AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #41 Del Skrevet 13. april 2024 Just now, AnonymBruker said: Kjenner ikke til Mikaelsgården bhg. Men Ljabru bhg er fantastisk bhg. Vakre omgivelser, engasjerte ansatte, gode rutiner og rytmer for barna, estetisk vakre rom, vakre og store uteområder, stor eplehage, akebakke, drivhus, grønnsakshage, dyr som barna er med og steller m.m. Ingenting okkult ved barnehagen. Enkelte ansatte tror på mye rart New Age greier, men de fleste foreldre som sender barna dit er akademikere, i kreative yrker og over snittet bevisst/engasjerte ang miljø, forbruk, livsstil og.lign. Anonymkode: 701b2...085 (Det er LANGE ventelister til både Eventyrbrua Steinerbhg og Ljabru. Just sayin... ) Anonymkode: 701b2...085 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #42 Del Skrevet 13. april 2024 Bøler Samfunnshus (fra 1972) er ikke særlig pent, nei. Men dét sier da ingenting om institusjonene som holder til der?!🤔 Anonymkode: 61685...9de 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #43 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har sett bygget, grusomt Anonymkode: d7602...dae Bygget er et fredet Sverre Fehn bygg, så det får de ikke gjort noe med. Jeg har hatt barn i mikaelgården steinerbarnehage. En fantastisk barnehage som setter barna først. Rolig småbarnsavdeling, på storbarnsavdeling får barna være masse ute med annenhver uke ute i skogen med lavvo og mye selvstendighetstrening. Da barnet mitt starta på skolen tror jeg han var den eneste i klassen som klarte å pakke sekken og holde styr på alle tingene sine. Hva er alternativet ditt hvis du takker nei? Det er jo sikkert en grunn til at du ikke har fått ønsket plass. Barnehagene er fulle og mikaelgården er et godt alternativ Anonymkode: 2b1f2...f6f 12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #44 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har sett nok de gangene vi var i åpen bhg like ved Ser de synger religiøse sanger og tilber helgener Anonymkode: d7602...dae Det du skriver her er jo direkte feil og ganske uheldig å påstå. De synger ikke religiøse sanger mer enn i offentlig skole hvor Gud og Jesus kanskje nevnes ved juletider og de tilber ikke helgener. Har jobber i en steinerbarnehage Anonymkode: f2741...55a 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #45 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Det du skriver her er jo direkte feil og ganske uheldig å påstå. De synger ikke religiøse sanger mer enn i offentlig skole hvor Gud og Jesus kanskje nevnes ved juletider og de tilber ikke helgener. Har jobber i en steinerbarnehage Anonymkode: f2741...55a Det er riktig at man synger religiøse sanger i steinerbarnehager og på Steinerskoler. Vi sang både Halleluja, Sankt Mikael himmelske helt, Deg være ære, Ridder Sankt Martinus red, Påskemorgen, et cetera. På skolen sa vi morgenvers som egentlig er en bønn. I tillegg er både steinerbarnehager og Steinerskoler tuftet på antroposofi, som er et okkult livssyn. Ingen av elevene får opplæring i dette, men det antroposofiske synet preger jo likevel alt hva barna lærer, hvordan de lærer det, omgivelsene og de ansattes syn på barna. De fleste legger ikke særlig mye merke til det, men når man er oppvokst i et antroposofisk hjem, så ser man veldig tydelig hvordan det gjennomsyrer alt. Farger på veggene, uteområdet, lekene, maten, aktiviteter, sanger osv. Det er ikke riktig å skjule dette og late som at Steinerskolen og steinerbarnehagene bare er et pedagogisk alternativ. Samtidig vil de fleste ikke tenke så mye over alt dette, og sånn egentlig, så spiller det ingen rolle hvorfor rommene er malt i akkurat den fargen, eller hvorfor barna får leke med akkurat de lekene og ikke andre leker, så lenge barnehagen er et godt sted å være. Og der tenker jeg at steinerbarnehagene er mye bedre enn de vanlige. Likevel er det viktig å være åpen om dette, for hvis man har et syn som krasjer fullstendig med disse tingene, så er det kanskje ikke så lurt å ha barna sine i steinerbarnehage. Anonymkode: 84b11...b31 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #46 