Gå til innhold

Inkassokravene til nordmenn vokser, stadig flere boliglån blir ikke betalt: – En økonomisk tsunami


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg klarer meg godt med min ok inntekt og moderate lån, men jeg gremmer meg litt over at de aller rikeste og toppsjefer her og der bare blir rikere og grådigere uten at mange nok reagerer. Det er umoralsk og usolidarisk.

Anonymkode: 280a9...db5

Helt riktig! Og det til og med i statlige bedrifter og kraftbransjen.. Dette stjeles direkte fra folk flest.

Anonymkode: 4f310...53c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Spiser du bare take away, røyker og drikker redbull, så er det jo din egen feil  når denne livstilen henter deg inn. Ingen ler, men det er heller ikke synd på deg når du blir syk. I Norge får du hjelp selv når det er selvforskyldt. Det er bra alle får hjelp, men man kan ikke tvinges til å syns synd på de som gjør idiotiske valg.

Anonymkode: e5735...ef0

Slik syn har ikke jeg på mennesker da, alltid en grunn til at mennesker tar de valgene de tar. Og jeg dømmer ingen, vet godt at det er mye vi ikke ser. Og være en dømmende person er en utrolig dårlig egenskap

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del tråder om dette er allerede. Til en viss grad virker det som KG har noen «krakk-influensere», som av  helt uforståelige årsaker ønsker at norsk økonomi skal gå til helvete. 

Folk tar nær sagt alle mulige grep for å ikke miste boligen. En kan se tegn til dette allerede. Folk har sluttet å kjøpe boliger under oppføring, folk har sluttet å kjøpe nye biler. Sportsbutikker sliter, Elkjøp har «fire-sale» i helgen. Detaljhandelen sliter. Hvilken av de store i byggevarehandlen ryker først? 

Det virker likevel som om folk har ekstra penger, reiseoperatørene melder om godt salg. Folk har/tar seg fortsatt råd til ferie. 
 

Serveringsbransjen holder visstnok også fortsatt stand. 8 % færre konkurser enn for et år siden. 
 

Hvis folk strammer for mye inn, vil det bli flere konkurser og høy arbeidsledighet. 
 

Finanstilsynets boliglånsundersøkelse viser en tydelig nedgang i samlet gjeldsgrad for nye lån. Fra 3,47 ganger inntekt i 2022 til 3,26 ganger inntekt i 2023. Samlet gjeldsgrad har også en tydelig nedgang. Andel førstegangskjøpere er opp fra 8 til 10%. 
 

Det vil alltid finnes privatpersoner med rotete økonomi, og folk som havner i et økonomisk uføre på grunn av samlivsbrudd med mer.  Mange mennesker må nok miste jobben uten å gå en ny for at det skal bli boligkrakk. 
 

Verken politikerne, NB,  den jevne KGskribent eller mannen i gata er tjent med det. 

Endret av A new man
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (2 timer siden):

Synes slike tråder er så triste å lese jeg at man nesten heier på at de som i dag har høye lån og synes økonomien sin er vanskelig skal miste hjem og alt de har begynt å bygge. Hvorfor er vi så stygge med hverandre? Bare fordi du har prioritert å ha 5 mill på konto, bo i et hus som kostet en mill og bo et sted de "vanlige" av oss ikke kunne uten å forlate venner, familie, jobb og kanskje utdanning? 
Min jobb finnes ikke i store deler av landet, vi bor ikke i hovedstaden, men avhengig av å kunne komme dit hver eneste dag. 
Boliglånet vårt er høyt, vi klarer oss har likevel kjempe vondt av de som har det tøft nå og mister hjemmene sine. Hva med å finne frem litt medmenneskelighet og empati, bli et bedre menneske og ikke unne andre det vondt for de tok andre valg enn deg selv. 
 

Det er ikke mye empati å spore for dem sim har maxet huslån og levestil ihh til høy inntekt. Disse har levd for mye på den grønne gren og burde heller ha levd mer nøkternt for å ta høyde for dårligere tider.

Det gjorde de ikke, men dro på max. Hva er det å synes synd i?

Anonymkode: faf1e...eb6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke mye empati å spore for dem sim har maxet huslån og levestil ihh til høy inntekt. Disse har levd for mye på den grønne gren og burde heller ha levd mer nøkternt for å ta høyde for dårligere tider.

