Gå til innhold

Ringer ambulanse pga tett nese

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
altflyter skrev (18 timer siden):

Man skal ha respekt for flåttbitt ja. I den form at man følger med på det og oppsøker fastlegen om man er usikker. Man ringer da for svarte ikke 113 fordi man har fått et flåttbitt.

Jeg hadde gjort det for det er noe jeg enda ikke har fått. Dessuten ; man ringer og de guider oss og gir oss råd. Det blir ikke automatisk sendt sykebil . 

Anonymkode: 66672...59b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
altflyter skrev (18 timer siden):

Man skal ha respekt for flåttbitt ja. I den form at man følger med på det og oppsøker fastlegen om man er usikker. Man ringer da for svarte ikke 113 fordi man har fått et flåttbitt.

Jeg hadde gjort det for det er noe jeg enda ikke har fått. Dessuten ; man ringer og de guider oss og gir oss råd. Det blir ikke automatisk sendt sykebil . 

AnonymBruker
Skrevet

Ellers må jeg bare rose de på AMK for god støtte da jeg kom til en slektning og fant vedkommende død på sofaen. Det var tydelig at han hadde ligget en stund så det var ikke noe å redde men jeg ringte likevel 113. Først fikk jeg beroligende ord fra damen der, for jeg var i sjokk, og så sendte de en ambulanse med folk som satt hos meg til flere av familie og lege( for dødsattest) begravelsesbyrå og slik kom. Alle tideres folk ❤️ Og ingen sa noen ting om at jeg ikke burde ringt når det ikke var liv å redde. 

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.4.2024 den 12.24):

Jeg ble veldig provosert over den nyheten, og hvordan den ambulansearbeideren på nyhetene nærmest gjorde narr av en person som hadde ringt dem. 

Det er åpenbart at dette må dreie seg om en fryktelig ensom person, som ikke har noen andre å henvende seg til. I tillegg er det sannsynligvis andre diagnoser inne i bildet, som angst, demens, fysisk sykdom som medfører vanskeligheter med mobilitet e.l. 

Vi har skapt et samfunn der de svakeste hele tiden skvises ut og ingen egentlig har tid eller omsorg for dem. Og i tillegg skal de gjøres narr av når de ikke klarer å fungere slik de skal. 

Hvorfor innfører ikke Norge tillatelse til assistert selvdrap? Enten får vi ta konsekvensen av at vi ikke gidder å hjelpe eller så får vi hjelpe de som trenger det! Og det betyr slett ikke at noen skal få ambulanse for tett nese, men at alle som har et slikt behov de ikke klarer å dekke selv vet hvem de kan ringe og faktisk får hjelp. 

Anonymkode: e5c8f...4df

Morsomt at din løsning på ensomme eldre er selvdrap. Så dypt stakk den omsorgen.

Anonymkode: d25e0...d7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så stygt sagt

Anonymkode: af2f1...d6d

Det er ikke stygt sagt. Det er fakta. De JEG kjenner til som driver sånn har alle PU, et veldig lite og ensomt liv og tolker alle små symptomer som livsfarlige. Enten ringer de legesenter eller 113. Det er omtrent nyttesløst å forklare at de ikke skal gjøre det. De fortstår det ikke. Det betyr så klart ikke at alle med PU er slik, eller at alle som ringer 113 for ingenting har PU. 

Anonymkode: d5b21...111

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.4.2024 den 12.38):

Slike unødvendige oppringninger til 113 ødelegger for de gangene ambulansen virkelig skulle kommet.

I påsken fant jeg et barn som hadde falt og skadet seg.

Barnet var ute av stand til å bevege seg, og siden jeg ikke skjønte hva barnet hadde skadet, turde jeg heller ikke å bevege på det.

Barnet skrek nonstop og hyperventilerte, og klarte ikke å fortelle meg hva det het eller hva foreldrene het, så jeg ringte 113 og kom til en operatør som sa at jeg helt sikkert kunne få tak i en taxi og kjøre han til legevakten, eller prøve å få tak i foreldrene.

Jeg sa at barnet hyperventilerte, gråt konstant og ikke klarte å si sitt eget navn eller foreldrenes.

Det endte med at jeg måtte forlate barnet, og løpe rundt for å lete etter foreldrene og fant til slutt moren, og da fikk vi barnet inn i hennes bil og kjørte til legevakten.

Moren var tilfeldigvis sykepleier og undersøkte barnet sitt med tanke på skader før vi fikk lagt han inn i baksetet.

Jeg fikk melding fra moren i etterkant om at sønnen hennes var innlagt på sykehuset med brukket skulder, arm og hjernerystelse.

Akkurat i dette tilfellet synes jeg at ambulansen burde kommet, men siden jeg bor i en stor by er det nok av narkomane og hypokondere som trenger ambulanse.

Anonymkode: 3521b...8c0

Denne historien din er jo et godt eksempel på en hendelse som føltes dramatisk, men som løste seg godt uten ambulanse. Du minner meg om moren min: Hun klager stadig på at folk hun kjenner ikke fikk har fått en natt på sykehuset selv om de har vært så utrolig syke, men samtlige av disse har klart seg fint hjemme uten helsetilsyn. 

Anonymkode: 1e997...985

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Så du har ikke evne til å bruke internett bortsett fra KG, eller tror det haster sånn at du ikke har tid til å finne informasjon selv?

https://www.fhi.no/sk/skadedyrveilederen/edderkopper-og-midd/skogflatt/?term=#nr-skal-du-kontakte-lege

Anonymkode: c9098...387

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...