Gå til innhold

Rutine før jobben starter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så lenge jeg kan være med de jeg har ansvaret for som sagt, vil tilbringe så lite tid fra de som mulig.

Anonymkode: a2c75...54f

Ingenting av dette er da aktiviteter man drar med barn på.... 🙄  Virkelig. 

Anonymkode: 321c5...a5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingenting av dette er da aktiviteter man drar med barn på.... 🙄  Virkelig. 

Anonymkode: 321c5...a5e

Snakker ikke om barn, men er da ikke vanskelig å ta med barn innom vaskeriet eller drive med husarbeid heller….

Anonymkode: a2c75...54f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de aller fleste heller vil møte 15 min tidligere på jobb enn å måtte bruke tid og penger på å vaske/rense og kjøpe klær. De fleste bruker også mer penger for å stå for arbeidsklær selv enn du ville få betalt for å skifte på jobb. Det finnes selvsagt unntak for noen setter sikkert mer pris på å kunne pynte seg og variere antrekk, men at du taper penger på å skifte på jobb tror jeg er vanskelig å overbevise noen om. Hvis du vil ha mer tid med dyrene dine kan det være du bør skifte til en karriere med mer mulighet for hjemmekontor.

Anonymkode: 5502c...d0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snakker ikke om barn, men er da ikke vanskelig å ta med barn innom vaskeriet eller drive med husarbeid heller….

Anonymkode: a2c75...54f

Bytt jobb da.

Da slipper du å møte 15 minutter før. Få deg en jobb med dresscode. Så kan du ta med venner/kjæreste/forleldre, på vaskerom, renseri, når du pusser sko, og alt det der :)

Bare husk å regne inn 10 - 20 000 i budsjett for klær og sko hvert år. I vedlikehold. I det du starter jobben er investeringen en god del større. 

Anonymkode: 321c5...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet med flycatering på Gardermoen en periode. Arbeidsplassen lå innenfor sikkerhetskontrollen, så måtte beregne ekstra tid for å gå gjennom der på vei til jobb, i tillegg til å hente klær i automat og skifte for å være på plass på avdelingen i tide til arbeidstidens start.

Si at arbeidsdagen startet 08:00, da så morgenen sånn ut:

Parkere senest 30 min før arbeidstidens start (da hadde jeg dårlig tid)
Gå fra parkering til sikkerhetskontrollen (ca 5 min)
Gå gjennom sikkerhetskontrollen ca. 07:40
Gå fra parkering til arbeidsplass (ca. 7 min)
Hente klær i automat ca 07:50
Klesskift
Være på avdelingen senest 08:00

Vi fikk ikke betalt for den tiden, så for å kompensere for det fikk vi lov til å starte rydding av stasjonene våre 25 min før arbeidstidens slutt, 15 min før arbeidstidens slutt fikk vi gå i garderoben for å skifte og vi kunne stemple ut fra 5 min før arbeidstidens slutt uten å bli trukket i lønn. Veien ut gikk ikke via sikkerhetskontrollen, men via en sluse rett ut til parkeringsplassen, så stemplet jeg ut 4-5 min før arbeidstidens slutt kjørte jeg ut fra parkeringsplassen i det arbeidsdagen var over. Det synes jeg var helt ok. Men hadde jeg ikke fått gått i garderoben før arbeidstiden var over, så jeg måtte bruke 10-15 min etter arbeidstid på å skifte til privatklær, levere skittentøy etc. så jeg først var i bilen 15-20 minutter etter at arbeidstiden var over ville jeg nok protestert, da hadde det jo vært snakk om 45-50 minutter ekstra tid hver eneste dag.

Anonymkode: 07bbe...f54

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Burde gjøres noe med det der. Må du skifte på jobb osv så burde man få betalt for 15min ekstra.

Anonymkode: 8fa8b...5e1

Karre, karre.

 

Anonymkode: a2cbf...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

under coronaperioden fikk vi arbeidsklær på jobb og skiftet da i garderoben før arbeidstiden begynte. Brukte ikke mer enn 5 min på å skifte og syntes det var fantastisk å slippe å planlegge antrekk hver dag. Brukte nesten ikke penger på klær og vasket mye sjeldnere. Ville uten tvil gått tilbake til dette selv om jeg måtte stille litt før på jobb. Nå må jeg kle på meg hjemme, og det tar jo like lang tid.

