Gå til innhold

Sykemeldt kollega kommer ofte innom jobben for å hilse på


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er nok veldig forskjellige på det punktet,men tenker det i utgangspunktet er bra! Jeg er selv langtids sykemeldt (aldri vært før) . Har kun vært innom jobben 1 gang på 5 mnd. Har rett og slett ikke følt for det. Har ekstra god kontakt med et par på jobben også på fritiden. De andre kommer jeg veldig godt overens med og jeg trives på jobben,men trenger ikke å se dem hvis jeg ikke må😏

Anonymkode: c82de...e4e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det du synes er rart med det, TS? Tenker du at fordi de er "friske nok" til å komme innom og ta en kaffe, så er det friske nok til å jobbe? Eller at siden man ble utbrent av jobben, så må man holde seg langt borte fra alt som har med den å gjøre? 

Det kan jo være noen er sånn, at de får brekninger bare de ser firmalogoen til slutt. Andre ganger har man et godt forhold til både arbeidsplass og kolleger, men vedvarende arbeidspress over tid har gjort at kroppen sier stopp. Og da kan man gjerne ha kontakt med kolleger og arbeidssted, man kan bare ikke ha arbeidsoppgaver.

Anonymkode: ec42b...baa

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke merkelig. Man blir faktisk oppfordret til dette, fordi dette båndet til arbeidsplassen kan gjøre det enklere å komme tilbake igjen. Isolerer man seg omtrent helt, utvikler man gjerne en aversjon eller angst for å møte folk. Og særlig «skummelt» kan det være å komme tilbake på jobb igjen. 

Anonymkode: 570de...36d

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verre når eks VIKARkollega kommer innom jobb for å hilse på - ofte 🤣 

Anonymkode: 96c04...903

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Verre når eks VIKARkollega kommer innom jobb for å hilse på - ofte 🤣 

Anonymkode: 96c04...903

Ja, det er snålt, men kanskje det er et menneske uten noen venner. Hvorfor synes du det er morsomt?

Anonymkode: dc504...b51

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det nok du som har litt fordommer, som tenker at hvis en er langtidssykemeldt så bør en holde seg hjemme. Er forskjell på å komme seg ut og være litt sosial (på de dagene en har energi til det) og å jobbe 8 timer om dager, hver dag. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er dette normalt? H*n er langtidssykemeldt pga årsak som utbrenthet/stress o l., og har selv fortalt at h*n ikke regner med å komme tilbake med det første. Er det ikke da litt rart å komme innom jobben for å spise lunsj, drikke kaffe, bli med de som røyker ut for å holde med selskap, bla.a., flere ganger i uken?

Anonymkode: eca3c...814

Savner vel dere kolleger da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du etter å ha lest svarene som er så samkjørte, ts?

Anonymkode: a65ec...f05

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Der jeg jobber er det obligatorisk for de som er langtidssykemeldte å komme in om, de har satt av egne datoer der alle må møte.

Det er anbefalt i forhold til at det skal være enklere å komme tilbake etter endt sykemelding.

Anonymkode: d0a81...186

Obligatorisk kan det vel ikke være? Sterkt anbefalt og oppfordres til, kan jeg forstå.  Men obligatorisk i en sykemelding høres ut som fagforeningsmateriale

Anonymkode: 769ad...1a9

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vera sykmeldt er ikkje eit vilkår for holde seg issolert hjemme,  og bare  positivt dersom ein er så frisk at ein kan besøke arbeidskolegaer på på jobben. <<<Forøvri del  av personalpolitikken innen for mange bedrifter at de skal holde kontakten med de sykmeldte.  Mange sykemeldte kan nok føle seg misstenkeleggjordt fra arbeidskolega når de er så friske at de kan ta seg tur på jobben, og det blir "tåkeprat blandt arbeidskolegaer"

Anonymkode: f9d7b...db6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykemeldt på andre uka, og har vært innom to ganger. Jeg har "heldigvis" en åpenbar grunn for fraværet mitt, så jeg blir ikke stilt spørsmål ved - men hater å tenker at noen skulle tenkt slik som deg om det ikke var en åpenbar, synlig grunn for fraværet mitt 😕