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er riktig at man synger religiøse sanger i steinerbarnehager og på Steinerskoler. Vi sang både Halleluja, Sankt Mikael himmelske helt, Deg være ære, Ridder Sankt Martinus red, Påskemorgen, et cetera. På skolen sa vi morgenvers som egentlig er en bønn. I tillegg er både steinerbarnehager og Steinerskoler tuftet på antroposofi, som er et okkult livssyn. Ingen av elevene får opplæring i dette, men det antroposofiske synet preger jo likevel alt hva barna lærer, hvordan de lærer det, omgivelsene og de ansattes syn på barna. De fleste legger ikke særlig mye merke til det, men når man er oppvokst i et antroposofisk hjem, så ser man veldig tydelig hvordan det gjennomsyrer alt. Farger på veggene, uteområdet, lekene, maten, aktiviteter, sanger osv. Det er ikke riktig å skjule dette og late som at Steinerskolen og steinerbarnehagene bare er et pedagogisk alternativ. Samtidig vil de fleste ikke tenke så mye over alt dette, og sånn egentlig, så spiller det ingen rolle hvorfor rommene er malt i akkurat den fargen, eller hvorfor barna får leke med akkurat de lekene og ikke andre leker, så lenge barnehagen er et godt sted å være. Og der tenker jeg at steinerbarnehagene er mye bedre enn de vanlige. Likevel er det viktig å være åpen om dette, for hvis man har et syn som krasjer fullstendig med disse tingene, så er det kanskje ikke så lurt å ha barna sine i steinerbarnehage. Anonymkode: 84b11...b31 Det er godkjente livsynsnøytale pedagogiske alternativ. Steinerskolen har egen godkjent læreplan og i den finner du nada av det du peker på. Anonymkode: f2741...55a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #47 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er godkjente livsynsnøytale pedagogiske alternativ. Steinerskolen har egen godkjent læreplan og i den finner du nada av det du peker på. Anonymkode: f2741...55a Vel, jeg har gått på Steinerskolen, har hatt barn både i Steinerskolen og i steinerbarnehage, har jobbet i steinerbarnehage og har foreldre som har jobbet innenfor Steinerskole eller antroposofi mesteparten av livet. I tillegg har jeg jobbet innenfor andre antroposofiske virksomheter. Jeg vet godt hva jeg snakker om. Hva tenker du at antroposofi er da? Et ateistisk livssyn? Anonymkode: 84b11...b31 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #48 Del Skrevet 13. april 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: (Det er LANGE ventelister til både Eventyrbrua Steinerbhg og Ljabru. Just sayin... ) Anonymkode: 701b2...085 Dette handler om Mikaelgården Anonymkode: d7602...dae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #49 Del Skrevet 13. april 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vel, jeg har gått på Steinerskolen, har hatt barn både i Steinerskolen og i steinerbarnehage, har jobbet i steinerbarnehage og har foreldre som har jobbet innenfor Steinerskole eller antroposofi mesteparten av livet. I tillegg har jeg jobbet innenfor andre antroposofiske virksomheter. Jeg vet godt hva jeg snakker om. Hva tenker du at antroposofi er da? Et ateistisk livssyn? Anonymkode: 84b11...b31 De synger om helgener har sett det når jeg Googler årsplan Anonymkode: d7602...dae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #50 Del Skrevet 13. april 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: Har vanskelig for å tro på at dette stemmer. Grunnen til det er at Steinerbarnehager og andre private barnehager spesifikt ønsker foreldre som aktivt har satt opp akkurat deres barnehage som førstevalg. Steinerbarnehagen sentralt i Oslo er iallfall svært vanskelig å få sitt barn inn i. Var selv på omvisning der og fikk et kjempebra inntrykk. Men jeg orket ikke alt ekstraarbeidet med å skulle skrive en personlig søknad til dem, som de ønsket. Anonymkode: 08987...9e5 Var vel Ljabru Anonymkode: d7602...dae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Josephine Skrevet 13. april 2024 #51 Del Skrevet 13. april 2024 (endret) On 4/13/2024 at 9:29 PM, AnonymBruker said: Det er riktig at man synger religiøse sanger i steinerbarnehager og på Steinerskoler. Vi sang både Halleluja, Sankt Mikael