Gå til innhold

Å dele leker når en har besøk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

vi har et barn på 4 år som er skikkelig stabeis. Men normalt et fornuftig barn. Som oppfører seg fint. Spesielt hvis hen er hos andre..

men her hjemme skjer det av og til situasjoner som jeg er litt usikker på hvordan man skal løse. 

 Feks fikk hen besøk av en venn. Vi skulle passe denne vennen i noen timer, så dette var ikke et tilfelle av at vårt barn hadde spurt om å Få ha besøk. Vennen kom over et morsomt kostyme som vårt barn har og kledde dette på seg selv. Vårt barn blir illsint og skal selvsagt ha dette kostymet selv. Vi forklarer at vennen hadde det først og prøver å megle. Finner frem andre kostymer og tilbyr begge to disse. Men ingenting er visst kult nok for noen av dem.  Vårt barn går helt i lås og nekter å leke og bare furter. 
 

jeg kjenner jeg ble veldig usikker  hvordan ville dere løst dette? Det er ikke et alternativ å sende vennen hjem. Ettersom vi faktisk passer. Men stemningen var jo mildt sagt dårlig.. 

 

Litt det samme skjer av og til ute. Nabobarn som forsyner seg med leker i garasjen vår uten å spørre. Når vårt barn vil ha leken tilbake eller ikke ønsker å dele så er det gjerne andre foreldre ute som prøver å megle type med å si «ja men du lekte jo ikke med den» osv  hvordan ville dere løst dette? Skal barnet få bestemme over lekene sine ute 100 prosent? Eller skal man  la barnet bestemme over tingene sine? 
 

 

 

ts

 

 

Anonymkode: fd54d...210

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei

vi har et barn på 4 år som er skikkelig stabeis. Men normalt et fornuftig barn. Som oppfører seg fint. Spesielt hvis hen er hos andre..

men her hjemme skjer det av og til situasjoner som jeg er litt usikker på hvordan man skal løse. 

 Feks fikk hen besøk av en venn. Vi skulle passe denne vennen i noen timer, så dette var ikke et tilfelle av at vårt barn hadde spurt om å Få ha besøk. Vennen kom over et morsomt kostyme som vårt barn har og kledde dette på seg selv. Vårt barn blir illsint og skal selvsagt ha dette kostymet selv. Vi forklarer at vennen hadde det først og prøver å megle. Finner frem andre kostymer og tilbyr begge to disse. Men ingenting er visst kult nok for noen av dem.  Vårt barn går helt i lås og nekter å leke og bare furter. 
 

jeg kjenner jeg ble veldig usikker  hvordan ville dere løst dette? Det er ikke et alternativ å sende vennen hjem. Ettersom vi faktisk passer. Men stemningen var jo mildt sagt dårlig.. 

 

Litt det samme skjer av og til ute. Nabobarn som forsyner seg med leker i garasjen vår uten å spørre. Når vårt barn vil ha leken tilbake eller ikke ønsker å dele så er det gjerne andre foreldre ute som prøver å megle type med å si «ja men du lekte jo ikke med den» osv  hvordan ville dere løst dette? Skal barnet få bestemme over lekene sine ute 100 prosent? Eller skal man  la barnet bestemme over tingene sine? 
 

 

 

ts

 

 

Anonymkode: fd54d...210

Her i huset deler man! Den som «tar» leken først får leke med den, så bytter man gjerne etter en liten stund.

Hvem det er spiller ingen rolle.. men nå har vi et barn som liker å dele leker og bamser så vi har vel aldri opplevd at det har gått i lås. Har derimot opplevd sinneutbrudd osv ved andre situasjoner hvor barnet vil bestemme, og vi gir ikke etter for det… 

Anonymkode: cbd57...676

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man deler med besøket sitt.

Men, om nabobarn forsyner seg selv, så skal han få igjen leken med en gang!

Anonymkode: 74d18...247

  • Liker 11
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei

vi har et barn på 4 år som er skikkelig stabeis. Men normalt et fornuftig barn. Som oppfører seg fint. Spesielt hvis hen er hos andre..

men her hjemme skjer det av og til situasjoner som jeg er litt usikker på hvordan man skal løse. 

 Feks fikk hen besøk av en venn. Vi skulle passe denne vennen i noen timer, så dette var ikke et tilfelle av at vårt barn hadde spurt om å Få ha besøk. Vennen kom over et morsomt kostyme som vårt barn har og kledde dette på seg selv. Vårt barn blir illsint og skal selvsagt ha dette kostymet selv. Vi forklarer at vennen hadde det først og prøver å megle. Finner frem andre kostymer og tilbyr begge to disse. Men ingenting er visst kult nok for noen av dem.  Vårt barn går helt i lås og nekter å leke og bare furter. 
 

jeg kjenner jeg ble veldig usikker  hvordan ville dere løst dette? Det er ikke et alternativ å sende vennen hjem. Ettersom vi faktisk passer. Men stemningen var jo mildt sagt dårlig.. 

 

Litt det samme skjer av og til ute. Nabobarn som forsyner seg med leker i garasjen vår uten å spørre. Når vårt barn vil ha leken tilbake eller ikke ønsker å dele så er det gjerne andre foreldre ute som prøver å megle type med å si «ja men du lekte jo ikke med den» osv  hvordan ville dere løst dette? Skal barnet få bestemme over lekene sine ute 100 prosent? Eller skal man  la barnet bestemme over tingene sine? 
 

 

 

ts

 

 

Anonymkode: fd54d...210

Jeg synes det er forskjell på at dere har et barn på besøk som tydeligvis hat hatt mulighet til å forsyne seg selv (dere voksne må jo ha vært i nærheten? Så barnet har jo helt sikkert tenkt at dette er greit?) versus nabobarn som går inn på deres eiendom og forsyner seg..

Jeg har to ulike barn, det første barnet ville ha respondert bra på bare å forklare at gjesten nå bruker kostymet og du kan bruke det hele tiden når gjesten drar (så kan vi ha en slags hemmelighet sammen om at med en gang gjesten drar får barnet ha på kostymet sitt) - men det andre barnet ville mest sannsynlig ikke slått seg til ro med samme løsning, og da ville jeg ha kommet til enighet om at gjesten kan bruke kostymet i x tid til, også kan de kle seg ut på nytt og bytte kostyme.

Det finnes ikke en enkel fasit her, man må velge den løsningen som passer barnet best, men jeg hadde ikke latt mitt barn «rase» seg frem til å få viljen sin, uansett så er det gjesten som har kostymet på nå, om det forblir gjennom hele besøket eller deler av det. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her i huset deler man! Den som «tar» leken først får leke med den, så bytter man gjerne etter en liten stund.

Hvem det er spiller ingen rolle.. men nå har vi et barn som liker å dele leker og bamser så vi har vel aldri opplevd at det har gått i lås. Har derimot opplevd sinneutbrudd osv ved andre situasjoner hvor barnet vil bestemme, og vi gir ikke etter for det… 

Anonymkode: cbd57...676

Prinsipielt enig i det. og vi praktiserer det med venner på besøk. hvis ikke kan en ikke ha besøk. Men her var vel litt av problemet at vårt barn ikke nødvendigvis hadde lyst å ha besøk..


Men hva hadde vi som voksne følt om det kom Noen vi ikke hadde invitert inn i huset vårt Og begynte å ta seg til rette med tingene våre. Uten at vi hadde blitt spurt først? 
 

eller om noen gikk i garasjen og tok løvblåseren din uten å spørre og nektet å gi den tilbake når du ville bruke den. En kan jo på en måte forstå hvor det kommer fra.. 

 

 

Anonymkode: fd54d...210

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær barnet ditt å dele, da får man greieste barn på sikt☺️I kostymesitusjonen ville jeg sagt at de kan bytte på kostymet. 

Anonymkode: da96a...86c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lær barnet ditt å dele, da får man greieste barn på sikt☺️I kostymesitusjonen ville jeg sagt at de kan bytte på kostymet. 

Anonymkode: da96a...86c

Ja og det gjorde jeg og det var ikke aktuelt for noen av dem 😅

Anonymkode: fd54d...210

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Prinsipielt enig i det. og vi praktiserer det med venner på besøk. hvis ikke kan en ikke ha besøk. Men her var vel litt av problemet at vårt barn ikke nødvendigvis hadde lyst å ha besøk..


Men hva hadde vi som voksne følt om det kom Noen vi ikke hadde invitert inn i huset vårt Og begynte å ta seg til rette med tingene våre. Uten at vi hadde blitt spurt først? 
 

eller om noen gikk i garasjen og tok løvblåseren din uten å spørre og nektet å gi den tilbake når du ville bruke den. En kan jo på en måte forstå hvor det kommer fra.. 

 

 

Anonymkode: fd54d...210

Det er den tankegangen med så mye kosting foran barnet som gir håpløse og bortskjemte unger. Når barnet ditt er på besøk hos andre foretrekker du vel også at barnet ditt får leke med lekene til vedkommende. I tillegg blir ikke barn som ikke deler særlig populære har jeg sett.

Anonymkode: da96a...86c

  • Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja og det gjorde jeg og det var ikke aktuelt for noen av dem 😅

Anonymkode: fd54d...210

Da får ingen kostymet da, enkelt og greit! 

Anonymkode: da96a...86c

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er den tankegangen med så mye kosting foran barnet som gir håpløse og bortskjemte unger. Når barnet ditt er på besøk hos andre foretrekker du vel også at barnet ditt får leke med lekene til vedkommende. I tillegg blir ikke barn som ikke deler særlig populære har jeg sett.

Anonymkode: da96a...86c

Hvilke  tankegang var det mener du? Her fikk jo gjesten ha kostymet. Til tross for at ingen av dem hadde noen særlig glede av det. 

Anonymkode: fd54d...210

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da får ingen kostymet da, enkelt og greit! 

