Gå til innhold

Homofile som gifter seg i kirken…


Anbefalte innlegg

Jeg er ganske antiwoke av meg ts, men du er trangsynt 😂

Anonymkode: 66c9a...105

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utfordringen for kristendom er som flere i tråden nevner at mange tror de bare kan velge å tro det de vil - ofte beskrevet som cherry picking - og dermed forsvare sine standpunkt med f.eks at Jesus sa at kjærlighet var det essensielle. Vel, han sa en rekke andre ting også - som feks at han ikke skulle endre en eneste bokstav i "loven"...

I Store Norske er det fint beskrevet hva kristendom egentlig er; https://snl.no/kristendom 

Det som på utsiden er en gud basert på kjærlighet er på innsiden enn gud som søker full kontroll. Joda, tilgivelse er en vesentlig greie - men det funker bare hvis du SLUTTER å synde i guds øyne. Med andre ord kan du bli tilgitt for homofile handlinger men da må du ta avstand fra dette og "gå bort og synd ikke mer"

Igjen - kan noen forklare hvorfor de vil tro på og tilbe en gud som vil ha det slik?

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 15.58):

For meg virker det veldig rart at homofile som er kristen eller gifter seg i kirken, når man vet at det fortsatt er veldig mye homofobi i de kretser

Anonymkode: 517d5...5f7

Det er også mange som ikke er homofobi i kristne kretser, og aksepten for homofili øker. Tro det eller ei, men det også en del homofile (og bifile) kristne, både åpne og ikke-åpne, og de kan også være aktive i menigheten. Noen kvinner "treffer aldri den riktige mannen", og kjøper i stedet hus med en nær "venninne". "Det er jo både økonomisk smart, praktisk og hyggelig å bo sammen med noen." 

Forhenværende biskop Rosemarie Köhn bodde alene hele livet som biskop, men så snart hun ble pensjonist, flyttet hun sammen med en nær, dansk venninne. Jeg tror de også inngikk partnerskap, men det ble aldri skrevet stort om det i mediene.

Biskop Köhn var vel også den som ansatte Siri Sunde, den første presten i DNK som var åpent lesbisk, og som inngikk registrert partnerskap. Husker i detaljene, så rett meg gjerne om jeg har skrevet feil.

Det skjer sakte, men sikkert endringer både i DNK og i frimenigheter, og jeg skjønner godt at kristne homofile ønsker å bli viet i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du bør ta en runde med deg selv. 

Vi lever i 2024 at homofile skal gifte seg i kirken er selvsagt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt blad skrev (1 minutt siden):

Det er også mange som ikke er homofobi i kristne kretser, og aksepten for homofili øker. Tro det eller ei, men det også en del homofile (og bifile) kristne, både åpne og ikke-åpne, og de kan også være aktive i menigheten. Noen kvinner "treffer aldri den riktige mannen", og kjøper i stedet hus med en nær "venninne". "Det er jo både økonomisk smart, praktisk og hyggelig å bo sammen med noen." 

Forhenværende biskop Rosemarie Köhn bodde alene hele livet som biskop, men så snart hun ble pensjonist, flyttet hun sammen med en nær, dansk venninne. Jeg tror de også inngikk partnerskap, men det ble aldri skrevet stort om det i mediene.

Biskop Köhn var vel også den som ansatte Siri Sunde, den første presten i DNK som var åpent lesbisk, og som inngikk registrert partnerskap. Husker i detaljene, så rett meg gjerne om jeg har skrevet feil.

Det skjer sakte, men sikkert endringer både i DNK og i frimenigheter, og jeg skjønner godt at kristne homofile ønsker å bli viet i kirken.

Udiskutabelt endrer kirken og mange menigheter seg - men det er også udiskutabelt at de fjerner seg fra Bibelens lære og da også fjerner seg fra de facto kristendom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 15.04):

At homofile får gifte seg i kirken, er det samme som at de utenlandske i Norge skal sveie med sitt eget flagg på 17.mai. Jeg er ikke kristen, men jeg synes det er ganske sjukt, det står jo klart og tydelig i Bibelen at forhold er mellom mann og kvinne. Hva tenker dere?

