AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #21 Skrevet 9. april 2024 Jeg tror noen virkelig har ME og at ME fins. Det som gjør at jeg tviler i noen tilfeller er de som sliter med livet generelt og kanskje er deprimert fra før som går inn å googler der de kjenner seg igjen i alle symptomene på ME og TROR at de har det selv. Ja noen kan faktisk ville det og tro det så mye at de får diagnosen til slutt da legene ikke finner noe annet i veien med de. Det er dessverre slik at denne diagnosen har blitt gitt til for mange i for mange tilfeller der leger ikke har annet svar på plagene til pasientene enn ME etter alt annet er utelukket og dermed blir de få som virkelig har ME mistrodd. Alle har vel en de vet om, en nært eller en bekjent de vet om som har «ME» inkludert meg. Personen jeg kjenner var i et langt forhold med utroskap og lidelser, det ble slutt og personen var allerede før dette havnet i nav systemet. Personen googlet seg ihjel på nettet og fant ut at hun hadde fibromyalgi. Etterhvert var hun bombesikker på at det måtte være ME. Jeg personlig tror hun var sliten og deprimert. Man kan få fysiske reaksjoner av det også om man går med det for lenge.. Hun var aldri sengeliggende og klarte det hun selv ville klare. Men hun sto på sitt hos legen og ble sendt på noe opphold noen uker og kom tilbake. Trengte aldri arbeidstrening heller. Hun fikk ME diagnosen og måtte kjempe litt for og få uføretrygd men fikk den også i boks etter en stund gitt! Nå fant samme personen ut at hun har adhd også! Jammen klarte hun og få denne diagnosen også i boks. Så nå skal hun ha medisiner og har sikret seg med gratis penger/lønn resten av livet på vas. To barn har hun fått i tillegg. Er slike som henne som gjør oss andre mistenksom og spørrende til hele diagnosen. Ingen som dømmer de som virkelig har det, men vi dømmer de som mener de har den og kjemper med nebb og klør for at alle andre, inkludert leger og spesialister skal tro de har den. For de vil så gjerne at det skal være noe som feiler de slik at de kan gjemme seg bak diagnosen som unnskyldning hver gang de blir stilt ansvar til. Hardt, men er dessverre slik i noen tilfeller. Det fins ikke prøver som kan bevise det motsatte per dags dato, og dermed vil det alltid finnes noen som får kavet seg gjennom uten og faktisk være reelt syk! Og jo, det fins noen som faktisk er villig til å stå i kampen bare pga de vil være syk. Du er naiv som tror noe annet. Er lettere og få uføretrygd enn og ta tak i eget liv og gjøre en innsats for og komme seg ut i jobb eller bli det man ønsker og bli. Noen velger heller og spille på det de kan så de kan klaste inn håndkle og skylde på feks ME for å slippe. Anonymkode: 7a63c...6ee 9 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #22 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror noen virkelig har ME og at ME fins. Det som gjør at jeg tviler i noen tilfeller er de som sliter med livet generelt og kanskje er deprimert fra før som går inn å googler der de kjenner seg igjen i alle symptomene på ME og TROR at de har det selv. Ja noen kan faktisk ville det og tro det så mye at de får diagnosen til slutt da legene ikke finner noe annet i veien med de. Det er dessverre slik at denne diagnosen har blitt gitt til for mange i for mange tilfeller der leger ikke har annet svar på plagene til pasientene enn ME etter alt annet er utelukket og dermed blir de få som virkelig har ME mistrodd. Alle har vel en de vet om, en nært eller en bekjent de vet om som har «ME» inkludert meg. Personen jeg kjenner var i et langt forhold med utroskap og lidelser, det ble slutt og personen var allerede før dette havnet i nav systemet. Personen googlet seg ihjel på nettet og fant ut at hun hadde fibromyalgi. Etterhvert var hun bombesikker på at det måtte være ME. Jeg personlig tror hun var sliten og deprimert. Man kan få fysiske reaksjoner av det også om man går med det for lenge.. Hun var aldri sengeliggende og klarte det hun selv ville klare. Men hun sto på sitt hos legen og ble sendt på noe opphold noen uker og kom tilbake. Trengte aldri arbeidstrening heller. Hun fikk ME diagnosen og måtte kjempe litt for og få uføretrygd men fikk den også i boks etter en stund gitt! Nå fant samme personen ut at hun har adhd også! Jammen klarte hun og få denne diagnosen også i boks. Så nå skal hun ha medisiner og har sikret seg med gratis penger/lønn resten av livet på vas. To barn har hun fått i tillegg. Er slike som henne som gjør oss andre mistenksom og spørrende til hele diagnosen. Ingen som dømmer de som virkelig har det, men vi dømmer de som mener de har den og kjemper med nebb og klør for at alle andre, inkludert leger og spesialister skal tro de har den. For de vil så gjerne at det skal være noe som feiler de slik at de kan gjemme seg bak diagnosen som unnskyldning hver gang de blir stilt ansvar til. Hardt, men er dessverre slik i noen tilfeller. Det fins ikke prøver som kan bevise det motsatte per dags dato, og dermed vil det alltid finnes noen som får kavet seg gjennom uten og faktisk være reelt syk! Og jo, det fins noen som faktisk er villig til å stå i kampen bare pga de vil være syk. Du er naiv som tror noe annet. Er lettere og få uføretrygd enn og ta tak i eget liv og gjøre en innsats for og komme seg ut i jobb eller bli det man ønsker og bli. Noen velger heller og spille på det de kan så de kan klaste inn håndkle og skylde på feks ME for å slippe. Anonymkode: 7a63c...6ee Så da skal ingen med ME diagnose få bedre hjelp eller det skal jobbes for å få en bedre behandling? Hva man tror om enkeltpersoner bør ikke være førende for hvilken hjelp man skal gi pasientgruppa. Så bør man også ha tillit til at leger og behandlingssteder vet litt mer om den fysiske helsa til andre en du og jeg antar og tror ut fra det vi ser. Anonymkode: c65c5...8b8 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #23 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Men de symptomene som du lister opp er ikke utelukkende noe man kun kan knytte opp til ME. Anonymkode: d6ae7...190 Nei, det er de ikke, men nevrologen min finner ingen andre sykdommer og da blir det ME jeg får som diagnose. Ettersom jeg ikke hat andre sykdommer faller jeg under ME-paraplyen. Jeg kunne ramset opp mange flere symptomer, men glemsomhet og det at det dukker opp nye symptomer itillegg til gamle gjør at alt går i surr for meg. Anonymkode: d1dbf...166
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #24 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hjelpemidler er ikke diagnoseavhengig. Tror ikke ME pasienter får noe mer en andre. Man får heller ikke spesielt hjelp ved ME. Fibro og ME er dessverre skjøvet under teppet Anonymkode: c65c5...8b8 Dessverre tar du feil her, du må ha en diagnose som godkjennes for å få hjelpemidler, helsereiser osv. Det er ikke mye hjelp for dem med ME men oss med fibro får enda mindre. Rask søk hjelpemidler+ ME: https://www.me-foreningen.no/mestring/rettigheter-og-stotteordninger/kommunale-hjelpetiltak/ Nøyaktig samme søk hjelpemidler fibromyalgi= Nada. Anonymkode: f2cdf...2c1 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #25 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvem er det som skal bevise noe, det vedkommende ramset opp der er vanlig ved ME. Sammen med en del andre ting. Når jeg var i utredning hos fastlege så hadde jeg aldri i mine tanker ME, var ikke ett tema før han sa han som mistenkte det -jeg visste ikke engang hva det var. Ble senere bekreftet ved second opinion utredning ved ME senteret ved Aker sykehus. Hvilken mer bevis trenger man på ME -så lenge man ikke har en helt spesifikk godkjent biomarkør for ME? Anonymkode: c65c5...8b8 Du tar ikke poenget. Anonymkode: d6ae7...190
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #26 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dessverre tar du feil her, du må ha en diagnose som godkjennes for å få hjelpemidler, helsereiser osv. Det er ikke mye hjelp for dem med ME men oss med fibro får enda mindre. Rask søk hjelpemidler+ ME: https://www.me-foreningen.no/mestring/rettigheter-og-stotteordninger/kommunale-hjelpetiltak/ Nøyaktig samme søk hjelpemidler fibromyalgi= Nada. Anonymkode: f2cdf...2c1 Det er jo fordi du er inne på siden til ME foreningen, det er ting som også andre diagnoser kan søke på. Anonymkode: c65c5...8b8 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #27 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du tar ikke poenget. Anonymkode: d6ae7...190 Da må du være mer presis i hva du mener. Anonymkode: c65c5...8b8
