Gå til innhold

Hvorfor selges det ikke strupehalsbånd noe sted?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I lær eller metall. Er de blitt ulovlige eller noe sånt? Nå har jeg vært i fem butikker, men ingen har. Har en voksen hund som har vært igjennom utallige kurs, men som drar like herlig uansett. Jeg må ha strup for å ha kontroll på han. (Hadde en 45 kilos hund før han som var helt lik, og da fungerte strup utmerket.)

Anonymkode: a795b...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På samme måte som at bøker om vold som oppdragerstil ikke selges så mye lenger av også… 

 

neida. Joda. 
 

jeg hadde halvstrup til den splitter gærne huskyen min. Ikke i lær/metall da, men fikk kjøpt overalt. 

Anonymkode: 3b1f9...496

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den butikken vi handler har de i hvertfall. Men er uavhengig butikk. Er familie eid butikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

På samme måte som at bøker om vold som oppdragerstil ikke selges så mye lenger av også… 

 

neida. Joda. 
 

jeg hadde halvstrup til den splitter gærne huskyen min. Ikke i lær/metall da, men fikk kjøpt overalt. 

Anonymkode: 3b1f9...496


Vold? Jeg prøver å ha kontroll på hunden i tilfelle vi møter et rådyr eller noe. Er det vold?

Anonymkode: a795b...3b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):


Vold? Jeg prøver å ha kontroll på hunden i tilfelle vi møter et rådyr eller noe. Er det vold?

Anonymkode: a795b...3b7

Du sier først at du ønsker å lære hunden å ikke trekke, nå er det for å holde kontroll på hunden i tilfelle dere møter rådyr. 

Strup er designet for å påføre fysisk ubehag, så ja, man kan argumentere for at det er en type vold. 

Det gikk ikke så greit med strup med mannen i nabolaget her. Hunden var gira over å se andre hunder, og kunne ikke la være å trekke litt når den så andre hunder til tross for strup. Etterhvert begynte den å assosiere ubehaget av strupbåndet med andre hunder og ble reaktiv. Nå setter den i gang et skikkelig styr hver gang den ser andre hunder, og eieren bruker fortsatt strup på den.

Det er bedre måter å lære en hund og ikke trekke

Anonymkode: 5fdc0...f9b

  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du sier først at du ønsker å lære hunden å ikke trekke, nå er det for å holde kontroll på hunden i tilfelle dere møter rådyr. 

Strup er designet for å påføre fysisk ubehag, så ja, man kan argumentere for at det er en type vold. 

Det gikk ikke så greit med strup med mannen i nabolaget her. Hunden var gira over å se andre hunder, og kunne ikke la være å trekke litt når den så andre hunder til tross for strup. Etterhvert begynte den å assosiere ubehaget av strupbåndet med andre hunder og ble reaktiv. Nå setter den i gang et skikkelig styr hver gang den ser andre hunder, og eieren bruker fortsatt strup på den.

Det er bedre måter å lære en hund og ikke trekke

Anonymkode: 5fdc0...f9b

Ja, begge deler ved at han ikke drar meg overende pga rådyr, katt eller lignende. Var det selvmotsigende det jeg skrev? 

Mest sannsynlig var nabohunden hos deg reaktiv før den fikk på strupehalsbånd. Jeg syns eieren hørtes ansvarsfull ut som tok kontroll på situasjonen. Bedre det enn at hunden skal fly på noen vel? 
Ts

Anonymkode: a795b...3b7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja, begge deler ved at han ikke drar meg overende pga rådyr, katt eller lignende. Var det selvmotsigende det jeg skrev? 

Mest sannsynlig var nabohunden hos deg reaktiv før den fikk på strupehalsbånd. Jeg syns eieren hørtes ansvarsfull ut som tok kontroll på situasjonen. Bedre det enn at hunden skal fly på noen vel? 
Ts

Anonymkode: a795b...3b7

Den var definitivt ikke reaktiv i starten. Den reagerte ikke på mine hunder tidligere, annet enn å dra i strupebåndet. Den ble mer og mer reaktiv etterhvert. Hadde eier fokusert mer på å trene nøytralitet istedenfor å kvele hunden, hadde den ikke blitt reaktiv. 

Jeg har en rase som er en av de minst trenbare rasene i verden. De går ikke perfekt hele tiden, da rasen er ekstremt miljøfokuserte og ikke i det hele tatt førerfokuserte, og har ekstremt sterkt jaktinstinkt. Men mine går likevel veldig fint. De vet at de får belønning kun når de går ved siden av meg, og de vet at de får belønning når de ser katt, sau, rådyr eller annet. Sladretrening har ført til at de ser på MEG istedenfor å følge impulsene til å jage hver gang de ser noe spennende. Og dette har jeg fint klart å trene med sele, ikke halsbånd eller strup

 

Anonymkode: 5fdc0...f9b

  • Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strup handler bare om å påføre hunden ubehag slik at den slutter å dra. Som regel funker det ikke så bra så det ender opp med å påføre hunden ubehag og den drar likevel.

