Gå til innhold

Tvangstrekk fra Skatteetaten som utløser behov for økonomisk sosialhjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg prøver å hjelpe en venninne som har fått store økonomiske problemer. 

Hun fikk uføretrygd minstesats for 10 måneder siden. I utgangspunktet utbetalt rundt 19.500 pr. måned. Ingen tillegg. Hun har en skattegjeld som består av flere atskilte krav (gammel gjeld)

Siste som har skjedd:

Denne måneden ble hun trukket 2472 i tvangstrekk fra Skatteetaten. I går kom en melding om enda et tvangstrekk fra samme etat, at de skal trekke ytterligere 2500 pr måned for et annet skattekrav. Det står at det er tatt hensyn til at hun skal ha penger igjen til nødvendig livsopphold. Men summen av disse trekkene vil gi henne en utbetaling som tilsier at hun har ca. 9200 igjen å leve for pr. måned etter husleie er trukket fra. Det er ca. 1200 mindre enn det man får beholde til livsopphold dersom man er på gjeldsordning. 

Dette virker ikke riktig? Noen som har mer kunnskap om dette enn meg? Hun har prøvd å ringe Skatteetaten, men der er det ekstrem ventetid på telefonen pga. skattemeldingen i disse dager. 

Anonymkode: 6e3ae...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hun barn?

Hvis ikke, synes jeg ikke 9200 høres helt galt ut å skulle klare seg på.

Hun må huske at jo mer hun trekker, jo raskere blir hun ferdig med det.

Anonymkode: 843e5...7af

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar muligens skatteetaten tatt utgangspunkt i den lønnsinntekter hun hadde før hun ble uføretrygdet?

Du kan sende inn et skjema med endringen og få tvangstrekket vurdert på nytt. Men jeg er enig med personen over her, 9.200 er det mulig å klare seg med og da bli fortere ferdig.

Anonymkode: 39ea2...736

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye gjeld er det snakk om? Har litt å si om dette vil vare et år eller flere år. 

 

Anonymkode: 5fa9c...3de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her: Kvinnen er 64 år, og har ingen mulighet til å "bli fortere ferdig" med gjelden innen normal levealder. 

Anonymkode: 6e3ae...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har hun barn?

Hvis ikke, synes jeg ikke 9200 høres helt galt ut å skulle klare seg på.

Hun må huske at jo mer hun trekker, jo raskere blir hun ferdig med det.

Anonymkode: 843e5...7af

men hva du SYNS virker innafor, er helt irrelevant. 
 

det er konkrete tall som man forholder seg til. Ikke synsing. 

Anonymkode: 1bbe3...b0d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9200 etter husleie er faktisk ikke så galt altså.. mer enn hva jeg har igjen og mange med meg..

Anonymkode: 4ea3f...99f

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei

Jeg prøver å hjelpe en venninne som har fått store økonomiske problemer. 

Hun fikk uføretrygd minstesats for 10 måneder siden. I utgangspunktet utbetalt rundt 19.500 pr. måned. Ingen tillegg. Hun har en skattegjeld som består av flere atskilte krav (gammel gjeld)

Siste som har skjedd:

Denne måneden ble hun trukket 2472 i tvangstrekk fra Skatteetaten. I går kom en melding om enda et tvangstrekk fra samme etat, at de skal trekke ytterligere 2500 pr måned for et annet skattekrav. Det står at det er tatt hensyn til at hun skal ha penger igjen til nødvendig livsopphold. Men summen av disse trekkene vil gi henne en utbetaling som tilsier at hun har ca. 9200 igjen å leve for pr. måned etter husleie er trukket fra. Det er ca. 1200 mindre enn det man får beholde til livsopphold dersom man er på gjeldsordning. 

Dette virker ikke riktig? Noen som har mer kunnskap om dette enn meg? Hun har prøvd å ringe Skatteetaten, men der er det ekstrem ventetid på telefonen pga. skattemeldingen i disse dager. 

Anonymkode: 6e3ae...ece

Hei, 

Jeg vil anta statens innkrevningssentral er riktig etat å kontakte? Det er de som normalt sett krever inn på statens vegne.

Som du nevner er det krav om at man skal ha igjen livsoppholdssatsen etter tvangstrekket.

Har hun sendt oppdaterte opplysninger til SI, eller har hun bare latt det «gå sin gang»? Eventuelt kan jo to ulike saksbehandlere ha jobbet med de to kravene parallelt, slik at noe info har vært ukjent? 

