Gå til innhold

Bør det være karakterkrav for å komme inn på sykepleien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://sykepleien.no/meninger/2024/04/vi-skal-utdanne-kompetente-sykepleiere

Jeg see at veldig mange er imot å fjerne kravene. De er redde for at sykepleiere ikke kan beregne dosering etter endt utdanning. At det blir et svakere kull. 

Vil ikke de som er så svake at de ikke klarer medikamentregning bli silt ut allerede på studiet?  

 

 

Anonymkode: 77071...2ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det vil de. Det var det som skjedde før karakterkravet kom - sykepleierstudenter kom til et visst punkt i utdannelsesløpet, nærmere bestemt Medikamentregning, og strøk. Tok opp eksamen, strøk igjen. Helt til de maktet ut antall ganger det var lov å prøve. Mener at du knapt kan ha feil på den eksamenen. Så det er mange som måtte finne seg noe annet å gjøre etter å ha brukt år på sykepleierstudent, på grunn av at de var for dårlige i matte.

jobber selv på et universitet, og vi har fått ganske mange telefoner fra fortvilte studenter opp igjennom, som har brukt opp antall eksamensforsøk på egne universiteter, og ringte rundt i landet til andre læresteder for å høre om det var mulig å ta faget andre steder. Noe det ikke er.

Dette ble det slutt på da karakterkravet kom, og sykepleierne hadde grunnferdigheter i matte. Håper de som har bestemt dette vet hva de driver med…

Anonymkode: 6ad08...289

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karakterkravet bør beholdes. Man ser en klar sammenheng mellom karakterer ved inntak og gjennomføringsevne på studiet, de med dårligst karakterer ryker oftest ut. Matte handler om mye mer enn medikamentregning, det handler om generell tallforståelse som trenger på alt fra tolkning av vitalia til blodprøver og medikamenter, og til å tolke statestikk i forskning for den del. Matte handler også om å lære seg en metode for problemløsning som er overførbart til andre ting. Norsk er høyst relevant både for å klare å tilegne seg kunnskap, gjøre seg forstått skriftlig i jobb og komme seg gjennom studiet, og ikke minst forstå språklige bilder og metaforer pasienter bruker for å forklare seg. 3 er ikke et høyt krav, det er så vidt over minstekravet. For øvrig ble det i den siste forskriften for sykepleiestudiet tatt vekk krav om eksamen i medikamentregning, så man kan altså få folk som knapt kan regne inn på studiet og de må heller ikke ta prøve undervis i studiet med mindre studiestedet ønsker det. Dette vil føre til at de utdanningene med gode søkertall og høyt snitt gjennomfører medikamentregningseksamen fordi studentene kommer til å klare seg, mens studiestedene i perifierien som sliter med å få søkere og trenger at studentene gjennomfører for å få penger til skolen, dropper hele testen så de ikke kan stryke. De kommer til å gi et A og B lag på utdanningen, der man ikke ønsker å ansette studenter fra enkelte utdanninger. Slik er det allerede en del steder med flere skoler, men det kommer til å forsterkes.  

Anonymkode: d566f...326

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karakterkravet bør absolutt fjernes. Men man bør vurdere personlige egenskaper høyere, som empati og medmenneskelighet. 

Anonymkode: d0b29...f01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Karakterkravet bør absolutt fjernes. Men man bør vurdere personlige egenskaper høyere, som empati og medmenneskelighet. 

Anonymkode: d0b29...f01

Du kan ja empati til tusen, men allikevel gi feil dose morfin og drepe noen. Det bør være et vidt krav!

Anonymkode: dd823...7f6

  • Liker 15
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at utdanningsinstitusjonene nå har funnet ut at man ikke lenger trenger å bevise at man kan regne medisiner, kravet om 100% riktig førte til for mye stryk må vite. Når man ikke klarer 100% i en fullstendig upresset situasjon som en eksamen med faktisk rikelig med tid er, der hverken liv eller helse står på spill, hvordan klarer man det da i jobb?

Poenget er at matteforståelse må sitte såpass i ryggraden at man ikke bare følger en oppskrift, men forstår hva det er man gjør når man regner. Og har man det, skal det godt gjøres å komme under 3 i matte på videregående. Det er ikke rakettforskning man bedriver der. Og i alle fall ikke på de enkleste mattefagene, som er nok til å kvalifisere til sykepleie. Gitt at man kommer over 3 i karakter. Og er man under dette, bør man i alle fall ikke søke seg inn på noe avansert matte. 

Det samme med norsk. Greier man ikke å karre til seg en 3 i norsk, greier man ikke å gjøre seg forstått og greier heller ikke å forstå informasjon som blir gitt. Man skal ha en ok leseforståelse. 3 i norsk indikerer akkurat det. OK ferdighet, ikke bra på noen måte, men ikke begredelig heller slik man har om man havner på 2. 

Hadde det enda vært høye krav til karakterer skulle jeg forstått furtinga, men man krever ikke engang gjennomsnittlig ferdighet. Bare hakket over det absolutte minimum for å få et vitnemål fra videregående. 

Jeg gikk på sykepleien før kravene kom, og på en skole med ledig kapasitet. Alle som i det hele tatt presterte å få vitnemål kom inn. Og det merktes. Strykprosenten var kjempehøy, snittkarakterene for de som i det hele tatt bestod var lave. Det er ikke samfunnsøkonomisk bærekraftig å slippe til studenter uten forutsetninger for studiet. Det fører til stryk og gjenopptatte eksamener, forsinkelser og frafall. Alt av dette koster enorme summer. For ikke å snakke om de som kommer gjennom med et nødskrik. Er det de du vil ha som pleiere når du er syk?

Anonymkode: c96d7...a64

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja. 
En kollega av meg hadde to i matte fra VGS. Jeg hadde 5/6 og hadde også valgfag avansert matte. 
Vi er begge gode sykepleiere, men ser at jeg har en mer instinktiv forståelse av matte. 
Si at en pasient skal ha 1 mg av et medikament med styrke 5 mg/ml.

Jeg ser med en gang at jeg skal gi 0,2 ml. Hun må bruke formler og verktøy for å være sikker. 
 

Når det er sagt, den verste tabben hos oss var det en medisinstudent som sto for (10-dobbel dose morfin).

Anonymkode: ce726...92b

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være karakterkrav. Karakteren 3 er til og med i laveste laget. Sykepleiere med så dårlig matteforståelse at de får 2, er livsfarlige. 

Anonymkode: 4dde7...093

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart må det være karakterkrav ! Blir skremt hvis de tar det bort. Er jo ekstremt viktig at sykepleierene kan matte. 

Anonymkode: b9be1...3e1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vill og umoden på videregående og strøk i mange fag fordi jeg ikke skjønte mitt eget beste. Men, jeg kom raskt i jobb etterpå og tok fagbrev helsefagarbeider noe senere. Nå er jeg 30 og vil gjerne bli sykepleier. Jeg er helt ok i matte og vet jeg vil klare medikamentregningen, men jeg kommer ikke inn på studiet uten å først ta opp flere fag. Her jeg bor (by nordpå) skriker de etter flere sykepleiere, og vi er mange i min båt.

Anonymkode: 259bf...874

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://sykepleien.no/meninger/2024/04/vi-skal-utdanne-kompetente-sykepleiere

Jeg see at veldig mange er imot å fjerne kravene. De er redde for at sykepleiere ikke kan beregne dosering etter endt utdanning. At det blir et svakere kull. 

Vil ikke de som er så svake at de ikke klarer medikamentregning bli silt ut allerede på studiet?  

 

 

Anonymkode: 77071...2ba

Er det egentlig noen vits i å få mange inn på et studium som de uansett er for svake matematisk til å greie å fullføre?

Jeg syns faktisk det burde være et karakterkrav på 4 i matte for å komme inn på sykepleien. Ikke 3, slik som kravet har vært.

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg var vill og umoden på videregående og strøk i mange fag fordi jeg ikke skjønte mitt eget beste. Men, jeg kom raskt i jobb etterpå og tok fagbrev helsefagarbeider noe senere. Nå er jeg 30 og vil gjerne bli sykepleier. Jeg er helt ok i matte og vet jeg vil klare medikamentregningen, men jeg kommer ikke inn på studiet uten å først ta opp flere fag. Her jeg bor (by nordpå) skriker de etter flere sykepleiere, og vi er mange i min båt.

Anonymkode: 259bf...874

Dette er argumentet til veldig mange: Jeg kan det nå, men kunne det ikke på videregående/forstod ikke viktigheten av å gidde.

Problemet er at det er karakterene på videregående som beviser hva man kan, og som kvalifiserer en for en studieplass. 

Om du kan matte, så gå opp som privatist for å bevise det. Det koster ikke allverden om du allerede har treeren inne, da trenger du jo ikke undervisningen.

Anonymkode: c96d7...a64

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, totalt skivebom ang å få kvalifiserte sykepleiere. Fokuser heller på inneholdet i sykepleierutdanningen om det er ønskelig å utelukke visse personer. Sant det...dette er jo allerede noe man gjør via x antall praksiser, innleveringer og eksamner.

Ellers....Hva sier man om sykepleiere som ble utdannet før 2018 (før kravene kom)? Hva sier man om sykepleiere som ikke klarte "kravet" men som både har tatt videreutdanning, master og doktorgrad mm etter å ha tatt sykepleien? 

Her gjelder det ikke å få alle igjennom studiene men heller fokusere på å få utdannet sykepleiere, fokusere på å rekruttere disse inn i roller de kan fungere godt ut fra hva slags kvaliteter og egenskaper de innehar og deretter å faktisk klare å beholde de i helsevesenet frem til de kan gå av med pensjon som 72 åring o.l. 

Selv er fokuset mitt heller på dette som skjer mellom det å være ferdigutdannet og gå av med pensjon. Synes de heller burde sette søkelyset der for det er der man må bruke energien fremover da det er denne gruppen som faller fra i større grad enn de som blir ferdigutdannet de neste årene.

Endret av Fighter83
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det bør være karakterkrav. Karakteren 3 er til og med i laveste laget. Sykepleiere med så dårlig matteforståelse at de får 2, er livsfarlige. 

Anonymkode: 4dde7...093

Enig i at det bør være karakterkrav, men sykepleiere med 2 i matte trenger ikke nødvendigvis være livsfarlige. Fikk selv 2 i matte, eneste jeg forstår i matte er nettopp den matten jeg trenger i medikamentregning. Det at jeg ikke fikk til algebra, ligninger og geogebra spiller ingen rolle i min jobb. Man må ha alt riktig på medikamenteksamen for å bli sykepleier.

Anonymkode: 85f79...556

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karakterkrav er tull og tøys.  

Ingen diskuterer hvorvidt medikamentregning er viktig el ikke. Eller at det ikke er så viktig å forstå forskjell mellom mg el ml. Viktig med riktig dose til riktig pasient til riktig tid. 

Alt er viktig. MEN man trenger ikke vgs matte nivå til det. Det er ungdomskole matte. Du trenger ikke gegebra eller sannsynlighets beregning  til det, eller derivasjon el hva søren det heter. 

Jeg tror at problemet i hovedsak ligger på manglende motivasjon og modning hos unge voksne rett fra vgs. 

