Gå til innhold

Foreldrene mine har nesten kuttet meg ut, helt plutselig. Hvordan hadde dere håndtert det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke mye om dette, men har en besteforelder med en type demens der det ikke nødvendigvis går ut over hukommelse (hvertfall ikke i starten), men der personligheten gjerne endres som første steg, i tillegg til å bli desillusjonert. For min bestefar(og oldemor i sin tid har jeg skjønt) betydde det at han ble egoistisk, urimelig og ufyselig mot dem rundt seg. Noe av det var personlighetstrekk som alltid har vært der, men nå ble veldig forsterka og overskygga de positive sidene. Når vi ser tilbake så har det nok starta før, men akselererte noe voldsomt etter noen større påkjenninger, både sykdom og mentalt. Kan det være noe sånt? Hun er gammel og har vært veldig syk. Om det ikke er demens så har jeg opplevd at mange eldre forfaller veldig mentalt etter sykdom/fall/store operasjoner

Anonymkode: 39a14...715

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oppdatering. Ringte dem i morges. Pappa tok telefonen, sa at han var veldig opptatt og at det ikke passet å prate. En halvtime senere fikk jeg tilsendt en handleliste på e-post over det jeg skulle handle for dem på nett. Jeg orker ikke mer av dette spillet, og kommer ikke til å ringe flere ganger. De får ringe meg selv når de er klare for å kommunisere igjen. 

 

TS

Anonymkode: e55aa...046

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den alderen er det ikke uvanlig at sykdom, endring i rutiner osv utløser en slags midlertidig demens som kalles delir. Noen ganger blir de normale igjen etter en stund, noen ganger er det permanent. Det vanligste er vrangforestillinger og adferdsendringer. Jeg har selv hatt en far som etter en operasjon mente at jeg plutselig hadde blitt verdens verste datter, og at jeg kun var ute etter pengene hans. Jeg skjønte virkelig ingen ting.

Etterhvert ble han seg selv igjen og da ville han ikke snakke om det. Så ble han syk igjen og det samme gjentok seg. Til slutt endte det med at tilstanden ble permanent. 

Vanlige tilstander som utløser delir er urinveisinfeksjon. Det høres helt uskyldig ut, men mange gamle blir helt merkelige av dette. Andre infeksjoner, eller medisiner kan også utløse dette. Særlig narkose.

Anonymkode: 64e3f...490

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS, du er i en vanskelig situasjon nå på mange måter. Det er vanskelig nok å være enebarn når foreldrene blir gamle og trenger/krever mer hjelp. Når du i tillegg er langt unna og har små muligheter til å besøke dem, jobb og familie å ta hensyn til hjemme og egen helse å ta vare på så havner du i en tung skvis. 

Du nevner at moren din har skremt unna venninner og familie. I tillegg ble du ikke behandlet bra i oppveksten. Mor har antakelig noe underliggende i personligheten sin som gjør at hun forlanger/vil ha ting på sin måte. I tillegg er hun i en alder hvor demens dukker opp og dette eskalerer gjerne etter alvorlig sykdom/innleggelse. Demens har flere faser og mange mister en del sperrer, blir irrasjonelle og sinte. Dårlige sider kan forsterkes. Dette kan gå over. 

Jeg har ingen problemer med å forstå at du ikke reiser til hjemlandet for å sitte på hotell og vente. Og hensynet til barna må veie tyngre enn hensynet til foreldrene. Det tjener ingen om du blir satt i fengsel eller blir tvunget til å være borte i flere uker. Du må sette grenser, selv om det er vondt. Om du bare får kjeft, så la være å ringe foreldrene. Send mail. Si at mor kan ringe når hun har lyst til å snakke. 

De som gir deg hat og kjeft fordi du ikke reiser til foreldrene og hjelper dem har kanskje vokst opp med en annen type omsorg. Tilstedeværende og støttende foreldre. I et land med trygghet og lover som følges. For dem kan det være vanskelig å forstå at du kanskje må velge annerledes enn de ville ha gjort. Ikke få dårlig samvittighet. Gjør det som tar best vare på deg og barna dine. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/16/2024 at 9:24 AM, AnonymBruker said:

Var det en risiko for at moren din døde da hun var på sykehuset? Uansett tror jeg hun er såret over at du ikke kom

Anonymkode: cc117...d04

Det er det første jeg tenkte også. Hun hadde ønsket at du kom, men er for stolt til å si fra.

