AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #21 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): https://www.nrk.no/sorlandet/stor-okning-i-antall-akuttoppdrag-for-ambulanser-1.16811453 Hva er galt med folk? Har vi blitt noen sveklinger som ikke tåler noe? Er det derfor enkelte som virkelig trenger det opplever å bli oversett, fordi andre overdriver? Anonymkode: bdc00...333 Mitt inntrykk er at folk er blitt ekstremt selvopptatte og ønsker aksept for sine plager uansett hvor små de måtte være. Det har oppstått et sykelig fokus på diagnoser og psykiske plager i så stor grad at en tett nese trigger lammende angst og ambulanse må tilkalles. Vet jeg setter det på spissen og får nok tyn for dette, men jeg tror ikke vi blir et sunnere samfunnet av dette overdrevne fokuset. Og ja, jeg har erfaring med bekjent som har tilkalt ambulanse 3-4 ganger i løpet av et år pga påståtte plager. Disse plagene har alltid oppstått når det har vært noe dramatikk eller krangel med kjæreste eller venner. Anonymkode: 21701...e90 8 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #22 Skrevet 10. april 2024 Jeg har også hørt ambulansearbeidere kommentere at folk ringer for vondt i hånda. Det er unødvendig synes jeg. Jeg ringte ambulanse for en legitim grunn,som de var helt enig i var grunn god nok for å ringe inn. Jeg ringer ikke Amk sentralen uten at det er helt nødvendig. Unødvendige telefoner gjør jo at de ikke får rykket ut når det virkelig haster og sekundene teller for å redde liv. Anonymkode: 3cace...7d1 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #23 Skrevet 10. april 2024 Jeg eier ikke helseangst, men velger å ha forståelse for at en del har det. Eksemplene som kommer opp i saken er nok også forenklet en del. Jeg har selv latt være å kontakte legevakt fordi jeg vet at symptomene mine hadde ført til full utrykning, mens jeg var sikker på at det nok gikk greit. Det hadde vært fint å kunne rådføre seg da, særlig den ene gangen, men jeg orket ikke alt styret med undersøkelser og annet. Jeg har hatt en del runder med ambulanse, og de er gode å ha når en trenger det, men det bør ikke misbrukes. Jeg mistenker det er litt utfordringer på enkelte som kontakter 113, og da bør en være litt ekstra forsiktig med å «henge» dem ut. Anonymkode: 39bb0...ac8 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #24 Skrevet 10. april 2024 Blir som å ringe politiet fordi noen renoverer en søndag. Anonymkode: e22c9...aaa 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #25 Skrevet 10. april 2024 Amk sier alltid at det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite. Anonymkode: 66672...59b 3 5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #26 Skrevet 10. april 2024 16 minutter siden, AnonymBruker said: Blir som å ringe politiet fordi noen renoverer en søndag. Anonymkode: e22c9...aaa Nei, helligdagsfred på søndager er nedskrevet i loven. Så er det jo en vurderingssak hvor mye støy man skal tåle. Men jeg vet ikke hvilken lov som sier at man ikke får ringe ambulanse.. Anonymkode: d29ff...43c 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #27 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg ringer ikke Amk sentralen uten at det er helt nødvendig. Unødvendige telefoner gjør jo at de ikke får rykket ut når det virkelig haster og sekundene teller for å redde liv. Anonymkode: 3cace...7d1 Det er ikke de samme som kjører ambulansen som tar telefonen, så det går nok greit. Mannen i gata er ikke helsepersonell og vi kan ikke forvente at han skal vite helt sikkert om den samtalen er nødvendig eller ikke. Jeg er tilhenger av opplæring altså, ikke misforstå. Om alle hadde gjennomført førstehjelpskurs, for eksempel, ville vi vært langt på vei. Anonymkode: da7e3...719 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #28 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg eier ikke helseangst, men velger å ha forståelse for at en del har det. Eksemplene som kommer opp i saken er nok også forenklet en del. Jeg har selv latt være å kontakte legevakt fordi jeg vet at symptomene mine hadde ført til full utrykning, mens jeg var sikker på at det nok gikk greit. Det hadde vært fint å kunne rådføre seg da, særlig den ene gangen, men jeg orket ikke alt styret med undersøkelser og annet. Jeg har hatt en del runder med ambulanse, og de er gode å ha når en trenger det, men det bør ikke misbrukes. Jeg mistenker det er litt utfordringer på enkelte som kontakter 113, og da bør en være litt ekstra forsiktig med å «henge» dem ut. Anonymkode: 39bb0...ac8 Jeg jobbet på legevakt og kan love deg at disse sakene ikke er forenklet, folk ringer for de utroligste ting både til AMK og legevakt, og nei det er ikke bare ensomme mennesker, det er hvem som helst. Blir utrolig overrasket over at knapt noen bruker vanlig fornuft lenger. Anonymkode: 022c7...5f8 11 2
