AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #1 Skrevet 10. april 2024 https://www.nrk.no/sorlandet/stor-okning-i-antall-akuttoppdrag-for-ambulanser-1.16811453 Hva er galt med folk? Har vi blitt noen sveklinger som ikke tåler noe? Er det derfor enkelte som virkelig trenger det opplever å bli oversett, fordi andre overdriver? Anonymkode: bdc00...333 13 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #2 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva er galt med folk? Jeg ble veldig provosert over den nyheten, og hvordan den ambulansearbeideren på nyhetene nærmest gjorde narr av en person som hadde ringt dem. Det er åpenbart at dette må dreie seg om en fryktelig ensom person, som ikke har noen andre å henvende seg til. I tillegg er det sannsynligvis andre diagnoser inne i bildet, som angst, demens, fysisk sykdom som medfører vanskeligheter med mobilitet e.l. Vi har skapt et samfunn der de svakeste hele tiden skvises ut og ingen egentlig har tid eller omsorg for dem. Og i tillegg skal de gjøres narr av når de ikke klarer å fungere slik de skal. Hvorfor innfører ikke Norge tillatelse til assistert selvdrap? Enten får vi ta konsekvensen av at vi ikke gidder å hjelpe eller så får vi hjelpe de som trenger det! Og det betyr slett ikke at noen skal få ambulanse for tett nese, men at alle som har et slikt behov de ikke klarer å dekke selv vet hvem de kan ringe og faktisk får hjelp. Anonymkode: e5c8f...4df 16 1 11
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #3 Skrevet 10. april 2024 Slike unødvendige oppringninger til 113 ødelegger for de gangene ambulansen virkelig skulle kommet. I påsken fant jeg et barn som hadde falt og skadet seg. Barnet var ute av stand til å bevege seg, og siden jeg ikke skjønte hva barnet hadde skadet, turde jeg heller ikke å bevege på det. Barnet skrek nonstop og hyperventilerte, og klarte ikke å fortelle meg hva det het eller hva foreldrene het, så jeg ringte 113 og kom til en operatør som sa at jeg helt sikkert kunne få tak i en taxi og kjøre han til legevakten, eller prøve å få tak i foreldrene. Jeg sa at barnet hyperventilerte, gråt konstant og ikke klarte å si sitt eget navn eller foreldrenes. Det endte med at jeg måtte forlate barnet, og løpe rundt for å lete etter foreldrene og fant til slutt moren, og da fikk vi barnet inn i hennes bil og kjørte til legevakten. Moren var tilfeldigvis sykepleier og undersøkte barnet sitt med tanke på skader før vi fikk lagt han inn i baksetet. Jeg fikk melding fra moren i etterkant om at sønnen hennes var innlagt på sykehuset med brukket skulder, arm og hjernerystelse. Akkurat i dette tilfellet synes jeg at ambulansen burde kommet, men siden jeg bor i en stor by er det nok av narkomane og hypokondere som trenger ambulanse. Anonymkode: 3521b...8c0 16 19 10
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #4 Skrevet 10. april 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Slike unødvendige oppringninger til 113 ødelegger for de gangene ambulansen virkelig skulle kommet. I påsken fant jeg et barn som hadde falt og skadet seg. Barnet var ute av stand til å bevege seg, og siden jeg ikke skjønte hva barnet hadde skadet, turde jeg heller ikke å bevege på det. Barnet skrek nonstop og hyperventilerte, og klarte ikke å fortelle meg hva det het eller hva foreldrene het, så jeg ringte 113 og kom til en operatør som sa at jeg helt sikkert kunne få tak i en taxi og kjøre han til legevakten, eller prøve å få tak i foreldrene. Jeg sa at barnet hyperventilerte, gråt konstant og ikke klarte å si sitt eget navn eller foreldrenes. Det endte med at jeg måtte forlate barnet, og løpe rundt for å lete etter foreldrene og fant til slutt moren, og da fikk vi barnet inn i hennes bil og kjørte til legevakten. Moren var tilfeldigvis sykepleier og undersøkte barnet sitt med tanke på skader før vi fikk lagt