Anonymkode: cb8c5...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/16/2024 at 9:32 AM, AnonymBruker said:

Hun lå på en lukket intensivavdeling. INGEN kunne komme. Faren min måtte nøye seg med å levere klesskift, mat og lignende til sykepleiere. Så det hadde ikke hjulpet at jeg tok ulønnet fri fra jobb, reiste langt og sittet der uten å se henne. Hun vet veldig godt at jeg ikke har mulighet til å komme. Det var for øvrig kritisk et par dager, men gikk fort over. Nå er hun hjemme, helsefaren er forbi, og jeg hjelper så godt jeg kan på avstand. Hvis hun er såret, så må hun jo si det med ord. Ikke bare si at hun ikke vil snakke med meg, være frekk og nedlatende når jeg prøver å hjelpe.

 

TS

Anonymkode: e55aa...046

Men selv om ingen kunne komme og du ikke tenker at du kunne gjort noe mer, så endrer ikke det at hun kan ha ønsket det likevel.

Hun klarer nok ikke si fra, mange er for stolte til å si fra om slike ting. Dette er hennes måte å si fra på. Helt dysfunksjonell, men likevel tror jeg det er dette hun prøver å si.

Jeg snakker av erfaring ...

Anonymkode: cb8c5...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.4.2024 den 9.32):

Hun lå på en lukket intensivavdeling. INGEN kunne komme. Faren min måtte nøye seg med å levere klesskift, mat og lignende til sykepleiere. Så det hadde ikke hjulpet at jeg tok ulønnet fri fra jobb, reiste langt og sittet der uten å se henne. Hun vet veldig godt at jeg ikke har mulighet til å komme. Det var for øvrig kritisk et par dager, men gikk fort over. Nå er hun hjemme, helsefaren er forbi, og jeg hjelper så godt jeg kan på avstand. Hvis hun er såret, så må hun jo si det med ord. Ikke bare si at hun ikke vil snakke med meg, være frekk og nedlatende når jeg prøver å hjelpe.

 

TS

Anonymkode: e55aa...046

De er gamle og ikke så uvanlig at det blir sånn

Anonymkode: 1940f...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men selv om ingen kunne komme og du ikke tenker at du kunne gjort noe mer, så endrer ikke det at hun kan ha ønsket det likevel.

Hun klarer nok ikke si fra, mange er for stolte til å si fra om slike ting. Dette er hennes måte å si fra på. Helt dysfunksjonell, men likevel tror jeg det er dette hun prøver å si.

Jeg snakker av erfaring ...

Anonymkode: cb8c5...2e5

Men som sagt, jeg får ikke endret på noe. Jeg kan fortsatt ikke reise dit. Så da får vi kutte kontakten, da. 

Anonymkode: e55aa...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De er gamle og ikke så uvanlig at det blir sånn

Anonymkode: 1940f...3ac

Det kan hende. Men da får de kontakte meg når de er klare for å snakke ordentlig. Til da skal jeg hjelpe dem med matbestilling, bestilling av legetimer og lignende, over e-post.

Anonymkode: e55aa...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Oppdatering. Ringte dem i morges. Pappa tok telefonen, sa at han var veldig opptatt og at det ikke passet å prate. En halvtime senere fikk jeg tilsendt en handleliste på e-post over det jeg skulle handle for dem på nett. Jeg orker ikke mer av dette spillet, og kommer ikke til å ringe flere ganger. De får ringe meg selv når de er klare for å kommunisere igjen. 

 

TS

Anonymkode: e55aa...046

Handle for dem? Mener du at du skal betale for det også, og de bare "bestiller" lister med ting som du skal skaffe og betale for dem? Hva slags opplegg er dette egentlig? Er det vanlig der dine foreldre kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Oppdatering. Ringte dem i morges. Pappa tok telefonen, sa at han var veldig opptatt og at det ikke passet å prate. En halvtime senere fikk jeg tilsendt en handleliste på e-post over det jeg skulle handle for dem på nett. Jeg orker ikke mer av dette spillet, og kommer ikke til å ringe flere ganger. De får ringe meg selv når de er klare for å kommunisere igjen. 