Kort fortalt: kontakt SI og send inn dokumentasjon.

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er to krav som begge vurderes enkeltvis? Og ikke helhetlig? Ta kontakt med NAV og be om hejlp der. Det er desverre slik at om man får tvangsutlegg har man ikke så mye å stille opp med.. 

Anonymkode: 24c98...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9200kr etter husleie er trukket fra er jo mye! 

Anonymkode: 515ef...223

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

TS her: Kvinnen er 64 år, og har ingen mulighet til å "bli fortere ferdig" med gjelden innen normal levealder. 

Anonymkode: 6e3ae...ece

Selvfølgelig blir hun fortere ferdig dess mer de trekker. Hvor stor saldo snakker vi om?

Anonymkode: d1b2b...351

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

dette er to krav som begge vurderes enkeltvis? Og ikke helhetlig? Ta kontakt med NAV og be om hejlp der. Det er desverre slik at om man får tvangsutlegg har man ikke så mye å stille opp med.. 

Anonymkode: 24c98...576

TS her: 

Ja, det er to krav. Det er også trolig at det kan komme fler, dersom de fortsetter å ikke vurdere helhetlig. 

NAV er kontaktet, men det er lang ventetid. 

Anonymkode: 6e3ae...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Livsoppholdssatser - regjeringen.no

 

sjekk denne også og se om det kan hjelpe deg

Anonymkode: 24c98...576

Ja, dette har jeg sjekket og det står ordrett i linken: 

"Personer som har gjeldsordning etter gjeldsordningsloven eller trekk i lønn mv., har rett til å beholde tilstrekkelig av sine inntekter til å dekke nødvendige kostnader til underhold."

Og satsen er på 10.400. Venninnen min ender opp med ca. 9.200. Derfor forstår jeg ikke helt hvordan dette kan stemme.

TS

Anonymkode: 6e3ae...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ganske mye å sitte igjen med 9200? Mer enn jeg har.

Anonymkode: 521cd...5f5

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS her: 

Ja, det er to krav. Det er også trolig at det kan komme fler, dersom de fortsetter å ikke vurdere helhetlig. 

NAV er kontaktet, men det er lang ventetid. 

Anonymkode: 6e3ae...ece

Men det må jo være begrenset hvor mye skattegjeld hun kan ha pådratt seg, så hvorfor tror du det kommer ?

Anonymkode: 39ea2...736

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, dette har jeg sjekket og det står ordrett i linken: 

"Personer som har gjeldsordning etter gjeldsordningsloven eller trekk i lønn mv., har rett til å beholde tilstrekkelig av sine inntekter til å dekke nødvendige kostnader til underhold."

Og satsen er på 10.400. Venninnen min ender opp med ca. 9.200. Derfor forstår jeg ikke helt hvordan dette kan stemme.

TS

Anonymkode: 6e3ae...ece

Det har jo åpenbart skjedd en feil her, så dersom hun vil ha det hun har krav på, må hun følge det opp.

 

Anonymkode: 843e5...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kunne jo ikke ha rundt 19 500 utbetalt i månden før det ble tvangstrekk?

19 500kr er minsteuføretrygd for enslige før skatt. Alle med uføretrygd betaler skatt (minus skattefri i desember og halv skatt i juni). Er selv ufør, har dog ikke minsteuføretrygd, men ikke så veldig langt unna. Jeg får ca 16 500kr utbetalt etter skatt.

Uansett; vedkommende bør kontakte økonomisk rådgiver i Nav, de vet mere om regler og lover. Jeg tror ikke det er lovlig med så høye tvangstrekk at man ikke sitter igjen med nok til husleie og livsopphold 

Staten er den verste kreditoren man kan ha, ift å lage nedbetalingsavtaler som gir nok penger igjen å leve for. Hvis det er gammel gjeld så er det pussig at de ikke begynner å trekke før nå

Anonymkode: 7865b...878

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lurt å kontakte Skatteetaten. De skal i utgangspunktet ikke trekke mer i utleggstrekk enn at skyldner har til livsopphold etter forskriften. Se mer om dette i skattebetalingshåndboken på nett. 
 

Her har det sannsynligvis blitt feil. 

Anonymkode: 58c2b...8ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det er jo ganske mye å sitte igjen med 9200? Mer enn jeg har.

Anonymkode: 521cd...5f5

Helt irrelevant…

Anonymkode: 1bbe3...b0d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...