Gå til innhold

En 14 år gammel datter som oppfører seg som er forferdelig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du satt deg opp på henne?? 
 

Her tror jeg du og far trenger veiledning for hvordan dere skal håndtere tenåringen. Det er i samspill dette skjer og dere må møte disse utfordringene på en bedre måte. Tenåringer kan ikke oppdra seg selv. 
Det betyr ikke at dere skal godta hennes adferd, men dere må forstå den på en bedre måte og handle deretter 

Anonymkode: 67630...45c

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De som sier dette er normalt for en tenåringsjente i puberteten? Jeg har selv to jenter og ingen av de har oppført seg på denne måten. Og aldri hørt om noen av venninners barn som har vært slik heller. 

Det er nok noe som plager henne, men å sette diagnose på et barn uansett oppførsel blir bare for dumt. Det kan være alt fra søskensjalusi, spesielt dette med at søster kom hjem først. Eller andre ting hun sliter med, men hjelper lite ta opp ting i kampens hete. Da får hun gå på rommet sitt og rase i fred,så får dere sete dere ned og snakke med henne. Men hold andre søsken utenfor, dette er en sak mellom jenta og foreldrene

Anonymkode: 910f6...8e6

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det høres jo veldig enkelt ut. Kanskje letter sagt enn gjort?

hva når ungdommen ikke går på rommet sitt? Men for eksempel fortsetter å kjefte og smelle mot yngre søsken? Vanskelig å fjerne seg fra situasjonen da gitt. 

Anonymkode: a4fed...912

Tro meg, jeg vet at det ikke er lett. For jeg har IKKE enkle ungdommer i hus. 
Hvis ungdommen som utagerer ikke vil fjerne seg fra rommet, så får jeg de andre til å gå på rommene sine, også fjerner vi oss alle fra det rommet. 
Og setningen "Nå ser jeg du er veldig sint, men nå må du se hva dette gjør med de yngre. A blir redd deg når du holder på sånn. Og B gråt da hun gikk på rommet. Vil du være en slik storebror/storesøster?" 

Her har det blitt slengt dører, tallerken er blitt knust under middagen, jeg har fått beskjed om jeg kan bare gå og dø. Men det var en liten periode, og når jeg greide å møte det med klare grenser og ro, så forsvant det. 

Jeg sier klart i fra at oppførselen ikke er okay, men hever ikke stemmen og blir ikke med på "festen". Det er noe med at det er vanskeligere å opprettholde sinnet når man ikke blir møtt med sinne tilbake. 

Anonymkode: 63ddf...6c9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De som sier dette er normalt for en tenåringsjente i puberteten? Jeg har selv to jenter og ingen av de har oppført seg på denne måten. Og aldri hørt om noen av venninners barn som har vært slik heller. 

Det er nok noe som plager henne, men å sette diagnose på et barn uansett oppførsel blir bare for dumt. Det kan være alt fra søskensjalusi, spesielt dette med at søster kom hjem først. Eller andre ting hun sliter med, men hjelper lite ta opp ting i kampens hete. Da får hun gå på rommet sitt og rase i fred,så får dere sete dere ned og snakke med henne. Men hold andre søsken utenfor, dette er en sak mellom jenta og foreldrene

Anonymkode: 910f6...8e6

Du tenker at tenåringsprobkemer ut over mild furting er en myte? Da kan det nok hende at venninner med «vanskelige» barn ikke forteller alt til deg. Eller at du som tydeligvis har et rolig temperament har fått barn som er like deg, og også har rolige venninner.

Noen er bare født med et mer dramatisk temperament enn andre - vi er ulike. Søsken kan være helt forskjellige :)

Flegmatisk og rolig tenåring:

- Jeg er lei meg fordi Nora ville være sammen med Hannah i stedet for meg i dag. Snufs.

- Mamma er så dum. Jeg går på rommet mitt.

- Skulle ønske jeg hadde større munn og mindre nese.

Kolerisk og dramatisk tenåring:

- Herregud, Nora og Hannah er de nye bestevenninnene! Jeg er utstøtt! Jeg hater Hannah! Jeg vil dø!!

- Jeg hater mamma, hun ødelegger livet mitt! Jeg skulle ønske hun bare døde! Jeg vil flytte! Livet mitt er ødelagt!!

- Ååå, jeg ser ut som en heks! Hvorfor måtte jeg få disse drittgenene! Jeg hater meg selv! Hvorfor er det så lenge til jeg kan ta fillers og neseoperasjon?! Alle synes jeg er dritstygg! Jeg kan aldri gå ut av døra igjen!

