Gå til innhold

Betale ned studielån eller sette pengene i fond?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde betalt studielånet for å bli ferdig med det. Så kunne jeg heller spart opp igjen etterpå. 

Som en over her sa; sikkert gunstige betingelser, men det er fortsatt et lån. Og du betaler mye rente som du slipper unna med dersom du bare betaler det ut. 

Anonymkode: d93fb...eb8

Men er avkastningen på fond høyere enn renta, lønner det seg med fond (etter at man har regnet med skatt etc). Jeg har valgt fond, og det har jeg tjent mye på. 

Anonymkode: 6dd5e...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville fordelt det (men det er bare min mening). Lån, crypto, fornd og fysisk sølv. Så ville jeg fortsatt å investert i de tre siste med det låneinnbetalingene gikk ned. Jeg kjøpte litt fysisk sølv da spot lå i overkant av 190 for et par år siden, nå har den gått opp til 300 - og det er en del som mener sølv er undervurdert i forhold til gull. Betaler du formueskatt, så er det også en fordel om jeg har forstått det rett. Sølv og gullpriser har også historisk sett gått opp når det har vært uro og store kriger i verden. 

Anonymkode: e01d5...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har samme rente som på boliglånet.

Og det er større sannsynlighet for at jeg fortsatt lever og jobber om 9 år, enn at jeg blir ufør innen 9 år.

Og det er "bare" 200.000, samt at jeg har kapital andre steder som nevnt. 

Anonymkode: 1d87b...e27

Om du dør, slettes studielånet helt. Det kan jo skje...

Anonymkode: 5e559...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Om du dør, slettes studielånet helt. Det kan jo skje...

Anonymkode: 5e559...b3c

Joda men om jeg dør får jeg ikke nytte av det, og de gjenværende har ens tørre sorg å håndtere og sitter godt i det ellers, så i en sånn situasjon blir 200.000 ganske ubetydelig. 

Anonymkode: 1d87b...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda men om jeg dør får jeg ikke nytte av det, og de gjenværende har ens tørre sorg å håndtere og sitter godt i det ellers, så i en sånn situasjon blir 200.000 ganske ubetydelig. 

Anonymkode: 1d87b...e27

Nytten blir jo den samme om du skal bruke de 3000 i måneden du spare på lånet til å investere i fond i stedenfor. Du har ikkje noe mer penger per måned tilgjengelig. 

Forskjellen er jo egentlig bare at du over tid sannsynligvis vil ha en god del høyere avkastning ved å sette alt i fond med en gang. Indeksfond har lav risiko og vil over tid mest sannsynlig gi høyere avkastning enn lånerenta. Så rent økonomisk vil det gi den større gevinst enn å betale ned studielånet. Om du verdsetter følelsen av å bli kvitt lånet så må du gjerne gjøre det, men du betaler en pris for det. Også kalt alternativkostnad. 

Anonymkode: ee61f...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og jeg får det nok neppe slettet når jeg har annen kapital selv om jeg skulle bli ufør. 

Anonymkode: 1d87b...e27

At du har annen kapital har ingenting å si, det er kun inntekt (person- og kapitalinntekt) som betyr noe. Jeg ville ha sjekket hva jeg kan få i inntekt dersom jeg skulle bli ufør, og lest hva som står om dette på Lånekassens nettsider før jeg hadde tatt en avgjørelse. Da vet du om det har noen betydning eller ikke. Med maks utbetaling fra NAV vil du ikke komme over grensa for delvis sletting, du må også ha andre inntekter. Men det høres jo litt ut som at du har bestemt deg for å betale ned studielånet. Jeg kan forstå den mentale effekten av kvitte seg med et lån, men over tid er det nok ikke lønnsomt dersom alternativet er langsiktig sparing i fond.

Anonymkode: 87218...4c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

At du har annen kapital har ingenting å si, det er kun inntekt (person- og kapitalinntekt) som betyr noe. Jeg ville ha sjekket hva jeg kan få i inntekt dersom jeg skulle bli ufør, og lest hva som står om dette på Lånekassens nettsider før jeg hadde tatt en avgjørelse. Da vet du om det har noen betydning eller ikke. Med maks utbetaling fra NAV vil du ikke komme over grensa for delvis sletting, du må også ha andre inntekter. Men det høres jo litt ut som at du har bestemt deg for å betale ned studielånet. Jeg kan forstå den mentale effekten av kvitte seg med et lån, men over tid er det nok ikke lønnsomt dersom alternativet er langsiktig sparing i fond.

Anonymkode: 87218...4c8

Etter å ha lest svarene her tror jeg faktisk jeg kommer til å sette de i fondet, men vente på en liten dupp siden det har steget så fryktelig mye allerede de siste 7 månedene.  

Anonymkode: 1d87b...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Etter å ha lest svarene her tror jeg faktisk jeg kommer til å sette de i fondet, men vente på en liten dupp siden det har steget så fryktelig mye allerede de siste 7 månedene.  

Anonymkode: 1d87b...e27

Det høres ut som en lur idé. Husk å ha pengene på en høyrentekonto med bra rente i mellomtiden.

Jeg var skikkelig sløv selv, og hadde ulike summer stående rundt forbi. Nå har jeg endelig fått samlet det til rett over 5 % rente.

Anonymkode: bec20...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etter å ha lest svarene her tror jeg faktisk jeg kommer til å sette de i fondet, men vente på en liten dupp siden det har steget så fryktelig mye allerede de siste 7 månedene.  

Anonymkode: 1d87b...e27

En mulighet er å ha pengene på høyrentekonto men sette inn 10% pr mnd i indeksfond. Da vil du «smøre ut» inngangsrisikoen litt i tid.

Anonymkode: 80493...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

En mulighet er å ha pengene på høyrentekonto men sette inn 10% pr mnd i indeksfond. Da vil du «smøre ut» inngangsrisikoen litt i tid.

Anonymkode: 80493...398

Dette er et godt råd. På samme måte som man blir anbefalt og selge seg ut over tid for å unngå å selge på et svært ugunstig tidspunkt, så kan det være lurt å kjøpe seg inn over litt tid. Hva som vil lønne seg er selvsagt umulig å spå, men det minimerer risikoen noe for å treffe dårlig. 

Anonymkode: ee61f...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...