Gå til innhold

Umulig å bytte bank som alenemor på AAP.... Noen råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har I dag et boliglån på 2,5 mill. Lever på AAP grunnet sykdom. Alene med barn(enke). Går mot en ufør pensjon. 

Har nylig prøvd meg på refinansiering da jeg betaler 14k pr mnd og har 6,2% rente på boliglånet mitt. Det er fortvilende mye for meg og jeg må snart selge huset om det stiger. 

Blir det lettere dersom jeg har en uførepensjon etterhvert eller vurderes det likt som aap? Tenker jo det er mer stabilt... 

Prøvde søke via lendo som kontakter flere banker. Ingen kunne gi meg tilbud 😭

Noen råd til en som sliter med å få alt til å gå rundt? 

Anonymkode: d2af5...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har I dag et boliglån på 2,5 mill. Lever på AAP grunnet sykdom. Alene med barn(enke). Går mot en ufør pensjon. 

Har nylig prøvd meg på refinansiering da jeg betaler 14k pr mnd og har 6,2% rente på boliglånet mitt. Det er fortvilende mye for meg og jeg må snart selge huset om det stiger. 

Blir det lettere dersom jeg har en uførepensjon etterhvert eller vurderes det likt som aap? Tenker jo det er mer stabilt... 

Prøvde søke via lendo som kontakter flere banker. Ingen kunne gi meg tilbud 😭

Noen råd til en som sliter med å få alt til å gå rundt? 

Anonymkode: d2af5...0b2

Hva skal du refinansiere til? Mener du at du ønsker lavere rente?

Anonymkode: 58c73...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aap er jo usikker inntekt, kan ikke tenke meg at banker gir deg lån så lenge du er på aap. Men 2,5 mill i lån på uføretrygd er vel i overkant av hva de har lov å gi deg, særlig siden du forsørger barn alene. Tviler på du får refinansiering generelt sett. 

Anonymkode: 00e45...6c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blir ufør får du sannsynligvis ikke lov til å refinansiere lånet ditt. For å være brutalt ærlig, slik du bor nå, med den inntekten, så lever du over evne. Husk at du skal tåle en renteheving på flere prosent over det du betaler nå, og det høres jo på ingen måte ut som du gjør det.

Anonymkode: 86aa0...4a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har I dag et boliglån på 2,5 mill. Lever på AAP grunnet sykdom. Alene med barn(enke). Går mot en ufør pensjon. 

Har nylig prøvd meg på refinansiering da jeg betaler 14k pr mnd og har 6,2% rente på boliglånet mitt. Det er fortvilende mye for meg og jeg må snart selge huset om det stiger. 

Blir det lettere dersom jeg har en uførepensjon etterhvert eller vurderes det likt som aap? Tenker jo det er mer stabilt... 

Prøvde søke via lendo som kontakter flere banker. Ingen kunne gi meg tilbud 😭

Noen råd til en som sliter med å få alt til å gå rundt? 

Anonymkode: d2af5...0b2

Søk refinansiering i husbanken når du får uførepensjon. Usikker om det er mulig med AAP, men siden du er alene med barn er det kanskje en mulighet til å få hjelp å sikre hjemmet til barnet. 

Anonymkode: c1725...156

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret over svarene her. Ufør regnes som stabil inntekt, AAP ikke, så ts har større muligheter når/hvis hun får innvilget ufør. mange får lån med ufør, men det kommer jo an på helheten. 

Anonymkode: 0cdc4...ce7

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mens du er under aap, vil du nok ikke få refinansiere nei. Hvis/når ufør innvilges, kan du prøve på nytt da de anser det som en sikker inntekt.

Om du ansattt i stat eller kommune, kan du allerede nå få litt ekstra derfra. Du sjekker for evt medlemskap hos klp.no og spk.no.

Du får kanskje også en enkepensjon?

Anonymkode: 15a59...960

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har du i inntekt alt i alt nå, Ts? Den vil kanskje også være relativt lik når/hvis du blir ufør? 14k du betaler nå, er det bare renter eller også avdrag? Hvorfor har du så høy rente nå?

Anonymkode: feb94...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis du blir ufør får du sannsynligvis ikke lov til å refinansiere lånet ditt. For å være brutalt ærlig, slik du bor nå, med den inntekten, så lever du over evne. Husk at du skal tåle en renteheving på flere prosent over det du betaler nå, og det høres jo på ingen måte ut som du gjør det.

Anonymkode: 86aa0...4a9

Lov? Det finnes ingen lov som forbyr uføretrygdede å søke boliglån eller refinansiere boliglån de allerede har.

Det er inntektsnivået og utgifter som teller for hvorvidt en bank vil godkjenne lånesøknaden.

Og hvis ikke ts har forsikring i tillegg, vil det være under 500 000 i beste fall i uføretrygd. Da er det mye å låne 2,5 mill, spesielt når hun har barn i tillegg. Tror ikke den lånesøknaden hadde blitt godkjent i vanlige banker.... MEN Husbanken kan være et alternativ, ts. De kan gi lån til varig vanskeligstilte, og særlig i tilfeller der man står i fare for å miste boligen og trenger en trygg og god bolig for barna sine. Dette har jeg sett/lest at står spesielt nevnt på Husbankens sider. Les på Husbankens sider, ts!  