Anonymkode: 317ce...50b

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer når hun oppfører seg sånn? Kan det være at hun føler hun må oppføre seg sånn for å få en reaksjon fra dere og få oppmerksomhet eller for at dere kanskje skal finne ut hva som plager henne?

Anonymkode: c1b06...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være hormoner. Og det kan være noe galt. Min datter kom i puberteten da hun var 11. Hun er nå 14. Og har slitt mye med å regulere følelser. 

Det viste seg nylig at hun har blitt utsatt for seksuelle overgrep. Av min eks... Ingen visste. Han var verdens beste utad, som de alltid er... 

Så man vet aldri. Stol på magefølelsen din! Hvis den sier at dette er 110% ulikt ditt barn, at endringen skjedde plutselig og du tror noe er galt, så handler du deretter! Drit i hva andre her sier. DU kjenner ditt barn best. Ta henne med til legen og henvis til BUP hvis du føler at det er det riktige her.

Også virker det som du kanskje selv må jobbe med å regulere egne følelser, for å klare roe hennes. Anbefaler å se denne! 

https://youtube.com/live/LAfi4e95eUM?si=SKHkV-X7-oV5txD Y

Anonymkode: dad66...c3f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at hun kan ha en litt vanskelig relasjon til dere foreldre. Har dere spurt henne om hvordan hun opplever dere? Og hva dere kan gjøre for at hun skal få det bedre? Det behøver ikke å bety noe mer enn at hun ikke føler seg sett, eller at dere har kommet inn i en negativ spiral med mer kritikk enn det som er sunt 

Ikke bagatelliser følelsene hennes. Hvis hun opplever dere som kritiserende, negative, sure eller masete, så opplever hun dere som det. Og da er det dere som voksne som har ansvar for å snu situasjonen til noe mer positivt.

Eventuelt forteller hun dere ikke sannheten om hvordan hun har det ellers. Mange tenåringer gjennomskuer ikke nødvendigvis hvorfor de føler seg så dritt. De tror de har det bra med venner osv, mens de egentlig sliter med følelse av mindreverd, ensomhet osv. Her kan en psykolog hjelpe henne i å nøste opp i hvordan hun egentlig har det.

Anonymkode: f384a...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt at fjortiser oppfører seg tapere med null kontroll over hormoner, men det er ikke normalt at det går et så sterkt skille mellom hjemme og skolen, og i hvert fall ikke på den måten som TS skriver. Si til henne en dag hun er rolig at dere først og fremst er bekymret for henne og spør om det er noen som har gjort henne noe, for om det ikke er det så er ikke oppførselen hennes akseptabel og at dere slutter å betale for mobildataen hennes eller stenger av nettet eller noe. Dere kan også bannlyse enhetene hennes fra wi-fien. Altså at enten så åpner hun seg for dere og lar dere hjelpe henne, eller så blir det konsekvenser. Det er ikke greit å slamre med dørene bare fordi de gjør det på søppel-TV fra pedowood.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecy_1985
HemmeligSpion skrev (1 time siden):

søppel-TV fra pedowood.

Saklig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecy_1985 skrev (29 minutter siden):

Saklig...

Absolutt.

 

‘Widespread’ sexual abuse of children in entertainment business revealed
https://news.un.org/en/story/2024/03/1147247

Call for inputs: A study on the sexual abuse and exploitation of children in the entertainment industry
https://www.ohchr.org/en/calls-for-input/2023/call-inputs-study-sexual-abuse-and-exploitation-children-entertainment

94% of women in Hollywood experience sexual harassment or assault, says survey
https://www.theguardian.com/film/2018/feb/21/94-of-women-in-hollywood-experience-sexual-harassment-or-assault-says-survey

How the 'Romeo and Juliet' lawsuit could force Hollywood to reckon with its history of child abuse
https://www.businessinsider.com/hollywood-history-of-child-abuse-romeo-and-juliet-lawsuit-2023-1
 

Generelt for videre lesing, Sexual abuse in the American film industry:
https://en.wikipedia.org/wiki/Sexual_abuse_in_the_American_film_industry

Harvey Weinstein er én gris av mange i grisebingen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo åpenbart noe feil med jenta hvis hun banner, skriker, smeller med dører, skjeller ut foreldre og kaster stoler og bord hver dag. Er dette virkelig hverdagen for majoriteten i tråden? Ikke rart det går dårlig med ungdommen dersom dette bare er helt normalt og noe man skal takle hver eneste dag. Fordi sånn er jenter… 

Har selv et barn med sterk ADHD og aldri i verden om barnet hadde fått oppføre seg på den måten. 

Si meg har dere som svarer her i tråden sånne episoder HVER DAG? 

Anonymkode: 8466a...95c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Sikkert rabies og syfilis også 🤭. Du vet garantert ikke hva du snakker om her.

