AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #21 Skrevet 12. april 2024 29 minutter siden, Helene said: Jeg blir litt kvalm når jeg leser innlegg her. Vi dødelige kan ikke spare barnetrygd. Nå er datter voksen, men barnetrygd gikk til mat. Tror det er mange som sparer til barna, om det er barnetrygd eller man sparer av lønn, så er jo det det samme. Vi sparer mye generelt, men har to lønninger godt over millionen. Har alltid jobbet for å tjene mye og spare mye. Tok bevist en utdannelse med høy begynner lønn, fant en mann som var økonomisk likestilt. Har flyttet pga jobb, aldri jobbet deltid selv med 3 tette barn, tatt sjangser både på jobb og med investeringer. Tenker økonomi i alt jeg gjør. Det er jeg ikke sikker på at alle andre gjør. Men dette er grunnen til at vi har god råd og kan hjelpe barna våre økonomisk. Anonymkode: d11ed...eb9 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #22 Skrevet 12. april 2024 Sparte ingenting, han sparte selv. Gaver fra dåp, konfirmasjon pluss ekstrajobb fra han var 14. Hadde 150.000 da han flyttet ut som 19-åring. Sparte under utdannelse også, fra jobb i helger og ferier. Kjøpte enebolig med utleiedel da han var 24, uten noe hjelp. Kjøpte bolig nr 2 for utleie da han var 28. Han er veldig stolt over å ha fått det til. Man må la disse unge få lov til å klare selv 🙂. Ikke bare tyte ørene deres fulle om at alt er så vanskelig 🙂 Anonymkode: 335b7...873 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #23 Skrevet 12. april 2024 Vi sparer ikke til barna. De får litt penger til konfirmasjonen og vi kommer til å kunne hjelpe dem med kausjon når de skal kjøpe bolig. De jobber en del og sparer en del av det som ungdommer. Anonymkode: 7faa1...45f 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #24 Skrevet 12. april 2024 13 og 14 år, har rundt 800.000,- hver på sparekonto og fond. De har fått en del penger fra besteforeldre, så de er ikke bare vi foreldre som er "flinke" til å spare for dem. Anonymkode: 78e5c...983 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #25 Skrevet 12. april 2024 spare i aksjefond, er 100k der nå. hare bare 1 barn. Barnet er 8år. 100% alene så har ikke noe plan om hva som skal spares til barnet er voksent da hvor mye som bli spart avhenge jo av andre ting, blir litt mindre nå etter all rentehevinging og andre prisstigninger. Pengene blir øremerket bolig. Min far døde da jeg var liten så min Mor ble sittende alene med 5 barn og hus så forståelig nok så ble det ikke spart noe til oss. Sitter og med en følelse at dette med å spare til barn har blitt mer trendy nå i senere tid, Anonymkode: e3591...e75
Angelheart2 Skrevet 12. april 2024 #26 Skrevet 12. april 2024 Vi hadde ikke økonomi til å spare til barna da de var små, men har satt over en del på sparekonto til dem nå når de er sent i tenårene. Den eldste er over 30 og fikk dessverre ikke noe sparekonto, men i stedet har vi hjulpet til med boligkjøp. Når jeg ser at folk sparer all barnetrygd og at tenåringene har flere 100-tusen på konto så slår jeg et stort slag for behovsprøvd barnetrygd..... 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #27 Skrevet 12. april 2024 Mine foreldre sparte aldri til meg heller, dog hadde jeg veldig dyre hobbyer som de betalte Drev med blant annet hest, og fikk hjelp til å betale stalleie/kostnader når jeg kjøpte hest for konfirmasjonspengene mine. Når jeg var 20 år og flyttet hjemmefra husker jeg at jeg syntes det var ganske teit at de ikke hadde spart noe. Litt mer voksen nå, og ser jo at de valgte prioritere at jeg kunne ha hest fremfor å spare til bolig. Jeg har ikke barn selv, men min bror og kone har spart 500 kr hver måned til begge sønnene sine på BSU. I tillegg har jeg satt inn litt til dem ved bursdag og jul etter jeg var ferdig utdannet, i tillegg til gave. Eldstemann er konfirmert, og flere av gjestene valgte å sette inn pengegaver direkte på BSU for å "øremerke" gaven. Og besteforeldrene på begge siden har spareavtale hvor de sammen sparer slik at barnebarna får førerkort i 18års gave. Anonymkode: 005f5...1ba
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #28 Skrevet 12. april 2024 Vi sparer ingenting øremerket barna eller pensjon, men vi har et aksjefond som vokser hver måned og et par millioner i husverdi. Aksjefondet brukes på investeringer for oss som familie, f.eks om vi vil kjøpe mer eiendom. Anonymkode: 1ce58...414
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #29 Skrevet 12. april 2024 Vi sparer ikke til barna per nå (2 og 0 år), men bestemor overfører 200 kr per måned til hver som settes i fond. Dåpsgavene er også i fond. Verken jeg eller samboer fikk penger av foreldre, men jeg fikk hjelp i form av medlåntaker da jeg kjøpte min første bolig. Tenker at per nå er det beste vi kan gjøre å lære barna verdien av sparing samt å betale mest mulig ned på huset slik at vi har mulighet til å være medlåntakere hvis det skulle bli behov når den tid kommer. Dersom vi får bedre økonomisk rom i fremtiden er det ikke utenkelig at vi også spytter inn litt, men utgangspunktet er at de må spare selv. Anonymkode: 03d2b...13a 2
Gjest storetora Skrevet 12. april 2024 #30 Skrevet 12. april 2024 Vi sette av alt av gaver, bursdagspenger de fikk + at vi sparte selv. Når de var 18 hadde de ca 300 000 på konto hver. Vi avtalte med de når de var 18 at pengene skulle få stå å vokse på konto. Nå har den ene kjøpt bolig uten hjelp fra oss. Han er nå 29 da..
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #31 Skrevet 12. april 2024 Sparer lite til barna. Velger å heller betale ekstra ned på huslånet og på den måten får jeg frigitt kapital til å eventuelt kunne bistå ved boligkjøp. Men: Da forventer jeg at de begge sparer opp mye egenkapital selv. Jeg legger ikke alt i hånda på dem. Anonymkode: 64144...302 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #32 Skrevet 12. april 2024 Ungene har sånn 15 000 og 20 000 på sparekonto. Penger fra dåp og bursdager. Jeg sparer ikke til dem, men sparer selv. Vokst opp med at man sparer og har ansvar for egen økonomi. Fått låne hjemme ved behov, men aldri fått en større sum med penger. Gjør det samme for mine tenker jeg. Anonymkode: 651e3...f63 1
Helene Skrevet 12. april 2024 #33 Skrevet 12. april 2024 Må bare få si, jeg var alene. 100% av tiden. Ikke en krone fra far. Jeg ble også ufør etterhvert. Så å spare barnetrygd var bare en drøm. Men jeg sparte litt til barnet. Deretter har datter spart masse. På bsu.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #34 Skrevet 12. april 2024 Foreldrene mine sparte ingenting til meg. Jeg sparte konfirmasjonspenger selv, men det var jo "bare" 8 000 kr. Har spart litt til barna fra de var små, men det er snakk om småpenger i forhold til det folk nevner her. Har fått gradvis bedre råd, så nå når de er tenåringer spares det 1000 kr i måneden til hvert av barna (to barn). Men den fulle summen er ikke mer enn rundt 30 000 for barnet som ikke er konfirmert, barnet som er konfirmert har rundt 50 000. Regner med at det meste av dette vil gå til førerkort. Synes ikke nødvendigvis man må spare store summer til barna selv om man har råd. Det er god lærdom for dem å klare seg litt selv også. Anonymkode: 920fd...20e 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #35 Skrevet 12. april 2024 Vi sparer også hver måned, men ikke hele barnetrygden, den trenger vi til andre ting. Eldste blir konfirmert nå, og har 50 000 på fondet sitt som vi har spart til henne, og som vi skal gi henne innsyn i i konfirmasjonsgave (øremerket bolig). Det vil bli likt for minstemann. Prioriterer også å betale ned på huslån, daglig drift av familien AS Anonymkode: 510d5...bdd
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #36 Skrevet 12. april 2024 Jeg er uføre og helt alene Spart ca 120.000 hver til de eldste eller dette er penger de hadde... Minste har bare 6000 ca. Jeg har spart over 800.000 til meg selv. Mine får lappen eneste. Ellers er begge de eldste skolelys og engasjerte i utdannelse så de skal nok klare seg fint. Skal søke om startlån for de eldste. Det har jeg selv.😊 Anonymkode: f7072...795
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #37 Skrevet 12. april 2024 Mine barn har ca 200.000 hver til nå. 10 og 13 Anonymkode: 4a813...1bd
AnonymBruker874626 Skrevet 12. april 2024 #38 Skrevet 12. april 2024 Sparer 2 250 per måned til hver + ca 10 000 ekstra i løpet av året (gaver, feriepenger osv) Vet ikke hvor mye det blir til slutt, men per nå har 3-åringen ca 125 000
Petra200 Skrevet 12. april 2024 #39 Skrevet 12. april 2024 Sparer felles til to barn på en konto: 5000kr per måned
Petra200 Skrevet 12. april 2024 #40 Skrevet 12. april 2024 Helene skrev (5 timer siden): Jeg blir litt kvalm når jeg leser innlegg her. Vi dødelige kan ikke spare barnetrygd. Nå er datter voksen, men barnetrygd gikk til mat. Det er vel ikke noe å bli kvalm av? Hvorfor i alle dager kjenner du på det? Misunnelse?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå