Gå til innhold

Ringer ambulanse pga tett nese

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk helt sinnsykt å ringe 113 for gnagsår og flåttbitt. Hvis jeg skulle blitt henta ned fra fjellet hver gang jeg har fått gnagsår, herregud 😂 Folk må seriøst ta seg sammen. 

Nå skal det sies at det er jo litt rart at de rykket ut til noen som var tom for Otrivin. Det hadde vært interessant å høre samtalen mellom AMK og pasient. 

Anonymkode: e9e14...3ac

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

AMK har et ansvar for å stille relevante spørsmål som skal sile ut det som ikke krever ambulanse. 

Jeg har hatt blindtarmbetennelse og fikk beskjed om at jeg egentlig skulle sendes i ambulanse, men de hadde ikke noen ledig. Da ble det paracet og drosje.

Har kontaktet AMK ved besvimelse. Det viste seg at alt var helt fint, men pga et par "smådetaljer" sendte de ambulanse. Det ble ruslefart til sykehuset siden det ikke var prekært, men det var de sammen med legevakt som besluttet at tur til sykehuset med ambulanse var påkrevd. 

Var det unødvendig tur? I etterkant viser fasit at det var helt unødvendig. Der og da var det 4 voksne med ulik helseutdanning som tok den beslutningen. 

Anonymkode: a4bb5...1f0

Det høres ut som en ganske nødvendig tur. Det er jo ikke normalt å besvime. Det er i hvert fall mye mer nødvendig enn å ringe 113 for tett nese, gnagsår, osv. 

Anonymkode: e9e14...3ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en som punkterte en lunge å selv måtte kjøre 1,5 time til nærmeste sykehus mens han hadde vansker med å puste 😅

Anonymkode: bc901...e07

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Ringer verken legevakt eller amk, venter til fastlegen åpner. For jeg føler vi er mer til bry og bare en plage. Legen min er litt fortvilt da han mener det er flere ganger jeg burde ringt på både barn og meg selv. Den ene gangen mistenkte de hjerneblødning, jeg lå hjemme i to døgn før jeg oppsøkte min lege. 
Så jeg har redsel for å ringe  de, jeg har også opplevd at man ikke blir tatt alvorlig på legevakt spesielt som mor. Så jeg ringer heller ikke de lenger. Har endt med ambulansetur til slutt, fra fastlege. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette ble håndtert på feil måte. Ved å gå ut i media på denne måten risikerer man å skape vegring for å ringe AMK.

Dette burde blitt håndtert på andre måter blant annet ved kampanjer for å påvirke på en positiv måte. Legevaktene bør prioritere å øke bemanningen for å unngå ventetiden.

AMK bør få seg en måte å henvise slike mindre alvorlige henvendelser direkte til legevaktene.

Eksempelet med nesesprayen vet vi for lite om til å dømme nord og ned. For denne personen kan situasjonen ha vært reell. Det kan ha vært angst inne i bildet eller hva som helst som har fått vedkommende til å tro at h*n var i livstruende fare.

Det at operatørene hos AMK er redd for å gjøre feil kan jeg forstå, og det skal de være for ikke å gjøre disse feilene.

Her bør de heller se på hvordan henvendelsene og kommunikasjonen håndteres i stedet for å lage søk hjelp angst hos de som potensielt trenger hjelp.

Anonymkode: 1ff93...6c1

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
FruKine skrev (6 timer siden):

Alt dette hadde vært fult mulig å håndtere uten masser av innvandrere med diverse helseplager som for lengst har satt helsevesenet vårt ut av spill. Alle problemene i Norge i dag skyldes at vi er i ferd med å transformere oss selv til et utviklingsland gjennom lave fødetall og alt for høy innvandring. Videre brukes dette forfallet som en grunn til å innføre ytterligere livskvalitetreduksjoner gjennom klimasertifiseringer og annet kostbart og tidkrevende tull.

Vel av erfaring så er få i stand til å kontakte helsevesenet selv. Så det er nok store mørketall når det gjelder sykdom og skade hos innvandrere. Det er nok ikke de som opptar helsevesenet unødig. 

Jeg tenker heller at unge nordmenn som har normale reaksjoner på motgang og som skriker etter et behandlingstilbud som de ikke har behov for er en større gruppe.

Anonymkode: f9f12...ad3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Legevakten er heller ikke bedre. Har selv opplevd noe jeg var sikker på var et brudd i foten. Fikk beskjed om å vente 2 døgn og komme rett inn om det ikke ble bedre.

Etter to døgn ringte jeg til legevakten, fikk beskjed om å ta en drosje for å ta røntgen asap! Etter en drosjetur på over 800kr ble jeg sendt stoppet i skranken med beskjeden "Beklager, men vi tar ikke i mot pasienter når skaden skjedde for mer enn 48 timer siden"

Det ble fastlege 3 dager etterpå og han var illsint for å si det slik. Ble sendt rett til Haukeland og operert samme dag.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det at legevakta brukes unødvendig er sant. Mange folk vil ikke ta fri på jobben og dra til fastlegen. Når unger blir puslete på ettermiddagen, så er det ofte rett til legevakta. Det normale burde vært at de så an hvordan ungen har det dagen etter. Er de fremdeles dårlige, så er fastlegen rett sted å kontakte. 
De fleste som blir litt puslete på kvelden, er enten bedre eller dårligere neste dag. Igjen fastlegen.
Legevakta er for akutt oppståtte sykdommer og skader.

Anonymkode: ac6fc...89c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe alvorlig galt med fadtlegeordningen, som i sin tur belaster legevaktene. Legevaktene har som følge av det dårlig kapasitet. AMK blir da neste. 

Ikke vanlige folks feil.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Hmmm1 skrev (35 minutter siden):

kanskje du kan svare, hvilket traumekriterie traff dette barnet?

Ett brudd er ett traume, det brukes ikke kun som psykisk traume, men også på fysiske skader.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
FruKine skrev (6 timer siden):

Alt dette hadde vært fult mulig å håndtere uten masser av innvandrere med diverse helseplager som for lengst har satt helsevesenet vårt ut av spill. Alle problemene i Norge i dag skyldes at vi er i ferd med å transformere oss selv til et utviklingsland gjennom lave fødetall og alt for høy innvandring. Videre brukes dette forfallet som en grunn til å innføre ytterligere livskvalitetreduksjoner gjennom klimasertifiseringer og annet kostbart og tidkrevende tull.

Ikke dra innvandrerkortet! En del av de aller beste legene vi har er faktisk innvandrere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (26 minutter siden):

Skade i to kroppsavsnitt, thorax og hode. Sterke smerter i thorax. To eller flere frakturer (det viste man ikke, men kunne mistenke av de to andre kriteriene). 

Hadde barnet alvorlig hodeskade og alvorlig skade i thorax, altså. Fikk ikke det inntrykket i opprinnelig innlegg.

Anonymkode: e6520...21a

AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (4 timer siden):

De skulle kjørt traumealarm. Så her kunne både du og moren sendt klage.

Hva er det?

Anonymkode: 3521b...8c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hadde barnet alvorlig hodeskade og alvorlig skade i thorax, altså. Fikk ikke det inntrykket i opprinnelig innlegg.

Skadene må ikke være alvorlige. Det er ikke et kriterie. «Mistanke om» holder i massevis. Derav kriterier «sterke smerter».  Rett og slett fordi barn kompenserer veldig lenge, men når de krasjer så går det fort. Indre blødninger synes ikke utenpå, og barn framstår sirkulatorisk upåvirket lengre en voksne. Voksne skal for så vidt og tas i mot med traumemottak på samme mistankene. 

Det er en grunn for kriteriene, det er fordi vi må ha noen retningslinjer å forholde oss til de gangene hodene ikke allerede har falt av og kniven står i strupen. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ved mistanke om alvorlig og hardt skadd pasient rykker AMK ut. Ambulansepersonell undersøker pasienten og mistenker de fortsatt alvorlig skade varsles sykehuset om dette - da går traumealarmen. Et traumeteam står klare til å ta imot pasienten på akuttmottaket.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ved mistanke om alvorlig og hardt skadd pasient rykker AMK ut. Ambulansepersonell undersøker pasienten og mistenker de fortsatt alvorlig skade varsles sykehuset om dette - da går traumealarmen. Et traumeteam står klare til å ta imot pasienten på akuttmottaket.

Jepp. Og det viktige er at det ikke er synsing som utløser denne alarmen, men helt klare kriterier. Du sitter med flytskjema og piler som peker deg i rett retning, så det skal i grunn ikke bommes på dette. Likevel skjer det hele tiden. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Forvirret23 skrev (42 minutter siden):

Ringer verken legevakt eller amk, venter til fastlegen åpner. For jeg føler vi er mer til bry og bare en plage. Legen min er litt fortvilt da han mener det er flere ganger jeg burde ringt på både barn og meg selv. Den ene gangen mistenkte de hjerneblødning, jeg lå hjemme i to døgn før jeg oppsøkte min lege. 
Så jeg har redsel for å ringe  de, jeg har også opplevd at man ikke blir tatt alvorlig på legevakt spesielt som mor. Så jeg ringer heller ikke de lenger. Har endt med ambulansetur til slutt, fra fastlege. 

Er det mistanke om hjerneblødning SKAL du eller dine nærmeste ringe 113 ! Det er rød alarm og blålys og sirene. Å ligge flere dager uten legetilsyn kan faktisk være livstruende og kan medføre store funksjonstap.

Anonymkode: 3cace...7d1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Foreslår bedre «markedsføring» av 116 117 som forebygging mot misbruk av AMK. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Folk som ringer AMK for tull, burde fått ei kraftig bot. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvem ringer AMK for flåttbitt og gnagsår? Har enkelte folk sånn helseangst at de ikke tåler noe ubehag?

Anonymkode: c9098...387

Flåttbitt skjønner jeg, det skal man ha respekt for. 

Anonymkode: 66672...59b

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...