Gå til innhold

Hvor mye sparepenger har barna

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi sparer slik mine foreldre gjorde - til familien, og til egen pensjon.

Det går ganske store trekk til ASK som fordeles på ulike fond, hver måned. Her står det nok til å gi gode bidrag til egenkapital når behovet kommer. 

Den dagen eldste er klar til å kjøpe bolig beregner vi hva vi kan gi dem totalt, og "fryser" beløpet (indeksjusterer). 

Mine foreldre så at de ønsket og kunne gi mer den dagen yngste ville kjøpe, og etterbetalte da også et beløp til oss eldre. 

Anonymkode: 5a0ea...eb6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den yngste har ca 30.000, den eldste ca 46.000 pluss ca 30.000 etter konfirmasjonen. I tillegg sparer jeg i fond som skal deles på dem etterhvert/når de er 20/egenkapital/når jeg synes det passer. Der står det per nå 173.000kr. 

Vi hadde ikke muligheten til å spare barnetrygden tidligere, og det som står på sparekontoen deres nå er tilsvarende ca 200kr/mnd fra de ble født. Sparer nå 300kr/på hver sparekonto, i tillegg til 1300kr totalt i fond. 
De vet at jeg har spart noe, men ikke hvor mye, bare at det ikke er enorme summer. Så ingen forhåpninger om å blir rike når de er 18 😉 

Mine foreldre sparte aldri noe til meg (selv fikk de både tomt og penger å bygge hus for av sine foreldre…), derfor gjør jeg mitt beste for at mine unger ihvertfall skal ha NOEN kroner med seg. Ser ikke at de skal kunne ha muligheten til å spare opp til 15% EK selv med de husprisene vi har i dag… 

Anonymkode: c1f32...5ec

AnonymBruker
Skrevet

Vi sparer ingenting fast. Vi sparte pengene de fikk som gaver da de var små og setter inn når vi kan. De har 70 000-100 000kr hver i fond. Minste på 10 har minst. Fond er i vårt navn. Eldste skal begynne å studer eneste år og skal fortsette å bo hjemme. Han skal da fortsette å bo gratis, men kravet fra vår side er at han finner seg jobb og sparer penger til når han skal flytte ut.

Barna må lære seg å klare seg selv. Det er veldig fint at foreldrene hjelper, men de bør ikke få det servert.

Anonymkode: 21ccc...0a1

AnonymBruker
Skrevet

Sparer barnetrygden i fond til barna. 9-åringen har over 200 000 i fond, og 3-åringen nesten 65 000 i fond. I tillegg har de hver sin sparekonto hvor bursdag- og julegaver settes inn. Der står det hhv 28 000 og 17 000 på kontoen til 9- og 3-åringen. I tillegg spares det 1000 i mnd til konfirmasjon, bunader, førerkort og andre større utgifter. Dette står på høyrente konto. Foreløpig i overkant av 120 000 oppspart. Vi har gode lønninger og relativt god økonomi vil jeg tro. 

Anonymkode: 13b3f...c59

Skrevet

Per nå har de 60K til sammen, fikk spart mest første året med eldstemann fordi vi bodde i leilighet og hadde lite lån. Nå sparer jeg ikke så mye, halvparten er pengegaver fra mine foreldre. 

Skrevet

Mitt barn har spart. Dvs, hun har makset ut bsu. Jeg har gitt penger innimellom. Som ufør har jeg ikke alltid noe til overs. Derimot har jeg en familie i ryggen. Det jeg får fra familiefirma går til datter. Det jeg får går aldri til meg. Jeg har aldri greid å spare. Når dette er sagt, jeg har alltid betalt foe hus og hjem. 

• Liker 1
Skrevet

Shit for noen summer. Jeg har ikke kunnet spare så mye som ufør alenemor, men hun har lært seg å behandle penger fornuftig og har nå kjøpt leilighet med samboeren som 20 åring (de får ikke hjelp eller garanti fra oss foreldre). Jeg ville bare skrive det for å vise at det går ann selv om man ikke kan støtte ungene med en mill ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har investert i eiendom som barna skal få når de blir voksne, dvs at det blir 6-7 mill på hver av dem etterhvert. De får også ca 300 000kr hver i egenkapital når de kjøper leilighet/hus. Eiendom gav større avkastning enn fond, så derfor valgte vi det.

