Gå til innhold

Kostrådet om "ikke mer enn ett egg om dagen", myte eller fakta, og følger du det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjold skrev (15 minutter siden):

Du sier du vil spise mer egg og lurer på om det har noen negative konsekvenser, jeg sier negative konsekvensene mye egg har, du sier at det ikke er noe å høre på fordi kroppen din forteller deg alt du trenger å vite om kosthold, jeg spør hvorfor du spør om innspill om du tror kroppen din forteller deg alt du trenger å vite.

Det er objektivt i mitt hode i hvert fall. Å tro blindt på kroppen din sier du selv at du gjør så jeg bare repeterer hva du sier. Og frihet til å gjøre det du vil med kroppen din har du absolutt. Folk må fint få drikke Cola hver dag om de vil det, det jeg ikke liker er propaganda som lyger til befolkningen, Cola er usunt, drikk det på eget ansvar.

Følelser hører ikke hjemme i en diskusjon i det hele tatt. Det påvirker meg fint lite om du spiser 1 egg for dag eller 20.

Det er nok heller du som misforstår meg helt, ikke jeg som er frekk.

 

Jeg tar med meg innspillene dine og er ferdig med å diskutere deg. Du ønsker ikke se deg i speilet det er din måte å kommunisere på, OK, jeg ønsker ikke å delta i en diskusjon med noen som er passiv-aggressiv og antar masse drit fordi en har andre tanker. 

TS

Anonymkode: 3632f...13e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette har ikke noe med egg å gjøre, jeg måtte bare svare på denne. 

nei, det er ikke alltid prediabetes vises på blodprøver. Jeg har prediabetes. Fastende blodsukker er perfekt, det samme er langtidsblodsukker, men glukosebelastningstesten er godt over grensen for diabetes (12,9 mmol/l).  
 

 

Anonymkode: 0753d...f55

Aha! Gjelder dette for gravide, eller alle? Jeg antar at legen bare sjekket det vanlige, siden det ikke ble tatt noe annet enn vanlige blodprøver, og det var ingen grunn til å teste noe mer da. 

TS

Anonymkode: 3632f...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjold skrev (1 time siden):

Menn med diabetes viser dobbel sjanse for utvikling hjerte- og karsykdommer om de spiser mer enn 6 egg i uka og 47% økning for kvinner med diabetes, fremfor menn og kvinner med diabetes som spiser færre enn 6 egg i uka.

Egg viser å ha en multiplikativ effekt når livsstilssykdommer som diabetes type 2, genetiske sykdommer som diabetes type 1 og aktive eller genetiske predisposisjoner som arvelig hjerte- og karsykdommer er tilstede. Det er ikke det at egg gjør deg syk, men om du allerede har noen av disse (som ofte er "usynlig" i mange år før de oppdages) har egg en negativ effekt. Mye av dette kommer nok av eggs påvirkning på blodet i prandial tidspunkt fremfor postprandial stadie.

Men er dette på individnivå eller gruppenivå?

Om kostholdet generelt er bra, og vedkommende har fine kolesterolmålinger, vil eggene likevel øke faren for hjerte- og karsykdommer betraktelig dersom vedkommende har diabetes?

Å spise mye egg er vel uansett ikke akkurat den største helsesynden man kan begå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Aha, oki! 

Høres mettende ut :D Hvordan føler du deg i kroppen da? 

TS

Anonymkode: 3632f...13e

Ekstremt mye bedre enn da jeg spiste mye brød, grønnsaker, frukt og generelt karbohydrater. Det går mye i egg siden det er så billig. Karbohydratene mine kommer stort sett fra frukt, som jeg føler meg ganske trygg på. Min personlige erfaring: mer stabil energi, aldri luft i magen lenger, bedre tenner, bedre søvn. Så kan det diskuteres om det er mest fordi jeg har lagt til egg og kjøtt, eller fordi jeg har kuttet ut andre ting, men det fungerer i alle fall for meg. :)

Anonymkode: 3a0e5...7b0

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Aha! Gjelder dette for gravide, eller alle? Jeg antar at legen bare sjekket det vanlige, siden det ikke ble tatt noe annet enn vanlige blodprøver, og det var ingen grunn til å teste noe mer da. 