Endret av tøydokka
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 12.56):

Du setter pris på å bruke tid og penger på å kjøre innom renseriet. Stryke fem skjorter hver uke. Og pusse sko.

Good for you.... 

Anonymkode: 321c5...a5e

Jeg ville ELSKET å kunne kle meg fint og føle meg fin på jobb! Har helt mistet meg selv etter uniformjobb. Ikke kan jeg bruke smykker, lakke negler eller lignende, og jeg synes det er så leit! 
Liker likevel å se velstelt ut, så bruker god tid morgenen likevel.  

Jobber i helsevesenet der vi har NULL goder. Ikke en gang kaffe fra trakter får vi gratis. Vi beordres på jobb på fridager, vi får ikke lov til å ta ut ferie på helligdager, så aldri ferie jul eller påske. Sommerferien er bestemt av ledelsen, og turnusen endres et par ga her opprettet så jeg har heller ikke mulighet til å bestille billetter til show mer enn 6 mnd i forkant.. så null kontroll over egen fritid egentlig.  Synes faktisk vi hadde fortjent å få betalt 15 min til skifting før og etter jobb. Trenger ikke å få det utbetalt, men kunne fått det som en ekstra fridag hver 2.-3.mnd. Vi jobber tross alt turnus som er en så stor påkjenning at en ekstra fridag hadde gagnet både arbeidstaker og arbeidsgiver på sikt. 
Er faktisk veldig kjipt å stå ubetalt fra kl 06.45-07.00, og fra kl 23.00-23.15 for å kle oss i uniform. Det er tidlig nok og sent nok om det ikke skal være ubetalt i tillegg. 

Anonymkode: f667e...27d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.4.2024 den 16.18):

Det hadde på mange måter vært en drøm å bare dra på seg joggedressen, sette seg i bilen, og så få utlevert akkurat det du har på deg den dagen. Hive det i skittentøyssjakten ved dagens slutt. Håret i en høy hestehale, ingen smykker, ingen sminke. Og å rote/støve i en garderobe i stedet for på eget bad. 

Anonymkode: 321c5...a5e

Jeg har ikke jobbet innen helsefag, eller næringsmiddelfag, men jeg har jobbet i industrien og jeg har jobbet på kontor. Jeg har også jobbet på hotell som stuepike. Selv der stemplet vi inn når vi kom på arbeidsplassen, altså før garderoben og der måtte vi faktisk stemple ut når vi gikk til lunsje og inn etterpå.

For meg personlig, liker jeg best å kle meg hjemme og gå direkte til arbeidstedet mitt, uten å gå innom garderoben. Og det er ikke fordi jeg hater garderober, for jeg både skifter og dusjer i garderoben før og etter trening. Personlig liker jeg å kle meg fint før jeg drar på jobb. Jeg eier ikke en joggedress som er beregnet på å være kosedress. Jeg eier ikke pysjamas, foruten en julepysj. Etter å ha jobbet i mange år med stramt oppsatt hår av sikkerhetsgrunner, er det sjelden du ser meg med hestehale. Mye smykker og mye sminke har jeg aldri brukt.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 14.57):

Så lenge jeg kan være med de jeg har ansvaret for som sagt, vil tilbringe så lite tid fra de som mulig.

Anonymkode: a2c75...54f

 

AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 15.03):

Snakker ikke om barn, men er da ikke vanskelig å ta med barn innom vaskeriet eller drive med husarbeid heller….

Anonymkode: a2c75...54f

Så  hos deg er skjortevask, stryking og tur på renseriet felles aktiviteter. Hvis noen gjør dette må resten være med inn på samme rom slik at dere kan tilbringe all tid sammen. Fantastisk, du høres morsom ut.

Følger dere hverandre på do også, slik at dere ikke risikerer å være borte fra hverandre lengre enn et klesskift? Du hadde hatet å bo med meg, for jeg bruker ofte ekstra lang tid på do med vilje for å være litt alene. 

Anonymkode: 95c5f...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg ville ELSKET å kunne kle meg fint og føle meg fin på jobb! Har helt mistet meg selv etter uniformjobb. Ikke kan jeg bruke smykker, lakke negler eller lignende, og jeg synes det er så leit! 
Liker likevel å se velstelt ut, så bruker god tid morgenen likevel.  

