Gå til innhold

Å dele leker når en har besøk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Når det gjelder at barna tar leker utenfor dere/i garasjen deres osv som faktisk er ditt barn sine, så er det lov å gi beskjed. 

Det er jo faktisk som å stjele leker. Her ville jeg vært klar og sagt "den leken lå i vår garasje, det er ikke lov å gå å stjele leker hos andre uten å spørre om å låne. Mitt barn skal ha tilbake leken nå". Gi gjerne beskjed om denne oppførselen til barnas foreldre. De kan ikke sitte inne og slappe av om de har barn som tar seg til rette på andres eiendom.

 

Anonymkode: 59881...caf

Foreldrene i gaten mener at så lenge mitt barn ikke leker med det så bør de andre få låne. Jeg mener at de andre barna må spørre om å få lov og dersom hen ikke ønsker å ha lekene sine dradd ut i gaten så bør hen få si nei. 

Anonymkode: fd54d...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I det tilfellet dere beskriver, så tenker jeg følgende: 
1. Dere har naboer som dere foreldre har vansker med å sette grenser for.
De voksne naboene mener tydeligvis at det er greit at barnet dems går inn i andres garasjer, og henter leker som står der, og bruker dem. Og dere voksne har ikke sagt tydelig imot dem på dette. 
I slike tilfeller handler dette IKKE om hvorvidt noen deler eller ikke. Det handler om hvorvidt det er greit å ta seg inn på andres eiendom og "låne" ting uten å spørre først. (For de fleste andre heter det stjele.) 
Tipper dere hadde blitt bra irritert om dere oppbevarte bilnøkkel i garasjen, og de bare "lånte" bilen uten å spørre. (Dere brukte den jo ikke selv...) 

2. Dere voksne har sagt "ja" til å ha et annet barn på besøk, uten at barnet deres har fått noen mulighet til å mene noe, eller fått tid til å gjemme bort ting det er redd for på forhånd. 

3. Det er litt uklart for meg om besøksbarnet "kom over" kostymet ved at det lå tilgjengelig fremme, eller om det "kom over" kostymet ved å gå inn i et lukket skap for å finne det. 
For meg er det å gå inn i skap hos folk når man er på besøk en uting. Og du kan ikke forvente å kunne ta ut og bruke ting du finner i andres skap, uten å spørre først. 
(Jeg tenker det blir litt det samme om det er barnas klær eller kostymer, eller om det er mors sminke, klær, sko eller serveringsfat. Og om noen hadde gått inn i mitt skap "for å finne et fat" og hadde kommet ut igjen med det uerstattelige arvefatet etter oldemor, så hadde jeg blitt bra rasende.)  

 

Uansett: 
Å ta seg inn hos andre, og ta ting som ikke er avtalt at man kan låne er ikke greit. Uansett om eier bruker tingen der og da eller ikke. 
Å dele er et bra prinsipp, men de fleste av oss har ting vi er mindre villige til å dele enn andre. Også barn. 
Det må derfor være rammer for folk som kommer på besøk, i forhold til hva de kan leke med, og hva/hvor de skal holde seg unna eller spørre først. 
Så, du skal lære 4-åringen at man skal dele, låne bort, og alt sånt. Men at 4-åringen også har lov til å ha grenser og medbestemmelsesrett. Da er det bedre å øve på å sette forutsigbare grenser for de som er på besøk. 

 

Noen ganger er det lett å tenke at "de må jo lære seg å dele" når det er snakk om barnas leker. 
Men jeg er helt sikker på at dere voksne har rammer og grenser som gjelder for barn på besøk. De kan ikke gå hvor de vil, og finne hva de vil og leke med det. 
Antagelig får de ikke lete etter ting å leke med i kjøkkenskapene, fryseboksen eller nattbordskuffen til mor. 
Så på samme måte må det være mulig å si ifra at barnets lukkede skap og skuffer, kun skal åpnes dersom barnet selv ønsker det. Mens leker som ligger fremme, kan brukes. (Forutsatt at barnet har kunnet rydde vekk først.) 

 

Anonymkode: 2adc0...ca2

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skal foreldre legge seg oppi hele tiden? Jeg opplever at alt eskalerer på den måten. Barnet ditt er kjipt og får tåle at det gjør vondt.

Anonymkode: 2eba3...191

Var det egentlig TS sitt barn som var kjipt? Eller var det det andre barnet som ikke hadde grenser og tok seg til rette? 

Hva ønsker TS å lære barnet sitt? At barnets grenser og følelser er ubetydelige? Eller at det er lov å sette grenser for seg selv overfor andre? 