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #28 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dessverre tar du feil her, du må ha en diagnose som godkjennes for å få hjelpemidler, helsereiser osv. Det er ikke mye hjelp for dem med ME men oss med fibro får enda mindre. Rask søk hjelpemidler+ ME: https://www.me-foreningen.no/mestring/rettigheter-og-stotteordninger/kommunale-hjelpetiltak/ Nøyaktig samme søk hjelpemidler fibromyalgi= Nada. Anonymkode: f2cdf...2c1 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo fordi du er inne på siden til ME foreningen, det er ting som også andre diagnoser kan søke på. Anonymkode: c65c5...8b8 Anbefaler deg å ta kontakt med ergoterapeut i kommunen din, de hjelper deg med søknader opp mot dine behov. Anonymkode: c65c5...8b8 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #29 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da må du være mer presis i hva du mener. Anonymkode: c65c5...8b8 Du må lese svaret mitt i kontekst. Anonymkode: d6ae7...190
Bombasi Skrevet 9. april 2024 #30 Skrevet 9. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg tror noen virkelig har ME og at ME fins. Det som gjør at jeg tviler i noen tilfeller er de som sliter med livet generelt og kanskje er deprimert fra før som går inn å googler der de kjenner seg igjen i alle symptomene på ME og TROR at de har det selv. Ja noen kan faktisk ville det og tro det så mye at de får diagnosen til slutt da legene ikke finner noe annet i veien med de. Det er dessverre slik at denne diagnosen har blitt gitt til for mange i for mange tilfeller der leger ikke har annet svar på plagene til pasientene enn ME etter alt annet er utelukket og dermed blir de få som virkelig har ME mistrodd. Alle har vel en de vet om, en nært eller en bekjent de vet om som har «ME» inkludert meg. Personen jeg kjenner var i et langt forhold med utroskap og lidelser, det ble slutt og personen var allerede før dette havnet i nav systemet. Personen googlet seg ihjel på nettet og fant ut at hun hadde fibromyalgi. Etterhvert var hun bombesikker på at det måtte være ME. Jeg personlig tror hun var sliten og deprimert. Man kan få fysiske reaksjoner av det også om man går med det for lenge.. Hun var aldri sengeliggende og klarte det hun selv ville klare. Men hun sto på sitt hos legen og ble sendt på noe opphold noen uker og kom tilbake. Trengte aldri arbeidstrening heller. Hun fikk ME diagnosen og måtte kjempe litt for og få uføretrygd men fikk den også i boks etter en stund gitt! Nå fant samme personen ut at hun har adhd også! Jammen klarte hun og få denne diagnosen også i boks. Så nå skal hun ha medisiner og har sikret seg med gratis penger/lønn resten av livet på vas. To barn har hun fått i tillegg. Er slike som henne som gjør oss andre mistenksom og spørrende til hele diagnosen. Ingen som dømmer de som virkelig har det, men vi dømmer de som mener de har den og kjemper med nebb og klør for at alle andre, inkludert leger og spesialister skal tro de har den. For de vil så gjerne at det skal være noe som feiler de slik at de kan gjemme seg bak diagnosen som unnskyldning hver gang de blir stilt ansvar til. Hardt, men er dessverre slik i noen tilfeller. Det fins ikke prøver som kan bevise det motsatte per dags dato, og dermed vil det alltid finnes noen som får kavet seg gjennom uten og faktisk være reelt syk! Og jo, det fins noen som faktisk er villig til å stå i kampen bare pga de vil være syk. Du er naiv som tror noe annet. Er lettere og få uføretrygd enn og ta tak i eget liv og gjøre en innsats for og komme seg ut i jobb eller bli det man ønsker og bli. Noen velger heller og spille på det de kan så de kan klaste inn håndkle og skylde på feks ME for å slippe. Anonymkode: 7a63c...6ee Vet du, jeg skjønner at noen er mistenksom og spørrende til typer som henne som har googlet seg til alt med ymse plager og som kanskje har energi til det hun vil ha energi til. Men dere oppegående folk vet jo at dette ikke er typisk ME. Så det er rimelig urettferdig og sprøtt at dere dømmer sykdommen ME basert på et slikt