Gå til innhold

Hadde du orket å bo et sted der naboene klaget på alt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mistrives sånn, og det er veldig kjedelig siden jeg har brukt mye tid og penger på å pusse opp. Det er veldig idyllisk her, og fredfullt å sitte på balkongen og se på skogen. Dsv er det en nabo over meg som klager på alt. Hun vil at jeg skal ringe på før jeg støvsuger eller åpner skyvedørsgarderoben, for hun er så lydsensitiv.. Har skrevet om det før men nå føler jeg det er psykisk terror. Hvis jeg sitter på balkongen og prater rolig med en venninne så roper samme dama HYSJ. Det er flere naboer her som er sånn, og jeg vet det er flere som mistrives. 

Ene naboen fikk naboklage samme dag de flyttet inn, fordi de bråkte i middagshvilen til naboen.. Disse naboene nytter det ikke å snakke med, det ene paret hyler og virker ikke helt gode. Jeg tør knapt røre meg i min egen leilighet, og jeg tør knapt å ha besøk. Ser på tv/hører på radio med ørepropper og er konstant redd for å bråke. Dette går utover psyken. De som bor ved siden av som også får masse syke klager sier jeg bare skal gi f, men jeg klarer ikke. 

Og hvis jeg selger og flytter igjen vet jeg jo ikke om det blir det samme i nye leiligheten. Ikke har jeg råd akkurat nå heller. Men gruer meg hver dag til å dra hjem, er konstant spent i kroppen og bekymret for å gjøre noe galt. Fikk klage her en ettermiddag fordi jeg brukte blender på kjøkkenet. 

Noen som har hatt sånne naboer, og ble det bedre? Hva hadde dere gjort? Jeg er ikke så tøff og konfronterende som nabodamen, men jeg syns ikke det er noe hyggelig å være redd hele tiden heller. 

Anonymkode: 86782...27b

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er så glad vi ikke har naboer nær på huset. At mellom nærmeste nabo som er 50 m nedenfor for oss er det et lite skogholt mellom. Ingen som bryr seg hva vi gjør

 Om vi så hadde startet motorsag på en søndag eller kl 23 om kvelden hadde ingen reagert

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at dette ikke er lett! Du må vurdere hva som er minst belastende for deg for å få det bedre - flytte (da bør du vite at det blir bedre der), eller ta l motmæle mot ubegrunnede klager - si klart ifra, selv om det er ubehagelig, og er det noe du kan gjøre for å bedre miljøet - bli med i styret el? Dere har husordensregler som du kan være med på å påvirke også.

Anonymkode: a31e0...f36

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare gi faen og oppføre deg helt som vanlig. Hvis de klager sier du bare noe du har øvd inn som feks: hvis du ikke tåler å høre lyder av vanlige aktiviteter så får du flytte i enebolig. Og så lukker du igjen døra. Etter at du har gjort det noen ganger er det ikke like ubehagelig og de slutter å klage.

Anonymkode: 37867...024

  • Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bryr du deg? Føl regler, ikke sure gamle bitre f****r. Du har mest sannsynlig lov å "bråke" til 2300.

Bor i blokk selv, hadde ledd naboen min rett opp i trynet hadde jeg fått slike henvendelser og smelt døra i trynet på vedkommende.

Anonymkode: 39ab3...3b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

ar skrevet om det før men nå føler jeg det er psykisk terror. Hvis jeg sitter på balkongen og prater rolig med en venninne så roper samme dama HYSJ. Det er flere naboer her som er sånn, og jeg vet det er flere som mistrives. 

Jeg hadde søren meg ropt tilbake: HOLD KJEFT!

Om hun er så lydsensitiv, så er det hun som må gjøre noe med det. Ikke du! Du lever et helt normalt liv.

Anonymkode: 28e6e...886

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jegerrinne skrev (Akkurat nå):

Er så glad vi ikke har naboer nær på huset. At mellom nærmeste nabo som er 50 m nedenfor for oss er det et lite skogholt mellom. Ingen som bryr seg hva vi gjør

 Om vi så hadde startet motorsag på en søndag eller kl 23 om kvelden hadde ingen reagert

Du er heldig! Jeg har ikke mulighet til å ha enebolig dsv, siden jeg sliter med knærne og ikke er handy. Så må bli leilighet. Men skulle ønske jeg kunne slappe av i mitt eget hjem, uten å konstant være redd for å gjøre noe galt. Naboen ved siden av sier at de knapt hører meg. Naboen over sliter nok med psyken, hun kom bort til meg og knurret på butikken her en dag. Og nei, jeg tuller ikke, jeg ble så sjokkert. Så vet ikke om hun prøver å skremme meg til å flytte eller hva hun driver med. 

Forstår at det er regler for støy, men syns det er urimelig å måtte ringe på for å spørre om lov til å støvsuge altså.. Så lenge det er etter kl 08 og før kl 22 som er reglene for støy her. 

Trodde virkelig jeg hadde kjøpt drømmeleiligheten, det er utrolig fint her. 

Anonymkode: 86782...27b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er heldig! Jeg har ikke mulighet til å ha enebolig dsv, siden jeg sliter med knærne og ikke er handy. Så må bli leilighet. Men skulle ønske jeg kunne slappe av i mitt eget hjem, uten å konstant være redd for å gjøre noe galt. Naboen ved siden av sier at de knapt hører meg. Naboen over sliter nok med psyken, hun kom bort til meg og knurret på butikken her en dag. Og nei, jeg tuller ikke, jeg ble så sjokkert. Så vet ikke om hun prøver å skremme meg til å flytte eller hva hun driver med. 

Forstår at det er regler for støy, men syns det er urimelig å måtte ringe på for å spørre om lov til å støvsuge altså.. Så lenge det er etter kl 08 og før kl 22 som er reglene for støy her. 

Trodde virkelig jeg hadde kjøpt drømmeleiligheten, det er utrolig fint her. 

Anonymkode: 86782...27b

Da er det jo naboen det er noe galt med. Du må stå på for din rett til å leve i leiligheten din.

Anonymkode: a31e0...f36

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må bare gi faen og oppføre deg helt som vanlig. Hvis de klager sier du bare noe du har øvd inn som feks: hvis du ikke tåler å høre lyder av vanlige aktiviteter så får du flytte i enebolig. Og så lukker du igjen døra. Etter at du har gjort det noen ganger er det ikke like ubehagelig og de slutter å klage.

Anonymkode: 37867...024

Takk for tips, det er dette jeg sliter litt med. Blir veldig skjelven i stemmen og begynner lett å gråte om folk skriker til meg f.eks. Selv om hun over meg mest sannsynlig er psykisk syk så er det jo ikke greit å holde på som hun gjør. Så jeg må bare lære meg å bli tøffere. 

Anonymkode: 86782...27b

  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er heldig! Jeg har ikke mulighet til å ha enebolig dsv, siden jeg sliter med knærne og ikke er handy. Så må bli leilighet. Men skulle ønske jeg kunne slappe av i mitt eget hjem, uten å konstant være redd for å gjøre noe galt. Naboen ved siden av sier at de knapt hører meg. Naboen over sliter nok med psyken, hun kom bort til meg og knurret på butikken her en dag. Og nei, jeg tuller ikke, jeg ble så sjokkert. Så vet ikke om hun prøver å skremme meg til å flytte eller hva hun driver med. 

Forstår at det er regler for støy, men syns det er urimelig å måtte ringe på for å spørre om lov til å støvsuge altså.. Så lenge det er etter kl 08 og før kl 22 som er reglene for støy her. 

Trodde virkelig jeg hadde kjøpt drømmeleiligheten, det er utrolig fint her. 

Anonymkode: 86782...27b

Ikke godt når nabo er slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er naboen som skal flytte, ikke du! Ikke la deg hersje med. Du har lov til å leve helt normalt i din egen leilighet. Å spørre om lov til å støvsuge er jo helt tullete!

Jeg ville startet med å skrive et brev til styret om hvordan naboen oppfører seg. Jeg er helt sikker på at de er enige med deg om at denne naboen er helt urimelig når det kommer til «lydkrav». 
Øv deg også på å svare tilbake. Avvis henne momentant når hun klager💪

Anonymkode: f45af...50d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri orket det, nei.

Om det ikke er et alternativ å flytte, så må du bare gi blanke faen.

Selvfølgelig kan man ikke ringe og si fra hver gang man skal støvsuge eller åpne garderoben sin, det hadde jeg aldri gått med på og du må på ingen måte følge disse reglene. Så er det sykt ubehagelig med en klagete nabo som knurrer til deg på butikken, men akkurat den delen får du nok ikke gjort noe med. Du må leve med at hun hater deg, men det kan nok kanskje være mulig å få henne til å slutte å klage, om du bare avviser alle klagene kontant, smeller døren i ansiktet hennes, eller ikke engang åpner den.

Jeg tror faktisk jeg på helvete kunne gjort helt motsatt, støvsuget som bare det (før klokka 22 altså). Det er hun som må flytte ut i skauen om hun er så lydsensitiv at hun ikke kan ha naboer. Det er også hun som fortjener en naboklage. Ta det med styret, hun må innse at det er hun som plager naboene sine, ikke motsatt.

Med folk med psykiske lidelser så er det jo ikke allitd fornuift funker da, men som sagt, skal du bo der så må du bare leve som vanlig og så må du bare leve med at hun hater deg. Men aldri gjør noe hun sier.

Anonymkode: c4466...3b3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, stakkars deg.. prøv å gi faen, brøl hold kjeft. Øv deg foran speilet. (Det hjelper faktisk..😂) Si til henne at hun får ringe politiet om du bråker så mye. Ellers overse henne. Lydsensitiv my as, «tåler ikke lyd, så du må RINGE PÅ DØRA MI!»  Hvor er logikken. 
sett støvsugeren på hver eneste  gang du går ut døra, la den stå å dure. 

Endret av Jadaomatte
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg mistrives sånn, og det er veldig kjedelig siden jeg har brukt mye tid og penger på å pusse opp. Det er veldig idyllisk her, og fredfullt å sitte på balkongen og se på skogen. Dsv er det en nabo over meg som klager på alt. Hun vil at jeg skal ringe på før jeg støvsuger eller åpner skyvedørsgarderoben, for hun er så lydsensitiv.. Har skrevet om det før men nå føler jeg det er psykisk terror. Hvis jeg sitter på balkongen og prater rolig med en venninne så roper samme dama HYSJ. Det er flere naboer her som er sånn, og jeg vet det er flere som mistrives. 

Ene naboen fikk naboklage samme dag de flyttet inn, fordi de bråkte i middagshvilen til naboen.. Disse naboene nytter det ikke å snakke med, det ene paret hyler og virker ikke helt gode. Jeg tør knapt røre meg i min egen leilighet, og jeg tør knapt å ha besøk. Ser på tv/hører på radio med ørepropper og er konstant redd for å bråke. Dette går utover psyken. De som bor ved siden av som også får masse syke klager sier jeg bare skal gi f, men jeg klarer ikke. 

Og hvis jeg selger og flytter igjen vet jeg jo ikke om det blir det samme i nye leiligheten. Ikke har jeg råd akkurat nå heller. Men gruer meg hver dag til å dra hjem, er konstant spent i kroppen og bekymret for å gjøre noe galt. Fikk klage her en ettermiddag fordi jeg brukte blender på kjøkkenet. 

Noen som har hatt sånne naboer, og ble det bedre? Hva hadde dere gjort? Jeg er ikke så tøff og konfronterende som nabodamen, men jeg syns ikke det er noe hyggelig å være redd hele tiden heller. 

Anonymkode: 86782...27b

Jeg hadde gitt beskjed om at hvis hun ikke tåler lyden av normale nabolyder så får hun skaffe seg øreklokker eller flytte til et sted uten naboer. 

Og gitt beskjed om at jeg heretter lever som normalt i eget hjem

Endret av Krokenguri
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å sende inn bekymringsmelding en plass når folk åpenbart har psykiske problemer, og ikke får hjelp for det? For det gøres ut som naboen din trenger hjelp! Sånn oppførsel som dette er IKKE normalt!

Er det en eldre person? Har de familie du kan prøve og snakke med for å finne ut hva som skjer med denne personen?