Anonymkode: b4d7a...c21

Det er kjempefint! Akkurat som andre lands flagg i de smås 17.mai tog 👌

Anonymkode: 126a6...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ikke TS men velger non of the above.

Begge deler er feil.

Anonymkode: 6eaf0...9ac

Hvorfor er begge deler feil? 

 

 

Nei dere som fremdeles har disse holdningene bør seriøst skjerpe dere. 

 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har endelig fått ordinert sin første åpne transperson som prest, så kirken beveger seg heldigvis fremover.

Anonymkode: 126a6...2c7

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Norge har endelig fått ordinert sin første åpne transperson som prest, så kirken beveger seg heldigvis fremover.

Anonymkode: 126a6...2c7

Fremover i forhold til verden men vekk fra den teologien den er bygd på ;) Med andre ord vekk fra å være en kristen kirke... Du kan ikke få begge deler her :D

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofiemyr skrev (Akkurat nå):

Udiskutabelt endrer kirken og mange menigheter seg - men det er også udiskutabelt at de fjerner seg fra Bibelens lære og da også fjerner seg fra de facto kristendom...

Men hva er de facto kristendom? Troen på at Jesus døde på korset for menneskenes synder, at han stod opp fra de døde, og at han skal komme tilbake for å dømme levende og døde?

De aller, aller fleste menigheter vet at de lever i det 21. århundre. De vet også at tekstene i Bibelen omtaler hendelser som skjedde for noen tusen år siden, de vet at bøkene i Bibelen er skrevet av mennesker, og de vet at det er en liten gruppe mennesker som har valgt hvilke bøker som utgjør Bibelen. Tekster må forstås i lys av tiden de ble skrevet i, og de må tolkes inn i den tiden vi lever i. Det vet de aller fleste kristne. De er jo helt vanlige mennesker, men tror altså på Jesu oppstandelse, og at han skal komme tilbake.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofiemyr skrev (Akkurat nå):

Fremover i forhold til verden men vekk fra den teologien den er bygd på ;) Med andre ord vekk fra å være en kristen kirke... Du kan ikke få begge deler her :D

Jovisst kan vi det. 

Du mener at du selv ikke spiser svin etc fordi det står i bibelen? 

Nei, mange ugunstige tinghar vi utviklet oss bort fra. Og god er det. 

Anonymkode: 126a6...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt blad skrev (Akkurat nå):

Men hva er de facto kristendom? Troen på at Jesus døde på korset for menneskenes synder, at han stod opp fra de døde, og at han skal komme tilbake for å dømme levende og døde?

De aller, aller fleste menigheter vet at de lever i det 21. århundre. De vet også at tekstene i Bibelen omtaler hendelser som skjedde for noen tusen år siden, de vet at bøkene i Bibelen er skrevet av mennesker, og de vet at det er en liten gruppe mennesker som har valgt hvilke bøker som utgjør Bibelen. Tekster må forstås i lys av tiden de ble skrevet i, og de må tolkes inn i den tiden vi lever i. Det vet de aller fleste kristne. De er jo helt vanlige mennesker, men tror altså på Jesu oppstandelse, og at han skal komme tilbake.

Jeg skal ikke diktere hva andre skal tro - men jeg har studert bibelen som bok ganske så nøye og Bibelen er den ENESTE nedtegningen med det vi kan kalle "troverdige opplysninger" om personen og forkynneren Jesus. Hvis du da skal bygge en krike og menighet på denne personen - uavhenging om DU vil bruke både det gamle testementet eller det nye - så er det et faktum at den eneste nedtegningen av denne personen er og blir det som er basis for kristendom. Du må gjerne velge og vrake men da blir det noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofiemyr skrev (Akkurat nå):

Jeg skal ikke diktere hva andre skal tro - men jeg har studert bibelen som bok ganske så nøye og Bibelen er den ENESTE nedtegningen med det vi kan kalle "troverdige opplysninger" om personen og forkynneren Jesus. Hvis du da skal bygge en krike og menighet på denne personen - uavhenging om DU vil bruke både det gamle testementet eller det nye - så er det et faktum at den eneste nedtegningen av denne personen er og blir det som er basis for kristendom. Du må gjerne velge og vrake men da blir det noe annet :)

Jesus sa ALDRI noe om homofile. 

