Gå til innhold

Kjenner du til noen som du tror kunne utført partnerdrap/familiedrap under "riktige" omstendigheter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg var student i Sogndal, så ble jeg kjent med en mann som virket skremmende. Blant annet så reagerte jeg veldig på at han ble rasende på hunden min bare fordi den ikke ville hilse på ham. 

Da jeg noe senere hørte at et ektepar var blitt drept av fostersønnen sin, så var han den første jeg tenkte på (selv om jeg ikke ante noe om familiesituasjonen hans). Det viste seg at jeg hadde rett, det var han som hadde drept dem.

Anonymkode: 6614e...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde en kollega en gang som ble kjørt og hentet på jobb hver dag, og der mannen parkerte utenfor i pausen så hun måtte melde seg for han. Vi alle reagerte og oppfordret henne til å rømme, men neida. Han var bare opptatt av at hun hadde det bra, mente hun. 

Da det begynte en ung mann på avdelingen begynte hun å søke jobb andre steder, mannen likte ikke at hun hadde en mannlig kollega. Også da var vi flere som forsøkte å nå inn til henne, det ble ikke akkurat satt pris på. Igjen var det ren omsorg for hennes ve og vel.

Hun fikk jobb et annet sted, og senere en annen by. Etter noen år så jeg dødsannonsen hennes, der det stod "ble brått revet fra oss", og der mannen ikke stod blant de sørgende. Hvilke omstendigheter det var rundt dødsfallet vet jeg ikke, men om noen sa han drepte henne ville jeg ikke blitt overrasket.

Anonymkode: 79780...dc5

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bekymret angående eksmannen til en venninne. Han er i en høy-status sjefsjobb og har mye penger, mens hun er i et mer lavstatus kvinneyrke. Han føler at han er mye bedre og har større verdi enn henne, og han tror faktisk ikke på at hun har gått fra han, selv om hun har flyttet ut og tatt med seg alle tingene sine. Han har vært kontrollerende og aggressiv i mange år (vet ikke om at han har slått henne, men han har utagert på gjenstander og huset deres). Jeg tror han kan finne på å klikke den dagen det går opp for han at hun faktisk ikke kommer tilbake. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften og hovedinnlegget passer ikke sammen. Folk svarer at hvem som helst kan drepe under visse omstendigheter og det stemmer nok, men hva menes her med "riktige" omstendigheter? Det er ingenting "riktig" med de partnerdrapene det refereres til, det er pur ondskap. 

Jeg kunne nok ha drept hvem som helst om det var i selvforsvar eller for å beskytte mine nærmeste (livsfare altså). Men jeg kjenner ingen jeg kan se for meg i en nyhet om partnerdrap. Det var det jeg tolket at tråden egentlig handlet om.

Anonymkode: 610da...062

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent utsatte kona si for så omfattende vold at hun ble helt hjelpetrengende, og hjerneskadet. Kom og frem at han hadde mishandlet barna grovt. En slektning av meg drepte sitt 2 år gamle barn og seg selv. La igjen brev hvor han skrev at han gjorde det som hevn fordi barnemor hadde gått fra han

Anonymkode: a2a3f...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, den ene sønnen til gamleordføreren i kommunen her har gjort så mye jævlig mot eksen og barna at han nok lett hadde havnet på den lisen om han trodde han kunne komme unna med det.. og han beskriver seg selv som en skikkelig fyr selvsagt 😝 og fremstår som et offer stakkar for at BV ikke tilrår samvær og at politiet mener det er sannsynlig at det har forekommet vold osv osv.. han er på toppen av listen over tapere som slipper unna med det.. 

Anonymkode: 4fb02...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja. Jeg har tenkt i senere tid at det kanskje var flaks at min far bare tok seg selv og ikke resten av familien. Men familiedrap var heldigvis ikke en greie på åttitallet. 

Anonymkode: 1a68e...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Folk svarer at hvem som helst kan drepe under visse omstendigheter og det stemmer nok, men hva menes her med "riktige" omstendigheter? Det er ingenting "riktig" med de partnerdrapene det refereres til, det er pur ondskap.

Jeg tror de som svarer sånn ikke skjønner spørsmålet/problemstillingen. De avsporer bare hele diskusjonen med «alle kan gjøre det», det er jo overhode ikke tema. 

Jeg kunne sikkert drept noen om jeg ble akutt psykotisk, men pappa er i en helt annen kategori. Og det er jo det vi snakker om. 

