Gå til innhold

Kostrådet om "ikke mer enn ett egg om dagen", myte eller fakta, og følger du det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ante ikke at man skulle begrense det til ett egg om dagen. Vår familie på 3 spiser 5 eggs omelett hver eneste morgen😆 jeg og min mann er begge veldig trent, sønnen vår begynte å gå når han var 9 mnd og har markerte rygg muskler allerede nå som ettåring. Jeg har alltid tenkt at dette var fordi han spiser så masse kjøtt og egg. Satser på at høy fysisk aktivitet kompenserer for det høye kolesterol nivået i egget. 

Anonymkode: 5a8cc...77b

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjold skrev (3 minutter siden):

Egg øker LDL ja. LDL går ned over tid om du reduserer inntaket av mettet fett og transfett, men høyt LDL fåresaker aterosklerose (åreforkalkning), som bare er reversibel i tidlig stadie. Dette er hva som gir folk hjerteinfarkt og hjerneslag.

Nei, kroppen din er ikke "smart". Kroppen krever Cola og sigaretter, ikke brokkoli og vann.

Som sagt, det er umulig for andre å vite hvordan akkurat du påvirkes av høyt egginntak. Personlig ville ikke jeg spist mer enn 1-2 eggeplommer for dag, heller øk eggehvite om du vil ha mer. Noen tåler i større mengder helt fint, men de er da fucked om de for eksempel får diabetes (noe du ofte har i årevis før du vet om det), da vil de plutselig få store konsekvenser av egginntaket sitt.

Visste du at kyr spiser masse forskjellige ting på beite, for å få en perfekt sammensetning av vitaminer og mineraler, fordi kroppen deres bare vet hva den trenger? Det er ingen grunn til å tro at menneskekroppen ikke er lik, hvis en slutter å fore den med ultraprosessert mat og ting den naturlig ikke ville fått i seg. Har aldri hatt sug på Cola og sigaretter, uten at det er fordi jeg har spist det først, og det fucker med hormonene. 

Vil ikke diabetes og prediabetes dukke opp på blodprøver? For mine blodprøver viser at jeg har ingen av delene. 

Takk for hjelpen. 

TS

Anonymkode: 3632f...13e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker egg og spiser 2-4 egg flere ganger i uka.

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg har lyst til å spise mer egg. Liker det veldig godt, er lett å lage, og ganske rimelig synes jeg. Men så er det dette rådet om at "inntil ett egg om dagen" kan inngå i et sunt og variert kosthold. Om jeg lager meg eggerøre så bruker jeg 3 egg til en person, det blir fort mer enn 1 om dagen i snitt!

Hva gjør dere andre og er dette rådet bare tull, for det synes jeg å ha hørt et sted? Jeg kan for lite om ernæring til å vite. 

Kjør debatt!

Anonymkode: 3632f...13e

Med mindre du ALLEREDE har høyt kolesterol trenger du ikke å bekymre deg for å spise mat som inneholder kolesterol (reker, egg.mm). 

Selv spiser jeg 2-3 egg nesten hver eneste dag. Dette er gode råvarer, rett fra gården, fulle av næringsstoffer. Virkelig ikke noe folk flest skal unngå. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyt kolesterol er visst iflg mange utenlandske leger bare BS for å tjene penger på statiner, så.... Da kan man spise egg! 

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Visste du at kyr spiser masse forskjellige ting på beite, for å få en perfekt sammensetning av vitaminer og mineraler, fordi kroppen deres bare vet hva den trenger? Det er ingen grunn til å tro at menneskekroppen ikke er lik, hvis en slutter å fore den med ultraprosessert mat og ting den naturlig ikke ville fått i seg. Har aldri hatt sug på Cola og sigaretter, uten at det er fordi jeg har spist det først, og det fucker med hormonene. 

Vil ikke diabetes og prediabetes dukke opp på blodprøver? For mine blodprøver viser at jeg har ingen av delene. 

Takk for hjelpen. 

TS

Anonymkode: 3632f...13e

Helt enig! Jeg har aldri hatt sug på Cola og sigaretter. Så fort man klarer å kutte ut snop vil man etter en stund ikke føle på suget etter det. 

Når jeg var gravid hadde jeg vanskeligheter med å få i meg nok mat, jeg hadde derfor aldri sug på noe usunt, men kroppen min ville ha kjøtt, brokkoli og tunfisk/makrell i tomat. Jeg hadde full tillit til kroppen min og ga den det den ba om.

Anonymkode: 5a8cc...77b

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg følger ikke disse rådene, fordi kroppen min er mitt instrument som sier i fra hva det trenger av vitaminer og mineraler. Ingen, INGEN skal bestemme over min kropp.