Da har jeg mer tro på å jobbe med hundens stressnivå og redusere det slik at hunden har mindre behov for å dra i båndet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, begge deler ved at han ikke drar meg overende pga rådyr, katt eller lignende. Var det selvmotsigende det jeg skrev? 

Mest sannsynlig var nabohunden hos deg reaktiv før den fikk på strupehalsbånd. Jeg syns eieren hørtes ansvarsfull ut som tok kontroll på situasjonen. Bedre det enn at hunden skal fly på noen vel? 
Ts

Anonymkode: a795b...3b7

Da bruker man munnkurv,  ikke stupehalsbånd! 

Anonymkode: edce8...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville foretrekke anti trekk sele istedenfor strupebånd. Med en sånn sele så får du mer kontroll på hunden, og den får ikke smerter og ubehag. 

https://www.musti.no/pro-dog-antidragsele-svart?84322&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIr9-tmbTKhQMViViRBR18EwecEAQYAyABEgKyHPD_BwE&gclsrc=aw.ds

Anonymkode: 6aebf...364

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til anti trekkene kan man gjerne feste kobbelet i hoftebelte, fungerer utmerket.

Anonymkode: 46dad...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tabris skrev (12 timer siden):

Strup handler bare om å påføre hunden ubehag slik at den slutter å dra. Som regel funker det ikke så bra så det ender opp med å påføre hunden ubehag og den drar likevel.

Da har jeg mer tro på å jobbe med hundens stressnivå og redusere det slik at hunden har mindre behov for å dra i båndet.

Ikke min erfaring fra tidligere. Den klarte ikke å dra med strupehalsbånd.

Hva gjør man da når man har vært igjennom flerfoldige kurs, men hunden trekker likevel? Stressnivået er høyt uansett, den tar ikke godbiter eller leker. Den bryr seg ikke om meg eller klikker. Når vi da møter på noe spennende, som en katt eller et rådyr, hva gjør man da for å ha kontroll på situasjonen?

Anonymkode: a795b...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Da bruker man munnkurv,  ikke stupehalsbånd! 

Anonymkode: edce8...eab

Hvorfor? Munnkurv signaliserer til verden at hunden kan bite, noe som fører til at folk blir redde og skygger banen. Det igjen fører til en enda mer stresset hund, og slik blir det en ond sirkel. 
Et strupehalsbånd vil kun føre til at hunden ikke drar like hardt som i sele eller vanlig halsbånd. Han er jo ikke farlig, bare sterk.

Anonymkode: a795b...3b7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange med stor hunder bruker sele hvor de fester cabinkroken på brystet i stedet for ryggen. Må være er mye bedre alternativ til strupelenke. Vil tro disse finnes i dyrebutikker. 

Anonymkode: cf64e...840

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg ville foretrekke anti trekk sele istedenfor strupebånd. Med en sånn sele så får du mer kontroll på hunden, og den får ikke smerter og ubehag. 

https://www.musti.no/pro-dog-antidragsele-svart?84322&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIr9-tmbTKhQMViViRBR18EwecEAQYAyABEgKyHPD_BwE&gclsrc=aw.ds

Anonymkode: 6aebf...364

Takk for tips, men leser i anmeldelsene at folk skriver at hunden får gnagsår under armene. Det gjør ikke et strupehalsbånd, så da foretrekker jeg det.

Anonymkode: a795b...3b7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):


Vold? Jeg prøver å ha kontroll på hunden i tilfelle vi møter et rådyr eller noe. Er det vold?

Anonymkode: a795b...3b7

Jeg sa ikke at det var vold. Jeg sa at det ikke selges helstrup av samme grunn som at bøker om vold som oppdragerstil ikke lenger selges. 
 

Vi har liksom lært bedre. 

Anonymkode: 3b1f9...496

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for tips, men leser i anmeldelsene at folk skriver at hunden får gnagsår under armene. Det gjør ikke et strupehalsbånd, så da foretrekker jeg det.

Anonymkode: a795b...3b7

Et struoehalsbånd selv brukt riktig vil gi nakke, rygg og skulderskader. 
Gnager selen under armene er den ikke riktig tilpassa.

Jeg skjønner at du har låst deg på at strupehalsbånd er en løsning du synes er god men det er den ikke.

Strupehalsbånd skal aldri brukes på hunder som trekker og ikke reagerer på eier. Det skal kun brukes på hunder som ikke trekker, ikke risikerer utfall og aldri har press av noe slag som utløser strupeeffekten. Det vil gi skader i 100% av tilfella der strupeeffekten utløses. Du ser de bare ikke med det blotte øye.

Anonymkode: 7c7cc...ddf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for tips, men leser i anmeldelsene at folk skriver at hunden får gnagsår under armene. Det gjør ikke et strupehalsbånd, så da foretrekker jeg det.

Anonymkode: a795b...3b7

ja, det gjør det, hunden min fikk gnagsår i armhulene av denne. Men tross alt bedre enn å få permanente skader på strupe og luftveier, noe helstrup ofte gir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...