 

TS

Anonymkode: e55aa...046

Ikke vær slem. De klarer det ikke selv og er sure men trenger din hjelp. Hjelp med handling for det kan du og har mulighet til.

Anonymkode: a9045...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9/10 svarer på spørsmålet om hvorfor de vil ha barn ; " for å ikke bli ensom når jeg blir gammel " 

De er vel skuffet da for at du bor så langt vekk, som du var noe du bestilte for å ta vare på dem.

Anonymkode: 24241...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

9/10 svarer på spørsmålet om hvorfor de vil ha barn ; " for å ikke bli ensom når jeg blir gammel " 

De er vel skuffet da for at du bor så langt vekk, som du var noe du bestilte for å ta vare på dem.

Anonymkode: 24241...d6b

* de bestilte*

Anonymkode: 24241...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Million said:

Handle for dem? Mener du at du skal betale for det også, og de bare "bestiller" lister med ting som du skal skaffe og betale for dem? Hva slags opplegg er dette egentlig? Er det vanlig der dine foreldre kommer fra?

det er vanlig for de som har foreldre som er mer fattige enn en selv, foreldre som bor i et land uten sterk sosial hjelpenett (som norge), foreldre som bor i fattige land.. Ja. Er det overraskende? Du hører vel av og til om utlendinger som sender store summer ut av norge, Det er jo hjelp til foreldre/familie... 

Anonymkode: badb7...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (15 minutter siden):

Handle for dem? Mener du at du skal betale for det også, og de bare "bestiller" lister med ting som du skal skaffe og betale for dem? Hva slags opplegg er dette egentlig? Er det vanlig der dine foreldre kommer fra?

Nei, de betaler selv, men de klarer ikke å bestille mat via Internett, da de ikke forstår seg på data. 

Anonymkode: e55aa...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Nei, de betaler selv, men de klarer ikke å bestille mat via Internett, da de ikke forstår seg på data. 

Anonymkode: e55aa...046

Men hvorfor skal du gjøre det for dem når de oppfører seg slik mot deg? Det hadde ikke jeg gjort.

Anonymkode: 0c2ed...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke vær slem. De klarer det ikke selv og er sure men trenger din hjelp. Hjelp med handling for det kan du og har mulighet til.

Anonymkode: a9045...ceb

Selvfølgelig skal jeg fortsette å handle for dem, ringe til forskjellige instanser, bestille sykepleier osv. Men jeg kommer ikke til å snakke med dem på telefon, og det gjør meg ikke slem. Jeg har ikke psykologisk kapasitet til å ta imot kjeft, sarkasme og avvisning. De vil jo ikke prate med meg, så hvorfor skal jeg fortsette å ringe?

Anonymkode: e55aa...046

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor skal du gjøre det for dem når de oppfører seg slik mot deg? Det hadde ikke jeg gjort.

Anonymkode: 0c2ed...63b

Fordi de er syke og hjelpetrengende, og fordi de er mine foreldre. Det er min plikt å hjelpe dem så mye jeg kan.

Anonymkode: e55aa...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.4.2024 den 9.32):

Hun lå på en lukket intensivavdeling. INGEN kunne komme. Faren min måtte nøye seg med å levere klesskift, mat og lignende til sykepleiere. Så det hadde ikke hjulpet at jeg tok ulønnet fri fra jobb, reiste langt og sittet der uten å se henne. Hun vet veldig godt at jeg ikke har mulighet til å komme. Det var for øvrig kritisk et par dager, men gikk fort over. Nå er hun hjemme, helsefaren er forbi, og jeg hjelper så godt jeg kan på avstand. Hvis hun er såret, så må hun jo si det med ord. Ikke bare si at hun ikke vil snakke med meg, være frekk og nedlatende når jeg prøver å hjelpe.

 

TS

Anonymkode: e55aa...046

Men kanskje skuffet over at ikke du dro til faren din da? 

Anonymkode: 6c021...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi de er syke og hjelpetrengende, og fordi de er mine foreldre. Det er min plikt å hjelpe dem så mye jeg kan.

Anonymkode: e55aa...046

Det er ikke plikt. Det er noe man gjør fordi man vil. Det er familiebånd. Akkurat nå virka du utakknemlig. 

Anonymkode: 6c021...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...