Det gjorde de ikke, men dro på max. Hva er det å synes synd i?

Anonymkode: faf1e...eb6

Du aner ikke noe om de og hva de valgte og hvorfor de er i trøbbel nå. Og ikke klare å ha empati med andre mennesker og nesten koser seg med at de har trøbbel da er det ikke de med høyt lån det er noe galt med. At du velger å leve nøkternt gjør  ikke deg til et bedre menneske 

 

Endret av Forvirret23
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (Akkurat nå):

Du aner ikke noe om de og hva de valgte og hvorfor de er i trøbbel nå. Og ikke klare å ha empati med andre mennesker og nesten koser seg med at de har trøbbel da er det ikke de med høyt lån det er noe galt med. At du velger å leve nøkternt gjør det ikke til noe bedre menneske 

 

Selvsagt aner man hva de valgte når de valgte å ligge på max i gode tider, og får problemer raskt i nedgangstider.

Og det har mindre en 0 å bety for dem i praksis om jeg sitter hjemme og gråter over dem eller skamfryder meg.

Anonymkode: faf1e...eb6

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvsagt aner man hva de valgte når de valgte å ligge på max i gode tider, og får problemer raskt i nedgangstider.

Og det har mindre en 0 å bety for dem i praksis om jeg sitter hjemme og gråter over dem eller skamfryder meg.

Anonymkode: faf1e...eb6

Må man gråte for å vise empati? Og det er rett og slett kvalmt å fryde seg over andres ulykke. 
Nei du vet ingenting om dem, kanskje de mistet jobben, ble syke, mistet en av sine nære eller faktisk når alt av priser og renter gikk opp at de klarte ikke å bære byrden. Det å dømme andre mennesker er en elendig egenskap. Jeg hadde prøvd å gjøre noe med den så vil flere mennesker  også like deg bedre som person. Empati må læres, men det er aldri for sent :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (Akkurat nå):

Må man gråte for å vise empati? Og det er rett og slett kvalmt å fryde seg over andres ulykke. 
Nei du vet ingenting om dem, kanskje de mistet jobben, ble syke, mistet en av sine nære eller faktisk når alt av priser og renter gikk opp at de klarte ikke å bære byrden. Det å dømme andre mennesker er en elendig egenskap. Jeg hadde prøvd å gjøre noe med den så vil flere mennesker  også like deg bedre som person. Empati må læres, men det er aldri for sent :) 

Jeg er svært godt likt blant mine venner og familie. Jeg gir meg derimot blaffen i om jeg vet noe om disse som har levd for flott.

Det du drar inn er folk som ikke har levd for flott. Hva har de med saken å gjøre?

Anonymkode: faf1e...eb6

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, A new man said:


Folk tar nær sagt alle mulige grep for å ikke miste boligen. En kan se tegn til dette allerede. Folk har sluttet å kjøpe boliger under oppføring, folk har sluttet å kjøpe nye biler. Sportsbutikker sliter, Elkjøp har «fire-sale» i helgen. Detaljhandelen sliter. Hvilken av de store i byggevarehandlen ryker først? 

Det virker likevel som om folk har ekstra penger, reiseoperatørene melder om godt salg. Folk har/tar seg fortsatt råd til ferie. 
 

Serveringsbransjen holder visstnok også fortsatt stand. 8 % færre konkurser enn for et år siden.

Ja, i vanskelige tider ser man alltid en dreining i forbruket. Det ser man også i Norge nå, selv om forbruket fortsatt er høyt, er det noen bransjer som blir tapere og andre vinnere.

Man prioriterer de og det som står ens hjerte nærmest; Beholde bolig, bruke penger på opplevelser og reiser med familie og venner og ikke minst: egenpleie. Det siste har til og med et eget navn: Lipstick-effekten.

Anonymkode: 7f144...fc5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

 

Det du drar inn er folk som ikke har levd for flott. Hva har de med saken å gjøre?

Anonymkode: faf1e...eb6

Både jeg og  Forvirret23 er uenige i at det er ekstra mange "luksusfellen"-kandidater som sendes til inkasso for misligholdte boliglån. Vi tenker det er folk som gjerne på grunn av uforutsette forhold, eller forhold utenfor deres kontroll har fått økonomiske problemer.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er svært godt likt blant mine venner og familie. Jeg gir meg derimot blaffen i om jeg vet noe om disse som har levd for flott.

