Gå til innhold

#JegTrorDeg. Enda en debatt om konsekvensene av en mulig voldtekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er forferdelig frustrerende at voldtektsforbrytere går fri av mangel på bevis. Hvorvidt det er samtykke eller ei er utrolig vanskelig å bevise, selv når offeret er for ruset til å samtykke. Jeg tenker ikke primært på gruppevoldtektssak i Bergen eller den for mange år siden der Voldum angivelig skal ha blitt neddopet og voldtatt, og jeg kjenner ikke til årsakene til at de tiltalte ble frifunnet, men slike saker starter alltid demonstrasjoner og debatter om voldtektsofrenes makt eller mangel på sådan. Uthengingen i etterkant minner meg om #MeToo-kampanjen i Sverige, som endte i selvmord over en voldtekt som visst aldri hadde funnet sted, og drapstruslene er en litt skummel påminnelse om at mange ikke vil forholde seg til bevis eller faktiske hendelser, men blindt tar en av partenes parti.

Når jeg som kvinne og flere ganger voldtektsoffer ikke ønsker at drap, trusler eller uthenging skal bli en konsekvens av slike saker, blir jeg sett på som antifeministisk og fiendtlig overfor alle kvinner. Sjalu til og med. Jeg ønsker selvsagt ikke voldtektsforbrytere vel; det er vanskelig å se voldtektsforbryterne igjen være anseelige mer vellykkede enn meg. Samtidig burde det skremme oss at noen kan rope "voldtekt" og bli stolt blindt på, fordi det har også potensiale til å ødelegge for uskyldige.

På ungdomsskolen var det en som ofte ropte "voldtekt" i en lek, hvis vennene løp etter henne, nærmest som sisten. En schizofren venn av meg ropte en gang at jeg prøvde voldta vedkommende, fordi vedkommende hadde stemmer i hodet som sa det. Hadde disse ropene blitt tatt ut av kontekst; skulle vi blitt hengt ut og truet på livet? Og det er det de ville ha blitt. Mange av de som truer og henger ut; har de egentlig vært til stedet? Har de fått med seg nok til å vurdere saken selv?

Jeg skjønner frustrasjonen. Ofte får jeg lyst å henge ut mine forbrytere, se dem lide som jeg har måttet. Men, jeg er redd for hva det gjør med rettssikkerheten til mennesker som faktisk blir falskt anklaget. Jeg sier ikke at overnevnte angivelige voldtektsforbrytere er uskyldige, men som et generelt prinsipp.

Jeg er redd for at mange av de som demonstrerer under slike paroler og emneknagger ikke skjønner hvilke konsekvenser det kan få for dem en gang i fremtiden. Kanskje en gang skal de anklages for noe de ikke har gjort og bli hengt ut og truet av helt ukjente personer. Vi burde faktisk kanskje være litt mer redde for hva som skjer hvis vi alle skal kunne reagere etter egne antakelser.

Anonymkode: 0bb25...59d

  • Liker 8
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig. Vil ikke ha et samfunn fullt av vigilanter. Dette må rettssystemet ta seg av. Hvis ikke rettssystemet er bra nok, så må vi heller forbedre rettssystemet da.

Anonymkode: 0a47e...2b1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske vi kunne fokusert på å få et samfunn med færrest mulig overgrep

1 ikke heng med folk når man er ruset

2 unngå å være i en hjemmesituasjon med folk man ikke kjenner 

3 gjøre det mindre belastende å anmelde noen 

Endret av Majer
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bevis, ingen dom.. 

Anonymkode: fa899...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi demonstrerer for å få på plass samtykkeloven. Vi demonstrerer ikke mot noen. 

Anonymkode: 9ef13...275

  • Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig. Vil ikke ha et samfunn fullt av vigilanter. Dette må rettssystemet ta seg av. Hvis ikke rettssystemet er bra nok, så må vi heller forbedre rettssystemet da.

Anonymkode: 0a47e...2b1

Vi vil ikke ha vigilanter. Men vi byttet også blodhevn mot rettsbeskyttelse. Slik det er i dag er ikke rettssystemet bra nok knyttet til overgrep. 
 

En samtykke lov vil hjelpe. Strengere straffer gjør det ikke. 

Anonymkode: 79da2...fdb

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil legge til at falske anklager er så forsvinnende lite problem i denne sammenhengen at det nesten ikke blir relevant. 

Anonymkode: 79da2...fdb

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes frifinnelsen i den siste saken er forferdelgi og ikke til å forstå. Det må jeg bare si. Blant annet fordi én av dem samtidig ble dømt for et annet overgrep. Troverdigheten hans er null.

Jeg er ikke tilhenger av at man skal forfølge og henge ut verken frikjente eller dømte. Noen ganger er det tross alt god grunn for at folk blir frikjent også.  Folk velger side og blir skråsikre på skyld eller uskyld ut ifra ideologi.

  • Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (7 minutter siden):

Jeg skulle ønske vi kunne fokusert på å få et samfunn med færrest mulig overgrep

1 ikke heng med folk når man er ruset

2 unngå å være i en hjemmesituasjon med folk man ikke kjenner 

3 gjøre det mindre belastende å anmelde noen 

1 Ansvaret må ligge på overgriperen. Vi kan ikke akseptere et samfunn man ikke kan omgås andre mennesker selv om man har tatt en øl eller to. 

2 På ett tidspunkt må man bli kjent 

3 Veldig enig. 

Endret av Violetta
  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil legge til at falske anklager er så forsvinnende lite problem i denne sammenhengen at det nesten ikke blir relevant. 

Anonymkode: 79da2...fdb

Selvsagt er det et problem med falske anklager. Det ødelegger livet til en person totalt hvis man blir feilaktig beskyldt for overgrep og vold. Men det er kanskje vanskelig å se hvis man utelukkende har fokus på slike saker fra offer siden. 

Anonymkode: 0a47e...2b1

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall som blir falskt anklaget er ikke like problematisk i nåtid, som antall skyldige som går fri. Nå lever vi i den verdenen hvor overgrep ikke blir straffet. Men de må betale bot, fordi at? Åja, fordi de faktisk begikk overgrep. Har medfølelse for falske anklager, men omg, det fokuset tar fra der det bør ligge. Mot å finne de skyldige, når de er skyldige. 

Vi må ruste opp rettsystemet. Og noen må jo få sparken når overgripere slipper fri i saker hvor det er beviser.

Jeg skjønner at saker uten beviser er vanskelige, men når det er bevis, da må de skyldige taes bort fra offentligheten før de gjør det igjen. Folket har ikke trengt å bry seg, om retten gjorde.

Det er menn på over 50 som kjøper sex fra ei på 12 og hvor mye straff får han? Noen fattige månder. Noe er riktig galt i samfunnet vårt. Å det er i lovene våre, de beskytter overgripere. 

Anonymkode: 33df1...814

  • Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selvsagt er det et problem med falske anklager. Det ødelegger livet til en person totalt hvis man blir feilaktig beskyldt for overgrep og vold. Men det er kanskje vanskelig å se hvis man utelukkende har fokus på slike saker fra offer siden. 

Anonymkode: 0a47e...2b1

Antall voldtatte kvinner er nok høyere enn antall feilaktig beskyldt. Vi er mer opptatt av å skåne de enn kvinner som tydeligvis bare kan voldtas uten koskvenser

Anonymkode: d20d4...481

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Jeg mener man bør virkelig jobbe for at det skal bli lettere å dømme for faktiske overgrep. Vil gjerne ha på plass en samtykkelov som mange andre. 

Anonymkode: 0bb25...59d

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som provoserer meg ganske mye, er at det tydeligvis er tvil rundt gruppevoldtekten fordi hun etterpå hadde sagt til en venninne at noe forferdelig hadde skjedd og at de hadde sunget "let it go". Det betyr at man må oppføre seg på et bestemt vis (jeg regner med ligge i fosterstilling og skrike) etter man har blitt voldtatt for at det skal være troverdig og at det ikke er troverdig hvis man reagerer på andre måter fordi at man er i sjokk og derfor kan gjøre noe sånt i etterkant av en voldtekt. For meg tenker jeg at denne videoen styrker min tro på at hun ble utsatt for denne gruppevoldtekten siden hun forteller venninnen at noe forferdelig har skjedd. Det høres jo ut som om at dommerne i denne saken burde gå på kurs for å lære seg hva som skjer med mennesker i sjokk og krise.

  • Liker 12
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Antall voldtatte kvinner er nok høyere enn antall feilaktig beskyldt. Vi er mer opptatt av å skåne de enn kvinner som tydeligvis bare kan voldtas uten koskvenser

Anonymkode: d20d4...481

Nei, men ingen uskyldige skal trues eller drepes. 

Anonymkode: 0bb25...59d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zikkzakk skrev (Akkurat nå):

Det som provoserer meg ganske mye, er at det tydeligvis er tvil rundt gruppevoldtekten fordi hun etterpå hadde sagt til en venninne at noe forferdelig hadde skjedd og at de hadde sunget "let it go". Det betyr at man må oppføre seg på et bestemt vis (jeg regner med ligge i fosterstilling og skrike) etter man har blitt voldtatt for at det skal være troverdig og at det ikke er troverdig hvis man reagerer på andre måter fordi at man er i sjokk og derfor kan gjøre noe sånt i etterkant av en voldtekt. For meg tenker jeg at denne videoen styrker min tro på at hun ble utsatt for denne gruppevoldtekten siden hun forteller venninnen at noe forferdelig har skjedd. Det høres jo ut som om at dommerne i denne saken burde gå på kurs for å lære seg hva som skjer med mennesker i sjokk og krise.

TS her. Det er provoserende! Jeg reagerer heller ikke som voldtektsofre liksom skal reagere. Det betyr ikke at det ikke er vanskelig.

Anonymkode: 0bb25...59d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, men ingen uskyldige skal trues eller drepes. 

Anonymkode: 0bb25...59d

Ingen kvinner skal voldtas heller, men fokus er mer ingen skal dømmes og slippes under enhver tvil. Med andre ord, voldta damer, barn også det er ingen konsekvenser for det selv om det filmet ;) 

Anonymkode: d20d4...481

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vil legge til at falske anklager er så forsvinnende lite problem i denne sammenhengen at det nesten ikke blir relevant. 

Anonymkode: 79da2...fdb

Ingen kan vite hvor vanlig det er.

Jeg mener mye tyder på at det er ikke er så uvanlig som mange vil ha det til. Det er nok veldig få tilfeller hvor man kan bevise at en anklage er falsk. Allikevel er det saker hvert år hvor mannen for eksempel har opptak som beviser at hun lyver. For hver sånn sak er det sikkert 10 eller 100 hvor det ikke finnes opptak.  Det vanligste utfallet er at ingen av partene blir dømt for noe.

 Jeg vil legge til at jeg også ser frem til at det kommer en samtykkelov. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt voldtatt, anmeldte. Hadde dna og videobevis. 

Han slapp unna fordi han hadde kompiser som vitnet for han 👍 Lenge leve Norge. Dette var for 5 år siden. Han har voldtatt 5 andre damer løpet av de årene. 

Hvorfor veit jeg det? 

Fordi jeg har hvert vitne i hver sal for å få han dømt. Neida, kompiser er gull verdt. De støtter vennen sin. Å

 

 

 

Anonymkode: a3128...63e

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke ha et rettssystem der man risikerer å bli dømt uten fellende bevis. Da kan jo hvem som helst komme med en påstand og ødelegge andres liv.

Har man begått et drap eller overgrep og ingen kan bevise det, har man også per definisjon ikke gjort det. Da er det etterforskningsmetoden som må forbedres.

Å dømme en uskyldig kan man likegodt sidestille med den samme udåden. Å sitte uskyldig dømt i år etter år og bli hengt ut i offentligheten må være noe av det mest grusomme noen person kan oppleve, og det ser vi jo har skjedd en rekke ganger opp gjennom historien.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...