 

Anonymkode: 90028...f5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.4.2024 den 23.52):

Ut i fra hva som har kommet frem i media om de som dreper, er det sjeldent dem man trodde kunne drepe…

Anonymkode: 41941...2e0

Men hvem ville stått fram i media og sagt «jeg visste hen var riv, ruskende gal, så dette ventet vi egentlig bare på at skulle skje»? Da tenker jeg på disse mord/selvmord vi har hatt, ikke tilfeller med psykotiske mennesker som dreper tilfeldige mennesker på gata. Der får man jo som regel vite at det er mennesker som har vært på randen lenge 
 

Jeg kjenner heldigvis ingen jeg tror ville gjort noe sånn, verken tullingeksen min eller noen andre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (3 minutter siden):

Men hvem ville stått fram i media og sagt «jeg visste hen var riv, ruskende gal, så dette ventet vi egentlig bare på at skulle skje»? Da tenker jeg på disse mord/selvmord vi har hatt, ikke tilfeller med psykotiske mennesker som dreper tilfeldige mennesker på gata. Der får man jo som regel vite at det er mennesker som har vært på randen lenge 
 

Jeg kjenner heldigvis ingen jeg tror ville gjort noe sånn, verken tullingeksen min eller noen andre.

 

Den drapssiktede i Porsgrunn er et eksempel. Her har i hvert fall en person stått frem og sagt at hun bare ventet på det. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kEj72v/ekssamboer-siktet-for-drap-paa-ny-kjaereste-jeg-har-vaert-redd-for-ham

Det er ikke uvanlig.

Men drapsmannen jeg kjenner gikk under radaren, selv for sin egen familie. Konen ville heller ikke fortelle noen om volden hun ble utsatt for, for hun var redd for at folk ville synes dårlig om henne dersom de fant det ut. 

Anonymkode: 6b173...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den drapssiktede i Porsgrunn er et eksempel. Her har i hvert fall en person stått frem og sagt at hun bare ventet på det. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kEj72v/ekssamboer-siktet-for-drap-paa-ny-kjaereste-jeg-har-vaert-redd-for-ham

Det er ikke uvanlig.

Men drapsmannen jeg kjenner gikk under radaren, selv for sin egen familie. Konen ville heller ikke fortelle noen om volden hun ble utsatt for, for hun var redd for at folk ville synes dårlig om henne dersom de fant det ut. 

Anonymkode: 6b173...a62

Men han drepte ikke seg selv. Det blir noe annet. Jeg tenkte som sagt på disse sakene der en tilsynelatende normal familiefar dreper familien og seg selv. Ikke tilfeller med politibekjente eller dem som går inn eller ut av psykiatrien som dreper noen de kjenner eller en tilfeldig på gata. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (3 minutter siden):

Men han drepte ikke seg selv. Det blir noe annet. Jeg tenkte som sagt på disse sakene der en tilsynelatende normal familiefar dreper familien og seg selv. Ikke tilfeller med politibekjente eller dem som går inn eller ut av psykiatrien som dreper noen de kjenner eller en tilfeldig på gata. 

Overskriften sier partnerdrap?

Anonymkode: 6b173...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om tre. 
 

Ene er død, selvdrap. Men mye tyder på at han også planla å drepe kone og barn. Tilfeldigheter som reddet dem. 
 

Ene er i fengsel for vold og andre forhold. Ikke drept noen enda, men har vært nære på partnerdrap.
 

Tredje er bare skummel. Tror han kunne drept og i sitt hode fortalt seg selv at kjæresten fikk ham til å gjøre det. 
 

Synes det er skummelt at så mange i tråden sier at alle kan drepe partner og/eller barn(som denne tråden handler om) Håper de mener i selvforsvar. 
 

Så vet om tre potensielle, men ingen av de har utført drap på nær familie. 

Anonymkode: c5af1...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/10/2024 at 4:28 PM, AnonymBruker said:

Hei.

I lys av alle partner/familiedrap som har skjedd de siste månedene, og det faktum at omgivelsene nesten alltid kjente gjerningspersonen som snill, real og omgjengelig så lurer jeg altså på om du personlig kjenner til mennesker som du tror muligens kunne utført partnerdrap evt.  familiedrap under " riktige" omstendigheter som f.eks. samlivsbrudd, livskrise etc.

