Gå til innhold

Dersom du plutselig ble flytte 1000 år tilbake i tid...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kunne vel plukke litt bær om sesongen var der, eller hente inn ved til bål, men utover det hadde jeg sikkert kommet mest til nytte som mat på det bålet 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde nok vært lik han her 😅

 

 

Anonymkode: f09c3...e2e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fin håndskrift, er kunstnerisk, og er god på håndarbeid. Så hadde vel sydd klær eller noe… men hadde jeg beholdt minnet om dette komfortable livet her, så hadde jeg fått en stor psykisk knekk av mangelen på dusj, strøm avanserte matretter. Hadde sikkert drukket bort sorgene dersom jeg fikk tilgang på mjød 🤣

Anonymkode: 81267...090

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker mitt når jeg hører folk snakke om å være født i feil tid feks, at de er gamle sjeler osv.. tenker det hadde snudd fort om de holdt på å dø av en enkel skade det hadde gått betennelse i pga antibiotika ikke var oppfunnet, feks

Anonymkode: 28218...273

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vikingtiden hadde jeg vært GAMMEL nå. Jeg kunne kanskje fungere som gammel spåkone/heks? 😆 Jeg kunne jo "spå" fremtiden med det jeg har lest. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innen kunst og kultur kunne man kanskje vakt litt oppsikt med de rette evnene. Jeg er klar over at klassisk ballett krever både sko og gulv, men vil likevel tro at en balettdanser kunne vakt adskillig oppsikt. Eller hva med noe sær robotdans. Eller en rolig moonwalk gjennom vikingleiren.

Anonymkode: 02b1e...d27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel. Det er vel ingen av oss som hadde gjort oss forstått med de, så kunnskap hjelper lite uten et felles språk (og mange ord vil de ikke ane hva er). Peke, grynte og mime at man vasker seg under armene kommer man vel kun et lite stykke med…

Anonymkode: 830a6...1af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ha bidratt som psykolog 😂 Eventuelt under skalkeskjul som en sånn spådame. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren er vel overhengende for at man hadde fremstått som en "know it all" og endt opp som trell før første dagen er omme.. Tror man måtte imponert stort fra første stund om man skulle ha en sjans.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært en frille 😅

Anonymkode: 35a40...f06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dersom du plutselig ble flytte 1000 år tilbake i tid, altså til vikingtiden, hva kunne du da bidratt med? Har du noen evner og praktiske kunnskaper som kunne kommet til nytte, eller som kanskje til og med kunne revolusjonert samtiden?

Jeg vil tro at en kokk som er god til å utnytte naturen kunne gjort det bra.

Anonymkode: 02b1e...d27

Jeg hadde ikke sett noe som helst, så jeg hadde vel vært en lokal tulling som snubla rundt i egne bein. Eller blitt dytta ned et stup. 

Evt strøket med etter en infeksjon om jeg i det hele tatt hadde overlevd fødsel. Det gjelder vel mange av oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg trur ikke min kunnskap har strekket til. Jobber med døden. Så den er vel ikke så mye brukt der. Så har vel motta blitt ei hore da. 

Anonymkode: bb848...be6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Dagens geografi ser annerledes ut enn for 1000 år siden. Det er fint og flott å vite litt om verden, men sitter man der i en knøttliten by med 85 innbyggere på kysten, er det ikke stort man kan gjøre selv om man vet hvor på kartet diverse regioner i verden ligger. Først må man sette seg inn i kultur, skikker, tradisjoner etc for å ikke stikke ut. Så må man overbevise de rette folkene om midler til å seile til for eksempel midtøsten, så bør man kunne navigere ved bruk av datidens utstyr, eller eventuelt være i stand til å forklare en navigør akkurat hvor man skal seile. Deretter møter man på en liten del av en region med ukjent sosiopolitisk samfunn og et språk du sannsynligvis ikke kan snakke. 

Da står man uansett ikke bedre rustet enn mennesker som har vokst opp på den tiden.

 

Anonymkode: 5e38b...65e

Usikker på hva du mener med at geografien endrer seg. I hvert fall med relevans i dette tilfellet?

Det er også ett poeng å ikke undervurdere hvilken kunnskap og teknologi de hadde og kunne bruke. Jeg tenker ikke at jeg skulle navigere med datidens utstyr. Og jeg ville kunne lage kompass. 

Anonymkode: 6bce2...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne bidratt med kunnskap om en del sykdommer 🤔 sikert fortalt dem "legenden" om atomteori, og dermed satt utviklingen et par gundre år tilbake fordi alle ville trodd det bare var et eventur, eller gjort ftemtidens folk overtroiske 😆 Sikkert gjenfortalt disneyfilmene som eventyr 😋

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde nok vært lik han her 😅

 

 

Anonymkode: f09c3...e2e

100% dette. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har fin håndskrift, er kunstnerisk, og er god på håndarbeid. Så hadde vel sydd klær eller noe… men hadde jeg beholdt minnet om dette komfortable livet her, så hadde jeg fått en stor psykisk knekk av mangelen på dusj, strøm avanserte matretter. Hadde sikkert drukket bort sorgene dersom jeg fikk tilgang på mjød 🤣

Anonymkode: 81267...090

Vet ikke hvor viktig det var med fin håndskrift i en verden der svært få kunne lese. Håndarbeidet ville innebært å karde, spinne, farge og veve ull, dyrke, høste, bearbeide, spinne og veve lin, før du kom til noe sying… Mye tungt og kjedelig arbeid. Antar du er kvinne, så mesteparten av denne tida vil du i tillegg enten være gravid, nettopp ha født eller nettopp ha mistet et barn, gjerne ha diebarn i tillegg til noen eldre. 

Anonymkode: 9649b...9d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flesteparten av oss hadde vært treller og ikke vært regnet som verken mennesker eller vikinger.  Slavet morgen og kveld,  voldtatt av sjølfolkmennene og bodd i jordgammer sammen med dyrene.  Vi hadde ikke overlevd mere enn noen få dager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikking. Det var ikke kjent i vikingtida (ikke i Norge i hvertfall) og det ville vært omtrent det eneste jeg kan som ville ha vært både gjennomførbart og nyttig. Mye lettere å få gjennomslag for enn kunnskap om hygiene og ernæring og sånt også. Jeg måtte fått noen til å lage noen pinner til meg, da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper jeg hadde dævva innen maks 24 timer. 

Anonymkode: 32657...678

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...