han inn i baksetet. Jeg fikk melding fra moren i etterkant om at sønnen hennes var innlagt på sykehuset med brukket skulder, arm og hjernerystelse. Akkurat i dette tilfellet synes jeg at ambulansen burde kommet, men siden jeg bor i en stor by er det nok av narkomane og hypokondere som trenger ambulanse. Anonymkode: 3521b...8c0 AMK gjorde en faglig vurdering og de hadde jo ikke feil. Ambulanse trengte ikke. ………… jeg ringte ambulanse en gang, fordi jeg hadde 41 i feber og klarte ikke stå på bena, og fikk heller ikke pustet. Men jeg måtte pent ta taxi, men de ringte for meg. Og det gikk jo greit. Men jeg husker ikke noe fra jeg kom inn på legevakten til jeg var på apoteket. Bortsett fra at jeg ikke måtte vente. Så det var ganske så akutt likevel. Hovedproblemet er at det finnes for få ressurser. Mennesker kommer alltid å være mennesker. Egoister alle sammen er vi. I ulik grad. Men ja det burde kanskje til mer opplæring og. sist jeg faktisk fikk ambulanse så var det på legen sin henvisning, og det var faktisk en bomtur og helt unødvendig også. Så det er ikke alltid bare bare å vite når man skal ringe ambulanse. Anonymkode: d29ff...43c 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #5 Skrevet 10. april 2024 Har sett på 113 på NRK og der kommer de jo for ""småting", så de legger jo litt opp til dette selv. Tenkte flere ganger gjennom serien på episoder hvor jeg burde ringt 113 istedenfor å få barnet, søsken eller meg selv til legevakta på egenhånd. Anonymkode: 122e4...714 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #6 Skrevet 10. april 2024 Finner man en skadet person som ikke kan gjøre rede for seg, ringer man 113. Så kan heller de ta den vurderingen. Noen ganger står det om sekunder for å redde liv, og det må ikke bli slik at vi ikke tør å ringe. Men er man tom for nesespray, har omgangssyken, eller andre håpløse ting som ble nevnt i artikkelen, skal man jo selvfølgelig ikke ringe. Hadde vært interessant å sett alder og kjønn på de som ringer inn om slikt. Anonymkode: 45a07...424 14 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #7 Skrevet 10. april 2024 Her må nesten AMK ta det på sin kappe også. Når noen ringer 113 pga "pustebesvær" når de mangler otrivin så har enten AMK gjort en håpløst dårlig jobb i undetsøkelsene i samtalen eller pasienten har direkte løyet. Når jeg har ringt pga pustebesvær så stiller de en rekke spørsmål, blant annet om jeg er blå på leppene. Jeg tror kanskje voksne var flinkere til å vurdere om en situasjon var "står om liv og helse" før i tiden, og jeg tror folk i dag er redd for at situasjoner skal eskalere fort fra skade/sykdom til "fare for liv og helse". Kanskje fordi vi bor mer alene og er på mange måter mer isolert i dag enn før. Anonymkode: a4bb5...1f0 11 1
strawberry88 Skrevet 10. april 2024 #8 Skrevet 10. april 2024 FruKine skrev (35 minutter siden): Alt dette hadde vært fult mulig å håndtere uten masser av innvandrere med diverse helseplager som for lengst har satt helsevesenet vårt ut av spill. Alle problemene i Norge i dag skyldes at vi er i ferd med å transformere oss selv til et utviklingsland gjennom lave fødetall og alt for høy innvandring. Videre brukes dette forfallet som en grunn til å innføre ytterligere livskvalitetreduksjoner gjennom klimasertifiseringer og annet kostbart og tidkrevende tull. Har du kilder på denne påstanden? 17