Anonymkode: da96a...86c

Ja og det var der det endte. Til slutt. Men da var det ingen av dem som egentlig lekte med kostymet uansett. Så fant de noe annet å leke med og det løste seg forsåvidt. Men tok over en halvtime 😅

Anonymkode: fd54d...210

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilke  tankegang var det mener du? Her fikk jo gjesten ha kostymet. Til tross for at ingen av dem hadde noen særlig glede av det. 

Anonymkode: fd54d...210

Når du begynte å sammenligne situasjonen med voksne som kommer hjem til deg og tar tingene dine…

I barnehagen og overalt i samfunnet må man dele, så like greit å lære barnet det med en gang 

Anonymkode: da96a...86c

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Prinsipielt enig i det. og vi praktiserer det med venner på besøk. hvis ikke kan en ikke ha besøk. Men her var vel litt av problemet at vårt barn ikke nødvendigvis hadde lyst å ha besøk..


Men hva hadde vi som voksne følt om det kom Noen vi ikke hadde invitert inn i huset vårt Og begynte å ta seg til rette med tingene våre. Uten at vi hadde blitt spurt først? 
 

eller om noen gikk i garasjen og tok løvblåseren din uten å spørre og nektet å gi den tilbake når du ville bruke den. En kan jo på en måte forstå hvor det kommer fra.. 

 

 

Anonymkode: fd54d...210

Ting mine barn er redd for ryddes bort når besøket kommer, med mindre barnet vil dele. 

I forrige uke bygget vi Lego Borg. Jenta på 5 var redd søskenbarn skulle ødelegge den. De hev seg over den, men jeg sa bare de fikk leke med den andre legoen og tok fra dem borgen. 

Andre ting de krangler om (de får en sjanse til å bli enige om hvem sin tur osv) eller tas det bort. 

Utover dette deles det stort sett helt greit. 

Anonymkode: 370e9...cdd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja og det gjorde jeg og det var ikke aktuelt for noen av dem 😅

Anonymkode: fd54d...210

Da får ingen bruke kostymet.  Enten bytte på, eller ingen får. 

Anonymkode: 370e9...cdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når du begynte å sammenligne situasjonen med voksne som kommer hjem til deg og tar tingene dine…

I barnehagen og overalt i samfunnet må man dele, så like greit å lære barnet det med en gang 

Anonymkode: da96a...86c

Tja. Det er vel litt fordi jeg oppriktig lurer på om vi er rettferdige med barna våre når vi tvinger dem til å dele i alle settinger. Hvis barnet inviterer noen hjem så MÅ man dele. Men aller helst bør man finne noe å leke sammen. Er jo det som er kjekt. 
 

men her hadde jo ikke barnet bedt om besøk.. likevel så må man dele det er greit. 
 

men når andre forsyner seg i garasjen eller av en leke som ligger utenfor huset. MÅ man dele da? Selv om en ikke leker med leken? 

Anonymkode: fd54d...210

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ting mine barn er redd for ryddes bort når besøket kommer, med mindre barnet vil dele. 

I forrige uke bygget vi Lego Borg. Jenta på 5 var redd søskenbarn skulle ødelegge den. De hev seg over den, men jeg sa bare de fikk leke med den andre legoen og tok fra dem borgen. 

Andre ting de krangler om (de får en sjanse til å bli enige om hvem sin tur osv) eller tas det bort. 

Utover dette deles det stort sett helt greit. 

Anonymkode: 370e9...cdd

Ja det er lurt. Det prøvde vi på tidligere en gang. Da ville barnet gjemme litt i overkant mange av lekene 😅. Men ja det fungerer. 

Anonymkode: fd54d...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da får ingen bruke kostymet.  Enten bytte på, eller ingen får. 

Anonymkode: 370e9...cdd

Ja det ble fasiten. 

Anonymkode: fd54d...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg får uventet besøk av feks tante Gunda deler jeg jo. Vi ser begge på TVen. Hun kan låne PCen for å vise meg noe morsomt. Hun får spise mine kaker og drikke min kaffe, og vi kan spille brettspill sammen. 

Dette gjør jeg selvom jeg egentlig ikke ville ha tante Gunda på besøk. 

Anonymkode: 370e9...cdd

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da får ingen kostymet da, enkelt og greit! 

Anonymkode: da96a...86c

Enig. Ting man ikke blir enige om i den alderen bare tar man bort.

Anonymkode: 34022...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om jeg får uventet besøk av feks tante Gunda deler jeg jo. Vi ser begge på TVen. Hun kan låne PCen for å vise meg noe morsomt. Hun får spise mine kaker og drikke min kaffe, og vi kan spille brettspill sammen. 

Dette gjør jeg selvom jeg egentlig ikke ville ha tante Gunda på besøk. 

Anonymkode: 370e9...cdd

Men hun spør jo sikkert da. Hun går ikke bare i kjøleskapet og forsyner seg? 

Anonymkode: fd54d...210

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...