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jovisst kan vi det. 

Du mener at du selv ikke spiser svin etc fordi det står i bibelen? 

Nei, mange ugunstige tinghar vi utviklet oss bort fra. Og god er det. 

Anonymkode: 126a6...2c7

Hvis du faktisk hadde studert Bibelen ville du vite at i Apostlenes Gjerninger 10:9 så fikk Peter et syn som tillot han å spise "alle slags dyr som lever på jorden, firbente, krypdyr og himmelens fugler. Og en røst talte til ham: «Peter, ta for deg, slakt og spis.» 

Derfor er det greit å spise svin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovland skrev (1 minutt siden):

Jesus sa ALDRI noe om homofile. 

Nei, men han sa at han ikke skulle endre en eneste bokstav i "loven" snarere heller oppfylle den... Paulus derimot sa ganske så mye ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for å forsikre om at jeg IKKE advokerer for Bibelen og kristendom her så minner jeg på hva jeg skrev tidligere i tråden som ennå ingen har svart på...

Det jeg ikke forstår er hvorfor noen i det hele tatt vil involvere seg med en trosretning som fordømmer dem? Jeg giftet meg på rådhuset - ikke kirken - og det var en herlig dag. Kjenner ikke et eneste sted at jeg trenger noen godkjennelse fra en oppdiktet ørkengud og snekkersønnen hans for å gifte meg :D 

Elsk hvem du vil sier jeg - og ikke la oppdiktede figurer bestemme hvordan du skal leve ❤️  

Det som på utsiden er en gud basert på kjærlighet er på innsiden enn gud som søker full kontroll. Joda, tilgivelse er en vesentlig greie - men det funker bare hvis du SLUTTER å synde i guds øyne. Med andre ord kan du bli tilgitt for homofile handlinger men da må du ta avstand fra dette og "gå bort og synd ikke mer"

Igjen - kan noen forklare hvorfor de vil tro på og tilbe en gud som vil ha det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

sofiemyr skrev (6 minutter siden):

Hvis du faktisk hadde studert Bibelen ville du vite at i Apostlenes Gjerninger 10:9 så fikk Peter et syn som tillot han å spise "alle slags dyr som lever på jorden, firbente, krypdyr og himmelens fugler. Og en røst talte til ham: «Peter, ta for deg, slakt og spis.» 

Derfor er det greit å spise svin...

Jeg har studert bibelen. Så det jeg hører deg si nå er at dersom vi legger til noen kapitler der folk får åpenbaringer på tvers av hva som allerede står det, er vi good too go 👍

Anonymkode: 126a6...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er et av de beste eksemplene på hvordan enkelte kristne som liksom skal være så "nestekjærlige" og gode, er noen av de mest dømmende menneskene i samfunnet vårt. Og en god grunn til at jeg holder meg unna alt som har med organisert religion å gjøre. 

Anonymkode: ef17c...cec

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har studert bibelen. Så det jeg hører deg si nå er at dersom vi legger til noen kapitler der folk får åpenbaringer på tvers av hva som allerede står det, er vi good too go 👍

Anonymkode: 126a6...2c7

Hvis du bare plukker det som passer i en teologi så er det cherry picking. Jøder spiser ikke svin pga GT - kristne spiser svin (kan) pga NT

Homofili derimot adresseres i begge bindene 

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Denne tråden er et av de beste eksemplene på hvordan enkelte kristne som liksom skal være så "nestekjærlige" og gode, er noen av de mest dømmende menneskene i samfunnet vårt. Og en god grunn til at jeg holder meg unna alt som har med organisert religion å gjøre. 

Anonymkode: ef17c...cec

Helt riktig - og ingen her kan svare på hvorfor de vil tro på og tilbe en oppdiktet gud som ikke engang liker dem 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...