Anonymkode: f27ab...3f6

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt enig! Jeg har aldri hatt sug på Cola og sigaretter. Så fort man klarer å kutte ut snop vil man etter en stund ikke føle på suget etter det. 

Når jeg var gravid hadde jeg vanskeligheter med å få i meg nok mat, jeg hadde derfor aldri sug på noe usunt, men kroppen min ville ha kjøtt, brokkoli og tunfisk/makrell i tomat. Jeg hadde full tillit til kroppen min og ga den det den ba om.

Anonymkode: 5a8cc...77b

I tillegg handler ofte "cravings" og sug etter bestemte matvarer om psykologi og kultur! Sprøtt nok. Sånn som at hvis en hele tiden sier at en ikke kan spise sjokolade i hverdagene, da vil mange "crave" det i helgen fordi de har lært om "lørdagsgodt", men de er ikke egentlig tilkoblet kroppen og kjenner at "ja, det er sjokolade jeg har lyst på nå". Så mye av det kommer av at vi har sagt at noe mat er "nei-mat" også. 

Spennende! Opplevde du at kroppen din var bedre på å gi signaler om hva du trengte da du var gravid? 

Anonymkode: 3632f...13e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøtt og proteiner er viktig, du må aldri...ALDRI følge slike råd! Og da mener jeg ikke proteiner fra melormer og insekter, for det er ikke menneskemat 🤢

Endret av frivis
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Visste du at kyr spiser masse forskjellige ting på beite, for å få en perfekt sammensetning av vitaminer og mineraler, fordi kroppen deres bare vet hva den trenger? Det er ingen grunn til å tro at menneskekroppen ikke er lik, hvis en slutter å fore den med ultraprosessert mat og ting den naturlig ikke ville fått i seg. Har aldri hatt sug på Cola og sigaretter, uten at det er fordi jeg har spist det først, og det fucker med hormonene. 

Vil ikke diabetes og prediabetes dukke opp på blodprøver? For mine blodprøver viser at jeg har ingen av delene. 

Takk for hjelpen. 

TS

Anonymkode: 3632f...13e

Kyr er drøvtyggere og kan ikke sammenlignes med mennesker på noen som helst måte, vomma kan ikke sammenlignes med vår mage. Kyr kan leve på bare gress, du hadde dødd ganske raskt på samme beite.

Blir du testet for diabetes regelmessig? Problemet jeg nevner er jo at du kan fint tåle egg i mange år uten at det er noe som helst problem, men så plutselig får du en sykdom som gjør at du ikke tåler egg lenger, en sykdom som du ikke engang vet du har, og da vil du bygge opp permanente skader før du til slutt plutselig får slag.

Om du tror du bare kan lytte på kroppen hvorfor spør du i det hele tatt om innspill?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2989358/#:~:text=In people consuming a low,cholesterol level with egg consumption.

Her fant jeg en god kilde du kan lese om du faktisk vil lære, i stedet for å bare tro blindt på hva du føler. Du må lese hele for å faktisk danne deg et knøtlite bilde om hvordan egg påvirker deg, det er som sagt et komplekst tema.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I tillegg handler ofte "cravings" og sug etter bestemte matvarer om psykologi og kultur! Sprøtt nok. Sånn som at hvis en hele tiden sier at en ikke kan spise sjokolade i hverdagene, da vil mange "crave" det i helgen fordi de har lært om "lørdagsgodt", men de er ikke egentlig tilkoblet kroppen og kjenner at "ja, det er sjokolade jeg har lyst på nå". Så mye av det kommer av at vi har sagt at noe mat er "nei-mat" også. 

Spennende! Opplevde du at kroppen din var bedre på å gi signaler om hva du trengte da du var gravid? 

Anonymkode: 3632f...13e

Du sier du kan stole på signaler kroppen gir deg.

Du sier signaler kroppen gir deg kan manipuleres av eksterne faktorer som psykologi og kultur.

Ser du motsigelsen?

At egg er helt harmløst er propaganda fra gigantiske selskaper som tjener milliarder på å selge egg, akkurat slik som at tobakk en gang ble sett på som sunt for lungene, fordi selskaper som tjener milliarder pushet det budskapet.

Men for all del, det er din kropp, om du vil røyke og fråtse i egg så er det din frihet, jeg har i hvert fall sagt mitt.

Endret av Skjold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjold skrev (28 minutter siden):

Egg øker LDL ja. LDL går ned over tid om du reduserer inntaket av mettet fett og transfett, men høyt LDL fåresaker aterosklerose (åreforkalkning), som bare er reversibel i tidlig stadie. Dette er hva som gir folk hjerteinfarkt og hjerneslag.

Nei, kroppen din er ikke "smart". Kroppen krever Cola og sigaretter, ikke brokkoli og vann.

Som sagt, det er umulig for andre å vite hvordan akkurat du påvirkes av høyt egginntak. Personlig ville ikke jeg spist mer enn 1-2 eggeplommer for dag, heller øk eggehvite om du vil ha mer. Noen tåler i større mengder helt fint, men de er da fucked om de for eksempel får diabetes (noe du ofte har i årevis før du vet om det), da vil de plutselig få store konsekvenser av egginntaket sitt.

Hva har diabetes med egg å gjøre? Trodde det var høyt sukkerinntak og overvekt som var de største synderne det?

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjold skrev (2 minutter siden):

Kyr er drøvtyggere og kan ikke sammenlignes med mennesker på noen som helst måte, vomma kan ikke sammenlignes med vår mage. Kyr kan leve på bare gress, du hadde dødd ganske raskt på samme beite.

Blir du testet for diabetes regelmessig? Problemet jeg nevner er jo at du kan fint tåle egg i mange år uten at det er noe som helst problem, men så plutselig får du en sykdom som gjør at du ikke tåler egg lenger, en sykdom som du ikke engang vet du har, og da vil du bygge opp permanente skader før du til slutt plutselig får slag.

Om du tror du bare kan lytte på kroppen hvorfor spør du i det hele tatt om innspill?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2989358/#:~:text=In people consuming a low,cholesterol level with egg consumption.

Her fant jeg en god kilde du kan lese om du faktisk vil lære, i stedet for å bare tro blindt på hva du føler. Du må lese hele for å faktisk danne deg et knøtlite bilde om hvordan egg påvirker deg, det er som sagt et komplekst tema.

Tror du misforstod meg. Jeg sier ikke at måten vi fungerer på i magen vår er lik som dyr, jeg kom med et enkelt eksempel på hvordan dyr, som vi også er, er laget for at vi skal finne maten vi trenger uten prøver, og næringstabeller. Om en ku, som er ganske dum, vet intuitivt at de må spise mer tistler enn plengress en periode fordi de er litt lav på vitamin A, så kan vel vår kropp også vite det. Det er slik dyr og mennesker, gjennom mange tusen år har fått riktig ernæring helt uten blodprøver og kjemisk sammensatt mat. 

Nei ikke regelmessig, men ble testet for diabetes/prediabetes for noen måneder siden. 

Aha, jeg skjønner. 

Hva er greia med å bli så sur? Jeg spør fordi jeg ikke kan nok om det, selv om jeg har noen tanker om hvordan ting henger sammen betyr ikke det at jeg ikke vil lære. Takk for artikkelen, skal lese den, du har gode innspill, samtidig hadde det vært flott om du kunne gjøre det uten den aggressive kritiske tonen. Vi er alle her for å diskutere. Folk lytter mer om du ikke er så negativ. 

TS

Anonymkode: 3632f...13e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjold skrev (1 minutt siden):

Du sier du kan stole på signaler kroppen gir deg.

Du sier signaler kroppen gir deg kan manipuleres av eksterne faktorer som psykologi og kultur.

Ser du motsigelsen?

At egg er helt harmløst er propaganda fra gigantiske selskaper som tjener milliarder på å selge egg, akkurat slik som at tobakk en gang ble sett på som sunt for lungene, fordi selskaper som tjener milliarder pushet det budskapet.

Men for all del, det er din kropp, om du vil røyke og fråtse i egg så er det din frihet, jeg har i hvert fall sagt mitt.

Ah, gud, hvorfor er du så ekkel? 🙄 Ingen vil lytte til folk som skriver sånn. Nå er jeg faktisk interessert i å lære, og vil lese artikkelen du kom med, likevel synes jeg du skal ta en kikk i speilet på denne måten å kommunisere. Slutt å snakk til fremmede på denne måten bare fordi de har noen tanker du er uenig med. 

TS

Anonymkode: 3632f...13e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I tillegg handler ofte "cravings" og sug etter bestemte matvarer om psykologi og kultur! Sprøtt nok. Sånn som at hvis en hele tiden sier at en ikke kan spise sjokolade i hverdagene, da vil mange "crave" det i helgen fordi de har lært om "lørdagsgodt", men de er ikke egentlig tilkoblet kroppen og kjenner at "ja, det er sjokolade jeg har lyst på nå". Så mye av det kommer av at vi har sagt at noe mat er "nei-mat" også. 

Spennende! Opplevde du at kroppen din var bedre på å gi signaler om hva du trengte da du var gravid? 

Anonymkode: 3632f...13e

Ja, som gravid var det noe helt annet enn "normale" cravings. Det var et intenst behov for noe. Hverdagsmaset kunne ikke dempe cravingen. Det er som om sansene er på høygir for å beskytte deg og barnet og for å sørge for at man gir optimale vekstvilkår til den som vokser inni deg.