Det du drar inn er folk som ikke har levd for flott. Hva har de med saken å gjøre?

Anonymkode: faf1e...eb6

Så du kan ikke ha levd flott og mistet jobb, blitt deprimert, at prisene og renta har tatt deg, ikke så god på økonomi osv? Så flott at du er godt likt. Mulig du har funnet like sindige :) 

Og det du definerer flott er din definisjon, å bo i oslo, eller rett utenfor, betalt mellom 4-10 mill for bolig er ikke flott lenger. Det er faktisk det flertallet av personer i Norge må betale for en bolig. 

 

Endret av Forvirret23
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man prioriterer de og det som står ens hjerte nærmest; Beholde bolig, bruke penger på opplevelser og reiser med familie og venner og ikke minst: egenpleie. Det siste har til og med et eget navn: Lipstick-effekten.

Ja sånn er det. Det blir ikke noe massesalg av boliger og 50% reduksjon av verdiene på grunn av dette. Bare mer leppestift.

 

Det holder også, etter alt å dømme, inflasjonen er på vei ned. 

Endret av A new man
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (11 minutter siden):

Så du kan ikke ha levd flott og mistet jobb, blitt deprimert, at prisene og renta har tatt deg, ikke så god på økonomi osv? Så flott at du er godt likt. Mulig du har funnet like sindige :) 

Og det du definerer flott er din definisjon, å bo i oslo, eller rett utenfor, betalt mellom 4-10 mill for bolig er ikke flott lenger. Det er faktisk det flertallet av personer i Norge må betale for en bolig. 

 

Tall er uvesentlige. Jeg snakker om dem som har dradd strikken til bristepunktet med vitende vilje i gode tider.

Dem finnes det ikke synd på, nå når det rakner rundt dem.

Anonymkode: faf1e...eb6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tall er uvesentlige. Jeg snakker om dem som har dradd strikken til bristepunktet med vitende vilje i gode tider.

Dem finnes det ikke synd på, nå når det rakner rundt dem.

Anonymkode: faf1e...eb6

Du kan snakke om hvem du vil, du aner faktisk ikke noe om de. Og det er synd på mennesker som blir økonomisk ruin, mister hjem osv. Uansett grunn. Skadefryd er grusomt og ødelegger det fine samfunnet vi hadde. Anbefaler deg å jobbe med de egenskapene isteden for å bruke energi på og dømme andre mennesker og fryde seg over andres ulykke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (20 minutter siden):

Så du kan ikke ha levd flott og mistet jobb, blitt deprimert, at prisene og renta har tatt deg, ikke så god på økonomi osv? Så flott at du er godt likt. Mulig du har funnet like sindige :) 

Og det du definerer flott er din definisjon, å bo i oslo, eller rett utenfor, betalt mellom 4-10 mill for bolig er ikke flott lenger. Det er faktisk det flertallet av personer i Norge må betale for en bolig. 

 

Du snakker om noen få unntak her. Tror du det er en "tsunami av folk som har blitt syke og arbeidsledige"?

At folk har lånt for mye i forhold til inntekten,  at de skal flotte seg for naboen med stort hus, flere teslaer, hyttepalass og sydenturer og at de kanskje nå må selge og kjøpe seg en mindre bolig, selge bilen (e) ,  hytta,  droppe sydenturen, det er faktisk et ansvar man må ta når man har levd over evne over tid.

Prisene og renta har tatt oss alle. Forskjellen på folk er hva man velger å gjøre i motgangstider. Skal man bare kjøre på og leve som før, eller skal man justere forbruket sitt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (4 minutter siden):

Du kan snakke om hvem du vil, du aner faktisk ikke noe om de. Og det er synd på mennesker som blir økonomisk ruin, mister hjem osv. Uansett grunn. Skadefryd er grusomt og ødelegger det fine samfunnet vi hadde. Anbefaler deg å jobbe med de egenskapene isteden for å bruke energi på og dømme andre mennesker og fryde seg over andres ulykke. 

Får prøve teskje her.

