Gå til innhold

Umulig å bytte bank som alenemor på AAP.... Noen råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Husbanken kan gi startlån til refinansiering hvis du er i fare for å miste boligen:

https://www.husbanken.no/person/startlaan/soke-startlaan-og-tilskudd/
 

Renta di er ikke kjempebra, men den er heller ikke veldig dårlig. Problemet ditt er at du har for mye gjeld, ikke at renta di er for høy. Vi må regne med høye renter framover, i alle fall høyere enn de har vært. I et litt høyere perspektiv er ikke rentene spesielt høye nå. Det hjelper selvsagt ikke deg nå… Så lenge du går på AAP blir det uansett vanskelig. Du burde egentlig selge og kjøpe noe billigere, men da risikerer du å ikke få lån slik at du ikke kommer inn i markedet igjen.

Anonymkode: 64d18...a05

Litt *lengre perspektiv skulle det stå…

Anonymkode: 64d18...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til orientering: 

Når du allerede har et lån i en annen bank kan bankene benytte noe som kalles «ekstern refinansiering», dvs: hente over lånet ditt på like vilkår (lik løpetid og lik lånestørrelse) for så å overta lånet. Dette blir da ikke et avvik i hh. Boliglånsforskriften. Det som dog blir utfordringen her er det at du har AAP nå. Når du får innvilget uføretrygd så tenker jeg at dette skal gå i orden. Men, enig i mange ovenfor her; husbanken er den banken med BEST vilkår av alle banker. De har også helt særegne regler ifht. Nedbetaling av lån (avviker fra kravet om 2,5% nedbet. I året) og kan innvilge lån 30 års nedbetalingstid +.
 

Anonymkode: 1fd20...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis du blir ufør får du sannsynligvis ikke lov til å refinansiere lånet ditt. For å være brutalt ærlig, slik du bor nå, med den inntekten, så lever du over evne. Husk at du skal tåle en renteheving på flere prosent over det du betaler nå, og det høres jo på ingen måte ut som du gjør det.

Anonymkode: 86aa0...4a9

Det er da tull. Jeg er ufør og vi fikk refinansiering da vi måtte bytte noen vinduer og dører. Men vi har ikke så høyt lån. 

Vet om flere uføre som har fått lån tik hus. Men ikke til flere millioner Men i pris 1.5 til 1.8 mil

Anonymkode: cb622...55a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her. Skal prøve svare på det dere lurer på. Men takk for for alle råd. Har ikke tenkt på husbanken og jeg sjekket opp litt selv med en bank etter meg postet innlegget og de sier at det er uten tvil pga aap at jeg ikke får bytte bank. Med en ufør er sjansen mye bedre. 

Jeg betaler i dag kun renter. Og 14k, 6,2% rente med bare rentebetaling er galskap. Banken setter ikke ned renten, er dessverre en av verstingene på markedet. Til sammenligning har venner og familie nå rundt 4% rente. h

Anonymkode: d2af5...0b2

Da må de ha en fastrenteavtale. Ingen får boliglån på 4% nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Til orientering: 

Når du allerede har et lån i en annen bank kan bankene benytte noe som kalles «ekstern refinansiering», dvs: hente over lånet ditt på like vilkår (lik løpetid og lik lånestørrelse) for så å overta lånet. Dette blir da ikke et avvik i hh. Boliglånsforskriften. Det som dog blir utfordringen her er det at du har AAP nå. Når du får innvilget uføretrygd så tenker jeg at dette skal gå i orden. Men, enig i mange ovenfor her; husbanken er den banken med BEST vilkår av alle banker. De har også helt særegne regler ifht. Nedbetaling av lån (avviker fra kravet om 2,5% nedbet. I året) og kan innvilge lån 30 års nedbetalingstid +.
 

Anonymkode: 1fd20...971

En "fin" måte å videreføre fattigdom til neste generasjon.

Anonymkode: 198ac...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

En "fin" måte å videreføre fattigdom til neste generasjon.

Anonymkode: 198ac...654

Ved å arve en nedbetalt bolig? Jeg har hørt det er en fattigdomsfelle...🏳️

Anonymkode: aa756...d8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.4.2024 den 19.35):

Leser forøvrig hos flere banker nå at aap er utelukket for å få lån. Det står også at styringsrenten er 4,5. Hva betyr det og hvorfor har jeg da en rente på 6?ts

Anonymkode: d2af5...0b2

Styringsrenten er den renten bankene må betale for å låne penger i Norges bank. Bankene skal jo ha et overskudd, derfor må du betaler mer i rente enn det styringsrenten er på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.4.2024 den 19.35):

Leser forøvrig hos flere banker nå at aap er utelukket for å få lån. Det står også at styringsrenten er 4,5. Hva betyr det og hvorfor har jeg da en rente på 6?ts

Anonymkode: d2af5...0b2

Styringsrenten er hva Norges bank tar i rente for å låne ut penger til alle små og store banker i Norge, som så i sin tur låner ut pengene videre til kunder. Dette skal de selvsagt tjene på, så de legger på renter selv også. Så derfor er renten du som kunde betaler høyere enn Norges Banks styringsrente.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 time siden):

Styringsrenten er hva Norges bank tar i rente for å låne ut penger til alle små og store banker i Norge, som så i sin tur låner ut pengene videre til kunder. Dette skal de selvsagt tjene på, så de legger på renter selv også. Så derfor er renten du som kunde betaler høyere enn Norges Banks styringsrente.

 

Her er du virkelig på bærtur. Bankene låner ikke pengene fra Norges Bank, og de betaler heller ikke styringsrenta for lånene sine. Du kan lese deg litt opp på dette her: https://www.klp.no/artikler/renteforklaring-hvordan-bestemmer-banken-renten

Anonymkode: b987f...b08

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her er du virkelig på bærtur. Bankene låner ikke pengene fra Norges Bank, og de betaler heller ikke styringsrenta for lånene sine. Du kan lese deg litt opp på dette her: https://www.klp.no/artikler/renteforklaring-hvordan-bestemmer-banken-renten

Anonymkode: b987f...b08

Hm. Helt på bærtur er jeg vel ikke, selv om jeg tok en enkel forklaring. I linken du legger ut, står det bl.a.:

"Enkelt forklart så tjener banker penger ved å låne ut penger til høyere rente enn de betaler for å låne inn ved innskudd eller i kapitalmarkedet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.4.2024 den 5.47):

En "fin" måte å videreføre fattigdom til neste generasjon.

Anonymkode: 198ac...654

Her må du forklare logikken I det du påstår.

Anonymkode: c2bb9...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som kan gi deg forskudd på arv e.l.?

Anonymkode: 4ddc7...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du har sjekket med Husbanken?

Anonymkode: d4e79...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...