Gå til innhold

Hvor mye sparepenger har barna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, hvor mye sparer dere til barna? Og hvor mye tenker dere det skal bli? 

Mamma og pappa sparte ingenting til meg, så har ingenting å sammenlikne med, har selv 3 barn og på grunn av litt stram økonomi nå har vi litt vanskelig for å sette av, men vil jo prioritere det så fort det lar seg gjøre, vi sparer alt i samme fond og tenker å dele det på 3 når den tid kommer, har per nå ikke mer enn 10 000,- til hver, men de er jo små enda. 

Anonymkode: 4bba0...36f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi sparer barnetrygden, ingenting utover det :) Det er øremerket bolig, så de får ikke vite om sparepengene før de blir voksne. Vi setter alt i samme fond, og blir å dele beløpet på 2 når den første skal kjøpe bolig. 

Anonymkode: e8a62...2d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

13 åringen har ca 70 000, 16 åringen har nesten 300 000.

Anonymkode: c0480...c7c

AnonymBruker
Skrevet

Våre hadde 300 000 hver da de flyttet ut

Anonymkode: dacb0...434

AnonymBruker
Skrevet

Ca 100.000 hver. Har 3 barn og er ufør og alene så har ikke sjans til å spare opp mer nå som de snart er voksne.

Anonymkode: b401a...e57

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

13 åringen har ca 70 000, 16 åringen har nesten 300 000.

Om barna har samme mor og far, tenker dere da å gjøre det likt? Det skilte jo en del

AnonymBruker
Skrevet

Ettåringen har 35 000. Halvparten er sparing fra vår side, og halvparten er gave fra dåpen. Står i fond. Vi sparer 1300 i mnd. 

Anonymkode: afde6...d69

AnonymBruker
Skrevet

5-åringen har 33.000 på fond, jeg er alene med ham så det er begrenset hva jeg får til. Og jeg vet mamma sparer i fond for ham og, men aner ikke hvor mye som står der. 

Anonymkode: 85a3e...457

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om barna har samme mor og far, tenker dere da å gjøre det likt? Det skilte jo en del

16 åringen er konfirmert, det blir det samme for 13 åringen også når det er hennes tur :)

Altså vil det ikke være noe skille fra oss når de er ved samme alder, et skille vil i så fall kun være det de selv har spart/jobbet og satt av ulikt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det så vanlig å spare til barna? Mine foreldre sparte ikke noe til meg. De tok sågar og tømte kontoene våre (med pengegaver fra slektninger) da de kjøpte seg hus. Mine svigerforeldre sparte ikke noe til min mann. Vi sparte ikke noe til barna våre. Vi brukte barnetrygden til det den var ment som: utgifter til barna våre.

Men vi har fått bedre økonomi etter at barna ble voksne og har hjulpet dem med egenkapital til første huskjøp.

Anonymkode: 35426...28b

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ca 80 000 i fond, 2 år gammel. Fyller opp til 500K som hun får ved boligkjøp. 

Anonymkode: aaa74...144

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hm, sparer ingenting øremerket til barna. De har konto besteforeldre kan sette inn penger på har 2000-5000. De er 3 og 5. 

Vi har god lønn, kunne spart, men jeg tenker pengene går til familiens fellesprosjekt som er bolig osv. Vil heller bruke våre sparepenger på de når de blir så store at det er naturlig.

Anonymkode: 628e6...664

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ble spart til meg fikk jeg vite i oppveksten, men har enda ikke fått noe. Jeg er nå i 40-årene, så det kommer nok ikke noe før de er seks fot under (om noe i det hele tatt). 

13-åringen her har nesten 400k. Er alene med tenåringen. Ungen planlegger å ikke konfirmeres. 

Anonymkode: 37c36...71d

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

vi sparer alt i samme fond og tenker å dele det på 3 når den tid kommer

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi setter alt i samme fond, og blir å dele beløpet på 2 når den første skal kjøpe bolig. 

Jeg anbefaler en ASK per barn i foreldrenes navn. Og så gis det ASK i gave, ikke kontanter.

Det er vanskelig å si noe om barnet og om pengene burde gå til et boligkjøp der og da. Kanskje barnet har andre planer. Kanskje det går bra med jobb osv. eller arv blir mye tidligere en greie enn antatt. Livet skjer.

Om Du selger ASK beholdningen for å dele den opp per barn, så utløser du skatt ved at beløpet blir realisert. Og barnet kjøper da ikke bolig og setter det inn i fond igjen?

Det er faktisk smart å gi selve ASK i gave, da uten å utløse skatt. Om barnet da velger om å ikke selge, eller kun delvis å selge, så kan renters rente effekten bli helt enorm.

Tenk 40 eller 60 år i fond når det gjelder enkelte beløp.

Schmuhu

• Liker 2
Skrevet

Vi sparer 1300 pr barn i mnd i fond

6 åringen har ca 150 000 pr dags dato

3 åringen har ca 93 000 

AnonymBruker
Skrevet

13 år. Ca. 70 000. Pluss fond som en besteforelder sparer i. Usikker på hvor mye som står der, 30-40 000 kanskje.

Anonymkode: bb11e...9d2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sparer barnetrygdene i fond. Jeg anser det som mine penger, men som jeg kan gi til barna en dag hvis de trenger det. Står rundt 600k der nå (to tenåringer) Barna vet ikke om det, på samme måte som de ikke vet detaljer om resten av min økonomi.

I tillegg har de har sine egne sparekontoer der de sparer selv.

Anonymkode: c1c4e...214

AnonymBruker
Skrevet

Vi har spart barnetrygden pluss pengegaver i fond til våre tre i mitt navn. Eldste har 500 000, han er 17. i tillegg har han over 100 000 som han har spart selv av lønn og konfirmasjonspenger. De yngste har foreløpig mindre spart, men vi tenker at vi kommer til å gi de 1 mill hver når de skal kjøpe bolig. Vil heller at de får arv mens vi lever, er jo hyggelig å se at de får glede av pengene. Vi har god råd, så er nok litt enklere. Jeg har fått en del av mine foreldre, min mann har ikke fått noe av sine. 

Anonymkode: d11ed...eb9

Skrevet

Jeg blir litt kvalm når jeg leser innlegg her. Vi dødelige kan ikke spare barnetrygd. Nå er datter voksen, men barnetrygd gikk til mat. 

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ca 100.000 til hver av barna. Kommer nok til å være nærmere 200.000 når de er 18. Sparer barnetrygden, og litt ekstra de månedene vi har rom til det. 

Har også endel andre oppsparte midler som de kan få pm de trenger økonomisk støtte i fremtiden. 

Anonymkode: ab05a...c95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...