Anonymkode: 4e638...23c

AnonymBruker
Skrevet

Besteforeldrene sparer til 12 åringen og 8 åringen. usikker på hva som står på kontoene de sparer på. Vil anta det er opp i mot 100.000,- på eldstemann hvertfall. 

Vi sparer 500 hver måned på hvert barn så 12 åringen har ca 72000,- og 8 åringen har
Ca 48000,- som vi foreldre har spart til nå.   

i tillegg ønsker barna  å spare litt av pengene de får til jul/ bursdag. Eldste har spart ca 20.000 kroner og yngste har spart 15.000 kroner. Disse pengene står på egne fondskontoer som barna selv har oversikt over. Eldste barnet liker å bruke penger også, så han shopper en del når han får ukepenger, men da tar han fra brukskontoen sin. Yngstemann liker best å se det blir mer penger i sparegrisen, så han har litt penger i grisen sin hjemme også 🤣 

Anonymkode: 54474...d1e

AnonymBruker
Skrevet

Setter barnetrygden i fond. Tenker det i utgangspunktet skal gå til store utgifter/gaver til barnet, som konfirmasjon og førerkort, og det som blir igjen kan gå til bolig.

Anonymkode: 50c9d...49f

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, refill said:

Shit for noen summer. Jeg har ikke kunnet spare så mye som ufør alenemor, men hun har lært seg å behandle penger fornuftig og har nå kjøpt leilighet med samboeren som 20 åring (de får ikke hjelp eller garanti fra oss foreldre). Jeg ville bare skrive det for å vise at det går ann selv om man ikke kan støtte ungene med en mill ❤️

Jeg klarte også å komme inn på boligmarkedet etter studier, uten økonomisk eller annen hjelp fra foreldre. Dette er 10 år siden. Så det går fint an.

Anonymkode: 1ce58...414

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som vanlig så har 99% enorme summer som de sparer til barna. Tror ikke på 90%

Alle barna har sparekonto , men ikke enorme summer, rundt 50.000 har eldste på 18. 

Anonymkode: 3614a...0a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har to unger på 5 og 3 år. De har 16.000 hver på sparekonto. Gaver til dåp og jul/bursdager er satt inn der. Jeg har satt inn litt når jeg har fått igjen på skatten. Har ikke anledning til å spare så mye i hverdagen, men etterhvert som jeg selger unna barneutstyr på finn ol. (vogn, stellebord, trehjulsykkel osv) så deler jeg det på to og setter det på deres sparekonto. Det er ikke så svære summer. Men blir jo litt når man legger alt sammen.

Anonymkode: 3c099...bf8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi sparer ingenting på vegne av barna, men har nylig begynt med at de får barnetrygda inn på brukskonto. Så må de planlegge selv og lære seg å forvalte penger. Avtalen er at de må kjøpe klær og ting de trenger/vil ha av de pengene (busskort, sminke, klær, inngang på klubben osv). Vi betaler for alt til skole og normal husholdning. Det ene barnet har vært smart å spart litt og det andre barnet har ikke helt fått det til enda.

Anonymkode: a9010...178

AnonymBruker
Skrevet

Sparer 1000kr pr mnd på egen konto, som kun jeg har tilgang til.

Anonymkode: 31a0a...f72

AnonymBruker
Skrevet

Sparer 500,- hver måned som skal gå til konfirmasjon, førerkort og andre store ting. Per i dag står det 20 000,- på kontoen. Det som blir til overs får hun når hun skal flytte☺️ Sparer også det hun får til jul og bursdag på fond, der er det 3000,-. Planen er å flytte de 20 000,- til fond etterhvert. 

Anonymkode: 26797...513

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...