Du kan google husbanklån + navnet på kommunen du bor i for mer info.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aap regnes ikke som en sikker inntekt. Har du gått løpet ut, og får avslag på ufør f.eks, så får du karensår og kan hvert fall ikke betjene et boliglån.

Selv som ufør er 2,5 mill i gjeld alene med barn veldig mye, så det er ikke nødvendigvis sånn at du får flyttet boliglånet da heller.

Dette stopper deg likevel ikke fra å kontakte banken din og be om en bedre rente.

Anonymkode: 9756a...945

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler du avdrag, ts? 

Anonymkode: 0cdc4...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har vel barnepensjon i tillegg?

Anonymkode: 39714...2a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Skal prøve svare på det dere lurer på. Men takk for for alle råd. Har ikke tenkt på husbanken og jeg sjekket opp litt selv med en bank etter meg postet innlegget og de sier at det er uten tvil pga aap at jeg ikke får bytte bank. Med en ufør er sjansen mye bedre. 

Jeg betaler i dag kun renter. Og 14k, 6,2% rente med bare rentebetaling er galskap. Banken setter ikke ned renten, er dessverre en av verstingene på markedet. Til sammenligning har venner og familie nå rundt 4% rente. Men hos min bank gjøres ingenting. 

Jeg hadde en god inntekt før jeg ble syk og dermed lever jeg ikke over evne som en av dere Skriver men var nødt, i renteøkningen, å be om avdragsfrihet. Det fikk jeg lett. 

Skulle jeg vært tilbake i jobb nå, ville jeg tjent rundt 650k i året. 

Ja jeg har også tilskudd grunnet enke. 

Men det er fortvilende å ikke betale ned på lånet, betaler rett og slett bare rett ut i luften. Planen er å kunne jobbe noe ved siden av når jeg blir ufør. Mest sannsynlig 40% og da vil det gå rundt. 

Jeg har klart å sitte med huset i 6 år alene. Så har lite lyst til å kaste inn håndkleet nå. 

Og klp utbetaler ikke noe i påvente av ufør. De betaler kun når man har blitt ufør. 

Ellers skal husbanken sjekkes. 

Ts

Anonymkode: d2af5...0b2

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leser forøvrig hos flere banker nå at aap er utelukket for å få lån. Det står også at styringsrenten er 4,5. Hva betyr det og hvorfor har jeg da en rente på 6?ts

Anonymkode: d2af5...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du bedt om bedre rente fra banken din ?  

Anonymkode: 5c478...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde klp utbetalte på aap? Jeg er selv på sykemelding og det går mot aap. Jeg trodde jeg kom til å få fra klp? Har du dobbeltsjekket?

14k i bare renter er mye å klare alene enten du har 650 i året, aap eller ufør. Du bør vurdere å se etter noe annet.

Styringsrente på 4.5 tilsier ikke at kunder i banker får det samme. De  låner selv inn for 4.5 og skal tjene penger. Min rente er ca 5.8 effektiv. Tror det er noe av det laveste du kan få i vanlig bank.

Anonymkode: feb94...bb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

VI har lån via LO-favør og under 60% belåning og her pr dd 5,91% effektiv rente, så at du med avdragsfrihet har 6,2 er nok ikke så mye. 

Styringsrenten er den Norges Bank setter. Bankene skal ha sin margin på toppen når de låner ut penger

Anonymkode: de4b1...0ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Leser forøvrig hos flere banker nå at aap er utelukket for å få lån. Det står også at styringsrenten er 4,5. Hva betyr det og hvorfor har jeg da en rente på 6?ts

Anonymkode: d2af5...0b2

Det er alltid høyere rente på privatlån enn sentralbanken, det er prisen bankene betaler for å låne penger. De skal også ha dekket kostnadene sine pluss ha en fortjeneste. Vi har 5,58 % nominell rente på et kjempestort lån på 9 mill. Noe av grunnen til at renta er relativt ok (altså i det lavere sjikt) er at vi har så stort lån. 6,2 er ikke fantastisk, men det er ikke fryktelig dyrt heller. 

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forundret over svarene her. Ufør regnes som stabil inntekt, AAP ikke, så ts har større muligheter når/hvis hun får innvilget ufør. mange får lån med ufør, men det kommer jo an på helheten. 

Anonymkode: 0cdc4...ce7

En del av svarene sier jo at det er større sjanse når hun har uføretrygd, men 2,5 mill alene med barn og ufør er rimelig vanskelig å få i ordinær bank. 

Anonymkode: 00e45...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tilbud om bytte av bank på AAP. Regnes som inntekt det. 
 

Jeg kontaktet dog en rådgiver i en bank jeg har hatt tidligere. Å bruke lendo er useriøst. 

Anonymkode: e06b1...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husbanken kan gi startlån til refinansiering hvis du er i fare for å miste boligen:

https://www.husbanken.no/person/startlaan/soke-startlaan-og-tilskudd/
 

Renta di er ikke kjempebra, men den er heller ikke veldig dårlig. Problemet ditt er at du har for mye gjeld, ikke at renta di er for høy. Vi må regne med høye renter framover, i alle fall høyere enn de har vært. I et litt høyere perspektiv er ikke rentene spesielt høye nå. Det hjelper selvsagt ikke deg nå… Så lenge du går på AAP blir det uansett vanskelig. Du burde egentlig selge og kjøpe noe billigere, men da risikerer du å ikke få lån slik at du ikke kommer inn i markedet igjen.

Anonymkode: 64d18...a05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...