TS

Anonymkode: 3632f...13e

Jeg var ikke gravid da jeg tok glukosebelastningstest. 

Det var bare helt tilfeldig at jeg målte blodsukkeret etter et høyglykemisk måltid, og at det ble oppdaget :)
At det ikke hadde blitt oppdaget på rutinekontroll var fordi jeg hadde en veldig blodsukkervennlig livsstil i utgangspunktet.  Jeg levde allerede som om jeg skulle hatt diabetes type 2, med lite (raske) karbohydrater og nok aktivitet.

Anonymkode: 0753d...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel et gammelt råd på 80-tallet. Spiser ca 6 egg i uka, og bryr meg ikke 🙂. Har diabetes, og er begrenset hva jeg kan spise, men egg er helt fint for blodsukker.

Anonymkode: f6c9a...622

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Myte.

Egg er veldig sunt. Men observasjonsstudier kan være farlige. De kan fort vise at mennesker som er usunne spiser mer egg enn sunne mennesker. Det betyr ikke at det er usunt å spise egg. Men siden vi har blitt advart om egg i flere tiår, så vil de som er helsebevisste kutte ned på egg fordi de tror de gjør noe som er sunt. Disse som kutter ned på egg trener mer, røyker mindre, drikker mindre alkohol osv. Så hvordan vet man at det er egg som har gjort utslaget og ikke alt det andre? Studiene sier at de tar hensyn til ditt og datt, men hvordan kan vi vite hvordan en som røyker 5 røyk om dagen og trener 6 ganger i uka påvirkes kontra en som ikke røyker og trener 4 ganger i uka, eller en som ikke røyker og trener 5 ganger i uksa? Og dette var bare to faktorer. Hva med 10-20 faktorer? Hvordan vet man nøyaktig hvor mye hver faktor påvirker helsa og sammen med andre faktorer? Det vet vi jo ikke.

Og når de anslår risiko for hjertesykdom, så baserer de det vanligvis på totalkolesterol eller LDL. Begge disse er elendige markører for hjertesykdom har vi funnet ut i nyere tid. Se heller på HDL og triglyserider. Egg og andre animalske matvarer øker HDL. Karbohydrater øker triglyserider. Kutt ned på karbohydrater og spis mer animalsk for bedre hjertehelse. 

Kolesterol er sunt og livsviktig. De har funnet ut at kolesterol i mat ikke påvirker kolesterolet i kroppen. Rett og slett fordi kolesterol er livsviktig og kroppen produserer det den trenger selv. Hvis ikke du spiser kolesterol, så lager kroppen mer kolesterol selv. Spiser du mer kolesterol, så lager kroppen mindre kolesterol selv.

Og det stemmer faktisk at kolesterolet går litt ned når man erstatter mettet fett med umettet fett. Men det er ikke gunstig! Det går ned fordi umettet fett er ustabilt og kroppen bruker disse ustabile fettsyrene til å lage cellemembraner. Cellemembranene blir da ustabile, og kroppen stiver dem opp med kolesterol. Jeg vil heller ha stabile cellemembraner, så jeg spiser mye mettet fett.

Jeg tenker som deg TS , at man bør tenke på hvordan man har spist fra naturens side. Mennesket og dets forfedre har spist mye animalsk i flere millioner år og utviklet seg til å spise det. Hvorfor skulle det plutselig bli usunt i de siste tiårene? Man bør heller se på de nye matvarene for å finne synderne, ikke de vi har spist i millioner av år. Jeg har fått mye bedre helse av å slutte å høre på de offisielle kostholdsrådene.

Anonymkode: ce78f...4c4

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...