Katten89 Skrevet 10. april 2024 #29 Skrevet 10. april 2024 Tenker at de triagerer for dårlig om de rykker ut til folk med tett nese! Men folk bør være smarte nok til å ikke oppta linjen med ting som ikke er akutt! Provoserende 3
Bacteria Skrevet 10. april 2024 #30 Skrevet 10. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her må nesten AMK ta det på sin kappe også. Når noen ringer 113 pga "pustebesvær" når de mangler otrivin så har enten AMK gjort en håpløst dårlig jobb i undetsøkelsene i samtalen eller pasienten har direkte løyet. Når jeg har ringt pga pustebesvær så stiller de en rekke spørsmål, blant annet om jeg er blå på leppene. Jeg tror kanskje voksne var flinkere til å vurdere om en situasjon var "står om liv og helse" før i tiden, og jeg tror folk i dag er redd for at situasjoner skal eskalere fort fra skade/sykdom til "fare for liv og helse". Kanskje fordi vi bor mer alene og er på mange måter mer isolert i dag enn før. Anonymkode: a4bb5...1f0 Enig i siste avsnitt. Tror som du sier folk var mer selvhjulpne før, det at de fleste hadde noen å bo med bidro selvfølgelig også til denne «selvhjulpenheten». Enig i det du sier først også. Kanskje ikke direkte løyet, men hvertfall utelatt noe 😅 Endret 10. april 2024 av Bacteria
Hmmm1 Skrevet 10. april 2024 #31 Skrevet 10. april 2024 Fame skrev (1 time siden): ^ Hadde kommet som traume inn til oss Hei, jeg lurer på hvilke traumekriterie dette barnet traff? 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #32 Skrevet 10. april 2024 Jeg tror mye hadde vært bedre hvis det ikke hadde vært så utrolig vanskelig å komme gjennom til Legevakta, for ikke å snakke om ventetiden der. Folk bør allikevel skjønne at de ikke skal ringe ambulanse ved forkjølelse osv. Skjønner heller ikke hvorfor noen aldri benytter seg av fastlegen, men konsekvent drar til Legevakta samme hva det gjelder! Men jeg har også opplevd at ambulansen ikke kommer når det absolutt er grunnlag for det, og det er ikke særlig gøy når man står der og prøver å hjelpe, enten det er fremmede eller kjente. Anonymkode: 5901c...74a 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #33 Skrevet 10. april 2024 Hei, jeg kan dele litt av min hverdag siden at jeg jobber i ambulansen og har gjort det i flere år. Det som kommer frem i denne artikkelen er dessverre virkeligheten. Jeg vil si at om lag 80% av turene vi kjører kunne vært løst på annet vis. Problemet er at jeg er noe farget grunnet min erfaring og vet hva som er farlig og ikke farlig. Ola Normann vet ikke dette og er redd for å ta og kjenne på når noen hyler i smerte og lignende som en person skrev tidligere her så turte de ikke røre barnet. Dette har jeg stor respekt for og det er et naturlig instinkt i oss som tar tid å lære seg vekk fra som ambulansearbeider/paramedisiner. Problemet for oss og amk/legevakten er at vi har ingen som støtter oss. Om vi gjør en feil vurdering så er det høygafler og fakler i media, dette er det veldig mange saker. Dette ingen gjør at de på amk ikke tørr og la være å sende oss på de som er "røde/akutt" Som f.eks en person som er tett i nesen og har pusteproblember blir rød. En feilvurdering på dette hvor personer får varig skade eller død vil bli mye media skriving og personen kan miste jobben samt føle en enorm skyld følelse. Videre når vi kommer frem på oppdraget så gjør vår vurdering av at de kan ta egen transport eller at de ikke trenger så oppstår det ofte vil si ca 20% av tilfellene uenigheter mellom oss og pasienter der de enten krever eller ikke er fornøyd med avgjørelsen fordi de mener selv at de skal ha ambulanse inn til legevakt eller sykehus da det ikke er behov for det. Problemet her er politisk. Ola Nordmann krever mer og mer, vi har like mye om ikke mindre ressurser nå. Og folk tåler generelt lite smerte. For 20 år siden var det ikke vanlig at man fikk ambulanse på ankel brudd f.eks, om noen brekker ankelen nå så er det hysteri om de må ta drosje. Videre er det et stort problem at ingen vil stå ansvarlig for noen lengere, Derfor legges flere og flere pasienter inn for mange og unødvendige undersøkelser for å være helt 100% sikre på at det ikke er noe som er galt før de blir sendt hjem. Personer da med mindre plager er ofte misfornøyd. Andre eksempler på dette er når covid kom så gikk antall ambulanse oppdrag NED, betraktelig ned fordi mennesker ikke ville ha oss der pga smitte. Det var dumt var at de som også var veldig sykt lot være å ringe, men jeg tuller ikke når jeg sier at vi hadde en nedgang på rundt 40% av oppdragene pga covid i starten Anonymkode: 954e8...3f9 4 2 7