tilfelle som dere vet ikke er representativ for de som virkelig er syke. Og når dere dømmer diagnosen ME pga henne så dømmer dere de som virkelig er syke også. Det er sistnevnte som virkelig får kjenne på dømmingen deres. For dømmingen, stigma, stråmenn og fordommene stikker disse aller hardest. Jeg er sikker på at henne dere ønsker å dømme ikke bryr seg særlig om det. Dere kan jo ikke dømme barn, ungdommer, unge voksne, voksne og eldre som har mistet deler av det viktige livet sitt med alvorlig sykdom fordi det alltids finnes noen tilfeller der enkelte har fått diagnosen utdelt på sølvfat knapt uten å være syk. Jeg skulle ønske dere klarte å se ME på vegne av de aller sykeste. Disse har aller størst sjanse for å virkelig ha ME i sin rette form. Det er disse som lider. Av sykdommen, av fordommene, av kunnskapsløsheten, av stigmaet og alt annet. Ikke la de lide enda mer på urettferdige vilkår! Hev dere over folk som utnytter systemet og/eller er store tvilstilfeller, og se ME for de som virkelig er rammet av det. Dere kan seriøst ikke mene at disse fortjener å bli enda mer tråkket på i en allerede svært nedtråkket situasjon. Jeg er klar over at det er mye for meg å be om, men empati, omtanke og støtte kommer disse sykeste langt med i en utrolig tung og hjelpeløs tilstand år etter år etter år. Gi de litt kjærlighet, for det fortjener de. Jeg er "pårørende" til ME-syk. Og hun er svært syk. Hun gråter egentlig ofte, men ikke fordi hun er lei seg. Hun gråter når hun ser empati, omtanke og støtte i samfunnet. Det kan være en tweet fra en fremmed, en kronikk fra en hun aldri hadde forventet en kronikk fra, en hjelpende hånd fra den hun minst forventet det fra... eller bare at helt hverdagslige ting som hun føler går hennes vei med hjelp fra andre. Hun gråter fordi hun er rørt, og det skal så lite til fordi hun har opplevd så mye håpløshet, hjelpeløshet, neglisjering, hat, hets, fordommer og elendighet fra folk, samfunn, helseapparatet, NAV, fastlegen og helsebyråkrater. Så tenk på slike som henne, og dropp å dømme sykdommen ME fordi det finnes noen shadye tilfeller der ute! Endret 9. april 2024 av Bombasi 3 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #31 Skrevet 9. april 2024 Bombasi skrev (18 minutter siden): Vet du, jeg skjønner at noen er mistenksom og spørrende til typer som henne som har googlet seg til alt med ymse plager og som kanskje har energi til det hun vil ha energi til. Men dere oppegående folk vet jo at dette ikke er typisk ME. Så det er rimelig urettferdig og sprøtt at dere dømmer sykdommen ME basert på et slikt tilfelle som dere vet ikke er representativ for de som virkelig er syke. Og når dere dømmer diagnosen ME pga henne så dømmer dere de som virkelig er syke også. Det er sistnevnte som virkelig får kjenne på dømmingen deres. For dømmingen, stigma, stråmenn og fordommene stikker disse aller hardest. Jeg er sikker på at henne dere ønsker å dømme ikke bryr seg særlig om det. Dere kan jo ikke dømme barn, ungdommer, unge voksne, voksne og eldre som har mistet deler av det viktige livet sitt med alvorlig sykdom fordi det alltids finnes noen tilfeller der enkelte har fått diagnosen utdelt på sølvfat knapt uten å være syk. Jeg skulle ønske dere klarte å se ME på vegne av de aller sykeste. Disse har aller størst sjanse for å virkelig ha ME i sin rette form. Det er disse som lider. Av sykdommen, av fordommene, av kunnskapsløsheten, av stigmaet og alt annet. Ikke la de lide enda mer på urettferdige vilkår! Hev dere over folk som utnytter systemet og/eller er store tvilstilfeller, og se ME for de som virkelig er rammet av det. Dere kan seriøst ikke mene at disse fortjener å bli enda mer tråkket på i en allerede svært nedtråkket situasjon. Jeg er klar over at det er mye for meg å be om, men empati, omtanke og støtte kommer disse sykeste langt med i en utrolig tung og hjelpeløs tilstand år etter år etter år. Gi de litt kjærlighet, for det fortjener de. Jeg er "pårørende" til ME-syk. Og hun er svært syk. Hun gråter egentlig ofte, men ikke fordi hun er lei seg. Hun gråter når hun ser empati, omtanke og støtte i samfunnet. Det kan være en tweet fra en fremmed, en kronikk fra en hun aldri hadde forventet en kronikk