Men på et eller annet tidspunkt MÅ du bare gi faen. Du har faktisk like stor rett til å eksistere og leve normalt i din egen bolig som henne. Har dere et styre?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hadde ikke orka uansett helse eller økonomi. Jeg bor i gokk og ingen naboer hører eller ser noe. Vidunderlig godt og eneste måten jeg orker å bo på. 

Anonymkode: 38324...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

SelmaV skrev (1 time siden):

Er det mulig å sende inn bekymringsmelding en plass når folk åpenbart har psykiske problemer, og ikke får hjelp for det? For det gøres ut som naboen din trenger hjelp! Sånn oppførsel som dette er IKKE normalt!

Er det en eldre person? Har de familie du kan prøve og snakke med for å finne ut hva som skjer med denne personen?

Men på et eller annet tidspunkt MÅ du bare gi faen. Du har faktisk like stor rett til å eksistere og leve normalt i din egen bolig som henne. Har dere et styre?

Usikker på om hun får hjelp, virker som hun bare går hjemme. Dette er en dame på rundt 55 år kanskje, vet hun har vært i jobb før. Men får ta det opp med styret ja, det er utrolig slitsomt å ha det sånn. Hvis jeg flytter så blir det mest sannsynlig en bråkete småbarnsfamilie som flytter inn og det er neppe noe bedre. Jeg er tross alt ganske stille av meg. 

Enig i at man må få leve normalt, jeg har prøvd å si det men hun svarer bare "men jeg er lydsensitiv". De eldre naboene i blokka klager på at det bråker i formiddagshvilen deres, men altså man må bare innfinne seg med at folk pusser opp, snakker og driver med husarbeid på dagtid. Selv klager jeg nesten aldri på naboer, det skal mye til! 

 

Anonymkode: 86782...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om borettslag med bare eldre folk som er vant til å bo i enebolig og derfor ikke tåler lyder. Herregud som de krangler over bagateller. Det er komisk. 
 

TS den naboen din driver terror med deg og kontrollerer deg. Jeg hadde aldri ringt på for å ydmykt be om lov til å støvsuge. Det er helt urimelig. Be henne flytte tilbake til enebolig om hun ikke tåler normale lyder fra naboer og minn henne på at du har lov til å lage lyder til klokka 23. 

 

Det er ikke bare bare å bo med yngre heller for de kan finne på å ha åpent hus og full fest døgnet rundt flere ganger i uka, slik at ingen i blokka får sove. Ett er nå. 

Anonymkode: 06b6c...814

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv brev til henne om at du nå over xx tid har prøvd å ta hensyn til hennes lydsensitivitet, når det alikevel aldri er godt nok så vil du heretter foreta deg alt av naturlig huslig aktivitet fra du står opp kl xx og frem til kl 23.00. Er du på jobb på dagtid så kan du skrive at du på hverdager som regel er borte fra kl. xx til kl. xx så hun kan nyte litt ekstra stillhet da, øvrige tider får hun bruke øreklokker eller hva som helst som kan hjelpe henne til å stenge dine lyder ute.

Håper du blir tøffere og klarer å stå oppimot de urimelige kravene din nabo kommer med. For dette er galskap fra hennes side, er en lydsensitiv så må en pusse opp boligen sin så den stenger andres lyder ute samt bruke sov i ro/øreklokker eller flytte til en enebolig. 

Skjønner ikke helt hvorfor det skulle hjelpe at du ringte på hos henne før du støvsuger 🙄😵‍💫

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke begynt å brøle og skrike tilbake, det vil ikke føre noe godt med seg. Men jeg hadde nok blitt en smule passiv-aggressiv, støvsuget mye hyppigere og brukt blenderen hver dag. Begynt å høre på musikk. Tatt litt ekstra i når jeg lukket skapdørene 🙈

Hver gang jeg hadde fått en klage eller kommentar fra naboen, ha samme regla klar: Dette er helt ordinære hverdagslyder som man hører i en leilighet. Tåler man ikke det må man nesten flytte.

Så ville jeg tatt opp på neste styremøte hva terskelen for naboklager bør være.  

Anonymkode: 0ddf0...204

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...