Gå til innhold

Tvangstrekk fra Skatteetaten som utløser behov for økonomisk sosialhjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette sliter vi også med: 

Mannen har ufør med brutto 35000,- pr mnd.. Han har fått trekk på 5500 og har bidragstrekk på 5000,- så han får utbetalt 18000,-... Selv har jeg minstesats men også trekk på 5000, så jeg har utbetalt 13000. Vi har husleie på 15000,-. 

Min sak hos namsmann sier de at min mann  skal betale 67%( eller noe) av våre fellesutgifter, ergo har jeg mulighet til 5000 i trekk. Hos min mann sier samme namsmann at vi begge skal betale 50% som gjør at han har mulighet. Men det går ikke begge veier! 

Som ektepar skal man sitte igjen med ca 16000 etter husleie, noe vi akkurat nå gjør. Men nå kom hans namsmann sak igjen og skal ha trekk på 8000,-. 

Vi klager såklart. ( de mener at siden min sak da er ferdig når han skal begynne med 8000,- så går jo det bra. Men np gikk de helt bort fra 50%/67% og bare så på helheten?! 

De gjør rett og slett som de vil og gir akkurat de paragrafer som passer dem best. Endrer og styrer. Det er til å knekkes helt av.. 😔

Anonymkode: a9d70...068

Hvis dere har rotet til økonomien så til de grader, så må dere prøve å klare dere på det som blir igjen.

Anonymkode: 39ea2...736

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis dere har rotet til økonomien så til de grader, så må dere prøve å klare dere på det som blir igjen.

Anonymkode: 39ea2...736

Veldig informativ og konstruktivt svar! 🙄

Altså.. Vi vet det. Doh... 

Anonymkode: a9d70...068

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ufør og bruker ca 7000-8000 i måneden på mat, et par kaféturer og kanskje en kino, medisiner og trening på SATS. Ingen utskeielser, men spiser det jeg ønsker. Bruker mye tid i marka og på sofaen på grunn av helseutfordringer. Så beklager, synes ikke synd på henne. 

Anonymkode: 941f7...c7a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er ufør og bruker ca 7000-8000 i måneden på mat, et par kaféturer og kanskje en kino, medisiner og trening på SATS. Ingen utskeielser, men spiser det jeg ønsker. Bruker mye tid i marka og på sofaen på grunn av helseutfordringer. Så beklager, synes ikke synd på henne. 

Anonymkode: 941f7...c7a

Livsopphold skal også dekke lege, strøm, transport, klær, forsikringer ++. Livsopphold er stramt budsjett, men det skal være overkommelig, og noe man må finne seg i dersom man har utleggstrekk.  Det går an å ha medfølelse for andre, selv om man ansvarliggjør de.

Anonymkode: 7336c...199

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv lønnstrekk fra namsmannen og Skatteetaten. Jeg skal også sitte igjen med rett over 9000,- i livsopphold etter husleie. Hvis man ikke dokumenterer så får man  husleie på rundt 7250,- Har man utgifter til medisiner så kan man også dokumentere det.

Trekkene kan gå i maks 24 måneder, men de legge trekkene til på nytt frem til det nedbetalt.

Anonymkode: 3705f...622

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har selv lønnstrekk fra namsmannen og Skatteetaten. Jeg skal også sitte igjen med rett over 9000,- i livsopphold etter husleie. Hvis man ikke dokumenterer så får man  husleie på rundt 7250,- Har man utgifter til medisiner så kan man også dokumentere det.

Trekkene kan gå i maks 24 måneder, men de legge trekkene til på nytt frem til det nedbetalt.

Anonymkode: 3705f...622

TS her: 

Hvordan vet du at de beregner rundt 7250 i husleie? Fordi det stemmer omtrent på krona i forhold til det første trekket som ble utført. 

Til dere andre: Jeg har vært borte noen timer, men skal lese igjennom alle nye svar senere. 

Anonymkode: 6e3ae...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

TS her: 

Hvordan vet du at de beregner rundt 7250 i husleie? Fordi det stemmer omtrent på krona i forhold til det første trekket som ble utført. 

Til dere andre: Jeg har vært borte noen timer, men skal lese igjennom alle nye svar senere. 

Anonymkode: 6e3ae...ece

Hun vet det sikkert fordi det er det de gjør. De må jo ha en sats å gå ut fra når folk ikke oppgir sine tall.

Anonymkode: 843e5...7af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

TS her: 

Hvordan vet du at de beregner rundt 7250 i husleie? Fordi det stemmer omtrent på krona i forhold til det første trekket som ble utført. 

Til dere andre: Jeg har vært borte noen timer, men skal lese igjennom alle nye svar senere. 

Anonymkode: 6e3ae...ece

7270 kr er statens boligsats for enslige  i kommuner med over 20 000 innbyggere. Er boligutgifter mer enn dette så må det dokumenteres.

Anonymkode: 412c0...e70

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her: 

Hvordan vet du at de beregner rundt 7250 i husleie? Fordi det stemmer omtrent på krona i forhold til det første trekket som ble utført. 