Her har vi jo å gjøre med et barn som lærer hjemme at det er OK å GÅ INN I andres garasje og TA MED SEG leker man finner der, uten å spørre først.

Anonymkode: 2adc0...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker om fireåringer her.

Hvilke fireåringer går aktivt inn for å invitere til besøk? Oftest er det vi foreldre som avtaler slikt, så at det skal ha noe å si på om der er ok eller ikke å ville dele på- syns jeg bare er tåpelig.

Greit at barn skal få ha medbestemmelse altså, men gud bedre.. 

Du kunne f.eks sagt at nå har xxx den kostymen, men om fem minutter kan du få den. Vi må bytte på de tingene begge vil ha.
Hos oss har alle barna måtte dele leker med de som er på besøk. Ja, det har blitt mye mekling, men slik er det jo den alderen der.
 

 

— - ————-

 

Når det kommer til ta ting i garasjen til naboene, så er det jo noe helt annet. Og ikke ok.
 

 

Anonymkode: 13db3...ec8

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja og det var der det endte. Til slutt. Men da var det ingen av dem som egentlig lekte med kostymet uansett. Så fant de noe annet å leke med og det løste seg forsåvidt. Men tok over en halvtime 😅

Anonymkode: fd54d...210

Og så lærte de antakelig noe. Det er jo hele poenget med å lære. Om vi voksne løser ar for dem så ungene er blide og fornøyde til enhver tid så lærer de neppe så mye heller…

Anonymkode: dbd6b...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like viktig, om ikke viktigere, å lære seg at man ikke kan ta hva man vil hjemme hos andre. Det er derfor viktig at barnet du passer også lærer dette, ikke bare at ditt barn skal lære å dele. Det går an å snakke med barnet om at dersom du ikke vil dele, så kan du heller ikke ha venner på besøk, men her var det jo faktisk du som passet dette barnet, så jeg tenker egentlig at det er du som må sørge for at barnet har noe å gjøre. Naturlig å tenke at barnet skal leke med ditt barn selvfølgelig, men det er du som har sagt ja til å passe. Når skal vi slutte å tvinge barna til å måtte la andre ta alt de eier? For det er jo ikke naturlig å fortsette med. Hvis barnet er tenåring, og du passer en fireåring, så ville man jo ikke sagt «du må lære å dele», og latt barnet rasere rommet, prøve sminken og kamera. Slik er det også som voksen. Når jeg er gjest hos en venninne, så går jeg ikke inn på rommet hennes og skifter. Jeg tar ikke sminken hennes, eller begynner å male. Det er viktig å lære seg å spørre først, eller leke med/bruke det som er tatt frem. 

Anonymkode: 4973c...593

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det er like viktig, om ikke viktigere, å lære seg at man ikke kan ta hva man vil hjemme hos andre. Det er derfor viktig at barnet du passer også lærer dette, ikke bare at ditt barn skal lære å dele. Det går an å snakke med barnet om at dersom du ikke vil dele, så kan du heller ikke ha venner på besøk, men her var det jo faktisk du som passet dette barnet, så jeg tenker egentlig at det er du som må sørge for at barnet har noe å gjøre. Naturlig å tenke at barnet skal leke med ditt barn selvfølgelig, men det er du som har sagt ja til å passe. Når skal vi slutte å tvinge barna til å måtte la andre ta alt de eier? For det er jo ikke naturlig å fortsette med. Hvis barnet er tenåring, og du passer en fireåring, så ville man jo ikke sagt «du må lære å dele», og latt barnet rasere rommet, prøve sminken og kamera. Slik er det også som voksen. Når jeg er gjest hos en venninne, så går jeg ikke inn på rommet hennes og skifter. Jeg tar ikke sminken hennes, eller begynner å male. Det er viktig å lære seg å spørre først, eller leke med/bruke det som er tatt frem. 

Anonymkode: 4973c...593

Ja det var jo dette jeg begynte å lure på

og derfor jeg laget tråden. Hvor går grensen for hva en MÅ dele når en har besøk og hvor mye bestemmelsesrett har barnet over HVA som skal lekes hos seg. 
 

som du sier så var jo dette ikke et besøk vårt barn hadde spurt om. Men en god venn som de pleier å leke fint sammen

Anonymkode: fd54d...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man deler på slt sv leker når man har besøk ellers lå man sette bort lekene før gjesten kommer

Anonymkode: 17a18...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man deler på slt sv leker når man har besøk ellers lå man sette bort lekene før gjesten kommer

Anonymkode: 17a18...a60

Da kan man aldri ha spontan besøk feks hjem fra barnehagen da?