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #9 Skrevet 10. april 2024 Syntes folk generelt utnytter legevakten også. De bruker det i stedet for fastlege. Kjenner flere som reiser til legevakt for den minste ting...vondt i halsen, ungen har fått 3 prikker, snørr og feber. Ikke rart det er milevis med kø på legevakten når folk ikke kan bruke fastlegen sin. Man får stort sett time samme dag om man ringer tidlig. Og flesteparten av tilfellene er det ikke nødvendig med lege i det hele tatt. Folk er jo hysteriske! Så at enkelte bruker 113 om noe er hakket over 3 prikker eller halsvondt er jeg ikke overrasket over. Anonymkode: 07330...803 17 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #10 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): AMK gjorde en faglig vurdering og de hadde jo ikke feil. Ambulanse trengte ikke. ………… jeg ringte ambulanse en gang, fordi jeg hadde 41 i feber og klarte ikke stå på bena, og fikk heller ikke pustet. Men jeg måtte pent ta taxi, men de ringte for meg. Og det gikk jo greit. Men jeg husker ikke noe fra jeg kom inn på legevakten til jeg var på apoteket. Bortsett fra at jeg ikke måtte vente. Så det var ganske så akutt likevel. Hovedproblemet er at det finnes for få ressurser. Mennesker kommer alltid å være mennesker. Egoister alle sammen er vi. I ulik grad. Men ja det burde kanskje til mer opplæring og. sist jeg faktisk fikk ambulanse så var det på legen sin henvisning, og det var faktisk en bomtur og helt unødvendig også. Så det er ikke alltid bare bare å vite når man skal ringe ambulanse. Anonymkode: d29ff...43c Jo denne gutten hadde trengt ambulanse, siden jeg ikke visste hva som var skadet på han da jeg fant han, og det kunne ha vært alvorlig nakke eller hodeskade. Bare jeg tok på han hylte han enda mer hysterisk . Har fått vite i ettertid av moren, som også mente de burde sendt ambulanse, at de ikke hadde noen tilgjengelig i det tidspunktet. Anonymkode: 3521b...8c0 19 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #11 Skrevet 10. april 2024 Når en ser hva for rare spørsmål som dukker opp her (ikke for at det er sammenlignbart i så måte), så forbauser det meg ikke i det hele tatt at folk ringer ambulanse for nesespray og forstuet fot 🙈🙈 Anonymkode: 4d485...c7b 10
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #12 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ble veldig provosert over den nyheten, og hvordan den ambulansearbeideren på nyhetene nærmest gjorde narr av en person som hadde ringt dem. Det er åpenbart at dette må dreie seg om en fryktelig ensom person, som ikke har noen andre å henvende seg til. I tillegg er det sannsynligvis andre diagnoser inne i bildet, som angst, demens, fysisk sykdom som medfører vanskeligheter med mobilitet e.l. Vi har skapt et samfunn der de svakeste hele tiden skvises ut og ingen egentlig har tid eller omsorg for dem. Og i tillegg skal de gjøres narr av når de ikke klarer å fungere slik de skal. Hvorfor innfører ikke Norge tillatelse til assistert selvdrap? Enten får vi ta konsekvensen av at vi ikke gidder å hjelpe eller så får vi hjelpe de som trenger det! Og det betyr slett ikke at noen skal få ambulanse for tett nese, men at alle som har et slikt behov de ikke klarer å dekke selv vet hvem de kan ringe og faktisk får hjelp. Anonymkode: e5c8f...4df Det gjør ikke at det er akseptabelt å ringe AMK i hytt og pine. De har ikke ansvar for ensomme personer. Anonymkode: 185fb...a1d 14
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #13 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her må nesten AMK ta det på sin kappe også. Når noen ringer 113 pga "pustebesvær" når de mangler otrivin så har enten AMK gjort en håpløst dårlig jobb i undetsøkelsene i samtalen eller pasienten har direkte løyet. Anonymkode: a4bb5...1f0 Ja, dette. Tenker også at dersom personen som ringte hadde fått uttale seg om dette så hadde nok historien vært en litt annen enn "tett nese". Aner meg at det nok er en ganske grov forenkling som blir blåst litt opp. Anonymkode: da7e3...719 8 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #14 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): https://www.nrk.no/sorlandet/stor-okning-i-antall-akuttoppdrag-for-ambulanser-1.16811453 Hva er galt med folk? Har vi blitt noen sveklinger som ikke tåler noe? Er det derfor enkelte som virkelig trenger det opplever å bli oversett, fordi andre overdriver? Anonymkode: bdc00...333 Jeg er ikke overrasket, helt sikkert ei som henger på kvinneguiden. Anonymkode: 2e62f...937 6
