Gå til innhold

Betale ned studielån eller sette pengene i fond?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 200.000 på bankkonto som er spart opp den siste tiden. Har også 200.000 i studielån og vurderer å kvitte meg med det. Betaler 3.000 på det i måneden, hvor 1.000 av de er renter. 

Hvis jeg betaler ned lånet får jeg 3000 mer i mnd som jeg kan sette i fond, samt sparer 40.000 i renteutgifter. Blir litt mer oversiktlig også.

Alternativet er å sette de 200.000 rett i fondet og fortsatt ha studielånet i ca 9 år til det er nedbetalt.

Eier bolig til 16.000.000 og har lån på 2.100.000, men dette er sammen med mannen og det er ikke aktuelt å betale ned på boliglånet med pengene. Har samme rente på begge lånene. 

Har også 350.000 allerede i fondet, men det er avkastning og må skattes neste 40% av når jeg tar ut penger der. 

Hva ville du gjort, betalt ned studielån eller sette de i fondet?

Anonymkode: 1d87b...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at siden man ikke finner en eneste økonom som anbefaler å betale ned studielånet er det merkelig om man skal stole på vilkårlige tullinger på et forum på internett der kunnskapsnivået i beste fall er blandet. 

Men ikke betal det ned. Eneste grunn til å betale ned det lånet er om sparekontoen er så full at DNB nekter å ta imot mer penger, og fondskontoen er full

Endret av newman01
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fond!

Studielånet ditt kan slettes dersom du blir ufør. Studielånet er et gunstig lån i forhold til annet lån.

Anonymkode: 9f790...bd5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde betalt ned lånet. Greit det er et gunstig lån, men det er fortsatt et lån.

Anonymkode: 79d10...f13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fond!

Studielånet ditt kan slettes dersom du blir ufør. Studielånet er et gunstig lån i forhold til annet lån.

Anonymkode: 9f790...bd5

Har samme rente som på boliglånet.

Og det er større sannsynlighet for at jeg fortsatt lever og jobber om 9 år, enn at jeg blir ufør innen 9 år.

Og det er "bare" 200.000, samt at jeg har kapital andre steder som nevnt. 

Anonymkode: 1d87b...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Fond!

Studielånet ditt kan slettes dersom du blir ufør. Studielånet er et gunstig lån i forhold til annet lån.

Anonymkode: 9f790...bd5

Og jeg får det nok neppe slettet når jeg har annen kapital selv om jeg skulle bli ufør. 

Anonymkode: 1d87b...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde betalt studielånet for å bli ferdig med det. Så kunne jeg heller spart opp igjen etterpå. 

Som en over her sa; sikkert gunstige betingelser, men det er fortsatt et lån. Og du betaler mye rente som du slipper unna med dersom du bare betaler det ut. 

Anonymkode: d93fb...eb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

betaler du ned studielånet og sparer de 3000 i mnd i 9 år har du 324 000. Jeg hadde betalt lån fordi de avdragene merkes mest i hverdagen. 

Anonymkode: 40975...97b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kjørt 200 000,- rett i et indeksfond. 

Og betalt som normalt på studielånet. Eventuelt økt mnd innbetaling 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en annen ting. 

Du kan f. eks sette de 200 000,- i et indexfond og la oss si at du på et år får 16% avkasting, så har du tjent relativt gode penger på kort tid 😉 Da har du plutselig tjent 32 000,- på et år. 

Men nå er ikke dette noen fasit. Dro bare inn min avkasting på et år her, så det kan jo være nyttig å vite at du kan tjene gode penger på et fond. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goodtimes skrev (11 minutter siden):

Og en annen ting. 

Du kan f. eks sette de 200 000,- i et indexfond og la oss si at du på et år får 16% avkasting, så har du tjent relativt gode penger på kort tid 😉 Da har du plutselig tjent 32 000,- på et år. 

Men nå er ikke dette noen fasit. Dro bare inn min avkasting på et år her, så det kan jo være nyttig å vite at du kan tjene gode penger på et fond. 
 

Fondet har steget mass i det siste, så tenker det er lite trolig at det stiger veldig mye mer, men skjønner hva du mener😊

Anonymkode: 1d87b...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fondet har steget mass i det siste, så tenker det er lite trolig at det stiger veldig mye mer, men skjønner hva du mener😊

Anonymkode: 1d87b...e27

Betaler jeg ned studielånet vil jeg jo uansett ha 3000 å investere år måned, det e vel bedre å spre risikoen over tid enn å plassere 200.000 der i et trekk?

Anonymkode: 1d87b...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Betaler jeg ned studielånet vil jeg jo uansett ha 3000 å investere år måned, det e vel bedre å spre risikoen over tid enn å plassere 200.000 der i et trekk?

Anonymkode: 1d87b...e27

Jeg syns det. 
Og da har du 3000 til sparing i stedet for å betale renter til lånekassa og staten. 

Jeg hadde ikke nølt, hadde jeg hatt studielån å betale og penger "til overs" så hadde jeg betalt pronto. Ville heller hatt 3000 ekstra til sparing enn nedbetaling av lån over tid. 

Dessuten har du jo penger på sparing allerede, så det er jo ikke helt som du er på bar bakke heller. Jeg syns det er bedre å betale inn sparing hver mnd enn å sette inn 200' på en gang. 

Anonymkode: d93fb...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vedlagt ser du prosentvis avkastning på mine Fond (12mnd). Om du bruker det som et utgangspunkt, så skal det være mulig å regne seg frem til hva som vil være mest lønnsomt for deg.

IMG_8303.jpeg

IMG_8302.jpeg

Anonymkode: 2d21d...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vedlagt ser du prosentvis avkastning på mine Fond (12mnd). Om du bruker det som et utgangspunkt, så skal det være mulig å regne seg frem til hva som vil være mest lønnsomt for deg.

IMG_8303.jpeg

IMG_8302.jpeg

Anonymkode: 2d21d...c29

Nå har det jo gått oppover den siste tiden, så det bli nok stagnere, man må også regne med at man skatter nesten 40 prosent av avkastningen. 

Anonymkode: 1d87b...e27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en "nobrainer".

Fond, selvfølgelig.

Jeg ville aldri betalt inn studielån fortere enn jeg absolutt må. Jeg har i stedet gått inn og justert slik at jeg betaler over så lang tid som overhode mulig.

Anonymkode: f43ef...4f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ble litt nysgjerrig på hvorfor det er uaktuelt å betale ned på boliglånet i stedet?

Om du føler deg tryggere på å bruke de 200 000 på lån enn å sette de i fond, så er jo det greit nok. Men hvorfor velger du da å betale ned det lånet med de gunstigste betingelsene i stedet for boliglån?

Anonymkode: bec20...bcc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg ble litt nysgjerrig på hvorfor det er uaktuelt å betale ned på boliglånet i stedet?

Om du føler deg tryggere på å bruke de 200 000 på lån enn å sette de i fond, så er jo det greit nok. Men hvorfor velger du da å betale ned det lånet med de gunstigste betingelsene i stedet for boliglån?

Anonymkode: bec20...bcc

Fordi studielånet er mitt og tilgodeser meg, boliglånet deler jeg med mannen og vil ikke merke noe til om jeg nedbetaler 200.000 på, vi skal ha det i 30 år, kanskje blir vi ferdig å betale på det et par år tidligere bare. 

Anonymkode: 1d87b...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarene du får tilhører grovt sett to «leire»:

1. Objektivt sett (forventningsverdi) så genererer kapital i fond mer velstand for deg og dine etterkommere enn å betale ned på studielån

2. Subjektivt så føles det godt å være kvitt et lån.

Ingen av delene er «feil», spørsmålet er om du er ute etter å maksimalisere velstand, eller å ha gode følelser når du legger deg.

Anonymkode: 80493...398

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jeg kan dø, bli ufør eller arbeidsledig. Da har studielån en rekke fordeler. Derfor sier økonomer at studielån er det siste man bør betale ned.

Jeg har puttet penger i indeksfond og tjent ca 20% i året på det. Langt mer enn renta på studielånet. Ingen kjenner framtida og verdens børser kan bli halvert til lunsj i dag. Men om jeg eide et hus til 16 millioner som var belånt med 2 millioner så satt jeg nok såpass godt i ting at jeg kunne ta meg råd til en slik risiko.

Anonymkode: 80493...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...