Jobber i helsevesenet der vi har NULL goder. Ikke en gang kaffe fra trakter får vi gratis. Vi beordres på jobb på fridager, vi får ikke lov til å ta ut ferie på helligdager, så aldri ferie jul eller påske. Sommerferien er bestemt av ledelsen, og turnusen endres et par ga her opprettet så jeg har heller ikke mulighet til å bestille billetter til show mer enn 6 mnd i forkant.. så null kontroll over egen fritid egentlig.  Synes faktisk vi hadde fortjent å få betalt 15 min til skifting før og etter jobb. Trenger ikke å få det utbetalt, men kunne fått det som en ekstra fridag hver 2.-3.mnd. Vi jobber tross alt turnus som er en så stor påkjenning at en ekstra fridag hadde gagnet både arbeidstaker og arbeidsgiver på sikt. 
Er faktisk veldig kjipt å stå ubetalt fra kl 06.45-07.00, og fra kl 23.00-23.15 for å kle oss i uniform. Det er tidlig nok og sent nok om det ikke skal være ubetalt i tillegg. 

Anonymkode: f667e...27d

Føler med deg og ser tankene dine. 

Det er en grunn til at jeg ikke eier vanlige "koseklær". Etter å ha jobbet i mange år i industrien, med den type klær, har jeg behov for å se kvinnelig og fresh ut. Jeg var den som kom hjem fra jobb og tok på kjole eller skjørt.

Men, nesten alle jobber jeg har hatt, har vært i det private og der har stemplingsuret stått ved inngang til bedrift, og vi har fått kaffe gratis, selv om jeg ikke drikker dette. Jeg har hatt 100% i overtidsbetaling fra første time og hatt en del andre goder. Derfor tenker jeg at det hadde vært helt greit for dem innenfor for ekspempel helse, hadde fått betalt for å skifte på jobb, siden de ikke har mulighet til dette hjemme. Men så klart, alt innenfor rimelighetens grenser. om man legger til et kvarter pr skift, så burde det kanskje holde. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg ville ELSKET å kunne kle meg fint og føle meg fin på jobb! Har helt mistet meg selv etter uniformjobb. Ikke kan jeg bruke smykker, lakke negler eller lignende, og jeg synes det er så leit! 
Liker likevel å se velstelt ut, så bruker god tid morgenen likevel.  

Jobber i helsevesenet der vi har NULL goder. Ikke en gang kaffe fra trakter får vi gratis. Vi beordres på jobb på fridager, vi får ikke lov til å ta ut ferie på helligdager, så aldri ferie jul eller påske. Sommerferien er bestemt av ledelsen, og turnusen endres et par ga her opprettet så jeg har heller ikke mulighet til å bestille billetter til show mer enn 6 mnd i forkant.. så null kontroll over egen fritid egentlig.  Synes faktisk vi hadde fortjent å få betalt 15 min til skifting før og etter jobb. Trenger ikke å få det utbetalt, men kunne fått det som en ekstra fridag hver 2.-3.mnd. Vi jobber tross alt turnus som er en så stor påkjenning at en ekstra fridag hadde gagnet både arbeidstaker og arbeidsgiver på sikt. 
Er faktisk veldig kjipt å stå ubetalt fra kl 06.45-07.00, og fra kl 23.00-23.15 for å kle oss i uniform. Det er tidlig nok og sent nok om det ikke skal være ubetalt i tillegg. 

Anonymkode: f667e...27d

Det her må være det største bullshite jeg har lest på herresn år. 

Altså for det første tegner du et meget overdrevet bilde av arbeid i helsevesenet, for det der er jo langt fra sannheten. For det andre så har du et vanvittig naivt syn på andres hverdag og arbeidslivet forøvrig. 

 

Anonymkode: afbfe...7e1

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.4.2024 den 10.52):

Nå er ikke dette relevant for meg, men jeg må også innfinne meg på jobb og være klar ved pc-en når min arbeidstid starter. Det vil da si at kaffehenting, dobesøk og pc-oppstart må foregå FØR det. Ergo nytter det ikke å komme halsende inn på jobb nøyaktig klokken 7, jeg må være der litt før. Arbeidstidsstart er da man skal være klar til å JOBBE.