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #34 Skrevet 10. april 2024 Hmmm1 skrev (22 minutter siden): Hei, jeg lurer på hvilke traumekriterie dette barnet traff? Det er jeg spent på og ... Anonymkode: e6520...21a 1
Gliffy Skrevet 10. april 2024 #35 Skrevet 10. april 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Syntes folk generelt utnytter legevakten også. De bruker det i stedet for fastlege. Kjenner flere som reiser til legevakt for den minste ting...vondt i halsen, ungen har fått 3 prikker, snørr og feber. Ikke rart det er milevis med kø på legevakten når folk ikke kan bruke fastlegen sin. Man får stort sett time samme dag om man ringer tidlig. Og flesteparten av tilfellene er det ikke nødvendig med lege i det hele tatt. Folk er jo hysteriske! Så at enkelte bruker 113 om noe er hakket over 3 prikker eller halsvondt er jeg ikke overrasket over. Anonymkode: 07330...803 Enig. Det snakkes mye om hvordan vi skal takle eldrebølgen og press i helsevesenet og jeg tror tiltak nr 1 må være å få ned overforbruk av helsetjenester. Tenker både på fastlege, legevakt og ambulanse. Vi må få dette på agendaen hvis vi skal kunne ha et tilfredsstillende helsevesen, vi kan ikke bare bruke mer og mer ressurser når mye av det går til tull. Man ser de jo på tråder her inne også. Var nylig en som hadde vanlig forkjølelse og lurte på om det var best å gå til fastlegen å få sykemelding, for å spare på egenmeldingene. Var mange som syntes det var lurt og sa at de alltid gjør det sånn. 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #36 Skrevet 10. april 2024 Hvem ringer AMK for flåttbitt og gnagsår? Har enkelte folk sånn helseangst at de ikke tåler noe ubehag? Anonymkode: c9098...387 1 1
Hmmm1 Skrevet 10. april 2024 #37 Skrevet 10. april 2024 BobbySocks skrev (3 timer siden): De skulle kjørt traumealarm. Så her kunne både du og moren sendt klage. kanskje du kan svare, hvilket traumekriterie traff dette barnet? 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #38 Skrevet 10. april 2024 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ble veldig provosert over den nyheten, og hvordan den ambulansearbeideren på nyhetene nærmest gjorde narr av en person som hadde ringt dem. Det er åpenbart at dette må dreie seg om en fryktelig ensom person, som ikke har noen andre å henvende seg til. I tillegg er det sannsynligvis andre diagnoser inne i bildet, som angst, demens, fysisk sykdom som medfører vanskeligheter med mobilitet e.l. Vi har skapt et samfunn der de svakeste hele tiden skvises ut og ingen egentlig har tid eller omsorg for dem. Og i tillegg skal de gjøres narr av når de ikke klarer å fungere slik de skal. Hvorfor innfører ikke Norge tillatelse til assistert selvdrap? Enten får vi ta konsekvensen av at vi ikke gidder å hjelpe eller så får vi hjelpe de som trenger det! Og det betyr slett ikke at noen skal få ambulanse for tett nese, men at alle som har et slikt behov de ikke klarer å dekke selv vet hvem de kan ringe og faktisk får hjelp. Anonymkode: e5c8f...4df Jeg beklager, men ensom eller ei, du kan ikke utnytte en ressurs for akutte tilfeller for å få bukt med din ensomhet. Det må gjøres på andre måter. Og hvorfor var det åpenbart at dette var en ensom person? Det fremkommer jo ikke i artikkelen i det hele tatt. Anonymkode: e9e14...3ac 4
Fame Skrevet 10. april 2024 #39 Skrevet 10. april 2024 Hmmm1 skrev (2 timer siden): Hei, jeg lurer på hvilke traumekriterie dette barnet traff? Nå jobber ikke jeg der ofte nok til å være den som slår traumealarm, men vi har flere ganger hatt traume inne hvor det er snakk om fall og mulig alvorlig hodeskade
BobbySocks Skrevet 10. april 2024 #40 Skrevet 10. april 2024 Hmmm1 skrev (10 minutter siden): kanskje du kan svare, hvilket traumekriterie traff dette barnet? Skade i to kroppsavsnitt, thorax og hode. Sterke smerter i thorax. To eller flere frakturer (det viste man ikke, men kunne mistenke av de to andre kriteriene). 4 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå