Gå til innhold

Har du beskyttet etternavn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Måtte sjekke nå, har aldri tenkt over det før. Mitt etternavn har ca 100. Mannens etternavn har ca 50. Ikke rart begge følte sterkt for å beholde eget 😅

Anonymkode: d4bc3...d4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Kun min familie som har det, 11 stk.

Anonymkode: dab32...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg giftet meg til det, er 11 som heter det i Norge. Mellomnavnet er ikke så uvanlig. Gårdsnavn begge.

Anonymkode: 69347...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men vi er litt over 100 med samme navn. Mannen har også beskyttet og de er bare 13 med det navnet. 

Anonymkode: 6a3c3...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi er 32 stk med mitt/vårt etternavn.

Anonymkode: b7803...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi er 9 stk med samme etternavn 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veeeldig mange har beskyttet etternavn. Om du regner uten -sen så er det vel flere beskyttede enn ikke beskyttede igjen vil jeg tro. Eller 50/50. 

Jeg driver med slektsforskning så jeg syns det er kult vi har en sånn greie. Er stolt av familienavnet mitt som heldigvis ikke er et - sen navn, men det er ikke "uvanlig", det dukker opp i ganske mange fylker på flere gårder. Gårdsnavn er gøy! Det som er synd er at folk flest vet ikke engang hvor sitt eget etternavn kommer fra! 

Anonymkode: 09532...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er ca 550 med samme etternavn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er rundt 150stk med det etternavnet, er stedsnavn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. 109 stk med mitt etternavn.

Anonymkode: 92352...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, men mellomnavnet mitt er. 

Anonymkode: 0434a...e3e

Mellomnavn er ikke beskyttet. 

Anonymkode: 697fe...03a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart tråd, men info her , div tråder som nevner alder eller livsstil situasjon kan man finne ut hvem noen av brukeren er👊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Mellomnavn er ikke beskyttet. 

Anonymkode: 697fe...03a

Jo, i den forstand at reglene for mellomnavn er at det er navn som kan brukes som etternavn

Anonymkode: 8f9f4...72b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er det 29 som har navnet, og det er stort sett slekt som har det. Jeg tok det navnet i voksen alder, min mann også når vi giftet oss. Samt at min datter fikk det samtidig som meg.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men hvorfor kalles det "beskyttet etternavn"? Kan vel ikke være at det ikke er lov å bytte navn til disse? 

Anonymkode: ef65a...640

Man må ha en eller annen tilknytning til navnet. Jeg, og mannen, måtte begrunne hvorfor vi skulle ha det. 

Når vi giftet oss beholdt jeg navnet som mellomnavn, og mannen tok det som mellomnavn. 

Anonymkode: d14f0...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men hvorfor kalles det "beskyttet etternavn"? Kan vel ikke være at det ikke er lov å bytte navn til disse? 

Anonymkode: ef65a...640

Jo, det er nettopp dét det betyr.

Skulle du ønske å bytte til et beskyttet etternavn må du i så fall ha skriftlig tillatelse fra alle som heter det.

PS. Dette gjelder selvsagt ikke ved inngifte.

Anonymkode: 4af78...127

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, men syns det er på grensen til jåleri det systemet der. All fornuft tilsier at ordningen vil bli avviklet ved neste korsvei. 

Så mange har byttet vekk -sen navnene sine de siste tjue årene at snart er det Hansen som er sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

moho skrev (5 minutter siden):

Jeg har, men syns det er på grensen til jåleri det systemet der. All fornuft tilsier at ordningen vil bli avviklet ved neste korsvei. 

Så mange har byttet vekk -sen navnene sine de siste tjue årene at snart er det Hansen som er sjelden.

Midt er det ikke sen i, aldri vært og det har min familie hatt helt tilbake til 1850 talet en gang

Anonymkode: 9540c...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så vidt. Vi er nå 192 stykker som heter det. En slektning giftet seg og tok mannens navn. Etter en stygg skilsmisse ville hun ha tilbake pikenavnet. Hun måtte da sende nesten 200 brev for å få godkjenning. Det gikk til slutt

Anonymkode: 78eab...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...