Gå til innhold

Du velter et glass vann. Hvordan reagerte dine foreldre? Hvordan reagerer du som forelder nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan dine foreldre reagerte når du sølte noe på gulvet (ikke med vilje). 

Hos meg var det noe slik;

"F*EN I H*LV*TE!! SKYND DEG FINN ET HÅNDKLE!! FORT!"

Og så en lengre tirade om at jeg må følge med osv. Mye høylytt kjefting.

Som voksen skjønner jeg fremdeles ikke denne type reaksjon på noe så simpelt. Og jeg føler jeg må oppdra mine egne foreldre som besteforeldre samtidig som egne barn. Jeg kjefter ikke på barna når de velter noe, konsekvenser er at de er med å tørker opp. De har ikke veltet flere glass av den grunn.

Jeg lurer på om andre her har opplevd det samme? Hvordan reagerer DU når barnet ditt med et uhell velter et glass vann?

Anonymkode: fe1d7...e98

  • Liker 3
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg (50) fikk ikke kjeft for noe slikt, og ikke har jeg kjeftet på egne barn for slikt heller.

Det er vann, ikke svovelsyre (ikke at det hadde hjulpet noe på situasjonen å kjefte om det var det, heller).

Anonymkode: 54da6...b03

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hos meg,jeg ble like hissig mot min datter desverre.Mye dårlig samvittighet i dag,så prøver skjerpe meg,finne litt roen.Uhell skjer.

Anonymkode: cdf6b...dc3

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg knuste et vannglass da jeg var kanskje 5-6 år og dette var helt klart et uhell noe som kan skje med barn, og jeg husker pappa var irritert pga det og mumlet ett og annet mens han kostet det opp, men han ropte ikke eller noe, men jeg husker jeg satt der helt stiv i kroppen fordi jeg var redd. Som voksen sier jeg noe som "sånt skjer" og vasker opp.

Jeg tenker at det du har opplevd defineres som psykisk vold.

 

 

Anonymkode: 468eb...2ea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer på hvordan dine foreldre reagerte når du sølte noe på gulvet (ikke med vilje). 

Hos meg var det noe slik;

"F*EN I H*LV*TE!! SKYND DEG FINN ET HÅNDKLE!! FORT!"

Og så en lengre tirade om at jeg må følge med osv. Mye høylytt kjefting.

Som voksen skjønner jeg fremdeles ikke denne type reaksjon på noe så simpelt. Og jeg føler jeg må oppdra mine egne foreldre som besteforeldre samtidig som egne barn. Jeg kjefter ikke på barna når de velter noe, konsekvenser er at de er med å tørker opp. De har ikke veltet flere glass av den grunn.

Jeg lurer på om andre her har opplevd det samme? Hvordan reagerer DU når barnet ditt med et uhell velter et glass vann?

Anonymkode: fe1d7...e98

«Oisann! Se her vi tørker opp.» Og så kommer problemet når barnet absolutt skal tråkke oppi det.  Da er det fare for at stemningen blir sånn: « IKKE TRÅKK DU BLIR SÅ VÅT ELLER KLISSETE! GÅ DIT DU KAN SKJÆRE DEG PÅ GLASSKÅRET! Kan du høre, det blir så vondt å skjære seg….. Og barnet blir sint og skal være med eller skal bare et eller annet… 

Anonymkode: c574f...d11

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor: «Oppsi, sånt skjer, vi tørker det opp igjen! 😊»

min far: «neimen for faen, så klønete du er, finn papir og tørk opp!!»

 

Jeg er vel kanskje litt midt imellom, hvis det er et uhell så stresser jeg ikke, men har det vært mye styr og uro før glasset veltet så kan jeg nok ha litt mindre tålmodighet, slippe en glose og be barnet roe seg ned to hakk😅

Anonymkode: 360d6...4b6

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine foreldre reagerte slikt som dine, ts. I voksen alder er jeg fremdeles livredd for å få kjeft, det sitter godt i ennå. Til mine egne barn så sier jeg bare noe sånt som: det går fint, det var et uhell. Kom, så går vi og finner noe å tørke opp med sammen. Og så hjelper vi hverandre med å tørke opp. 

Anonymkode: d4b7f...5cd

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre barn veltet mye og mannen min ble stressa, men jeg oppdrog ham i samme slengen. Ingen ble sure eller kjeftet. Den som veltet måtte tørke opp selv. Brukte litt mer tid på å la dem gjøre det selv første årene, men de var faktisk litt krye når de klarte det selv. Det ble ikke noe mindre velting av den grunn, men de som ikke velta fortsatte å spise. Heldigvis har det alltid bare vært vann til maten for vår del.

Anonymkode: 3bacd...39e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske hvilken reaksjon jeg fikk når dette skjedde med meg som barn, men som mor blir jeg som oftest irritert.
 