Det kan være så mange årsaker til at det er slik. Ut i fra at far ikke ser at han bør unnskylde seg og at hans egne foreldre setter ned foten så er det stor sannsynlighet for at dette er normal oppførsel fra en misforstått tenåring som ikke har fått behovene sine oppfylt.

Far har tatt første gode steget og søkt råd. Fått mange gode svar (les. reparasjon ++). De bør begynne der, og så vil det bli mulig å be om innpass hos BUP eller lignende arenaer for samtaler, veiledning og evt. utredning om det er aktuelt.

Ønsker deg lykke til far!

Hilsen far.

 

Anonymkode: 3351d...495

Hvis ikke ungdommen vil snakke med BUP da? 

Anonymkode: 52f58...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en sånn 14-åring. Det er mange ganger noe som ligger bak, så prøv å snakk med datteren din om dette? At du er bekymret?

Anonymkode: 5c562...c72

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå må folk slutte å krisemaksimere alt som er naturlig. Snart er det ikke lov å være tenåring/ungdom lenger. Det er neppe snakk om noe diagnose, da dette har vært en endring det siste året. Her kan det være hormoner, og det kan være hendelse(r) som kan være vanskelig å få luftet ut til andre enn de nærmeste. Det beste er å ikke tvinge på noen som helst måte, bare være der.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun drar den litt langt, men ikke noe unormalt. Folk må slutte å foreslå psykolog for noe som er helt normalt. Tolmodighet, kjærlighet, varme og klare grenser er hva hun trenger. 

Anonymkode: d735f...bd3

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det «bare» er i ny og ne hun oppfører seg slik, kan det tilskrives tenåringshormoner. 
Hvis det er omtrent hver dag, og det blir verre og verre, bør dere kontakte Bup.

Vi har ei på samme alder som oppfører seg nøyaktig slik, og verre, hver dag, hun fikk Aspergers-diagnose for litt siden. Bare det at søsken kom hjem før henne fra skolen, når hun hadde sett for seg alene-tid hjemme, er nok til at verden raser sammen og da kan det gå ut over dører og møblement :( 

Jeg tenker at uansett hva det er, er det ikke at hun ønsker å være sint, eller gjør det med vilje. Så ikke straff henne men prøv å inviter til åpenhet og å finne ut hva som ligger bak. Er det noe som har skjedd på skolen? 

Anonymkode: d1319...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

got2go skrev (På 12.4.2024 den 18.09):

Dette. Jenta er i puperteten, helt normalt.

Ikke normalt. Har 3 unger, ingen av dem har oppført seg i nærheten av dette selv om de var i puberteten. 

Anonymkode: 2e22a...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.4.2024 den 16.13):

Datteren vår på 14 er ofte, nesten hver dag så sur og sint. Hun ber meg og faren om å holde kjeft. Banner og skriker. Smeller med dørene. Gjør aldri som hun får beskjed om. Kaster ting. Det er kommet til et punkt hvor jeg ikke orker mer. 

For andre virker hun nok som en blid og forsiktig jente. Er aldri noe tull på skolen eller med venner. Hun er jo blid og koselig jente når hun er sammen med oss også. Men så er det noe hun farer opp for omtrent hver eneste dag. 

Nå har hun nettopp dyttet en spisestuestol gulvet, bannet, smelt med dørene osv - fordi søsteren hennes kom hjem før henne fra skolen... Jeg satte meg til slutt oppå henne for å ta mobilen hun holdt i hånda. Vi ønsker jo ikke at det skal være slik.

Hva gjør vi? 

Anonymkode: 25c98...ff0

Du satte deg oppå henne? Ikke rart jenta sliter ned følelsesregulering. 😫

Anonymkode: 5a993...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min holdt på sånn i den alderen og har adhd 

Anonymkode: ce2fb...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres hovedsaklig ut som dette er puberteten, det har jo veldig mye å si hvordan dere reagerer på hennes utagering. Å sitte oppå henne for eksempel, gjør neppe ting bedre. Jeg ble også sånn i tenårene, men jeg hadde adhd og slet med mye annet også. Dette betyr ikke at hun nødvendigvis har adhd, men om hun fortsetter å eskalere så kan det være fint for hun å ha noen å kunne snakke med. Det jo ofte enklere å snakke med en tredjeperson enn foreldrene sine. 

Ser det er flere som skriver at hun bare må «ta seg sammen» også, men som hormonell tenåring så har man rett og slett ikke alltid verktøyene til å takle følelsene sine. Å gi noen kjeft fordi hjernen jobber mot de er absolutt ikke løsningen. Det er tross alt i disse årene man skal lære å regulere følelser. 

Endret av Achroite
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...