Anonymkode: fd54d...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Foreldrene i gaten mener at så lenge mitt barn ikke leker med det så bør de andre få låne. Jeg mener at de andre barna må spørre om å få lov og dersom hen ikke ønsker å ha lekene sine dradd ut i gaten så bør hen få si nei. 

Anonymkode: fd54d...210

Det må de jo få lov til å synes. Men uansett så er det DERE som bestemmer over deres leker og garasje, så da er det bare å gi beskjed om at det ikke er lov til å forsyne seg. Kanskje låse garasjedøren.

Anonymkode: 5860e...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da kan man aldri ha spontan besøk feks hjem fra barnehagen da?

Anonymkode: fd54d...210

Kan man vel🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 17a18...a60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan man vel🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 17a18...a60

Men da må man true med at «da må du dele ALLE lekene dine og akseptere å ha null bestemmelsesrett på hva som blir dradd ut av skapene» det kan en jo alltids si. Men er det alltid rett? En ville ikke forventet det om barna var 2-3 år eldre. 

Anonymkode: fd54d...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det må de jo få lov til å synes. Men uansett så er det DERE som bestemmer over deres leker og garasje, så da er det bare å gi beskjed om at det ikke er lov til å forsyne seg. Kanskje låse garasjedøren.

Anonymkode: 5860e...cba

Vi bor så tett på hverandre så det er ikke så lett som det høres ut. Det er derfor ikke så unaturlig som det høres ut heller fordi lekene blir jo lekt med på fellesområde. 

Anonymkode: fd54d...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvordan leker er det som er så viktig at man ikke kan dele? 
Jeg forstår sminke og slik, som kan bli brukt opp. Men en kostyme eller en dukke liksom..

Anonymkode: 13db3...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvordan leker er det som er så viktig at man ikke kan dele? 
Jeg forstår sminke og slik, som kan bli brukt opp. Men en kostyme eller en dukke liksom..

Anonymkode: 13db3...ec8

Det er vanskelig å vite hva en 4 åring plutselig synes er veldig viktig. 

Anonymkode: fd54d...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er vanskelig å vite hva en 4 åring plutselig synes er veldig viktig. 

Anonymkode: fd54d...210

Men hvorfor skal man ikke kunne låne bort en leke, selv om den er viktig?

Anonymkode: 13db3...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor skal man ikke kunne låne bort en leke, selv om den er viktig?

Anonymkode: 13db3...ec8

I den alderen så er det vel stort sett fordi en vil leke med den selv? Ta kostymet da. Det kostymet var det kuleste kostymet som vårt barn liker best av de få hen har.  Når Det andre barnet da finner dette og tar det på og legger opp til «rolle lek» så blir vårt barn sint fordi hvis en skulle leke rolle lek så var det DET kostymet hen ville ha. Skal ikke så mye mer til…

Anonymkode: fd54d...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men da må man true med at «da må du dele ALLE lekene dine og akseptere å ha null bestemmelsesrett på hva som blir dradd ut av skapene» det kan en jo alltids si. Men er det alltid rett? En ville ikke forventet det om barna var 2-3 år eldre. 

Anonymkode: fd54d...210

Da får de rydde de bort på kvelden da vel i tilfelle besøk.. jo vi forventer alltid at mam deler uansett 

Anonymkode: 17a18...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja og det gjorde jeg og det var ikke aktuelt for noen av dem 😅

Anonymkode: fd54d...210

I slike tilfeller har jeg fjernet kostymet, leken eller hva de enn ikke blir enige om. Jeg har da sagt at de ikke kan leke med noe de ikke blir enige om.

Anonymkode: 16030...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis poenget med denne saken er at 4 åringen ikke hadde sagt ja til dette besøket og da ikke skal måtte dele, så får du spørre om barnet vil ha besøk neste gang da, og si nei til pass hvis ikke. Å lære seg å dele er en viktig del av det å utvikle sosial kompetanse, og hos en fireåring er ikke den ferdig utviklet, det må læres. Man kan selvfølgelig diskutere om det er innafor å gå i andres skap, men det er noen andre sin jobb å oppdra det andre barnet, ikke din.
Jeg ville fokusert på å oppdra et barn som er inkluderende og som deler lekene sine med besøket. Denne problemstillingen er typisk for mennesker som oppdrar "bomullsbarn". Som vil løse alle problemer og passe på at barnet møter på minst mulig motgang. Det kommer til å vise igjen når barnet blir større, og ikke minst blir et voksent menneske som da må lære seg selv å løse problemer og at det faktisk finnes sosiale normer i samfunnet.

Anonymkode: 139c5...497

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...