Gå til innhold

Prisen for Safari-kjeks: Fra kr.11,10 til kr.29,80


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Før påske skrudde REMA ned prisen på 200 gram Safari-kjeks til 14,90. Så fulgte to uker da de hadde 25% rabatt på kjeks på toppen av dette, og KIWI fulgte etter.

Og nå - når tilbudsperioden er over - skrur man opp prisen til 29,80.

For min del hamstret jeg beskjedne 27 kilo, så jeg kan kose meg med litt Safari en lang stund framover uten å ha dårlig samvittighet for at lommeboken blir tynnere, med langtidslagring av denne typen er neppe særlig sunt for andre med dårlig selvkontroll; det kan være en smule fristende å forskyne seg fra lageret.

Kort sagt: Hadde prisen for Safari-kjeks vært kr.11, hadde jeg kjøpt en pakke nå og da. Når prisen settes ned til kr.11 samtidig som man vet at vanlig pris er tre ganger så dyr, tenker man "nå er det tilbud"; er det egentlig rart at folk hamstrer med slike syke priser?

Dyre priser er oppskriften på usunt kosthold for mange; spiser fortsatt eplene som jeg kjøpte til kr.15 pr. kilo, men nå har jammen prisen steget til det dobbelte.

5mhr1ggucv0yvlkavzz2rlq1y52bdgwi.jpg

Anonymkode: 9ee5e...f43

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er bra prisene på sånne produkter har gått opp så slipper jeg å falle for fristelsen. 😂 

Det var ikke 2,7 kilo du kjøpte da?

Anonymkode: ca4bc...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For min del hamstret jeg beskjedne 27 kilo

Er dette deg?

CM 3.jpg

C M.png

cm 2.png

Endret av Chomsky89
  • Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, smurfebuss said:

Kjøpte du 27 kilo kjeks?

Jeg vet at dette kan høres svært mye mye ut, men 27 kilo blir 135 pakker kjeks - spiser man to pakker i uken, er lageret borte vekk etter over ett år. En god del av pakkene har holdbarhet til januar neste år, og kan problemfritt også spises etter dette, så jeg har Safari til 11 kroner stykket til langt ut i 2025.

Ting begynner å bli rimelig dyre når en liten pakke Ballerina-kjeks med blåbærsmak koster en femtilapp på Coop Mega.

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes det er bra prisene på sånne produkter har gått opp så slipper jeg å falle for fristelsen. 😂 

Det var ikke 2,7 kilo du kjøpte da?

Anonymkode: ca4bc...dd0

2,7 kilo ville ha betydd 13 og en halv pakke kjeks; skulle man ha dette som lager for over ett år, måtte man rasjonere godt.

Forståelig at du ikke vil falle for fristelsen, men jeg har ingen problemer med å ha en egen, gratis godteributikk hjemme der jeg når som helst kan forsyne meg av lageret. Hadde ikke prisene vært så dyre, hadde jeg kjøpt etter behov, slik jeg gjorde før. Med dagens priser må man nesten hamstre, og da er det vanskelig å si stopp når man av erfaring vet at det tar mange år til neste gang Safari er på tilbud til den prisen; vanlig pris er fra rundt 30 og oppover. REMA har for eksempel satt opp prisen på Ballerina til 33,90, og det er etter min mening rådyrt for en pakke med noen få kjeks.

Husker jeg kjøpte Safari for rundt tieren før, men det er mange år siden.

Anonymkode: 9ee5e...f43

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Chomsky89 said:

Er dette deg?

CM 3.jpg

C M.png

cm 2.png

Ja, likheten er påfallende. 😊

Synes det burde være lov å kose seg litt uten denne prispietismen - slik moralen er idag, er tydeligvis hensikten at rike mennesker kan spise hva de måtte ønske når kiloprisen for for eksempel Smørbukk har passert 300 kroner, mens det er meningen at fattige og folk uten nærhet til svenskegrensen må snu på krona.

Ser man på kiloprisene i godterihyllen på REMA for varer som ikke kommer på tilbud, finner man produkter med en kilopris på både over 300, 400 og 500 kroner, og dette skal være en "billigbutikk".

Anonymkode: 9ee5e...f43

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nesten mest imponert over at noen har nesten 1500kr i kjeksbudsjett.

Greit nok at det er økonomisk fornuftig når kjeks er en større del av hverdagen slik det åpenbart er for ts, men å svi av. 1500kr på kjeks ila en relativt kort periode er fortsatt fascinerende synes jeg.

Men jeg hadde også sikkert gått fullstendig lei av den spesifikke typen kjeks jeg hadde kjøpt 135 pakker av sånn ca halvveis inn i pakke nr 3 så jeg er ikke i helt samme målgruppe for slike tilbud som mange andre er.

Anonymkode: a9043...b4a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi normalvektige og arbeidsytende fikk ikke med oss tilbudet engang.

Anonymkode: cd156...2f3

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like fullt en 100% egoistisk handling å hamstre den mengden der. Tarvelig. Du syns med andre ord det er viktigere at du kan handle inn ett lager ennå tenke på den fattige alenemoren som også er stamkunder i dagligvaren du handler på, ikke får mulighet til å handle samme billige kjeksen til påskekosen for barna. Det verste er at det oftest er dem med grei økonomi som hamstrer også. Fordi de har råd til det. Alenemoren som såvidt får tilværelsen til å gå rundt hat heller ikke råd å hamstre. Å hamstre. 
 

Så nei, jeg skjønner ikke at folk som hamstrer, og kanskje da samtidig indirekte ‘tar fra dem med mindre å rutte med, ikke skammer seg..

Anonymkode: bc0c4...149

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, har du vurdert kostnaden denne mengden sukker har på helsa di? 

Anonymkode: d0717...87f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er like fullt en 100% egoistisk handling å hamstre den mengden der. Tarvelig. Du syns med andre ord det er viktigere at du kan handle inn ett lager ennå tenke på den fattige alenemoren som også er stamkunder i dagligvaren du handler på, ikke får mulighet til å handle samme billige kjeksen til påskekosen for barna. Det verste er at det oftest er dem med grei økonomi som hamstrer også. Fordi de har råd til det. Alenemoren som såvidt får tilværelsen til å gå rundt hat heller ikke råd å hamstre. Å hamstre. 
 

Så nei, jeg skjønner ikke at folk som hamstrer, og kanskje da samtidig indirekte ‘tar fra dem med mindre å rutte med, ikke skammer seg..

Anonymkode: bc0c4...149

Tilbudet var slik at de aller fleste butikker hele tiden hadde dette lager i løpet av disse to ukene, og jeg kjøpte aldri mer noen pakker om gangen slik at det også ble noe igjen til dem som kom etter meg. Er helt enig i at hamstring der man kaster seg over varene, er en uting, og satte stor pris på at butikkene hadde satt begrensinger for hvor mye man kunne kjøpe i priskrigen før påske.

For øvrig var altså tilbudet på kjeksen til 11 kroner først etter påske, så den fattige alenemoren fikk nok kjøpt påskekosen til barna.

Økonomien min er sparsommelig og på ingen måte god etter norsk målestokk, men jeg kjøper aldri ting til full pris hvis jeg kan unngå det, og sparer man en krone her og en krone der, blir det en god slump penger av dette til slutt.

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er nesten mest imponert over at noen har nesten 1500kr i kjeksbudsjett.

Greit nok at det er økonomisk fornuftig når kjeks er en større del av hverdagen slik det åpenbart er for ts, men å svi av. 1500kr på kjeks ila en relativt kort periode er fortsatt fascinerende synes jeg.

Men jeg hadde også sikkert gått fullstendig lei av den spesifikke typen kjeks jeg hadde kjøpt 135 pakker av sånn ca halvveis inn i pakke nr 3 så jeg er ikke i helt samme målgruppe for slike tilbud som mange andre er.

Anonymkode: a9043...b4a

Kjeks er ingen større del av hverdagen for min del slik det kanskje høres ut, men det kan være praktisk å ha på lager; Safari er godt, men inneholder mye fett, og bør spises i mindre mengder. Som nevnt i en annen kommentar er kjeksen ikke bare for en kort periode, men minst ut 2025; kjøpte litt Ballerina før i tiden da Europris hadde dette på tilbud til 10 kroner stykket, men nå som "tilbudsprisen" er doblet til 20, er Ballerina blitt helt uaktuelt.

Jeg går ikke lei av mat da jeg også har lagret opp andre ting; 240 gram Supermix fra Brynild var eksempelvis på tilbud før påske på REMA og KIWI til 17,90; nå er prisen skrudd opp til 35.

Anonymkode: 9ee5e...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

•••••••••••••••

10 minutter siden, AnonymBruker said:

TS, har du vurdert kostnaden denne mengden sukker har på helsa di? 

Anonymkode: d0717...87f

Er klar over at dette ikke er det sunneste å spise, så jeg rører litt på meg; bare i løpet av tirsdag gikk jeg rundt regnet 15 kilometer.

Hadde jeg brukt bil eller andre hjelpemidler, kunne jeg nok fått problemer med både vekt og helse, men jeg er en trofast tilhenger av det å gå over alt, noe som er godt for både økonomi og kropp.

Anonymkode: 9ee5e...f43

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Før påske skrudde REMA ned prisen på 200 gram Safari-kjeks til 14,90. Så fulgte to uker da de hadde 25% rabatt på kjeks på toppen av dette, og KIWI fulgte etter.

Og nå - når tilbudsperioden er over - skrur man opp prisen til 29,80.

For min del hamstret jeg beskjedne 27 kilo, så jeg kan kose meg med litt Safari en lang stund framover uten å ha dårlig samvittighet for at lommeboken blir tynnere, med langtidslagring av denne typen er neppe særlig sunt for andre med dårlig selvkontroll; det kan være en smule fristende å forskyne seg fra lageret.

Kort sagt: Hadde prisen for Safari-kjeks vært kr.11, hadde jeg kjøpt en pakke nå og da. Når prisen settes ned til kr.11 samtidig som man vet at vanlig pris er tre ganger så dyr, tenker man "nå er det tilbud"; er det egentlig rart at folk hamstrer med slike syke priser?

Dyre priser er oppskriften på usunt kosthold for mange; spiser fortsatt eplene som jeg kjøpte til kr.15 pr. kilo, men nå har jammen prisen steget til det dobbelte.

5mhr1ggucv0yvlkavzz2rlq1y52bdgwi.jpg

Anonymkode: 9ee5e...f43

Så fint for deg at du har hamstret så mye kjeks. Tipper du aldri mer spiser safari-kjeks når lageret er tomt 😉 

Hva er greia med å hanstre så mye mat? Må være noe psykologisk inni bildet… 

Når vaskepulver, dopapir, tannkrem, såpe osv som man faktisk BRUKER FAST er på tilbud, kan jeg forstå folk kjøper et lager. Men noe så spesielt som kjeks? 🤔 Minner meg om priskrigen på surkål og grøtris for ca 10 år siden der folk kom med en vogn full av surkål og grøtris til under en krone pakken. Greit nok at du fikk 100 pakker sv hver til en 200-lapp, men spiser folk virkelig surkål og grøt 2-4 ganger i uka hele året? Tipper de var rimelig lei surkål og grøt etter en stund. 
 

At det er godt med kjeks av og til er greit. Men å knaske den samme kjeksen et år bare fordi det er billig? 🤢 Ikke like stas når den 8.pakken åpnes.

 

Anonymkode: c90e3...c0c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri forstått hamstring av billige varer. Spesielt ikke mat som faktisk har en best-før-dato innen ett år selv om det er tørrvarer.

Av og til tror jeg de som hamstrer menger av billige varer lurer seg selv i lengden.

 

 

Anonymkode: 4594d...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens observasjon; du må være svært glad i kjeks.

😂

Anonymkode: 86ed8...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever litt etter tanken "alle skal få", så jeg hamstrer ikke.

Jeg kjøper kanskje en enkelt ekstra pakke av noe som er veldig billig og som jeg trenger og bruker, men Safarikjeks? :skratte:

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

TS, har du vurdert kostnaden denne mengden sukker har på helsa di? 

Anonymkode: d0717...87f

I tillegg er kjeks ultraprosesserte. 

Anonymkode: f163a...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg lyst på safarikjeks!

Anonymkode: aa0cc...3b2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Før påske skrudde REMA ned prisen på 200 gram Safari-kjeks til 14,90. Så fulgte to uker da de hadde 25% rabatt på kjeks på toppen av dette, og KIWI fulgte etter.

Og nå - når tilbudsperioden er over - skrur man opp prisen til 29,80.

For min del hamstret jeg beskjedne 27 kilo, så jeg kan kose meg med litt Safari en lang stund framover uten å ha dårlig samvittighet for at lommeboken blir tynnere, med langtidslagring av denne typen er neppe særlig sunt for andre med dårlig selvkontroll; det kan være en smule fristende å forskyne seg fra lageret.

Kort sagt: Hadde prisen for Safari-kjeks vært kr.11, hadde jeg kjøpt en pakke nå og da. Når prisen settes ned til kr.11 samtidig som man vet at vanlig pris er tre ganger så dyr, tenker man "nå er det tilbud"; er det egentlig rart at folk hamstrer med slike syke priser?

Dyre priser er oppskriften på usunt kosthold for mange; spiser fortsatt eplene som jeg kjøpte til kr.15 pr. kilo, men nå har jammen prisen steget til det dobbelte.

5mhr1ggucv0yvlkavzz2rlq1y52bdgwi.jpg

Anonymkode: 9ee5e...f43

27 kg safari kjeks er DRØYT.🙈🙈🙈🙈

Anonymkode: 87bd6...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

135 pakker Safarikjeks.. Det er mer enn et livstidsforbruk for min del, så for meg ville det vært økonomisk idioti å gjøre det samme som deg TS.. 

Anonymkode: 37918...8b8

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...