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #15 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er ikke overrasket, helt sikkert ei som henger på kvinneguiden. Anonymkode: 2e62f...937 AMK har et ansvar for å stille relevante spørsmål som skal sile ut det som ikke krever ambulanse. Jeg har hatt blindtarmbetennelse og fikk beskjed om at jeg egentlig skulle sendes i ambulanse, men de hadde ikke noen ledig. Da ble det paracet og drosje. Har kontaktet AMK ved besvimelse. Det viste seg at alt var helt fint, men pga et par "smådetaljer" sendte de ambulanse. Det ble ruslefart til sykehuset siden det ikke var prekært, men det var de sammen med legevakt som besluttet at tur til sykehuset med ambulanse var påkrevd. Var det unødvendig tur? I etterkant viser fasit at det var helt unødvendig. Der og da var det 4 voksne med ulik helseutdanning som tok den beslutningen. Anonymkode: a4bb5...1f0 1 1
Stonegiant Skrevet 10. april 2024 #16 Skrevet 10. april 2024 2 hours ago, FruKine said: Alt dette hadde vært fult mulig å håndtere uten masser av innvandrere med diverse helseplager som for lengst har satt helsevesenet vårt ut av spill. Alle problemene i Norge i dag skyldes at vi er i ferd med å transformere oss selv til et utviklingsland gjennom lave fødetall og alt for høy innvandring. Videre brukes dette forfallet som en grunn til å innføre ytterligere livskvalitetreduksjoner gjennom klimasertifiseringer og annet kostbart og tidkrevende tull. Goddag, mann! – Økseskaft! 8
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #17 Skrevet 10. april 2024 Jeg kjenner noen som driver sånn. De er alle PU og vet ikke bedre. Anonymkode: d5b21...111 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #18 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): AMK gjorde en faglig vurdering og de hadde jo ikke feil. Ambulanse trengte ikke. ………… jeg ringte ambulanse en gang, fordi jeg hadde 41 i feber og klarte ikke stå på bena, og fikk heller ikke pustet. Men jeg måtte pent ta taxi, men de ringte for meg. Og det gikk jo greit. Men jeg husker ikke noe fra jeg kom inn på legevakten til jeg var på apoteket. Bortsett fra at jeg ikke måtte vente. Så det var ganske så akutt likevel. Hovedproblemet er at det finnes for få ressurser. Mennesker kommer alltid å være mennesker. Egoister alle sammen er vi. I ulik grad. Men ja det burde kanskje til mer opplæring og. sist jeg faktisk fikk ambulanse så var det på legen sin henvisning, og det var faktisk en bomtur og helt unødvendig også. Så det er ikke alltid bare bare å vite når man skal ringe ambulanse. Anonymkode: d29ff...43c Her var det jo behov for ambulanse, ja. Barn som ble funnet alene, som var skadet med flere brudd og hjernerystelse, det er alvorlig nok det. Så i dette tilfellet vil jeg si at operatøren gjorde en feilberegning, selv om det kan være vanskelig Anonymkode: caf97...8ee 7 2
BobbySocks Skrevet 10. april 2024 #19 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo denne gutten hadde trengt ambulanse, siden jeg ikke visste hva som var skadet på han da jeg fant han, og det kunne ha vært alvorlig nakke eller hodeskade. Bare jeg tok på han hylte han enda mer hysterisk . Har fått vite i ettertid av moren, som også mente de burde sendt ambulanse, at de ikke hadde noen tilgjengelig i det tidspunktet. Anonymkode: 3521b...8c0 De skulle kjørt traumealarm. Så her kunne både du og moren sendt klage. 4 3
Fame Skrevet 10. april 2024 #20 Skrevet 10. april 2024 BobbySocks skrev (4 minutter siden): De skulle kjørt traumealarm. Så her kunne både du og moren sendt klage. ^ Hadde kommet som traume inn til oss 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå