Gå til innhold

Mor har blitt pensjonist og har fortsatt huslån. Vil at barna skal kjøpe hus.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

-jk- skrev (11 timer siden):

Her var det snakk om en enebolig med verdi på 3,5 millioner. Minus lån og meglerkostnader sitter man igjen med ca. 3,1 millioner. I de områdene en enebolig i ok stand går for 3,5 millioner får man ganske ok leiligheter til 3,1. 

Er den elendig vedlikeholdt vil det uansett påløpe en masse kostnader fremover, og da er avdragene på et lån på 300k det minste problem TS sin mor har. Å droppe nødvendig vedlikehold, spesielt på tak og bad, kan blir svært dyrt. 

Nei, man får ikke nødvendigvis det… jeg bor på et sånt sted, nemlig. 
Men jeg deler din bekymring mtp utgiftene knyttet til å eie en enebolig, når et lån på 300k blir for dyrt. 

Anonymkode: a0909...934

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville aldri i verden gått med på den ordningen. Som mange andre sier, fremtidsfullmakt og refinansiering av lånet er det eneste som gir mening her, når hun ikke vil flytte.

Jeg ville dog prøvd å se om jeg kunne fått henne med på noen visninger av passende leiligheter. Moren til en venninne ville heller ikke flytte, men når hun fikk sett en liten, lettstelt leilighet i et hyggelig strøk endret hun etterhvert mening og er nå veldig glad for å ha det så lettstelt og få bekymringer knyttet til vedlikehold og økonomi.

 

Anonymkode: 5dc77...eb0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

eg ville dog prøvd å se om jeg kunne fått henne med på noen visninger av passende leiligheter. Moren til en venninne ville heller ikke flytte, men når hun fikk sett en liten, lettstelt leilighet i et hyggelig strøk endret hun etterhvert mening og er nå veldig glad for å ha det så lettstelt og få bekymringer knyttet til vedlikehold og økonomi.

Anonymkode: 5dc77...eb0

Glemte å legge til at hun får mye mer besøk og sosial omgang av det også, tidligere måtte min venninne og hennes søsken bruke mye tid på å hjelpe henne med hagearbeid, maling og annet, der moren ofte ble sittende inne mens de holdt på.

Nå kan de mer bruke tiden sin på å finne på noe hyggelig eller bare være sammen, det kan være et poeng det er verdt å få frem ovenfor din mor.

Anonymkode: 5dc77...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg er så glad for at min mor har flyttet i leilighet, av flere grunner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg ville aldri i verden gått med på den ordningen. Som mange andre sier, fremtidsfullmakt og refinansiering av lånet er det eneste som gir mening her, når hun ikke vil flytte.

Jeg ville dog prøvd å se om jeg kunne fått henne med på noen visninger av passende leiligheter. Moren til en venninne ville heller ikke flytte, men når hun fikk sett en liten, lettstelt leilighet i et hyggelig strøk endret hun etterhvert mening og er nå veldig glad for å ha det så lettstelt og få bekymringer knyttet til vedlikehold og økonomi.

 

Anonymkode: 5dc77...eb0

Enig. Svigermor ville absolutte ikke flytte fra huset på landet men så fikk de vist henne en grei leilighet i ett borettslag kun for pensjonister (og uføre over 50) og hun så seg aldri tilbake. Hun stortrivdes. Hun fikk naboer å snakke med, aldri noe festing og støy i nabolaget, vaktmester tok alt vedlikehold utvendig.

Anonymkode: 95513...af1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...