fra, en hjelpende hånd fra den hun minst forventet det fra... eller bare at helt hverdagslige ting som hun føler går hennes vei med hjelp fra andre. Hun gråter fordi hun er rørt, og det skal så lite til fordi hun har opplevd så mye håpløshet, hjelpeløshet, neglisjering, hat, hets, fordommer og elendighet fra folk, samfunn, helseapparatet, NAV, fastlegen og helsebyråkrater. Så tenk på slike som henne, og dropp å dømme sykdommen ME fordi det finnes noen shadye tilfeller der ute! Jeg skrev om hun jeg kjenner for og få fram at det er slike som henne som gjør at mange er skeptisk til folk som sier de har ME. Første jeg skrev var at jeg tror virkelig noen har ekte ME og er på ekte SYK! Men slike som den personen jeg nevnte i innlegget mitt gjør noen skeptiske. Håper hun du er pårørende for har det bra til tross for utfordringene ❤️ jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at det er forferdelig for de som virkelig er syk og rammet av dette.. Har masse empati og medfølelse for disse! Klem Anonymkode: 7a63c...6ee 2
Bombasi Skrevet 9. april 2024 #32 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg skrev om hun jeg kjenner for og få fram at det er slike som henne som gjør at mange er skeptisk til folk som sier de har ME. Første jeg skrev var at jeg tror virkelig noen har ekte ME og er på ekte SYK! Men slike som den personen jeg nevnte i innlegget mitt gjør noen skeptiske. Håper hun du er pårørende for har det bra til tross for utfordringene ❤️ jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at det er forferdelig for de som virkelig er syk og rammet av dette.. Har masse empati og medfølelse for disse! Klem Anonymkode: 7a63c...6ee Ja, så du skrev det. Og det er bra. Jeg virket kanskje hard i motsvaret, men lot meg rive med at du skrev at du var dømmende til sykdommen ME pga slike som henne. At du dømmer henne kan du for min del bare gjøre, men da som enkeltperson. Ikke døm sykdommen pga henne. Det rammer kun de som virkelig er rammet av sykdommen. Og tro meg, de merker dømmingen på kroppen. På vegne av henne, takk for det! Hun har det overraskende bra mentalt. Hun har en positivitet og en optimisme selv friske kan lære av. Hun, og mange andre ME-syke i tilsvarende posisjon, er en levende studie i mestring av håpløshet. Hvordan så syke pasienter klarer å finne håp, tro, visjoner og verdier som skaper vitalitet i en slik tilstand burde vært en studie for allmennheten i seg selv. Hun er så sulten på livet at det er det eneste hun tenker på. Og det er så sunne verdier på helt enkle ting at det blåser håret av meg. Derfor blir hun rørt av den minste ting. Jeg har lært mye fra henne. Perspektivene hennes har skapt meg nye verdier og gjort meg til et mye bedre menneske. Det er ingenting jeg ønsker mer i livet enn at hun, og andre som henne, blir friske. Og det tror vi skjer! 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #33 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hjelpemidler er ikke diagnoseavhengig. Tror ikke ME pasienter får noe mer en andre. Man får heller ikke spesielt hjelp ved ME. Fibro og ME er dessverre skjøvet under teppet Anonymkode: c65c5...8b8 Og så er det ofte lett å plukke ut disse pasientene som har disse to sykdommene. Uten å lese journalen først. Anonymkode: e1621...9b5 1
_popcorn_ Skrevet 14. april 2024 #34 Skrevet 14. april 2024 Ryddet for krenkende innlegg og avsporing, og svar til det. _popcorn_, adm
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #35 Skrevet 14. april 2024 Noen har jo ligget i 20år, skremmende. https://www.rb.no/lokale-nyheter/han-odelegger-mange-barns-liv/s/1-95-7728073 Anonymkode: 85961...f5b 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #36 Skrevet 14. april 2024 Jeg personlig tror ikke at "Lars på 6 år" har samme diagnose som en middelaldrende kvinne. Selv om tilstanden de har heter ME. En voksen kan lese seg opp på symptom. For å si det sånn; så har vel alle en eller annen gang i livet ME symptom? Tror noen virkelig har det, som feks. "Lars på 6 år" og andre som knapt orker å spise. Men det er pinadø mange som lurer til seg den diagnosen. De har nok en diagnose de også, men ikke ME. Når faktisk fastlegen langt på vei kan stille diagnosen, så er det jo ting som skurrer. Det er veldig synd for de som virkelig har diagnosen. Anonymkode: d9811...4bf 3 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #37 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg personlig tror ikke at "Lars på 6 år" har samme diagnose som en middelaldrende kvinne. Selv om tilstanden de har heter ME. En voksen kan lese seg opp på symptom. For å si det sånn; så har vel alle en eller annen gang i livet ME symptom? Tror noen virkelig har det, som feks. "Lars på 6 år" og andre som knapt orker å spise. Men det er pinadø mange som lurer til seg den diagnosen. De har nok en diagnose de også, men ikke ME. Når faktisk fastlegen langt på vei kan stille diagnosen, så er det jo ting som skurrer. Det er veldig synd for de som virkelig har diagnosen. Anonymkode: d9811...4bf Hva er «ME symptom»? Høres ut som du ikke vet hva ME er, allikevel så vet du at det mange som «lurer» til seg diagnosen og hvem som virkelig har diagnosen som du mener ikke er en diagnose? . Fastlege kan stille diagnose om hen er spesialist -men ikke uten en grundig utredning i spesialisthelsetjenesten. Trodde det var vanlig at leger satt diagnoser? Anonymkode: c65c5...8b8 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #38 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva er «ME symptom»? Høres ut som du ikke vet hva ME er, allikevel så vet du at det mange som «lurer» til seg diagnosen og hvem som virkelig har diagnosen som du mener ikke er en diagnose? . Fastlege kan stille diagnose om hen er spesialist -men ikke uten en grundig utredning i spesialisthelsetjenesten. Trodde det var vanlig at leger satt diagnoser? Anonymkode: c65c5...8b8 Du er vel ikke så naiv at du ikke tror folk har lurt seg til den diagnosen? En diagnose uten biomarkør og som utelukkende blir stilt klinisk? Selvfølgelig har mange lurt seg til diagnosen. https://www.me-foreningen.no/om-me/utredning/ Kanskje ME foreningen skulle ha oppdatert nettsidene sine da? Det står da virkelig der at fastlegen kan sette diagnosen. Foreningen hjelper t.o.m med linker som kan være nyttig for fastlegen. Anonymkode: d9811...4bf 6
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #39 Skrevet 14. april 2024 Jeg skjønner virkelig ikke denne aversjonen mot at ME kan være psykologisk. Ta for eksempel spiseforstyrrelser. Det er også psykologisk, men det tar livet av personer og er overhode ikke enkelt å kurere. Man kan sikkert måle en hel masse kroppslige reaksjoner underveis i det sykdomsforløpet også, og det finnes ingen Quick fix, selv om de av oss som ikke har spiseforstyrrelser kanskje tenker at å ete litt sundt må være det enkleste i verden. Det virker ofte som enkelte ME debattanter skal rakke ned på psykisk sykdom. Anonymkode: 92356...812 4 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #40 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du er vel ikke så naiv at du ikke tror folk har lurt seg til den diagnosen? En diagnose uten biomarkør og som utelukkende blir stilt klinisk? Selvfølgelig har mange lurt seg til diagnosen. https://www.me-foreningen.no/om-me/utredning/ Kanskje ME foreningen skulle ha oppdatert nettsidene sine da? Det står da virkelig der at fastlegen kan sette diagnosen. Foreningen hjelper t.o.m med linker som kan være nyttig for fastlegen. Anonymkode: d9811...4bf Ja om fastlege er spesialist -men en fastlege på legekontor kan ikke ta all utredning der, mye utredning foregår ved at fastlege koordinerer og henviser pasient til utredning i spesialisthelsetjenesten ifht hvilke symptomer som pasienten har. Fastlege kan ikke ta full hjerteutredning på legekontoret eller utføre MR og CT eller indremedisinske undersøkelser som gastroskopi, nevrologisk utredning osv. Mest vanlig er at man sender pasientene til ME utredning i andre eller tredjelinjetjeneste etter man selv ikke står igjen med noe annet som kan forklare funn og sykehistorie. Det tar ofte noen år før man står igjen med ME som årsak. Jeg tviler på at så veldig mange lurer til seg diagnosen, men at de kan være feildignostisert er noe annet. Det er ofte funn som underbygger det pasientene sier. Anonymkode: c65c5...8b8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå