Gå til innhold

Folk som kun trener styrketrening, er det godt nok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Stusser litt over en ting på treningssenteret i dag. Det kryr av unge mennesker i styrkeområdet som trener styrke. De sitter å scroller mellom settene. Pulsen blir jo ikke særlig høy. Er det nok å kum trene styrke for å holde seg i form? 
 

Jeg svetter og sliter på tredemølla flere ganger i uka fordi jeg tenker det er godt for hjertet, så lurer litt på hvor sunt det egentlig er å bare løfte vekter? 

Anonymkode: 68886...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Stusser litt over en ting på treningssenteret i dag. Det kryr av unge mennesker i styrkeområdet som trener styrke. De sitter å scroller mellom settene. Pulsen blir jo ikke særlig høy. Er det nok å kum trene styrke for å holde seg i form? 
 

Jeg svetter og sliter på tredemølla flere ganger i uka fordi jeg tenker det er godt for hjertet, så lurer litt på hvor sunt det egentlig er å bare løfte vekter? 

Anonymkode: 68886...d6c

Får høy puls av mark og knebøy tunge 5 -ere,  kjøre kun senge kos som cardio😜, du vet at om man løfter tungt, så er det ikke uvanlig med 3-5 min pause mellom setts, kvalitet ikke en mengde sport. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får høy puls av styrketrening, helt klart.

 

Anonymkode: 9b649...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cardio får jeg av løpe trapper når jeg skal i kantinen på jobben, eller gå til og fra trening studio, cardio er liksom kun på mosjons nivå, trener det ikke, mens styrke er primer aktiviteten , allså det jeg systematisk trener med mål og mening !

Anonymkode: 1a4bc...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg kombinerer det med pilates og yoga. Syns jeg ble veldig stiv og manglet mobilitet da jeg kun trente styrke. Følger med på pulsklokka når jeg løfter, og hjertet får kjørt seg for å si det sånn. Ikke konsekvent løp på mølla, spesielt hvis du er over 35. Du risikerer at knærne får belastningsskader, også eldes man fortere i ansiktet. Fort gjort å legge mye press på ryggen også hvis kjernen ikke er sterk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller mot nei, det er ikke nok å bare trene tradisjonell tung styrketrening for "optimal" helsegevinst. 

Men er man mye på farten og får opp pulsen gjennom dagen via andre aktiviteter, så kan man likevel få inn nok hjertetrening.

Hvis resten av livet er å sitte stille hadde jeg nok klemt inn tre kondisjonsøkter i uka i tillegg 😊

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, AnonymBruker said:

Stusser litt over en ting på treningssenteret i dag. Det kryr av unge mennesker i styrkeområdet som trener styrke. De sitter å scroller mellom settene. Pulsen blir jo ikke særlig høy. Er det nok å kum trene styrke for å holde seg i form? 
 

Jeg svetter og sliter på tredemølla flere ganger i uka fordi jeg tenker det er godt for hjertet, så lurer litt på hvor sunt det egentlig er å bare løfte vekter? 

Anonymkode: 68886...d6c

Det å "sitte og scrolle mellom settene" er fordi man skal ha en pause mellom hvert sett. Jeg "scroller" sånn sett ikke, jeg oppdaterer treningsappen med settet jeg nettopp har tatt.

Anonymkode: 10ef4...f13

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han på mobilen kan trene mye Harder en dem som bare kjøre med Micro pauser, når man løfter tungt så trenger man hvile og det mentalt også!

Anonymkode: 1a4bc...9a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nok for hva? Kommer vel an på hva man driver med ellers. For meg er det viktig med kondisjonstrening, og det er fordi jeg er mye ute og går i fjellet. Kombinert med lårtrening særlig. Siden jeg ikke orker å puste og pese meg oppover, er det nødvendig at jeg har god utholdenhet sånn at det går så lett som mulig. Ellers er bare det å vite at jeg kan løpe en stund og at jeg ikke får åndenød av strekninger, veldig tilfredsstillende.

Anonymkode: 2cb8d...e6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi begynne å gym-shame fordi det er ikke variert, ikke helt etter boka

Er det ikke greit å se ungdommer gjøre noe av seg enn å værende sittende?

Damned if you do,  damned if you don't.

Jeg klarer ikke å gjøre så mye cardio på treningssenter pga fot som er fucka etter overbelastning. Styrke er i hvertfall noe jeg kan drive med isteden og har glede av.

Anonymkode: 0bb42...c5b

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrke er grunnlaget til alt annet, mange som trener styrke på studio for å så måte opp på fotball/ innebandy / håndball andre dager. Cardio har gjerne mage flere arenaer. 

Anonymkode: 1a4bc...9a7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidsvis kun trent forsiktig styrke på sentret, pga skader... Selv om jeg har fått løpeforbud av legen, så liker jeg trene det jeg kan. 
Og jeg antar de 25km jeg vanligvis løper utendørs pr uke har ganske god innvirkning på formen og hjerte da... Faktisk mer enn hva samme distanse på mølle, siden jeg også får frisk luft. 
Jeg trener aldri cardio samme dager som styrke. 

Har du sjekket at de ikke har skader som gjør at de trener styrke istedet? 
Og er du så mye på sentret at du kan følge med at de ikke har cardioøkter i tillegg til styrkeøktene? 
Når du løper flere ganger i uka på mølle, trener du mye styrke i tillegg?

Jeg tenker man skal være forsiktig med å dømme andre uten å vite noe mer enn øyeblikksbildet... 
 

Anonymkode: 46356...c03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det aller første: ALL trening er bedre enn ingenting. For det andre: selv om du foretrekker å ligge i maxpuls x-antall minutter 6 dager i uka, trenger ikke det være særlig fristende (eller mulig) for andre. Kanskje de feks går på gruppetimer utenom? Kanskje spiller de en lagsport? Kanskje benytter de muligheten til å faktisk løpe ute akkurat nå? 

Selv trenger jeg styrke 3 ganger i uka og jeg elsker styrketrening, elsker å kjenne at jeg virkelig tar i og pusher meg selv og stadig ser progresjon, både i form av kg antall jeg løfter eller presser, eller den progresjonen som etterhvert synes på kroppen. Jeg scroller ikke mellom hvert sett. Jeg hviler x-antall minutter, og benytter muligheten til å sjekke og oppdatere treningsloggen min for den dagen, bruker óg aktivt QR kodene på senteret mitt for å få en oppfriskning i teknikk dersom jeg skal i gang med øvelser jeg vet jeg sliter litt med. Mulig jeg for deg ser ut som en av de unge som sitter å scroller, da. 

Blir jeg cardio-svett av styrke? Nei. Jeg ligger konsekvent i fat burning mode, som er mitt mål de dagene.

MEN jeg trener faktisk 6-7 dager i uka, da. Når du evt sitter å koser deg med familien kl 21 på fredagskvelden, er jeg og mannen min på mølla :)  Da får jeg nemlig utbytte av den beinharde beintreningen for jeg trener meg nemlig opp pga belastningsskader i knærne (derfor er jeg også en av de som går og ikke løper på mølla). 

 

Anonymkode: ceddd...3ec

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du kan jo ikke vite om folk trener cardio i tillegg til styrke?. Jeg trener styrke på senteret, men cardio på fjellturer om sommeren og langrenn om vinteren. Hater å bruke mølle som cardio trening, kjedeligste jeg vet.

Anonymkode: d2f2a...1ad

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at de ikke trener cardio ute? 
 

Jeg trener styrke inne. Men gange, sykling osv foretrekker jeg å gjøre ute. Mye morsommere! 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hjertehelse er det ikke nok med styrketrening nei. Da bør man trene noe kondisjon også. 

Men noen liker ikke kondisjon, noen får det gjennom hverdagsaktivitet, noen må bare prioritere, og mange trener det utenom og du vil derfor aldri observere de du ser på gymmet når de løper i skogen... 

Jeg trener styrke to ganger i uka, intervaller en gang i uka (alltid utendørs), og sykler i tillegg. Er bare siste året jeg begynte med kondisjon/intervaller, de siste årene har jeg ikke hatt kapasitet til mer enn styrke. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om man har en tung jobb, eller en jobb hvor man er på beina hele dagen, om man går turer i terreng flere ganger i uken, om man går eller sykler raskt flere kilometer til og fra jobb - ja, da er styrketrening nok. 

Men om man er en person med en stillesittende jobb som knapt kommer over 5000 skritt hver dag: nei, da trener du ikke hjerte og lungekapasitet i det hele tatt selv om du løfter tungt. 

Jeg møter til stadig disse gym-bros som faktisk er redde for for mye kardio fordi det tror det spiser opp gainsa. De puster og peser opp trapper verre enn bestemor på 70. 

Anonymkode: c2312...279

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke nok. Cardio er bedre

Anonymkode: 6606a...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sex er cardio

Anonymkode: 1a4bc...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sex er cardio

Anonymkode: 1a4bc...9a7

Ja, kona må jobbe hardt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...