himmelske helt, Deg være ære, Ridder Sankt Martinus red, Påskemorgen, et cetera. På skolen sa vi morgenvers som egentlig er en bønn. I tillegg er både steinerbarnehager og Steinerskoler tuftet på antroposofi, som er et okkult livssyn. Ingen av elevene får opplæring i dette, men det antroposofiske synet preger jo likevel alt hva barna lærer, hvordan de lærer det, omgivelsene og de ansattes syn på barna. De fleste legger ikke særlig mye merke til det, men når man er oppvokst i et antroposofisk hjem, så ser man veldig tydelig hvordan det gjennomsyrer alt. Farger på veggene, uteområdet, lekene, maten, aktiviteter, sanger osv. Det er ikke riktig å skjule dette og late som at Steinerskolen og steinerbarnehagene bare er et pedagogisk alternativ. Samtidig vil de fleste ikke tenke så mye over alt dette, og sånn egentlig, så spiller det ingen rolle hvorfor rommene er malt i akkurat den fargen, eller hvorfor barna får leke med akkurat de lekene og ikke andre leker, så lenge barnehagen er et godt sted å være. Og der tenker jeg at steinerbarnehagene er mye bedre enn de vanlige. Likevel er det viktig å være åpen om dette, for hvis man har et syn som krasjer fullstendig med disse tingene, så er det kanskje ikke så lurt å ha barna sine i steinerbarnehage. Anonymkode: 84b11...b31 Etter mitt syn er det åpenbart at steinerbarnehager ikke er livssynsnøytrale. Jeg har selv søkt min datter inn på en og fikk blant annet opp en liste over sanger - der var det en del som etter mitt syn er religiøst preget. Når det er sagt, opplever jeg at religion i et steinerperspektiv har en annen vinkling. Såvidt jeg har skjønt er mennesket som helhet og kreativitet viktige prinsipper. Så det er ikke noe 'rigid' over det. Når det er sagt søkte jeg i en populær steinerbarnehage og jeg måtte skrive søknad, samt at denne barnehagen var såpass populær at vi også meldte henne inn på skolen for å bli prioritert. Dette var riktignok ikke barnehagen som nevnes her, men jeg snakket kort med alle, og i følge dem hadde de mange søkere. Endret 16. april 2024 av Josephine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #52 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Steinerbarnehage er det beste stedet for barn. De har mye fokus på vakre omgivelser, skjønnhet i hverdagen, eventyr, dukketeater, vakker sang, ro rundt måltidene osv. Og så er de opptatt av mye frilek og utelek. Vanlige barnehager har blitt reneste skoler, med opplegg hver eneste dag for hva barna skal lære og altfor mye stimuli. Hardt, kaldt lys, harde omgivelser som gir vond romklang og altfor høy lyd, skrik og skrål, stygge innerom, et cetera. Her er steinerbarnehagene en oase, vil jeg si. Jeg kjenner til både vanlige barnehager og steinerbarnehager, og har hatt barn i begge deler, pluss jobbet i begge deler. Kan du ikke be om å få komme dit på besøk for å se? Anonymkode: 84b11...b31 Så de er akkurat som vanlige barnehager, altså 😅 Jeg tror ikke du har så mye erfaring med offentlige barnehager, for det er ikke opplegg hver dag. For førskoleunger er det 1 time i uken med førskole, resten er frilek.. Anonymkode: 8b6bb...2d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #53 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Vel, jeg har gått på Steinerskolen, har hatt barn både i Steinerskolen og i steinerbarnehage, har jobbet i steinerbarnehage og har foreldre som har jobbet innenfor Steinerskole eller antroposofi mesteparten av livet. I tillegg har jeg jobbet innenfor andre antroposofiske virksomheter. Jeg vet godt hva jeg snakker om. Hva tenker du at antroposofi er da? Et ateistisk livssyn? Anonymkode: 84b11...b31 Du får ringe UDIR og spørre dem. De har godkjent den livssynsnøytrale læreplanen som skolen underviser etter. Om noen lærer på noen skoler ikke gjør jobben sin, og underviser etter egenkomponerte religiøse ruter fremfor lovpålagt læreplan, bille jeg klaget den aktuelle skolen/læreren inn til udri Anonymkode: f2741...55a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 13. april 2024 #54 Del Skrevet 13. april 2024 (endret) Du får lese om antroposofi. Personlig så synes jeg at Steinerbevegelsen er ganske preget av antroposofisk tankegang, men noe de ikke ønsker å snakke mye om offentlig. Steiners ideer er en hodge-podge av religion, filosofi, eugenikk og annen kvasivitenskap. Min erfaring med steinerskole/barnhage er ikke spesielt positiv. Endret 13. april 2024 av K.B. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #55 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har sett bygget, grusomt Anonymkode: d7602...dae Er det ikke Bøler samfunnshus? Anonymkode: 0c0fe...03d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #56 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er det ikke Bøler samfunnshus? Anonymkode: 0c0fe...03d Jo. Anonymkode: 2b1f2...f6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #57 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Du får ringe UDIR og spørre dem. De har godkjent den livssynsnøytrale læreplanen som skolen underviser etter. Om noen lærer på noen skoler ikke gjør jobben sin, og underviser etter egenkomponerte religiøse ruter fremfor lovpålagt læreplan, bille jeg klaget den aktuelle skolen/læreren inn til udri Anonymkode: f2741...55a Som jeg skrev tidligere, får ikke elevene, hverken i barnehagen eller på skolen, opplæring i antroposofi, men antroposofien gjennomsyrer likevel alt og danner grunnlaget for hva man gjør, hvorfor og hvordan man gjør det, hvilke leker barna har og ikke har, farger, mat, hva de lærer, når de lærer det, i hvilken rekkefølge, synet på barnets utvikling, etc. Her står det mer om steinerskolens pedagogiske prinsipper: https://www.steinerhoyskolen.no/steinerpedagogikk. Som du kan se, er det alt annet enn livssynsnøytralt. Eurytmi, et fag som de har i skolen, og ofte også i barnehagene, innebærer for eksempel å arbeide med eterlegemet, dvs livskraftslegemet. Rudolf Steiner mente at mennesket består både av legeme, sjel og ånd, og at man i skolen skal fokusere på hele mennesket. Her er læreplanen for steinerbarnehager i 2008, den nevner både astrallegeme, eterlegeme og reinkarnasjon: https://www.bukkenebruse.steinerbarnehage.no/wp-content/uploads/2019/05/Pedagogiskplan_steinerbarnehagene.pdf Jeg kunne sikkert ha klart å finne en nyere læreplan, men jeg orker ikke å lete. Det står masse om steinerbevegelsens antroposofiske grunnlag overalt på nettet. Jeg mener likevel at det er fullt mulig å ha sitt barn i steinerbarnhager- og skoler uten å være enig i antroposofien, ettersom det ikke direkte undervises i antroposofi, og ettersom disse barnehagene faktisk er veldig bra. Anonymkode: 84b11...b31 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 13. april 2024 #58 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Som jeg skrev tidligere, får ikke elevene, hverken i barnehagen eller på skolen, opplæring i antroposofi, men antroposofien gjennomsyrer likevel alt og danner grunnlaget for hva man gjør, hvorfor og hvordan man gjør det, hvilke leker barna har og ikke har, farger, mat, hva de lærer, når de lærer det, i hvilken rekkefølge, synet på barnets utvikling, etc. Her står det mer om steinerskolens pedagogiske prinsipper: https://www.steinerhoyskolen.no/steinerpedagogikk. Som du kan se, er det alt annet enn livssynsnøytralt. Eurytmi, et fag som de har i skolen, og ofte også i barnehagene, innebærer for eksempel å arbeide med eterlegemet, dvs livskraftslegemet. Rudolf Steiner mente at mennesket består både av legeme, sjel og ånd, og at man i skolen skal fokusere på hele mennesket. Her er læreplanen for steinerbarnehager i 2008, den nevner både astrallegeme, eterlegeme og reinkarnasjon: https://www.bukkenebruse.steinerbarnehage.no/wp-content/uploads/2019/05/Pedagogiskplan_steinerbarnehagene.pdf Jeg kunne sikkert ha klart å finne en nyere læreplan, men jeg orker ikke å lete. Det står masse om steinerbevegelsens antroposofiske grunnlag overalt på nettet. Jeg mener likevel at det er fullt mulig å ha sitt barn i steinerbarnhager- og skoler uten å være enig i antroposofien, ettersom det ikke direkte undervises i antroposofi, og ettersom disse barnehagene faktisk er veldig bra. Anonymkode: 84b11...b31 Kan du fortelle mer om hvordan antroposofien gjennomsyrer alt? farger , leker og menneskesyn? Jeg tror personlig at mange som har barn i steinerbarnhager og skoler ikke er å opptatte av dette. Men at systemet og pedagogikken likevel er verdifullt siden det tar hensyn til hele mennesket, det kreative og ekte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nephthys Skrevet 13. april 2024 #59 Del Skrevet 13. april 2024 (endret) Vi har hatt barna våre i steinerbhg, og kunne ikke vært mer fornøyd. Nå er det ikke samme bhg det er snakk om her, men for vår del har det ikke vært noe direkte kristent og i hvert fall ikke noe okkult.. 