Anonymkode: 5a8cc...77b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, som gravid var det noe helt annet enn "normale" cravings. Det var et intenst behov for noe. Hverdagsmaset kunne ikke dempe cravingen. Det er som om sansene er på høygir for å beskytte deg og barnet og for å sørge for at man gir optimale vekstvilkår til den som vokser inni deg.

Anonymkode: 5a8cc...77b

Har ikke vært gravid, så aldri erfart det selv, men det er veldig spennende synes jeg. For det gir jo veldig mening biologisk at kroppen vår vil gi best vekstvilkår til avkommet og dermed får sterkere signal om hva en trenger. 

Merker også at f.eks med stress og lignende der jeg kobler kroppen bort har jeg dårligere signal om hva jeg trenger. 

TS

Anonymkode: 3632f...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Thyra skrev (8 minutter siden):

Hva har diabetes med egg å gjøre? Trodde det var høyt sukkerinntak og overvekt som var de største synderne det?

Menn med diabetes viser dobbel sjanse for utvikling hjerte- og karsykdommer om de spiser mer enn 6 egg i uka og 47% økning for kvinner med diabetes, fremfor menn og kvinner med diabetes som spiser færre enn 6 egg i uka.

Egg viser å ha en multiplikativ effekt når livsstilssykdommer som diabetes type 2, genetiske sykdommer som diabetes type 1 og aktive eller genetiske predisposisjoner som arvelig hjerte- og karsykdommer er tilstede. Det er ikke det at egg gjør deg syk, men om du allerede har noen av disse (som ofte er "usynlig" i mange år før de oppdages) har egg en negativ effekt. Mye av dette kommer nok av eggs påvirkning på blodet i prandial tidspunkt fremfor postprandial stadie.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ah, gud, hvorfor er du så ekkel? 🙄 Ingen vil lytte til folk som skriver sånn. Nå er jeg faktisk interessert i å lære, og vil lese artikkelen du kom med, likevel synes jeg du skal ta en kikk i speilet på denne måten å kommunisere. Slutt å snakk til fremmede på denne måten bare fordi de har noen tanker du er uenig med. 

TS

Anonymkode: 3632f...13e

Hvor har jeg fremstått som sur, negativ eller ekkel? Jeg har holdt meg nøytral og objektiv hele tiden.

Å peke ut motsigelser i en diskusjon er ikke aggressivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjold skrev (47 minutter siden):

Om du tror du bare kan lytte på kroppen hvorfor spør du i det hele tatt om innspill?

 

Skjold skrev (41 minutter siden):

Men for all del, det er din kropp, om du vil røyke og fråtse i egg så er det din frihet, jeg har i hvert fall sagt mitt.

 

Skjold skrev (47 minutter siden):

Her fant jeg en god kilde du kan lese om du faktisk vil lære, i stedet for å bare tro blindt på hva du føler. Du må lese hele for å faktisk danne deg et knøtlite bilde om hvordan egg påvirker deg, det er som sagt et komplekst tema.

Du er overhodet ikke nøytral og objektiv, du er belærende og ekkel i måten å kommunisere på. 

TS

Anonymkode: 3632f...13e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

 

 

Du er overhodet ikke nøytral og objektiv, du er belærende og ekkel i måten å kommunisere på. 

TS

Anonymkode: 3632f...13e

Du sier du vil spise mer egg og lurer på om det har noen negative konsekvenser, jeg sier negative konsekvensene mye egg har, du sier at det ikke er noe å høre på fordi kroppen din forteller deg alt du trenger å vite om kosthold, jeg spør hvorfor du spør om innspill om du tror kroppen din forteller deg alt du trenger å vite.

Det er objektivt i mitt hode i hvert fall. Å tro blindt på kroppen din sier du selv at du gjør så jeg bare repeterer hva du sier. Og frihet til å gjøre det du vil med kroppen din har du absolutt. Folk må fint få drikke Cola hver dag om de vil det, det jeg ikke liker er propaganda som lyger til befolkningen, Cola er usunt, drikk det på eget ansvar.

Følelser hører ikke hjemme i en diskusjon i det hele tatt. Det påvirker meg fint lite om du spiser 1 egg for dag eller 20.

Det er nok heller du som misforstår meg helt, ikke jeg som er frekk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Vil ikke diabetes og prediabetes dukke opp på blodprøver? For mine blodprøver viser at jeg har ingen av delene. 

Takk for hjelpen. 

TS

Anonymkode: 3632f...13e

Dette har ikke noe med egg å gjøre, jeg måtte bare svare på denne. 

nei, det er ikke alltid prediabetes vises på blodprøver. Jeg har prediabetes. Fastende blodsukker er perfekt, det samme er langtidsblodsukker, men glukosebelastningstesten er godt over grensen for diabetes (12,9 mmol/l).  
 

 

Anonymkode: 0753d...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...