Jeg trenger ikke ane noe om dem. Jeg lar bare å la være å synes synd i dem som beviselig har kjørt det i grøfta selv pga for høyt tillagt forbruk i gode tider. Hvem det er, hvor mange det gjelder og hvorfor dette ble gjort er meg revnende likegyldig.

Min eventuelle skadefryd rammer absolutt ingen personlig, da dette ikke er noe jeg ytrer til folk, selv om jeg kunne.

Dine anbefalinger til meg faller derfor på steingrunn.

Anonymkode: faf1e...eb6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bromance skrev (1 minutt siden):

Du snakker om noen få unntak her. Tror du det er en "tsunami av folk som har blitt syke og arbeidsledige"?

At folk har lånt for mye i forhold til inntekten,  at de skal flotte seg for naboen med stort hus, flere teslaer, hyttepalass og sydenturer og at de kanskje nå må selge og kjøpe seg en mindre bolig, selge bilen (e) ,  hytta,  droppe sydenturen, det er faktisk et ansvar man må ta når man har levd over evne over tid.

Prisene og renta har tatt oss alle. Forskjellen på folk er hva man velger å gjøre i motgangstider. Skal man bare kjøre på og leve som før, eller skal man justere forbruket sitt?

Her har vi skjønt det.

Anonymkode: faf1e...eb6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (1 minutt siden):

Du snakker om noen få unntak her. Tror du det er en "tsunami av folk som har blitt syke og arbeidsledige"?

At folk har lånt for mye i forhold til inntekten,  at de skal flotte seg for naboen med stort hus, flere teslaer, hyttepalass og sydenturer og at de kanskje nå må selge og kjøpe seg en mindre bolig, selge bilen (e) ,  hytta,  droppe sydenturen, det er faktisk et ansvar man må ta når man har levd over evne over tid.

Prisene og renta har tatt oss alle. Forskjellen på folk er hva man velger å gjøre i motgangstider. Skal man bare kjøre på og leve som før, eller skal man justere forbruket sitt?

Det er ingen tsunami. Det er nok flere enn før som sliter, noen sliter mer med å foreta endinger. Det kan være tungt å innse at drømmehuset må selges og man må kjøpe noe billigere. Folk tar stort sett rasjonelle valg og har strammet inn. 

Da gjenstår to grupper? «Luksusfellen» og de det har rammet noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (22 minutter siden):

Det er ingen tsunami. Det er nok flere enn før som sliter, noen sliter mer med å foreta endinger. Det kan være tungt å innse at drømmehuset må selges og man må kjøpe noe billigere. Folk tar stort sett rasjonelle valg og har strammet inn. 

Da gjenstår to grupper? «Luksusfellen» og de det har rammet noe. 

Det var nå det som stod som overskrift i avisartikkelen da som TS har laget innlegget ut fra. At det var en økonomisk tsunami som ville slå inn mot middelklassen.

Men det er sant at folk sliter med å foreta endringer, og det er det som utgjør hovedproblemet her.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Og selv ved salg kan avkastningen være usikker. 
 

For å ta er kjapt eksempel hvis vi skulle solgt i dag.

Vi kjøpte bolig til 1,5 mill for 25 år siden.  Disse boligene selges til rundt 5-6 mill i dag, litt avhengig av standard og marked. 
 

Rundt 4 mill i fortjeneste i løpet av 25 år er ikke så verst, men…

I løpet av disse årene har vi betalt nesten 2 mill i renter, 600 000 i kommunale avgifter, 450 000 i boligforsikring, og omtrent 900 000 i nødvendig vedlikehold (elektrisk anlegg, røropplegg, drenering, nytt bad). 
Totalt ca 4 000 000 kr, i gjennomsnitt rundt 13 000 kr mnd. 
 

Da ble avkastningen på investeringen plutselig ikke så stor 😊

Anonymkode: da9bc...b94

du har glemt alternativkost i regnskapet ditt. Jeg regner med alternativet til å kjøpe bolig er å leie (hvis ikke du er typen til å bo gratis i telt i skogen). hvor mye ville du betalt i husleie til en utleier på disse 25 årene? Og ikke sittet igjen med noe du kan selge for 5 - 6 mill...

Du må også trekke fra skattefradrag på rentekostnadene. Og hvis du vil ha det mest mulig realistisk også trekke fra iflasjonsslitasje på lånet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...