Anonymkode: fb0c7...3eb

Jap. Jeg tror de fleste. Inkludert meg. Det tenkte jeg da jeg gikk gjennom brudd som var ubeskrivelig tøff, at jeg faktisk skjønner hvor det kommer fra. 

Mitt brudd var: out of the blue, mann jeg hadde stolt på og trodde jeg kunne stå ved siden av i hva som helst, hadde vært utro over flere måneder med en jeg kjente godt, og syntes det var fint å flytte ut for det er så rolig uten mas fra barn og noe som må gjøres. Vi hadde barn som var 1 år da det startet. Pluss at han la skylda på meg at jeg ikke støttet hans karriere nok (han jobbet 50+timer hver uke og var på fancy «jobbreiser», mens jeg måtte reise til min familie 1000 km unna å få avlastning mens han var ved tropisk hav med kollegaer og elskerinnen eller fancy spa og greier i Norge) og han kom med mange diverse løgn og fikk meg til å tro jeg jeg var syk (han omplasserte/kastet/gjemte ting, så fikk meg til å tro at jeg hadde glemt, heldigvis begynte jeg å spore). Vi hadde kjøpt nytt hus for å få flere barn og jeg skulle sikte meg på jobbytte i utlandet for å også få kul karriere, det skulle bli min tur. Det hadde vært avtalen.

Og da, langt fra min familie, med en mammadalt 2-åring som våknet hver natt et par ganger og full jobb forsto jeg hvorfor noen begår selvdrap og drap på barn. Fordi smerten og følelsen av å kveles av den utrolige skuffelsen var så stor at jeg ønsket å forsvinne, jeg telte seriøst minutter og puster noen ganger, for å holde ut. Jeg skjønte ingenting av verden lenger. Men hvis jeg hadde forsvinnet, hva hadde skjedd med min lille mammadalt da… med en pappa som da var fint lite interessert i å være pappa. 

Dumt, men siden jeg hadde sett ettervirkningene etter selvmord, inkl. en venn som begikk selvmord, var det uaktuelt. Ellers tror jeg at der og da hadde jeg enten gjort det eller kommer veldig nær. 

Jeg hadde god nettverk og psykolog og fikk avlastningstiltak fra kommunen i en periode og.

NÅ: Har aldri vært med fornøyd enn nå - sånn til info til dem som leser og kjenner seg igjen. ☀️

Anonymkode: e368f...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jap. Jeg tror de fleste. Inkludert meg. Det tenkte jeg da jeg gikk gjennom brudd som var ubeskrivelig tøff, at jeg faktisk skjønner hvor det kommer fra. 

 

Jeg skrev innlegget over - men jeg skjønner ikke planlagt «hevn» drap på hele familien eller drap av barn som hevn som menn begår. Eller partnerdrap når det ikke er selvforsvar/psykose eller noe sånt.

Anonymkode: e368f...51b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Tja. Jeg har tenkt i senere tid at det kanskje var flaks at min far bare tok seg selv og ikke resten av familien. Men familiedrap var heldigvis ikke en greie på åttitallet. 

Anonymkode: 1a68e...ca1

Joda, det var en greie, men på 80 og 90-tallet kalte man det ikke drap, da het det "familietragedie". 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gliffy skrev (1 time siden):

Joda, det var en greie, men på 80 og 90-tallet kalte man det ikke drap, da het det "familietragedie". 

Hørte ikke noe om det. 

Anonymkode: 1a68e...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hørte ikke noe om det. 

Anonymkode: 1a68e...ca1

Nei, det ble ikke mye omtalt. Man drysset det ned som en privatsak og omtalte det som familietragedie. Det var liksom ikke noe som angikk samfunnet.

Sånn er det jo med familievold fortsatt, selv om det juridisk sett er kriminelt aksepterer vi jo at det skjer i massevis. De fleste partnerdrap er bare en notis i avisa "kvinne funnet død, mann siktet".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kjenner ingen som jeg tenker er i denne kategorien. Det som er skummelt nå, er jo de drapene som man ikke kunne forutse, som man ikke forstår hvorfor. Tilsynelatende ressurssterke oppegående omsorgsfulle mennesker som tar med seg hele familien inn i døden. En skremmende utvikling og jeg tror at mediebilde har en viss smitteeffekt. 

Anonymkode: 907ec...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det. Eksen min sa ved flere anledninger at han kunne drepe. Likevel så har han fortsatt ikke drept noen, tror han kun har det i kjeften.

Anonymkode: e5b9f...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...