Gå til innhold

Bør det være karakterkrav for å komme inn på sykepleien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er vanlig at ulike land har ulikt pensum og studieløp. En sykepleier i Norge lærer for eksempel heller ikke akkurat det samme i usa eller i Rwnda. En helsefagarbeider kan gjennomføre medisinutdanning med riktig opplæring. Det er ikke behov for kurs. Det tror jeg kommunen bestemmer selv. Hos oss kan en helsefagarbeider gjøre nesten hva sin helst (av prosedyrer), så lenge de har fått opplæring og det anses som forsvarlig. En sykepleier har heller ikke lært alle prossedyrer på skolen. Så jeg klarer ikke å se forskjellen. 

Anonymkode: f396e...ddf

Forskjellen er at de blir autoriserte sykepleiere fra vgs. Og kan gi medisiner og gjøre prosedyrer uten opplæring eller delegering. Du ser ikke forskjellen?

En venninne av meg er sykepleier her (høyskole utdannet 4 år), og hun jobber sammen med sykepleiere som kun har vgs. Hun sier at eneste forskjell er at hun har et ledelses og koordinerings-ansvar. Ellers gjør de egentlig alle det samme. I hjemme sykepleien.

Anonymkode: fc633...635

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et eksempel på medikamentregning fra en Nyfødt Intensivavdeling: 

Pasienten veier 1437 gram og skal ha medikament X intravenøst som infusjon. Doseres i 50 mg/kg. Medikament X må ikke gis raskere enn 5 mg/kg/min. Medikament X kommer som tørrstoff i 1 gram, og må fortynnes ned i to omganger, først til en stamløsning på 50 mg/ml og deretter ned til 10 mg/ml. Den første fortynningen skal løses i sterilt vann, den andre i NaCl.

Medikamentløsningen av medikament X ska så settes på sprøytepumpe.

Hvor stor dose skal pasienten ha, hvordan regner du ut fortynningen, over hvor lang tid kan medikamentet administreres?

Hva skal du stille inn sprøytepumpa på?  

Dette er spørsmål man kan få på eksamen. I utgangspunktet enkel matte, men løses ikke med forståelse og empati. 

 

 

Anonymkode: 490c9...9be

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei det burde ikke være karakterkrav på sykepleien.

Om medikamentregning er så viktig så burde høgskolen og penusmet reflektere dette ved at det settes av f.eks et semester kun til medikamentregning. Og da gjerne på 3. året.

Hvis de kun gir studentene 2 uker på å lære seg alt og i tillegg legger det til første semester, så sier de egentlig at medkamentregning ikke er så viktig og sentralt i sykepleierfaget. Det er bare noe man trenger å så vidt være innom.

Så sykepleierutdanningen og pensumet må bestemme seg. Er det viktig eller ikke? Gjør korrekte prioriteringer.

Anonymkode: 094ab...506

Hear hear.

Anonymkode: 5fb5e...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har man studiekompetanse så har man grunnleggende forståelse for matematikk. Dersom man ikke har grunnleggende forståelse for matematikk med 2 fra vgs, så er det noe riv ruskende galt med karaktersystemet i den videregående skolen. Og da bør man ta tak i problemet der.

Hvis 3 i p-matte er det som regnes som "grunnleggende forståelse". Hva er da karakteren 2? Det kan ikke være annet enn manglende forståelse. Og hvorfor i alle dager gir man vitnemål til elever uten grunnleggende forståelse for matematikk?

Et annet problem er hvor man skal sette grensen. Selv med 3-krav så stryker mange. Ønsker man å luke ut folk som stryker på medikamentregning så burde kravet være 6 i R2 matte. Da er man helt sikker på at alle som kommer inn vil surfe gjennom medikamenteksamen.

Anonymkode: 094ab...506

Uenig her altså. 

Man trenger pluss, minus, gange og dele rent matteteknisk + tallinjene for medikamenteksamen. Resten handler om å forstå det medikamentelle, faglige. Det hjelper ikke med 6 i R2 matte da, man forstår ikke mer faglig enn den som har 3 i matte, alle disse kan grunnferdighetene som kreves for selve utregningen. Resten kan man være like blank på uansett 3 eller 6 i avansert matte, og det hjelper ikke å være dritgod og ikke trenge kalkulator engang, om du ikke forstår hva som skal deles og ganges med hva. 

Anonymkode: dc68a...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være helsekrav om bra fysisk form som i politiet. Det er alt for mange overvektige sykepleiere i dag som sitter på pauserommet mesteparten av dagen.

Vi trenger mer kvalitet og sykepleiere som kan jobbe hurtigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulf-Bjarne skrev (5 minutter siden):

Det burde være helsekrav om bra fysisk form som i politiet. Det er alt for mange overvektige sykepleiere i dag som sitter på pauserommet mesteparten av dagen.

Vi trenger mer kvalitet og sykepleiere som kan jobbe hurtigere.

Sykepleiere er mer utsatt for overvekt grunnet høyt stress og turnusarbeid til alle døgnets timer. Tviler på at det finnes mange sykepleiere som sitter på vaktrommet med mindre de har arbeidsoppgaver som må løses der (vi har veldig mange oppgaver som må løses foran pc-skjermen). 
Hvis du tror det er bærekraftig at sykepleiere skal jobbe HURTIGERE, må du ta deg en virkelighetssjekk. 
Selv jobber jeg for 3 stk, da vi skulle vært 3 sykepleier på avdelingen menn er kun én.

Anonymkode: f396e...ddf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulf-Bjarne skrev (5 minutter siden):

Det burde være helsekrav om bra fysisk form som i politiet. Det er alt for mange overvektige sykepleiere i dag som sitter på pauserommet mesteparten av dagen.

Vi trenger mer kvalitet og sykepleiere som kan jobbe hurtigere.

Hvordan tenker du det skal løse sykepleiermangel? Jeg er selv en litt småtykk sykepleier, har forsøkt å slanke meg mange ganger men får det bare ikke til. Må jeg slutte som sykepleier da tenker du? Mange av mine kollegaer har også litt for høy BMI. Hvis kravet ditt får gjennomslag vil det fort bli for få sykepleiere igjen til å pleie din gamle mor. 

Anonymkode: 490c9...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Uenig her altså. 

Man trenger pluss, minus, gange og dele rent matteteknisk + tallinjene for medikamenteksamen. Resten handler om å forstå det medikamentelle, faglige. Det hjelper ikke med 6 i R2 matte da, man forstår ikke mer faglig enn den som har 3 i matte, alle disse kan grunnferdighetene som kreves for selve utregningen. Resten kan man være like blank på uansett 3 eller 6 i avansert matte, og det hjelper ikke å være dritgod og ikke trenge kalkulator engang, om du ikke forstår hva som skal deles og ganges med hva. 

Anonymkode: dc68a...11b

Man trenger pluss, minus, gange og dele rent matteteknisk + tallinjene for medikamenteksamen. Resten handler om å forstå det medikamentelle, faglige. Det hjelper ikke med 3 i p matte da, man forstår ikke mer faglig enn den som har 2 i matte, alle disse kan grunnferdighetene som kreves for selve utregningen. Resten kan man være like blank på uansett 2 eller 3 i p-matte, og det hjelper ikke å være dritgod og ikke trenge kalkulator engang, om du ikke forstår hva som skal deles og ganges med hva. 

Anonymkode: 094ab...506

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan tenker du det skal løse sykepleiermangel? Jeg er selv en litt småtykk sykepleier, har forsøkt å slanke meg mange ganger men får det bare ikke til. Må jeg slutte som sykepleier da tenker du? Mange av mine kollegaer har også litt for høy BMI. Hvis kravet ditt får gjennomslag vil det fort bli for få sykepleiere igjen til å pleie din gamle mor. 

Anonymkode: 490c9...9be

Det med sykepleiemangel har jeg ikke tenkt på, men tror du ikke sykepleiere ville slanket seg hvis det var en maks BMI for å beholde jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er så rart at det alltid snakkes om sykepleiere. Hva med oss vernepleiere da? Vi har også medikamentregning men ingen som lurer på om vi bør ha karakterer? 

Anonymkode: b3e3c...49f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Syns det er så rart at det alltid snakkes om sykepleiere. Hva med oss vernepleiere da? Vi har også medikamentregning men ingen som lurer på om vi bør ha karakterer? 

Anonymkode: b3e3c...49f

Forskjellen er at sykepleiere redder liv. Det gjør ikke vernepleiere.

Uten sykepleiere vil folk død som fluer. Vi klarer oss fint uten vernepleiere.

Det er i alle fall det vi blir fortalt av sykepleierforbundet. Og de har jo helt rett. De har klart å tilkarre seg arbeidsoppgaver som setter dem i en spesiell posisjon.

Det kan dere vernepleiere også oppnå. Om dere får dere en bedre fagforening.

Anonymkode: 094ab...506

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det å fjerne eller drastisk redusere omfanget til Medikamentregning blir vel en naturlig konsekvens av å oppheve karaktergrensen.

Anonymkode: 9bad3...7bd

Selvsagt ikke. 

Anonymkode: d0b29...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Syns det er så rart at det alltid snakkes om sykepleiere. Hva med oss vernepleiere da? Vi har også medikamentregning men ingen som lurer på om vi bør ha karakterer? 

Anonymkode: b3e3c...49f

Det er fordi man tror sykepleiere er dummere enn vernepleiere og den eneste måten å kompensere for det er ved å ha strengere opptakskrav. 

Anonymkode: d0b29...f01

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bromance skrev (16 timer siden):

Er det egentlig noen vits i å få mange inn på et studium som de uansett er for svake matematisk til å greie å fullføre?

Jeg syns faktisk det burde være et karakterkrav på 4 i matte for å komme inn på sykepleien. Ikke 3, slik som kravet har vært.

Absolutt!

Anonymkode: 4dde7...093

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

På sykepleieutdanningen ialefall der jeg gikk (OsloMet) hadde vi masse simulering med praktisk medikamentregning. Dvs hvor vi fikk en ordinasjon fra lege og så måtte trekke opp sprøyter med riktig dose som så skulle gis til en pasient. Alt mens en lærer fulgte med. Så tror dette er noe de fleste sykepleieutdanninger har ganske god praksis på. 

Anonymkode: 251ae...f2a

Sånn var det ikke på ntnu. Der lærte vi ikke å slå opp synonympreparat i felleskatalogen en gang 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Karakterkrav er bra. Skulle ønske også mange færre kom inn på realkompetanse. Jeg har sett statistikk på sammenhengen mellom karakterer i norsk og matte fra vgs, alder og karskterer på eksamen i sykepleie på ett studiested. Få som var dårlige i matte som gjorde det bra på studiet. 

Altfor mange som kom inn på realkompetanse gjorde det dårlige i de teoretiske fagene. 

Anonymkode: 4b576...bd9

Nettopp dette tror jeg få forstår. Man må ha en viss evne til kritisk tenkning og teori (som man viser man mestrer gjennom feks vgs karakterer) for å bestå sykepleien med nogenlunde gode karakterer. Tror ikke jeg ville hatt en sykepleier med kun E på vitnemålet feks. Som såvidt har bestått ...

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ulf-Bjarne skrev (39 minutter siden):

Det med sykepleiemangel har jeg ikke tenkt på, men tror du ikke sykepleiere ville slanket seg hvis det var en maks BMI for å beholde jobben?

Kan bare snakke for meg selv, men det hadde vært dråpen som hadde fått begeret til å renne over og jeg hadde nok omskolert meg og funnet på noe annet. Kan jeg ikke kose meg med kake på pauserommet så slutter jeg som sykepleier. 

Anonymkode: 490c9...9be

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Medikamenteksamen er ganske avansert, og dekker det man trenger for å medisindosere. I praksis er det bare pluss, minus, gange og deling, så det bunner mer i kunnskapen om hvordan bruke det, altså forstå hva som skal regnes ut, heller enn hvordan man regner det ut. Forståelsen av at dose = styrke x mengde, hvordan dette skal blandes i dråper, hvordan regne ut hvor mange dråper som er 1 ml, hvordan blande i fortynning etc.

Det er ingen hensikt å kunne avanserte ligninger, sannsynlighetsregning, geometri og alt som inngår i mattefaget for å forstå medikamentregning. Jeg synes matte er noe herk, men besto medikamenteksamen på første forsøk, fordi jeg har forståelse for det faglige og derfor forstår hva som skal ganges og deles med hva. 

Hvis man kan gange, dele, pluss, minus og tallinjene (mg, ml, ug++) så er man nok mattefaglig sikret. De som ikke forstår det faglige for å kunne regne ut dette stryker. Det er 100% korrekt for bestått, så her siler man ut allerede på 1.året. 

Det er mye større risiko for pasientene at det utdannes for få sykepleiere + at det nedbemannes i vakter, slik at selv den sterkeste medikamentansvarlig er så trøtt og sliten at det glipper med en komma, og dosen blir x10 for svak eller sterk. 

Anonymkode: dc68a...11b

Men det wr ikke krav om 100% riktig lenger! Det er opp til enhver skole om de gidder å ta ekstrabelastningen med flaskehalsen den enorme steykprosenten fører til..

Anonymkode: c96d7...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Må alle sykepleiere drive medikamentregning på jobb? Finnes det stillinger hvor det overlates til andre? 

Anonymkode: 77071...2ba

Autorisasjonen din skal garantere for et visst sett ferdigheter, så ja. Det må du kunne!

Anonymkode: c96d7...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sykepleiere er mer utsatt for overvekt grunnet høyt stress og turnusarbeid til alle døgnets timer. Tviler på at det finnes mange sykepleiere som sitter på vaktrommet med mindre de har arbeidsoppgaver som må løses der (vi har veldig mange oppgaver som må løses foran pc-skjermen). 
Hvis du tror det er bærekraftig at sykepleiere skal jobbe HURTIGERE, må du ta deg en virkelighetssjekk. 
Selv jobber jeg for 3 stk, da vi skulle vært 3 sykepleier på avdelingen menn er kun én.

Anonymkode: f396e...ddf

Jeg jobber ikke selv i helsevesenet.. må ikke sykepleiere bevege seg ganske mye i løpet av arbeidshverdagen?  Vil de ikke dermed forbrenne mye kalorier?

Eller blander jeg den med portører?

Anonymkode: 77071...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...