Anonymkode: 28aeb...06b

Får dere ikke hente kaffe i arbeidstiden? Jeg drikker aldri kaffe før kl 1000, og da går jeg fra skrivebordet mitt og henter den. Går også på toalettbesøk. Begynner på jobb kl 0800. Om jeg starter pc først og får oversikt over e-poster osv, og henter kaffe kl 0830, eller om jeg henter kaffen kl 0800 og skravler lett med kolleger i samme ærend, legger ikke arbeidsgiver seg opp i. 

Anonymkode: 9f235...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg ville ELSKET å kunne kle meg fint og føle meg fin på jobb! Har helt mistet meg selv etter uniformjobb. Ikke kan jeg bruke smykker, lakke negler eller lignende, og jeg synes det er så leit! 
Liker likevel å se velstelt ut, så bruker god tid morgenen likevel.  

Jobber i helsevesenet der vi har NULL goder. Ikke en gang kaffe fra trakter får vi gratis. Vi beordres på jobb på fridager, vi får ikke lov til å ta ut ferie på helligdager, så aldri ferie jul eller påske. Sommerferien er bestemt av ledelsen, og turnusen endres et par ga her opprettet så jeg har heller ikke mulighet til å bestille billetter til show mer enn 6 mnd i forkant.. så null kontroll over egen fritid egentlig.  Synes faktisk vi hadde fortjent å få betalt 15 min til skifting før og etter jobb. Trenger ikke å få det utbetalt, men kunne fått det som en ekstra fridag hver 2.-3.mnd. Vi jobber tross alt turnus som er en så stor påkjenning at en ekstra fridag hadde gagnet både arbeidstaker og arbeidsgiver på sikt. 
Er faktisk veldig kjipt å stå ubetalt fra kl 06.45-07.00, og fra kl 23.00-23.15 for å kle oss i uniform. Det er tidlig nok og sent nok om det ikke skal være ubetalt i tillegg. 

Anonymkode: f667e...27d

Kjenner meg ikke igjen. Her svartmaler du mye! Det er lov å bytte vakter med kolleger. Og at du har mistet deg selv fordi du ikke kan gå med smykker osv på jobb, er sterkt overdrevet! Pluss mer, men orker ikke gå inn på alt du skrev. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det her må være det største bullshite jeg har lest på herresn år. 

Altså for det første tegner du et meget overdrevet bilde av arbeid i helsevesenet, for det der er jo langt fra sannheten. For det andre så har du et vanvittig naivt syn på andres hverdag og arbeidslivet forøvrig. 

 

Anonymkode: afbfe...7e1

Enig! 

Anonymkode: 9f235...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg ville ELSKET å kunne kle meg fint og føle meg fin på jobb! Har helt mistet meg selv etter uniformjobb. Ikke kan jeg bruke smykker, lakke negler eller lignende, og jeg synes det er så leit! 
Liker likevel å se velstelt ut, så bruker god tid morgenen likevel.  

Jobber i helsevesenet der vi har NULL goder. Ikke en gang kaffe fra trakter får vi gratis. Vi beordres på jobb på fridager, vi får ikke lov til å ta ut ferie på helligdager, så aldri ferie jul eller påske. Sommerferien er bestemt av ledelsen, og turnusen endres et par ga her opprettet så jeg har heller ikke mulighet til å bestille billetter til show mer enn 6 mnd i forkant.. så null kontroll over egen fritid egentlig.  Synes faktisk vi hadde fortjent å få betalt 15 min til skifting før og etter jobb. Trenger ikke å få det utbetalt, men kunne fått det som en ekstra fridag hver 2.-3.mnd. Vi jobber tross alt turnus som er en så stor påkjenning at en ekstra fridag hadde gagnet både arbeidstaker og arbeidsgiver på sikt. 
Er faktisk veldig kjipt å stå ubetalt fra kl 06.45-07.00, og fra kl 23.00-23.15 for å kle oss i uniform. Det er tidlig nok og sent nok om det ikke skal være ubetalt i tillegg. 

Anonymkode: f667e...27d

 

 

Du står da, som alle andre, fritt til å bytte jobb. Det høres jo ut som om du hater jobben din, på alle måter. Da ser jeg ikke hva 15 minutter ekstra betalt gjør fra eller til. 

Dessuten kan du gjerne prøve min arbeidshverdag; telefoner og mail tidlig og sent, også ved bassengkanten på ferie. En jobb som alltid er med deg, uansett hva du gjør. Lønn som til en viss grad er basert på prestasjoner og leveranser, og hvor godt selskapet generelt går. 

 

Anonymkode: 321c5...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg ville ELSKET å kunne kle meg fint og føle meg fin på jobb! Har helt mistet meg selv etter uniformjobb. Ikke kan jeg bruke smykker, lakke negler eller lignende, og jeg synes det er så leit! 
Liker likevel å se velstelt ut, så bruker god tid morgenen likevel.  

Jobber i helsevesenet der vi har NULL goder. Ikke en gang kaffe fra trakter får vi gratis. Vi beordres på jobb på fridager, vi får ikke lov til å ta ut ferie på helligdager, så aldri ferie jul eller påske. Sommerferien er bestemt av ledelsen, og turnusen endres et par ga her opprettet så jeg har heller ikke mulighet til å bestille billetter til show mer enn 6 mnd i forkant.. så null kontroll over egen fritid egentlig.  Synes faktisk vi hadde fortjent å få betalt 15 min til skifting før og etter jobb. Trenger ikke å få det utbetalt, men kunne fått det som en ekstra fridag hver 2.-3.mnd. Vi jobber tross alt turnus som er en så stor påkjenning at en ekstra fridag hadde gagnet både arbeidstaker og arbeidsgiver på sikt. 
Er faktisk veldig kjipt å stå ubetalt fra kl 06.45-07.00, og fra kl 23.00-23.15 for å kle oss i uniform. Det er tidlig nok og sent nok om det ikke skal være ubetalt i tillegg. 

Anonymkode: f667e...27d

Dere får en ekstra fridag hver måned fordi dere jobber turnus. 35,5 timers uke med betalt lunsj kontra oss i det private som jobber 37,5 timer i uka, eller 40 timer om man tar med lunsjtiden. Ja, jeg vet dere ikke får spise i fred i alle pauser, men om man sammenligner 35,5 med 37,5 timers uke, så jobber dere 8 timer mindre Ila 4 uker enn hva vi som ikke jobber turnus gjør. Altså en fridag hver måned. 

Anonymkode: c9ded...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

 

Følger dere hverandre på do også, slik at dere ikke risikerer å være borte fra hverandre lengre enn et klesskift? Du hadde hatet å bo med meg, for jeg bruker ofte ekstra lang tid på do med vilje for å være litt alene. 

Anonymkode: 95c5f...b95

Du har misforstått helt om du tror jeg snakker om en partner, uansett er ikke dette relevant for tråden i det hele tatt. Jeg ser det overhodet ikke som noen fordel å måtte tilbringe ekstra tid borte fra hjemmet mitt ubetalt, grunnen er irrelevant.

Anonymkode: a2c75...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er selvsagt ikke bare å skifte jobb for de fleste når det er ett punkt ved jobben de ikke ser som fordelaktig. Aldri sagt det er et stort problem og det er det ikke, men synes som sagt at det burde gå inn under arbeidstiden bare, for en fordel er det absolutt ikke for alle som noen skal ha det til.

Anonymkode: a2c75...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det burde vært en viss betalt tid for omkledning. På forrige jobben var vi "på jobb" fra vi gikk inn døra - der var stemplingsautomaten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vært betaling for å måtte skifte på jobb. Når arbeidsgiver har satt krav til ren og nyvasket unform skulle det bare mangle. De skifter faktisk to ganger, og har ikke lyst til å se ut som et dass bare fordi de er på vei til eller fra vakt.

Jeg jobber også et sted hvor det er påkrevd å se anstendig ut når jeg er på kontoret. Men arbeidsgiver krever ikke at jeg skal møte i en ren uniform som de har vasket. Jeg får velge klær selv, og jeg trenger bare å kle på meg en gang fra jeg står opp og begynner på arbeid. Arbeidsgiver bryr seg ikke om jeg har vasket eller bare luftet blusen min. I tillegg starter min arbeidsdag i det jeg kommer inn i bygget.

Tipper de i helsevesenet ikke får betalt for det fordi det er et typisk kvinneyrke.

Anonymkode: 3fdfc...e89

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...