Hadde det bare skjedd en sjelden gang så hadde jeg nok reagert med pytt sann jeg tørker opp, men i periodevis veltes glass omtrent til hvert eneste måltid og jeg er lei av søl. 

(ungene er for store for tutekopp så ikke et alternativ å bytte glass)

Anonymkode: 3a9c0...638

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske hva moren min gjorde, men tviler på at hun kjeftet. Det gjorde hun sjelden.

Selv sa jeg oisann her må vi tørke opp.

Mulig hvis de har tullet og fjåset mye i forkant at de blir bedt om å roe seg før det virkelig går galt.

 

Anonymkode: 68370...bcd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett så sier jeg at barna må finne noe å tørke opp med eller finner det selv.

Men når barna er i den perioden det armer og ben er overalt og det søles hele tiden og jeg sier «sett glasset litt lenger inn på bordet så du ikke velter det/ikke hopp med glasset i hånda/ikke løp med melkeglasset» og de gjør akkurat det og søler, så er det mange ganger det har blitt sukket og sagt «Kari, nå sa jeg jo nettopp at du ikke skulle hoppe/løpe med glasset». Ikke noe høy stemme, ikke noe sinne, men ren oppgitthet. 

Anonymkode: d6b68...b70

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hent papir. Jeg kan ikke huske at mine foreldre reagert på noen måter. Men jeg er 40 år. Mulig jeg er glemsk. Mine barn søler mye. Også no når dem er voksne. Nei se der ja. Hent papir. Sier jeg da. 

Anonymkode: badaf...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bank, men det gjorde at jeg lærte å være mer forsiktig. 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan aldri huske å ha fått kjeft for noe sånt, "uhell skjer" er liksom det jeg har vokst opp med. 

Jeg har ikke barn men søsknene mine har og de er nok like. Men så er det en vilter krabat da.... Det er jo noe med hvordan det skjer og, er man bare litt klossete, eller om det er et sånt barn som løper og sparker og turner mens foreldrene dine roper "pass pååååå glasset",, da får du litt mer tyn når det uungåelige skjer og glasset velter.

Anonymkode: db1b1...c9c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk MASSE kjeft hvis jeg sølte. Til mine sier jeg "uffda, det var et uhell, vi tørker opp!"

Anonymkode: 54406...893

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fikk ikke noe kjeft, men alt etter etter hvor uvøren vi var, så kunne nok foreldrene bli litt irritert. 

Mine barn; litt det samme. Stort sett var det: uffda, bare sitt I ro så skal jeg ta det...til: Jeg sa du skulle være forsiktig! 

Anonymkode: 28b97...6af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ulf-Bjarne skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk bank, men det gjorde at jeg lærte å være mer forsiktig. 

Nei - du lærte å være redd for juling.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart man blir irritert på noe sånt. Griseungen til mannen min søler rundt med sjokomelk i møbler og gidder ikke tørke opp fordi hun sitter å spiller.

Anonymkode: 85eea...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst uten kjeft, hevet stemme eller synlig irritasjon. Mannen er oppvokst med mye kjeft, høye stemmer og sure miner. Vi begge reagerer med å bli litt oppgitt, dersom glasset velter pga. røystinga ved bordet.Typisk «dette hadde ikke skjedd hvis du ikke satt og veivet med hendene, nå må du tørke opp selv og du får ikke ny brus. Uhell er uhell, ingen blir sure. Jeg kunne ønske jeg var enda mer lik som mine foreldre, men jeg blir oppgitt, og jeg klarer ikke skjule det. Jeg synes det er irriterende med unødvendig gris og søl. 

Anonymkode: 8caaa...616

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde og foreldre som deg ts og her skriker vi kun om vi velter noe over pc eller andre elektroniske greier. Men vi skriker ikke i sinne er mer shit, håndkle til pc/mobil. :D Her tar vi ting veldig med ro og  her velter vi både det ene og det andre og stresser ikke noe med det sånn bortsett fra når jeg mister kaffikoppen rett i pc da, er helst jeg som velter ting her i hus. 

Har hatt besøk av mange barn opp gjennom årene og ser at det er nok mange som har foreldre som vi hadde for har hatt et par her  som har mistet og knust ting her i hus og de har blitt helt i fra seg men barnet mitt sitter og tar livet med ro og sier det ikke er noe stress for "mamma har mer enn nok glass og skåler"...:fnise: Så bare det viser vel at jeg ikke er lik min egen forelder, der var det skrekk og gru når jeg mistet noe, derfor er jeg motsatt selv.

Ulf-Bjarne skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk bank, men det gjorde at jeg lærte å være mer forsiktig. 

Hjalp ikke mye på meg det der. Jo eldre jeg blir jo mer mister og knuser jeg. Innen jeg blir 40 så må jeg vel gå over til papp. :P 

Anonymkode: 2b934...bc1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...