansett. Jeg må ha strup for å ha kontroll på han. (Hadde en 45 kilos hund før han som var helt lik, og da fungerte strup utmerket.)

Anonymkode: a795b...3b7

Jeg kan lage et som passer til deg så kan du kjenne hvordan det er...? Men du må holde i båndet det selv. 

Anonymkode: 9315e...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Honey Dew skrev (16 minutter siden):

Du trener opp hunden din på den vanlige måten. Ikke ved å bruke et halsbånd som kan ødelegge strupen hans. Klarer du ikke å få kontroll på hunden uten å ty til strupehalsbånd, burde du kanskje ha omplassert den og aldri skaffet deg hund igjen.

Vi har ovcharkas og de er godt oppdratt og trent uten at vi mishandlet de og dette er store hunder.

Ta kontakt med en hundeskole eller -trener slik at du kan få veiledning.

Enkelte vil alltid gå «for letteste løsning» for dem selv, dessverre. Enig i at man må øve mye før man tyr til lette løsninger. 

Anonymkode: cf64e...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det skal enorme krefter til for å gi skader på en såpass stor hund som min ved bruk av strupehalsbånd. Aldri i verden om jeg klarer det på min straks 40 kilo hannhund når jeg veier litt over 50 selv. Skjønner bekymringen hadde det vært en dachs, men nei, han er stor og sterk. 💙

Jeg skal teste feste foran på selen nå straks når vi skal ut og gå. Har ikke noe feste der, men får vel til noe.

Ts

Anonymkode: a795b...3b7

Nei det skal det faktisk ikke. 
Skade på bløtvev skjer raskt. Indre skader, hevelser, aredannelse og mer permanente skader på nakke og slikt skjer både etter enkeltbruk og over tid. 

Det skal ikke voldsomt mye reduksjon i oksygentilførselen for eksempel før det fører til hjerneskade, strupehalsbånd hindrer både luft og blodgjennomstrømming.

Aner du hvor sensitivt området der strupehalsbåndet ligger er? Hvor mange blodårer, kjertler, sener, ligamenter og alt det er som faktisk finnes i det området ut ove luft og spiserør? 

 

 

Anonymkode: 7c7cc...ddf

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):


Vold? Jeg prøver å ha kontroll på hunden i tilfelle vi møter et rådyr eller noe. Er det vold?

Anonymkode: a795b...3b7

Om det kan betegnes som vold kan diskuteres, men det er åpenbart at noe mangler på lydighetssiden. 

Anonymkode: 19cbe...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for tips, men leser i anmeldelsene at folk skriver at hunden får gnagsår under armene. Det gjør ikke et strupehalsbånd, så da foretrekker jeg det.

Anonymkode: a795b...3b7

Ja det er jo dumt om de får skader på halsen, pusterøret, kanskje? Men hva med antitrekk grime? Da unngår man alt presset på halsen. 

Vet ikke om strupehalsbånd er ulovlig, men er ganske så kritisert, og vil ikke tro butikker ønsker å selge det. Noen hunder besvimer av dem.

Anonymkode: c48d7...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...