Anonymkode: e4527...634

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som alle andre skriver her - dette er jo et skoleeksempel på hvordan en sykemeldt kanskje kan klare å komme tilbake kanskje litt raskere. iallefall om h*n har gode kolleger synes det veldig hyggelig å treffe og holde kontakten. Når jeg var sykemeldt en periode ble jeg oppfordret til å komme innom av og å for å snakke, spise lunch og holde kontakten. Det som jeg syntes var tyngst var alle spørsmålene «når skal du begynne å jobbe igjen?» «Hva feiler du egentlig?», «Når du kommer hit i dag, hvorfor klarer du ikke å jobbe litt …?».  Alle de inngående spørsmålene som jeg ikke hadde noe svar på selv! Det var drit-tøft å treffe på sånne kolleger som deg som hadde 1000% spørsmål og mange meninger om hva jeg burde eller ikke burde. Ta imot din kollega med åpne armer, la h*n få vite h*n alltid er velkommen innom. Ikke still masse spørsmål om hva, hvorfor og hvordan - dette kan være håpløst å svare på og kan føles tyngende. Når kollega begynne å komme tilbake - enten helt eller delvis; la h*n bestemme farta selv, og få komme tilbake i sitt tempo. Ikke vær oppgitt om det er rutiner eller oppgaver som kollega ikke husker. Dette kan være veldig stressende. 

Anonymkode: c670c...aaa

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Verre når eks VIKARkollega kommer innom jobb for å hilse på - ofte 🤣 

Anonymkode: 96c04...903

Betyr vel bare at personen trivdes? Kanske hen ønsker å holde muligheten åpen for å få komme tilbake ? 

Anonymkode: c670c...aaa

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vera sykmeldt er ikkje eit vilkår for at ein  holde seg issolert hjemme.

Selvsagt positivt dersom ein er så frisk at ein kan besøke arbeidskolegaer på på jobben. <<<Forøvri del  av personalpolitikken i mange bedrifter at de skal holde kontakten med de sykmeldte.  Mange sykemeldte kan nok føle seg misstenkeleggjordt i møte  arbeidskolega når de er så friske at de kan ta seg turen tilbake på jobben. Noen ønsker å vera åpne om hvorfor de er blitt sykemelde medan andre ikkje ønsker å dele dem med alle on enhver, og det må ein respektere. Mange kan gå sykmeldt på grunn av en arbeidsskade på jobben, og da  er det oftee allment kjent på jobben. Noen kan gå sykemeldt på grunn av opprasjoner, eller allvorlig sykdomer. 

Anonymkode: f9d7b...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Der jeg jobber er det obligatorisk for de som er langtidssykemeldte å komme in om, de har satt av egne datoer der alle må møte.

Det er anbefalt i forhold til at det skal være enklere å komme tilbake etter endt sykemelding.

Anonymkode: d0a81...186

Dette er ikke noe arbeidsgiver kan kreve. Som sykemeldt har man plikt til å delta på dialogmøter med arbeidsgiver og NAV, og det er neppe det du beskriver når alle sykemeldte skal møte samtidig, da dialogmøter ikke er en gruppeaktivitet. I tillegg har man plikt til å kommunisere med arbeidsgiver om arbeidsevnen sin.

Hvis Bjartmar ikke kan komme til disse møtene du beskriver, skal ikke han måtte oppgi årsak (som for eksempel at han er innlagt på DPS) til arbeidsgiver.

Anonymkode: 9b025...862

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er dette normalt? H*n er langtidssykemeldt pga årsak som utbrenthet/stress o l., og har selv fortalt at h*n ikke regner med å komme tilbake med det første. Er det ikke da litt rart å komme innom jobben for å spise lunsj, drikke kaffe, bli med de som røyker ut for å holde med selskap, bla.a., flere ganger i uken?

Anonymkode: eca3c...814

Nei, det er ikke rart. Det er akkurat slik det bør være. Å holde seg varm med jobben mens man er syk. Man oppdateres på rutiner, faglighet og det sosiale underveis. Samt det blir lettere for ledere å kommunisere ofte og/eller fortløpende med den syke. Dørstokken for å komme tilbake blir mye, mye lavere enn å melde seg ut av alt over lang tid.

Å komme innom jobb bør alle syke som klarer det gjøre. 1-2-3 ganger i uka er perfekt! Men samtidig må man ha forståelse for de som ikke kan/klarer/vil det av ulike grunner.

Endret av Bombasi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er dette normalt? H*n er langtidssykemeldt pga årsak som utbrenthet/stress o l., og har selv fortalt at h*n ikke regner med å komme tilbake med det første. Er det ikke da litt rart å komme innom jobben for å spise lunsj, drikke kaffe, bli med de som røyker ut for å holde med selskap, bla.a., flere ganger i uken?

Anonymkode: eca3c...814

Det er faktisk anbefalt, hvis du klarer det, så nei, det er ikke rart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV setter krav til aktivitetsplikt. Før man klarer å prøve å jobbe litt, kan det å «komme seg opp og ut» og være sosial på jobben være det man klarer. Det kan være vanskelig å komme tilbake på jobb etter lang tid, så det å være innom er kjempeviktig - så lenge det ikke går på bekostning av helsen. Når det kommer til utbrenthet så kan dette være positivt. Men alle er jo forskjellig om man får energi eller blir tappet av å være sosial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...