Gå til innhold

Ringer ambulanse pga tett nese

Fremhevede innlegg

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er noe alvorlig galt med fadtlegeordningen, som i sin tur belaster legevaktene. Legevaktene har som følge av det dårlig kapasitet. AMK blir da neste. 

Ikke vanlige folks feil.

Anonymkode: 1ff93...6c1

Når folk bruker fastlegen fordi de vil ha sykemelding for å spare på egenmeldingsdagene så må de "vanlige folkene" også ta sin del av skylda for at fastlegen er overbelasta og det renner over på legevakta.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er det mistanke om hjerneblødning SKAL du eller dine nærmeste ringe 113 ! Det er rød alarm og blålys og sirene. Å ligge flere dager uten legetilsyn kan faktisk være livstruende og kan medføre store funksjonstap.

Anonymkode: 3cace...7d1

Var det legen min sa også, og ble sendt da i ambulanse og rett på akuttmottaket. Men jeg ringer ikke legevakt eller ambulanse. Er barna veldig syke og jeg er sykt bekymra så gjør jeg det mer med de. Men jeg føler de ser bare pasienter som en byrde.  Jeg ringer for lite, og jeg vet det. Det sitter langt inne, spesielt med meg selv. 

• Liker 1
Skrevet
Gliffy skrev (25 minutter siden):

Når folk bruker fastlegen fordi de vil ha sykemelding for å spare på egenmeldingsdagene så må de "vanlige folkene" også ta sin del av skylda for at fastlegen er overbelasta og det renner over på legevakta.

Men når arbeidsgivere ser på egenmelding som skulk og behandler det deretter så blir det sånn. Vi har et samfunnsproblem som er mye dypere enn pasienter. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Flåttbitt skjønner jeg, det skal man ha respekt for. 

Anonymkode: 66672...59b

Man skal ha respekt for flåttbitt ja. I den form at man følger med på det og oppsøker fastlegen om man er usikker. Man ringer da for svarte ikke 113 fordi man har fått et flåttbitt.

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

AMK gjorde en faglig vurdering og de hadde jo ikke feil. Ambulanse trengte ikke. 

…………

jeg ringte ambulanse en gang, fordi jeg hadde 41 i feber og klarte ikke stå på bena, og fikk heller ikke pustet. Men jeg måtte pent ta taxi, men de ringte for meg. Og det gikk jo greit. Men jeg husker ikke noe fra jeg kom inn på legevakten til jeg var på apoteket. Bortsett fra at jeg ikke måtte vente. Så det var ganske så akutt likevel. 

Hovedproblemet er at det finnes for få ressurser. Mennesker kommer alltid å være mennesker. Egoister alle sammen er vi. I ulik grad. Men ja det burde kanskje til mer opplæring og. 

sist jeg faktisk fikk ambulanse så var det på legen sin henvisning, og det var faktisk en bomtur og helt unødvendig også. Så det er ikke alltid bare bare å vite når man skal ringe ambulanse. 

Anonymkode: d29ff...43c

Men du pustet jo. 

Anonymkode: 0b4ac...21f

Skrevet
1 hour ago, Forvirret23 said:

Men når arbeidsgivere ser på egenmelding som skulk og behandler det deretter så blir det sånn. Vi har et samfunnsproblem som er mye dypere enn pasienter. 

Det var ikke saken her. Det var snakk om å spare egenmelding for å bruke de senere.