 

Personlig var jeg 2er elev i matte. Hadde jeg begynt da jeg var 19, hadde jeg garantert ikke fullført studiet. Begynte da jeg var 26, og innså at nå var det ikke rom for tull og tøys. Besto med glans, både på testen og i praksis. Det hører med at jeg fikk 5 i både regnskapslære og bedriftsøkonomi, på vgs. Regning var aldri et problem, matte og gegebra og andre matte elementer var problemet. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg var vill og umoden på videregående og strøk i mange fag fordi jeg ikke skjønte mitt eget beste. Men, jeg kom raskt i jobb etterpå og tok fagbrev helsefagarbeider noe senere. Nå er jeg 30 og vil gjerne bli sykepleier. Jeg er helt ok i matte og vet jeg vil klare medikamentregningen, men jeg kommer ikke inn på studiet uten å først ta opp flere fag. Her jeg bor (by nordpå) skriker de etter flere sykepleiere, og vi er mange i min båt.

Anonymkode: 259bf...874

Så ta opp fag, da? 

Anonymkode: c8894...7b1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er jeg vernepleier, og vi har også medikamentregning. Vet ikke om det er samme som sykepleierne eller ei, men vi må ha alt riktig på eksamen. Jeg synes ikke det kravet skal falle bort, ikke før vi i større grad kan automatisere medisinering med datamaskiner og utelukke menneskelige feil i alle fall.

Det jeg derimot skulle ønske var i tillegg til medikamentregningseksamen, er praktisk medikamentregning. Jeg har hatt studenter som er svert sterk teoretisk, som absolutt ikke klarte å omsette dette i praksis. Det hjelper ikke at du kan regne ut at det skal være 10ml av en mixtur i hodet, om du ikke klarer å trekke dette opp korrekt i sprøyta(vi måtte gi det i sprøyte til denne pasienten). Men jeg så også det motsatte; teoretisk svak, men klarte det praktiske bedre.

Anonymkode: 86704...3f4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig i at det bør være karakterkrav, men sykepleiere med 2 i matte trenger ikke nødvendigvis være livsfarlige. Fikk selv 2 i matte, eneste jeg forstår i matte er nettopp den matten jeg trenger i medikamentregning. Det at jeg ikke fikk til algebra, ligninger og geogebra spiller ingen rolle i min jobb. Man må ha alt riktig på medikamenteksamen for å bli sykepleier.

Anonymkode: 85f79...556

Ikke nå lenger, det er for dyrt med alle som stryker, må ta om igjen og blir forsinket/dropper ut.

Nå er det fritt frem å ikke få full pott på mange institusjoner.

Dessuten, man skal gjøre riktig hver gang, også under press i det virkelige liv. Da bør man ha i alle fall litt under middels matteforståelse, som en treer indikerer. Helst skulle man hatt middels eller over..

Anonymkode: c96d7...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke følt meg trygg og godt ivaretatt av hverken sykepleiere eller vernepleiere hvis de ikke kan utføre diktanalyser på et solid nivå. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medikamenteksamen er ganske avansert, og dekker det man trenger for å medisindosere. I praksis er det bare pluss, minus, gange og deling, så det bunner mer i kunnskapen om hvordan bruke det, altså forstå hva som skal regnes ut, heller enn hvordan man regner det ut. Forståelsen av at dose = styrke x mengde, hvordan dette skal blandes i dråper, hvordan regne ut hvor mange dråper som er 1 ml, hvordan blande i fortynning etc.

Det er ingen hensikt å kunne avanserte ligninger, sannsynlighetsregning, geometri og alt som inngår i mattefaget for å forstå medikamentregning. Jeg synes matte er noe herk, men besto medikamenteksamen på første forsøk, fordi jeg har forståelse for det faglige og derfor forstår hva som skal ganges og deles med hva. 

Hvis man kan gange, dele, pluss, minus og tallinjene (mg, ml, ug++) så er man nok mattefaglig sikret. De som ikke forstår det faglige for å kunne regne ut dette stryker. Det er 100% korrekt for bestått, så her siler man ut allerede på 1.året. 

Det er mye større risiko for pasientene at det utdannes for få sykepleiere + at det nedbemannes i vakter, slik at selv den sterkeste medikamentansvarlig er så trøtt og sliten at det glipper med en komma, og dosen blir x10 for svak eller sterk. 

Anonymkode: dc68a...11b

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...