Gå til innhold

Rutine før jobben starter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Dette er jo ikke egentlig et veldig stort problem, men lurer bare på hva som ifølge loven er rett her.

Jeg jobber en plass der arbeidstøyet skal kles på på arbeidsplassen i henhold til hygiene, håret skal også settes opp og du skal vaske hendene nøye før du setter i gang.

Dette tar jo litt tid, er det riktig at dette ikke skal inngå i arbeidstiden? Altså må komme tidligere på jobb enn hva du får betalt for.

Å stille i arbeidstøy på jobben er jo en annen sak når du får kle på deg dette hjemme tenker jeg.

Anonymkode: a2c75...54f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

 

Hei. Dette er jo ikke egentlig et veldig stort problem, men lurer bare på hva som ifølge loven er rett her.

Jeg jobber en plass der arbeidstøyet skal kles på på arbeidsplassen i henhold til hygiene, håret skal også settes opp og du skal vaske hendene nøye før du setter i gang.

Dette tar jo litt tid, er det riktig at dette ikke skal inngå i arbeidstiden? Altså må komme tidligere på jobb enn hva du får betalt for.

Å stille i arbeidstøy på jobben er jo en annen sak når du får kle på deg dette hjemme tenker jeg.

Anonymkode: a2c75...54f

Hvorfor skulle det ta lengre tid å kle på seg på arbeidsplassen enn hjemme? 

Jeg tenker at du stiller i arbeidstøy og er klar til jobb når vakten din starter. Uansett om du arbeider på rema 1000 eller sykehuset. 

Anonymkode: afbfe...7e1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skulle det ta lengre tid å kle på seg på arbeidsplassen enn hjemme? 

Jeg tenker at du stiller i arbeidstøy og er klar til jobb når vakten din starter. Uansett om du arbeider på rema 1000 eller sykehuset. 

Anonymkode: afbfe...7e1

Å kle på seg hjemme inngår i fritiden, å måtte være på arbeidsplassen er ikke fritid.

Anonymkode: a2c75...54f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke dette relevant for meg, men jeg må også innfinne meg på jobb og være klar ved pc-en når min arbeidstid starter. Det vil da si at kaffehenting, dobesøk og pc-oppstart må foregå FØR det. Ergo nytter det ikke å komme halsende inn på jobb nøyaktig klokken 7, jeg må være der litt før. Arbeidstidsstart er da man skal være klar til å JOBBE.

Anonymkode: 28aeb...06b

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er ikke dette relevant for meg, men jeg må også innfinne meg på jobb og være klar ved pc-en når min arbeidstid starter. Det vil da si at kaffehenting, dobesøk og pc-oppstart må foregå FØR det. Ergo nytter det ikke å komme halsende inn på jobb nøyaktig klokken 7, jeg må være der litt før. Arbeidstidsstart er da man skal være klar til å JOBBE.

Anonymkode: 28aeb...06b

Å ta kaffe og gå på do kan du gjøre hjemme/på fritiden din før du er på jobb, det er et krav at det gjøres på arbeidsplassen her. Pc-oppstart greit nok, men det tar ikke lange tiden.

Anonymkode: a2c75...54f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å ta kaffe og gå på do kan du gjøre hjemme/på fritiden din før du er på jobb, det er et krav at det gjøres på arbeidsplassen her. Pc-oppstart greit nok, men det tar ikke lange tiden.

Anonymkode: a2c75...54f

Skjønner ikke helt problemet? 

Hvor du gjør ting er jo ganske irrelevant, arbeidstiden din er fra kl x til kl x og da skal du være klar i arbeidstøy mm til gitte tidspunkt. 

Det tar hverken mer eller mindre tid å sette opp håret eller kle på seg om du gjør det hjemme eller i garderoben på jobb. Du må uansett gjøre det. 

Anonymkode: afbfe...7e1

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber selv på sykehus, på somatisk avdeling. Vi har et krav til arbeidsantrekk dvs håret skal være opsatt, ingen klokker, ringer osv. Men dette tar maks 2-3 minutter ekstra så vi får ialefall ikke dette dekket som lønnet arbeid (noe jeg tenker er helt greit)

Anonymkode: e5e5d...2c7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss stemples det etter man går igjennom slusen, og da skal arbeidsantrekket være korrekt på. 
Garderobetid er ikke en del av arbeidstiden. Slik har det vært de fleste stedene jeg har jobbet. 

Noen har hatt prøveperioder hvor man stempler inn før man går i garderoben, og det har fort blitt gitt opp. 
Den store forskjellen er at folk som må skifte på fritiden bruker maks 5 minutter i garderoben, mens folk som får betalt for å skifte klarer helt seriøst bruke 15-40 minutter fra de går inn i garderoben til de er klar for å begynne jobbe. 

De stedene jeg har jobbet hvor det har blitt strammet inn, og skiftetiden har blitt lagt til utenfor arbeidstiden så har produktiviteten gått opp, og trivselen ble mye bedre når vi slapp vente på de som satt en halvtime å fjaset i garderoben... 