Totalt misbruk av legens tid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle egentlig gå til legevakta en gang, har ikke bil og det gikk ikke buss, og bodde uansett ikke så langt ifra. Prøvde å ringe legevakta, men fikk ikke svar så begynte bare å gå. På veien dit ble jeg dårligere og til slutt klarte jeg ikke å gå eller stå på beina, så ble bare liggende. Fikk fortsatt ikke svar når jeg prøvde å ringe legevakta. Ringte da AMK fordi jeg følte meg veldig fortvilt, og møtte da på en som svarte med å si at han var ganske sikker på at jeg bare bløffet med ham når jeg forklarte situasjonen. Det var jævlig frustrerende å ligge ute i veikanten, i snøen midt på natta uten å klare å reise meg opp for så å få beskjed om at vedkommende som tok telefonen ikke trodde på meg. Han sa til slutt at han likevel skulle sende en ambulanse (men passet på å presisere at han fortsatt egentlig trodde jeg bare bløffet), og at han skulle gi de klar beskjed om å bare dra derfra så fort som mulig om det viste seg at jeg ikke snakket sant. 

Følte meg jævlig dårlig behandlet, og har ikke så mye respekt for AMK lenger, så heretter kommer jeg til å ringe når det måtte passe meg, for de tror jo tydeligvis ikke egentlig på det man forteller uansett. 

Anonymkode: 8783a...4d8

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Flåttbitt skjønner jeg, det skal man ha respekt for. 

Anonymkode: 66672...59b

Det er ikke en akuttsituasjon. Man kan fint vente til fastlegen åpner. 

Anonymkode: c9098...387

• Liker 4
Skrevet
Gliffy skrev (54 minutter siden):

Det var ikke saken her. Det var snakk om å spare egenmelding for å bruke de senere.

Totalt misbruk av legens tid.

Det vet vi ikke, vi har er samfunnsproblem som bunner dypere enn arbeidstakere og pasienter. Jeg vet om mange bedrifter som ser på all bruk av egenmelding som skulk, dermed er det mange som bruker fastlegen isteden. 
Masse flotte fine historier om ubrukelige arbeidstakere som skulker og sparer på egenmeldinger. Vanskelig å tro de :) 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Forvirret23 said:

Det vet vi ikke, vi har er samfunnsproblem som bunner dypere enn arbeidstakere og pasienter. Jeg vet om mange bedrifter som ser på all bruk av egenmelding som skulk, dermed er det mange som bruker fastlegen isteden. 
Masse flotte fine historier om ubrukelige arbeidstakere som skulker og sparer på egenmeldinger. Vanskelig å tro de :) 

Herregud, hvorfor nekter du å anerkjenne det jeg skriver?  

Eksemplet jeg nevner er folk som diskuterte dette helt anonymt på kg, ingen press fra hverken lege eller arbeidsgiver. Det er ingen grunn til å ikke tro på det som folk skriver når de er helt anonyme på forum. 

Jeg nekter ikke for det finnes kjipe arbeidsgivere der ute, men det finnes da søren meg folk som misbruker fastlegeordningen også. Det ene utelukker ikke det andre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg skulle egentlig gå til legevakta en gang, har ikke bil og det gikk ikke buss, og bodde uansett ikke så langt ifra. Prøvde å ringe legevakta, men fikk ikke svar så begynte bare å gå. På veien dit ble jeg dårligere og til slutt klarte jeg ikke å gå eller stå på beina, så ble bare liggende. Fikk fortsatt ikke svar når jeg prøvde å ringe legevakta. Ringte da AMK fordi jeg følte meg veldig fortvilt, og møtte da på en som svarte med å si at han var ganske sikker på at jeg bare bløffet med ham når jeg forklarte situasjonen. Det var jævlig frustrerende å ligge ute i veikanten, i snøen midt på natta uten å klare å reise meg opp for så å få beskjed om at vedkommende som tok telefonen ikke trodde på meg. Han sa til slutt at han likevel skulle sende en ambulanse (men passet på å presisere at han fortsatt egentlig trodde jeg bare bløffet), og at han skulle gi de klar beskjed om å bare dra derfra så fort som mulig om det viste seg at jeg ikke snakket sant. 

Følte meg jævlig dårlig behandlet, og har ikke så mye respekt for AMK lenger, så heretter kommer jeg til å ringe når det måtte passe meg, for de tror jo tydeligvis ikke egentlig på det man forteller uansett. 

Men hva feilte du da? Var du akutt syk? Dersom det er få ambulanser tilgjengelig og de feks må sende en ambulanse fra nabobyen for å plukke deg opp for noe som ikke er akutt, så skjønner jeg at AMK blir «irriterte»..  Grunnen til ar du ikke fikk svar på legevakta er sannsynligvis fordi de var opptatt med andre pasienter på tlf, så om du hadde ventet kunne du pratet med den og fått hjelp til taxi. Folk nå om dagen er så redde for å kjenne på ubehag, og krever ting løst umiddelbart..

Anonymkode: 9682c...52a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hva feilte du da? Var du akutt syk? Dersom det er få ambulanser tilgjengelig og de feks må sende en ambulanse fra nabobyen for å plukke deg opp for noe som ikke er akutt, så skjønner jeg at AMK blir «irriterte»..  Grunnen til ar du ikke fikk svar på legevakta er sannsynligvis fordi de var opptatt med andre pasienter på tlf, så om du hadde ventet kunne du pratet med den og fått hjelp til taxi. Folk nå om dagen er så redde for å kjenne på ubehag, og krever ting løst umiddelbart..

Anonymkode: 9682c...52a

Ja, jeg var akutt syk. Jeg forstår selvsagt grunnen til at jeg ikke fikk svar fra legevakta, men uansett hva årsaken var så fikk jeg jo altså ikke svar. Tilstanden har oppstått før, og jeg vet at det går en periode der jeg føler meg relativt greit, for så at jeg blir ganske dårlig. Derfor tenkte jeg at jeg hadde tid til å gå til legevakten. Jeg har nemlig rukket å gjøre det ved en tidligere anledning. 

Å vente helt til jeg fikk svar fra legevakta ville det ikke vært noe poeng i, da det å vente så lenge altså førte til at jeg ble så dårlig at jeg ikke klarte å gå eller reise meg opp. Da sender de ikke taxi uansett, for en taxi henter ikke noen de må bære inn i bilen og som ikke klarer å sitte. Jeg har ringt legevakta ved tidligere anledninger der denne situasjonen har oppstått, og da har de sendt ambulanse med en gang, selv om jeg da ikke var blitt så dårlig enda. 

Problemet mitt med AMK hadde ikke vært om de ble irriterte, selv om det også hadde vært ganske så uprofesjonelt, men at de sa direkte til meg at de egentlig ikke trodde på meg. At jeg løy. At jeg bare faket den håpløse situasjonen jeg var i. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg kjenner noen som driver sånn. De er alle PU og vet ikke bedre. 

Anonymkode: d5b21...111

Så stygt sagt

Anonymkode: af2f1...d6d

Skrevet
FruKine skrev (18 timer siden):

Alt dette hadde vært fult mulig å håndtere uten masser av innvandrere med diverse helseplager som for lengst har satt helsevesenet vårt ut av spill. Alle problemene i Norge i dag skyldes at vi er i ferd med å transformere oss selv til et utviklingsland gjennom lave fødetall og alt for høy innvandring. Videre brukes dette forfallet som en grunn til å innføre ytterligere livskvalitetreduksjoner gjennom klimasertifiseringer og annet kostbart og tidkrevende tull.

Jaja vi jobber vi også, vi betaler skatt vi også. 😂😂 

• Nyttig 1
Skrevet

Kjente ei som måtte ringe til ambulansen ofte hver gang eksen ikke ville ha henne 😂 vi jobbet sammen så ofte dukket ambulansen opp. For fjerde gang tok jeg en av ambulanse arbeidere til side sa la dette bli siste gang dere henter henne og forklarte situasjonen 😂 tror de var ganske lei av henne. Hu ville bare ha oppmerksomhet for å kunne ta snap bilde så vide eksen 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg ble veldig provosert over den nyheten, og hvordan den ambulansearbeideren på nyhetene nærmest gjorde narr av en person som hadde ringt dem. 