🤣Det er null tilbedelse, men de leser om helgener og synger noen sanger om disse. Det er ikke kristne sanger eller vers i løpet av dagen heller. De har fokus på årshjulet, og markerer ulike høytider og årstider med bordspill, skuespill og lyktefest. Hver dag er det lesestund, og dagene har en fast rutine. Det er få leker i plast, og mange av lekene er i tre, og de er i flere former og fasonger for å stimulere kreativitet. Det er fokus på frilek og en fin ro gjennom dagen med ganske små avdelinger. Barna får hjelpe til med matlagingen, og rommene er koselige. Endret 13. april 2024 av Nephthys la ut litt raskt, og måtte tilføye noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #60 Del Skrevet 13. april 2024 fru Alving skrev (7 minutter siden): Kan du fortelle mer om hvordan antroposofien gjennomsyrer alt? farger , leker og menneskesyn? Jeg tror personlig at mange som har barn i steinerbarnhager og skoler ikke er å opptatte av dette. Men at systemet og pedagogikken likevel er verdifullt siden det tar hensyn til hele mennesket, det kreative og ekte. Fargene i barnehagen og i de ulike klasserommene følger regnbuen (og chakra-fargene) fra det rødligrosa, over i det gule, grønne, blå og til slutt i det lilla. Små barn lever mer i følelsene, dvs i det rødlige, mens etterhvert som bevisstheten og det rasjonelle og åndelige våkner i dem, blir fargene kjøligere. Barna får ingen leker i barnehagen som er veldig detaljerte, det går mye i klosser, tøydukker, lekehus og andre leker som er litt enkle og "grove". Barna oppfordres også til å leke med kongler og steiner osv. Dette fordi slike leker stimulerer barnas fantasi og åndsliv. En nøyaktig kopi av en bil gir ikke noe rom for fantasien og stimulerer ikke barnet åndelig. Dette er også bakgrunnen til at man har få lekeapparater i skolegården og i barnehagen. Som oftest dreier det seg om trestolper og lave gjerder som stimulerer til å øve opp balansen, trær til å klatre i og natur til å leke i. Barn skal være nær naturen og leke mest mulig fritt, fordi en styrt aktivitet og masse lekeapparater svekker barnets egen utvikling. Her tenker man ikke bare på barnets fantasi, men hele dets sjelelige og åndelige utvikling. Fotball var ikke i bruk ved noen Steinerskoler tidligere, jeg vet ikke hvordan det er nå, men fotball ble regnet for å være fordummende, fordi man kun bruker underkroppen og derfor kun aktiverer de lavere energier, så å si. I tillegg mener antroposofene at barnets utvikling følger menneskehetens utvikling og jordens utvikling gjennom ulike planet-inkarnasjoner. Fra det ubevisste og i kontakt med den åndelige verden, til fallet ned i materien, oppvåkningen av jeg-et osv. Hele læreplanen følger derfor dette synet på barnets utvikling, og det legger føringer for når man skal lære hva. Menneskesynet handler om et tredelt syn på mennesket som bestående av legeme, sjel og ånd - og tanke, følelse og vilje. I tillegg deles også mennesket opp i et jeg, eterlegeme, astrallegeme og den fysiske kroppen. Alle fag på skolen og i barnehagen skal utvikle hele mennesket, dvs alle disse delene av mennesket. Mennesket antas også å utvikle seg gjennom ulike faser på syv år, dvs syvårsperioder. Alt dette er så komplisert, at det er bedre å lenke til en nettside: Her står det masse om antroposofiens menneskesyn, synet på barnets utvikling, syvårsperiodene og hvorfor barn skal lære bestemte ting til ulike tider: https://libra.antropos.no/artikler/syvarsrytmene-i-livslopet/ Anonymkode: 84b11...b31 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå