Gå til innhold

Hva hadde du gjort med kjæledyret ditt under en nødsituasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke under NOEN omstendigheter, hadde jeg dratt noe sted uten kjæledyret mitt. Om så himmelen brant ned, og man kun hadde hatt ett sek på seg; så hadde jeg ikke dratt uten (i tillegg til øvrig menneskelig husholdning selvsagt!). Aldri. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunden min er familie, helt uaktuelt å etterlate. 

Anonymkode: 3de66...fa9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har utekatt og hadde ufrivillig etterlatt han ute.

Han hadde fanget mus og fugl og klart seg.

Anonymkode: 22e47...8e3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden hadde jeg ikke dratt i fra. Heldigvis bor vi på en plass hvor det er lite trolig at vi hadde blitt bomba. Kommunen har også så få bomberom at innen jeg hadde fått surret meg til et av disse så hadde de vært fulle. Alternativet hadde vært å kjørt bilen inn i et parkeringshus kanskje og avventet der.

Hestene derimot hadde man ikke fått gjort så mye med. Jeg har faktisk tenkt veldig mye på hva jeg hadde gjort med dem i en sånn situasjon. Hadde vi måttet flykte hadde jeg tatt med hundene i bilen eller til fots for den saks skyld. Hestene måtte jeg satt igjen og enten krysset fingrene for at det var nok folk som ble igjen til å gi hestene på hele stallen mat og vann eller kort og greit avlive. Det ble jo noen skikkelig dyretragedier i Ukraina og dette ønsker jeg ikke at mine hester skal oppleve…..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok sluppet han utenfor huset og dratt. Det hadde vært vondt, men jeg ser ikke på hunden som like mye verdt som menneskeliv. Det hadde vært den harde brutaliteten i en slik situasjon. Hunden er en selskapshund som antakelig hadde dødd fort 😶

Anonymkode: aae88...7f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde ikke dratt fra hunden. hadde vært med den. om jeg ikke hadde muligheten hadde jeg nok avlivet den selv før jeg dro. hadde ikke dratt ifra den levende. 

Endret av Ænema
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du kan ikke sette deg selv i fare for dem. Anonymkode: 04135...f92

Hvis en har kommet så langt at KRIG velter inn over en fra alle kanter, da har de fleste nok med å tenke på seg og sine egne. Mennesker. Alle dyrene som blir forlatt, det kommer til å bli mange. Se bilder fra Ukraina nå. Det finnes en gruppe mennesker som går rundt og redder forlatte dyr, gir dem mat, ly og menneskekontakt. Jeg har hatt dyr og de har vært mine nærmeste på alle vis og om den dagen kom, så hadde vi gått i døden sammen, akkurat som da vi levde sammen.

Å lette sin samvittighet ved å sette ut mye vann og mat, det er jo en god tanke, men hadde blitt spist opp av alle andre sultne dyr også, så det hadde ikke vart så lenge. Stresset ved å ikke finne sine folk hadde vært ille for dyrene. Bomber og skyting over alt (kanskje i nærheten) hadde gitt maksimalt stress, de hadde lett og lett etter sine, eller til sist sittet sammenkrøpet under verandaen og ristet i sjokk. Over tid hvis de fremdeles levde; de hadde gitt opp. Sunket inn i en slik tilstand at man ikke fungerer lengre. Venter på å dø.

Det er lite å se frem til i en krig. Bare mer elendighet som aldri går over. Vi hadde nok tørstet og sultet i hjel, tett inntil hverandre. :sukk: Jeg hadde vernet den så lenge jeg kunne. 

casca skrev (8 timer siden):

Ville ofret livet for hunden. Høres kanskje latterlig ut for noen

    Absolutt ikke. 🌹

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg bor på bygda, tviler på at jeg blir bombet, hadde flyktet med katten min.

Anonymkode: 482b7...02c

Bor på bygda jeg å. Men det ble bomba i andre verdenskrig her. Så man trenger ikke å tenke at man er sikra lell om man bor på bygda. Jeg hadde vel sluppet den løs hunden hvis jeg må flykte. Satt opp døra slik at han kan gjøre som han vil. Men jeg hadde ikke ofra livet mitt for han nei. 

Anonymkode: bbc3e...b18

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vel gjort som denne heltinnen: 

IMG_1112.webp

Anonymkode: 5b4cc...a97

  • Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig si. 

Det er så lett å sitte her i trygge Norge å si at man aldri ville forlatt kjæledyret hvis det regnet bomber rundt seg... 
Jeg går igjennom ild og vann for kattene mine, de er mine familie. Men jeg kan overhode ikke sitte her å si at jeg vet hva jeg vil gjøre dersom jeg havner i en krigssituasjon. Pus ville nok gjemt seg under senga i frykt, eller løpt ut hvis sjansen bød seg. 
Hadde det vært snakk om å gå i bomberom, så hadde jeg sluppet ut pus, eller latt døra stå åpen. For hvis jeg hadde blitt drept, så er det liten sjans for at noen andre ville tatt seg av pus. 
Jeg vil faktisk heller selv gå igjennom sorgen over å miste pus, enn å dø først slik at de blir forlatt å må klare seg selv. Da tar jeg heller sjansen på at de overlever og finner seg men trygg plass inntil jeg kan komme tilbake til dem igjen. 

Anonymkode: ab212...6c7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis en «bærbar» hund på 12 kg. Hadde aldri reist fra henne🤍

Anonymkode: 52fa2...67c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barn, men før barn, så ville jeg blitt igjen med hundene. Katten kunne klart seg selv ei god stund, og hadde fått all mat i huset tilgjengelig, og vann. Har katteluke med chip, så katten kan vandre inn og ut som den vil. Den fanger mus og fugler jevnlig. Jeg ville nok reist ifra den. Hadde det vært snakk om gnagere, så ville jeg åpna buret og gitt dem all egnet mat jeg kunne finne, og selvfølgelig vann. Jeg ville reist ifra dem.

Nå som jeg har barn, ville jeg ha etterlatt også hunden med stor sorg. Jeg ville latt terrassedøra stå åpen, så den kunne gått inn og ut, og satt all mat tilgjengelig til den, samt vann. Har heldigvis en hund som ikke jafser i seg alt på samme tid, den er selvregulert i høy grad. 

Anonymkode: 26104...761

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde tatt med katten min.

Anonymkode: fc13f...1b5

 

12 hours ago, AnonymBruker said:

Hunden hadde blitt med meg i alle tilfeller.. hun er liten, kunne gjemt henne i sekken 🤷‍♀️

Anonymkode: 95144...1e8

 

8 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde tatt med katten. 

Anonymkode: 7bb6d...6dd


Sivilforsvaret sier det ikke er mulig å ta med dyr i bomberom. 

Ikke ta med med dyr som potensielt kan skade andre mennesker med allergi. Hvis noen hadde dødd av allergisk sjokk kan jeg tenke meg med mange mennesker i et bomberom så hadde ikke dyrene deres levd lenge. Så, bli igjen hjemme.

 

Anonymkode: 5bb1c...7ca

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg har barn så kommer barnet først, katten hadde veldig ufrivillig blitt igjen. Jeg hadde latt katten være igjen med et HAV av mat. Hun har luke så hun kommer seg ut. 

Anonymkode: def53...040

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg selv og barna først… 

En ting er at det blir ekstra å skulle hanskes med en diger hund på slep midt i en krig, naturkatastrofe eller lignende. Det andre er at drar man med seg en hund inn i folkemengder i et rom, midt i bombing, skyting og det som foregår så aner man faktisk ikke hvordan hunden reagerer. Å sitte i et bomberom med masse mennesker (ikke minst barn!), som skal beskyttes, så skal man ha i bakhodet at hunden faktisk kan bli aggressiv under sånne omstendigheter! 
 

ikke er det lov heller da, så hadde nok blitt stoppet i døren rimelig kjapt. 

Anonymkode: 026f3...97b

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg og hundene blitt stoppet i døra i et bomberom, så hadde jeg tatt dem med meg ut i skauen og tatt sjansen. Bor rett ved skog med ganske kupert terreng, så tror faktisk vi fint kunne klart å skjule oss der en stund. Ikke sikkert det stemmer, men jeg hadde tatt sjansen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg blir ordentlig, ordentlig provosert av at Norge har brukt vanvittig mye penger på å få kjæledyr fra Ukraina og hit mens norske statsborgere i Gaza må betale det selv. 
Det er umulig å vite hva man egentlig ville gjort selv, men jeg kan aldri se for meg noen situasjon der jeg ville tatt med meg dyr inn i et bomberom. Dyr har ingen forutsetning for å forstå hvorfor og derfor heller ikke til å trives. Dyr skal leve gode liv. Jeg håper at hvis jeg visste at vi kom til å bli bombet, utsatt for radioaktivt nedfall eller lignende, at jeg ville rukket å avlive dyrene først. Men dyr har ingenting å gjøre innesperret over lang tid. 

Anonymkode: abb94...0f2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare meg og hunden. 

Nå bor jeg ikke i en by, og jeg vet ikke om kommunen en gang har bomverom, men jeg har sagt at om noe skulle skje, skal jeg alltid ha nok strøm på elbilen til å komme meg til gården der jeg vokste opp. 

Det er på bygda, vi er lommekjent i området, og ved en krig tror jeg vi hadde overlevd lenger der enn i et bomberom nære byen. Og skulle situasjonen gå fra ille til verre, finnes det våpen der til human avliving av dyr. Jeg hadde ikke overlatt min til seg selv, der ville bare ført til en lang og smertefull død. 

Anonymkode: 9901f...f61

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri klart å levd med meg selv etterpå hvis jeg hadde forlatt hunden min for seg selv. 💔 Hadde absolutt blitt igjen med hunden min og forsøkt å finne en annen løsning. Og hvis jeg dør på grunn av det så dør jeg i hvertfall pga. et valg som ble gjort ut av stor kjærlighet.

Anonymkode: 254be...7e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har skaffet hundene, vi har gjort de til koseklumper som ser på det som det viktigste i livet å være sammen med oss, vi har gitt de varme hver natt ved å la de sove inntil oss. 

Kunne aldri i verden forlatt dem i en hjelpeløs situasjon. Ikke hadde ungene gått med på det heller, de hadde selv tatt en hund hver og gått. 

Kunne ikke klart å leve videre med meg selv hadde jeg vist at de lå igjen livredde og alene. Hadde dere sett hvor fine de er hadde dere skjønt 🤩

Endret av Me for life
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...