Anonymkode: 6ae88...a25

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet på sykehus. Måtte hente uniform via automat. Av og til kø. Deretter finne garderoben som lå et lite stykke unna. Så gå/heis opp 6etg. Heisen stoppet selvsagt i alle etg. Samme greie når vi skulle av vakt. Brukte 10-15min før og etter vakt. Ikke betalt. 

Sluttet etterhvert. Måtte komme 0645 før dagvakter. Og da måtte jeg ta en tidligere buss også, så jeg måtte stå opp 0530. Det gikk ikke i lengden.

Anonymkode: 38c7a...fce

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok ikke lovfestet noe sted, ergo er det sånn at hver enkelt arbeidsplass kan avgjøre når arbeidstiden starter - om det er før eller etter skifting/kaffehenting etc.,

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Skjønner ikke helt problemet? 

 

Anonymkode: afbfe...7e1

Det er som sagt ikke et stort problem, jeg bare synes det burde gå under arbeidstiden. På samme måte som at hvis man ikke får betalt lunsj så skal man ha rett på å bruke lunsjtiden utenfor arbeidsplassen.

Anonymkode: a2c75...54f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er ikke dette relevant for meg, men jeg må også innfinne meg på jobb og være klar ved pc-en når min arbeidstid starter. Det vil da si at kaffehenting, dobesøk og pc-oppstart må foregå FØR det. Ergo nytter det ikke å komme halsende inn på jobb nøyaktig klokken 7, jeg må være der litt før. Arbeidstidsstart er da man skal være klar til å JOBBE.

Anonymkode: 28aeb...06b

Da er det bare å jobbe en halvtime og så da kaffe og do, problem løst! 

Anonymkode: dd38b...8f7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er som sagt ikke et stort problem, jeg bare synes det burde gå under arbeidstiden. På samme måte som at hvis man ikke får betalt lunsj så skal man ha rett på å bruke lunsjtiden utenfor arbeidsplassen.

Anonymkode: a2c75...54f

Ah, du vil "kompenseres". Alt for å få tak i mer penger.

Anonymkode: a2cbf...a73

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ah, du vil "kompenseres". Alt for å få tak i mer penger.

Anonymkode: a2cbf...a73

Jeg har et liv utenom arbeidstiden, på arbeidsplassen er jeg for å tjene penger til dette livet som også er en logistikk, kanskje i motsetning til deg. Som sagt ikke et stort problem, men føler det er feil av bedrifter å ikke skulle betale arbeidstakerene for tiden de må være på arbeidsplassen.

Anonymkode: a2c75...54f

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har et liv utenom arbeidstiden, på arbeidsplassen er jeg for å tjene penger til dette livet som også er en logistikk, kanskje i motsetning til deg. Som sagt ikke et stort problem, men føler det er feil av bedrifter å ikke skulle betale arbeidstakerene for tiden de må være på arbeidsplassen.

Anonymkode: a2c75...54f

Du understreker mitt poeng.

Anonymkode: a2cbf...a73

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er som sagt ikke et stort problem, jeg bare synes det burde gå under arbeidstiden. På samme måte som at hvis man ikke får betalt lunsj så skal man ha rett på å bruke lunsjtiden utenfor arbeidsplassen.

Anonymkode: a2c75...54f

Men nå er ikke ditt ønske hverken logisk eller normen for yrker dette gjelder eller noen yrker for den saks skyld ( kanskje med unntak av rigg/båt hvor man får betalt for hele "oppholdet"). 

Lunsj er noe helt annet enn hva du beskriver. 

Det tar deg max 4-8 min og få på deg klærne, sette håret opp, vaske seg. Såpass slingringsmonn bør du uansett ha ved ankomst til arbeidssted. 

Anonymkode: afbfe...7e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å ta kaffe og gå på do kan du gjøre hjemme/på fritiden din før du er på jobb, det er et krav at det gjøres på arbeidsplassen her. Pc-oppstart greit nok, men det tar ikke lange tiden.

Anonymkode: a2c75...54f

Nå er det lov å ta både kaffe og gå på do her altså, også i arbeidstiden, men poenget er at jeg kan ikke bruke evigheter på drodling når jeg kommer, og det er meningen at man skal være klar til å begynne med arbeidet når den avtalte arbeidstiden starter. Med mindre man har fleksitid. 

Anonymkode: 28aeb...06b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en lege som sykler til jobb i nattdrakta :) Han gidder ikke kle på seg vanlige klær hjemme for så å komme på jobb og måtte skifte en gang til før arbeidsdagen begynner. Det kan også være en løsning! :D

 

Anonymkode: 7b99f...9f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dresscode. Å være velstelt nok for en dag på kontoret krever gjerne 30-45 minutter. 

Ikke får jeg betalt for dette.

Og så kan du jo på toppen av det tenke deg hvor mye vi bruker på klær og sko, som vi knapt bruker privat. 

Det er en del av jobben. 

Anonymkode: 321c5...a5e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Kjenner en lege som sykler til jobb i nattdrakta :) Han gidder ikke kle på seg vanlige klær hjemme for så å komme på jobb og måtte skifte en gang til før arbeidsdagen begynner. Det kan også være en løsning! :D

 

Anonymkode: 7b99f...9f0

Nei, vi har ikke lov til å ta på tøyet hjemme mtp hygiene.

Anonymkode: a2c75...54f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...