AnonymBruker Skrevet 17. april #121 Del Skrevet 17. april 22 stykk her Lurer på hvem de andre er. Vi er 4 i familien med sette navnet Anonymkode: 99461...738 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 17. april #122 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 18.59): Beskyttet etternavn = under 200 bærere. Har du et slikt? Anonymkode: 697fe...03a Ja. 65 personer med mitt etternavn. Stammer fra mammas morsslekt AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 19.29): Du har faktisk lov å ta navnet selv om du "bare" er samboer. Husker ikke kravene, men tror det var felles barn og et visst antall år som samboere. Anonymkode: d9569...276 Djungelvrål skrev (På 15.4.2024 den 19.42): Hvordan får man er beskyttet etternavn og hvorfor? Hvorfor du får byttet etternavn er jo opp til deg, om du selv ønsker nytt. Du kan få ta beskyttet etternavn hvis du: - Kan dokumentere at andre i din familie har det etternavnet. Du kan da gå tilbake til tippoldeforeldrene dine. Folkeregisteret har person-opplysninger liggende i seksti år etter dødsfall før personopplysningene slettes der. Finner du ikke muligheten gjennom folkeregisteret er neste skritt og lete i kirkebøker. Det ligger kirkebøker ute på internett hvor du kan søke på slekta. Du kan også kontakte kirkesognet din aktuelle slektning tilhørte, og få dem til å sende deg dokumentasjon. Og du kan selvfølgelig gå via slekt som fortsatt lever, og argumentere med dem. Foreldre, fosterforeldre, adoptivforeldre, steforeldre, besteforeldre, oldeforeldre, tippoldeforeldre. Du kan også ta navnet fra en gård/gårds-område du har tilknytning til. - Gifter deg, eller blir samboer med en som har beskyttet etternavn. Dere må da ha bodd sammen i minst to år, eller ha fått barn, eller giftet dere. - Sender søknad med begrunnelse via skatte-etaten til alle som har samme etternavn. Det må godkjennes av alle med navnet over 16 år. Ett eneste nei vil gi deg avslag på søknaden. AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 19.57): Det navnet jeg har får ingen byttet til, kun hvis du blir født inntil det eller gifter deg inn . Samme med navnet til mannen min. Ligger en sperre inne. Ene søsteren min fjernet navnet da ho giftet seg. Søkte da om å få tilbake da ho skilte seg fikk nei . Ho måtte da ta kontakt med oss som har navnet og alle måtte godkjenne at ho kunne få navnet tilbake, Anonymkode: 9540c...d9f AnonymBruker skrev (På 16.4.2024 den 5.53): Bare så vidt. Vi er nå 192 stykker som heter det. En slektning giftet seg og tok mannens navn. Etter en stygg skilsmisse ville hun ha tilbake pikenavnet. Hun måtte da sende nesten 200 brev for å få godkjenning. Det gikk til slutt Anonymkode: 78eab...b25 Det må gå ti år mellom hvert navnebytte, men det finnes unntak. Ett av unntakene er ved skilsmisse, og om du vil ta det tilbake. Rart at hun måtte søke på den måten da. Det skulle vært nok å dokumentere med at hun har hatt navnet før. https://dittbryllup.no/endre-navn-slik-gjor-dere-det/#:~:text=Det må gå,dere gifter dere ♥ AnonymBruker skrev (På 16.4.2024 den 8.38): Da er dette nytt, for 7 år siden var det ikke slik. Anonymkode: d14f0...f66 Joda, i årevis har det vært som jeg har beskrevet over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #123 Del Skrevet 17. april Millimani skrev (28 minutter siden): Joda, i årevis har det vært som jeg har beskrevet over. Og som jeg har svart på over her. Anonymkode: d14f0...f66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå