Gå til innhold

Har du beskyttet etternavn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Måtte også sjekke, og både min mors, min fars og min manns etternavn er beskyttet. Aldri tenkt over, men det er kanskje ikke så sjeldent?

Anonymkode: f58a4...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, begge to er beskyttet ☺️

Anonymkode: 846ec...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor kalles det "beskyttet etternavn"? Kan vel ikke være at det ikke er lov å bytte navn til disse? 

Anonymkode: ef65a...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både pikenavnet mitt og mitt inngiftede navn er beskyttede. Jeg byttet fordi det var færre (under 30 istedet for nesten 40 😅) som hadde mannens etternavn.

Anonymkode: f72ec...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Beskyttet etternavn = under 200 bærere. 
Har du et slikt? 

Anonymkode: 697fe...03a

Ja 30 stk i hele Norge😅

Anonymkode: 2e572...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke, men samboeren min og vårt barn har det 😅 Kanskje jeg får dette navnet etterhvert jeg og, hvis vi gifter oss.

Anonymkode: 188ec...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da må vel etternavnet mitt være beskyttet, for etter hva jeg husker sist jeg sjekket, var vi under 100 som heter det i Norge. Har aldri hørt om at det skal være snakk om beskyttet navn, da. Folk blir født og folk gifter seg inn i slekten og tar navnet. 

Kan aldri tenke meg noen bare plukker ut etternavnet vårt og vil ha det på seg selv uten videre tilknytninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke, men samboeren min og vårt barn har det 😅 Kanskje jeg får dette navnet etterhvert jeg og, hvis vi gifter oss.

Anonymkode: 188ec...327

Du har faktisk lov å ta navnet selv om du "bare" er samboer. Husker ikke kravene, men tror det var felles barn og et visst antall år som samboere.

Anonymkode: d9569...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Beskyttet etternavn = under 200 bærere. 
Har du et slikt? 

Anonymkode: 697fe...03a

Ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja pappa sitt etternavn 🙂 48 som heter det her i Norge, samme stamfar, men forskjellige grener. Navnet kommer opprinnelig fra Tyskland🙂

Endret av Lillemy_87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ups.. Litt satt ut av hvor få ssb oppgir som har samme etternavn. Trodde de opplyste at "under n har samme etternavn" hvis det var et lite antall. Det blir temmelig identifiserende når man telle opp fornavn på 3/4-deler på antallet som kommer opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yep. Du kan ikke få det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kun min mann, våre barn og meg selv har dette.

Før vi endret vårt var det kun min mann, hans bror og far som hadde det samme etternavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men hvorfor kalles det "beskyttet etternavn"? Kan vel ikke være at det ikke er lov å bytte navn til disse? 

Anonymkode: ef65a...640

Jo, det er derfor, om man vil ha det må man spørre alle som har navnet om lov. En av oldeforeldrene mine het Angel til etternavn, det er et beskyttet etternavn, men det er for langt bak til at jeg kan ta det når min far ikke heter det. Så om jeg vil bytte/ta til meg Angel må jeg be om lov. Han kan derimot ta det til seg og så kan jeg gjøre det uten å søke da.

Anonymkode: 29484...383

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, under 100 personer har samme etternavn som meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, under 10 har navnet.

Anonymkode: a7b21...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For øvrig har vi gått fra 11 til 8 på noen år... Med samme etternavn. Det er veldig dårlig med barn i den delen av slekta, faktisk er vel yngste nå i slutten av 30-åra, og det er en dame, så det er faktisk en reell fare for av navet vil dø ut..  Det gjør egentlig ikke så mye, for det er litt oppkonstruert, det var mi farfar som i sin tid "diktet" det opp - litt kult dog at vi har brevet signet daværende justisminister som godkjente det som "nytt" etternavn.

Anonymkode: 080b3...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man er beskyttet etternavn og hvorfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bare fire av oss her i landet.

Just now, Djungelvrål said:

Hvordan får man er beskyttet etternavn og hvorfor? 

Du kan arve det fra foreldre, eller få det gjennom ekteskap.

Anonymkode: 139cc...5b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...