Til dere andre: Jeg har vært borte noen timer, men skal lese igjennom alle nye svar senere. 

Anonymkode: 6e3ae...ece

For det er hva jeg fikk når jeg ikke dokumenterte husleie. 😅 Deretter satt jeg med rundt 9200 etter summen til husleie er trukket fra.

De skal se på arket hva som er beregnet til hva.

Anonymkode: 3705f...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at de to trekkene skal trekkes fullt ut? At ikke trekk nr. 2 er variabelt, og lavt i starten frem til det første er betalt ned? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er ufør og bruker ca 7000-8000 i måneden på mat, et par kaféturer og kanskje en kino, medisiner og trening på SATS. Ingen utskeielser, men spiser det jeg ønsker. Bruker mye tid i marka og på sofaen på grunn av helseutfordringer. Så beklager, synes ikke synd på henne. 

Anonymkode: 941f7...c7a

Livsopphold skal dekke strøm, forsikringer, mobil, Internett, klær, helse, mat, transport,fritid, uforutsette utgifter. Det er ikke rom for å kjøpe Mat for 7-8000 kr da. Bare strøm alene er jo fint på noen tusen lapper.. 

Så handler det forsåvidt ikke om synes synd på eller ikke, men hva man har rett på av Livsopphold etter husleie er betalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

7270 kr er statens boligsats for enslige  i kommuner med over 20 000 innbyggere. Er boligutgifter mer enn dette så må det dokumenteres.

Anonymkode: 412c0...e70

Er jo latterlig lavt, når det ofte er 9-10000 kr for en 2 roms. Hvis man tar med de største byene er ofte prisen 12-13000 ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (7 minutter siden):

Er jo latterlig lavt, når det ofte er 9-10000 kr for en 2 roms. Hvis man tar med de største byene er ofte prisen 12-13000 ..

Det er ingen menneskerett og bo i en toroms når man ikke kan betale regningene sine. Men i hvertfall hos namsfogden vil man da kunne levere dokumentasjon og få avsatt til bolig uten videre spørsmål så lenge det er innenfor gjengsleie i område, når det kommer til skatt/nav/si gjeld kan det nok tenkes at de er hakket strengere uten at jeg kan se at boligutgifter på 10 000 ikke ville blitt tatt hensyn til. 

Poenget er at det lille som forventes av skyldner er at de dokumenterer det de mener er feil ut fra standardsats samt inntekt/skatt. Det får de mulighetene til gjennom at saken blir forelagt i rikelig tid, i tillegg har man jo med den saks mengden man ser nå. Ekstremt god tid på å levere dokumentasjon ( av type 5-10 mnd). 

Det er altså ikke hårreisende at staten på et eller annet tidspunkt må sette en grense og håndhever denne. Det er på en måte et av poengene med tvang.

Anonymkode: 412c0...e70

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tussi84 skrev (11 timer siden):

Er jo latterlig lavt, når det ofte er 9-10000 kr for en 2 roms. Hvis man tar med de største byene er ofte prisen 12-13000 ..

Og derfor må du dokumentere og noen ganger vurdere å flytte. De kan gi mer enn 7250,- hvis de ser det er for lite, men det vurderes individuelt. Hvis man velger en dyrere og mer moderne leilighet så har man mindre livsopphold.

Anonymkode: 3705f...622

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.4.2024 den 11.54):

Hei

Jeg prøver å hjelpe en venninne som har fått store økonomiske problemer. 

Hun fikk uføretrygd minstesats for 10 måneder siden. I utgangspunktet utbetalt rundt 19.500 pr. måned. Ingen tillegg. Hun har en skattegjeld som består av flere atskilte krav (gammel gjeld)

Siste som har skjedd:

Denne måneden ble hun trukket 2472 i tvangstrekk fra Skatteetaten. I går kom en melding om enda et tvangstrekk fra samme etat, at de skal trekke ytterligere 2500 pr måned for et annet skattekrav. Det står at det er tatt hensyn til at hun skal ha penger igjen til nødvendig livsopphold. Men summen av disse trekkene vil gi henne en utbetaling som tilsier at hun har ca. 9200 igjen å leve for pr. måned etter husleie er trukket fra. Det er ca. 1200 mindre enn det man får beholde til livsopphold dersom man er på gjeldsordning. 

Dette virker ikke riktig? Noen som har mer kunnskap om dette enn meg? Hun har prøvd å ringe Skatteetaten, men der er det ekstrem ventetid på telefonen pga. skattemeldingen i disse dager. 

Anonymkode: 6e3ae...ece

Hun må dokumentere inntektene og boutgifter skriftelig  og søke kemneren  om betalingsutsettelse. Sosialhjelp skal ikke dekke gjeld

Anonymkode: 80349...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.4.2024 den 15.13):

Hvis dere har rotet til økonomien så til de grader, så må dere prøve å klare dere på det som blir igjen.

Anonymkode: 39ea2...736

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 3914b...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...