Det er åpenbart at dette må dreie seg om en fryktelig ensom person, som ikke har noen andre å henvende seg til. I tillegg er det sannsynligvis andre diagnoser inne i bildet, som angst, demens, fysisk sykdom som medfører vanskeligheter med mobilitet e.l. 

Vi har skapt et samfunn der de svakeste hele tiden skvises ut og ingen egentlig har tid eller omsorg for dem. Og i tillegg skal de gjøres narr av når de ikke klarer å fungere slik de skal. 

Like åpenbart er det at ambulansetjenesten/akuttmedisinsk tjeneste ikke skal okkuperes med den type problemstillinger. Kan ikke være slik at ei med akutt livstruende sykdom, får lengre responstid på livreddende helsehjelp, fordi noen med angst har gått tom for otrivin, eller at en eller annen kar ringer 113 fordi han tråkket over og har vondt i foten. 

Du bare tar en problemstilling, og skyver den over på andre områder. Ikke relevant i det hele tatt.

Anonymkode: 2bd2a...7e2

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvem ringer AMK for flåttbitt og gnagsår? Har enkelte folk sånn helseangst at de ikke tåler noe ubehag?

Anonymkode: c9098...387

Den med gnagsår tror jeg nok handler om en kombinasjon latskap og ta man ikke tåler smerte. 
At mennesker som aldri har sett en flått før, ringer AMK når de først har fått en, kan vi nok takke media for. De har tross alt blåst opp farene med flått til de grader, uten å opplyse at i de aller fleste tilfeller går det helt fint å få en flått. Så jeg kan godt forstå at mennesker som oppdager en flått på seg, tror at de har fått borreliose og får helt panikk. 

I det hele tatt tror jeg at vi i stor grad kan takke media for at mennesker ringer AMK for småting. For er det noe media er god på, så er det å skremme mennesker til å tro at det minste symptom kan være en alvorlig sykdom. Media vil jo tross alt bare selge aviser og pluss-abonnement, og er fullstendig klar over at frykt selger. 

Anonymkode: f6da2...b0d

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

En slik behandling burde meldes inn. Dette beviser at vedkommende ikke har respekt for verken pasienter eller arbeidsplassen sin. 

Anonymkode: 5158a...302

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Forvirret23 skrev (12 timer siden):

Ahh, ja, jeg har en sånn arbeidsgiver.

Jeg har kronisk migrene og endometriose, og jeg presser meg på jobb med begge deler med sterke smertestillende, varmeflaske og alt det måtte være, men noen ganger er migrenen eller smertene så intense at det ikke er håp. Da går det en egenmelding her og der. Sjefen min er vel litt redd for å tråkke på "kvinnehelse" når det er i vinden, så han har sagt at det ikke er meg han klager på når han klager. Likevel har han nå gått bort fra 12 enkeltdager til 4 x 3 dager, så er jeg borte én dag pga migrene så har jeg brukt 1/4 muligheter til å være hjemme på 12 måneder.

Legen min er selvsagt klar over mine diagnoser, så det er mulig jeg kunne fått en sykemelding for det hvis jeg hadde brukt opp de fire gangene, men det er jo ikke noe som kan måles hos fastlegen. Derfor hadde jeg nok bedt om en sykemelding for alle andre forhold som kan "bevises", som virus/bakterieinfeksjon osv. Det er selvsagt bortkastet tid for legen, men jeg "sparer" egenmeldingsdagene til de enkeltdagene som ikke kan måles.

Anonymkode: d760f...6d2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

En slik behandling burde meldes inn. Dette beviser at vedkommende ikke har respekt for verken pasienter eller arbeidsplassen sin. 

Anonymkode: 5158a...302

Ja, jeg sendte faktisk inn en "klage" til de. Og jeg hadde egentlig forventet at de skulle beklage for det eller i det minste beklage for hvordan jeg opplevde det. Men jeg fikk omtrent bare "takk for tilbakemeldingen" som svar. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...