AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #1 Del Skrevet 8. april 2024 Dersom du plutselig ble flytte 1000 år tilbake i tid, altså til vikingtiden, hva kunne du da bidratt med? Har du noen evner og praktiske kunnskaper som kunne kommet til nytte, eller som kanskje til og med kunne revolusjonert samtiden? Jeg vil tro at en kokk som er god til å utnytte naturen kunne gjort det bra. Anonymkode: 02b1e...d27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #2 Del Skrevet 8. april 2024 Hadde vel plyndret og drept sammen med de andre som drev med dette. Anonymkode: 9d31c...db8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #3 Del Skrevet 8. april 2024 Just now, AnonymBruker said: Har du noen evner og praktiske kunnskaper som kunne kommet til nytte, eller som kanskje til og med kunne revolusjonert samtiden? Anonymkode: 02b1e...d27 Grunnleggende forståelse av hygiene for å hindre sykdom. Var vel først på 1800-tallet man forstod dette med hvordan sykdommer smitter. Anonymkode: e7d1d...a5a 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #4 Del Skrevet 8. april 2024 Jeg hadde vært ubrukelig. Anonymkode: 57410...c7d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #5 Del Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde vel plyndret og drept sammen med de andre som drev med dette. Anonymkode: 9d31c...db8 Åja så du har tjenestegjort i utlandet? Interessant. Det var nemlig ikke noe vanligere å plyndre på tokt i vikingetiden enn det er å tjenestegjøre i utlandet nå. Anonymkode: 07145...4cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grevling Skrevet 8. april 2024 #6 Del Skrevet 8. april 2024 Arrogansen min over å ha fremtidens kunnskap hadde nok fått meg drept innen den første uken var omme. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 8. april 2024 #7 Del Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde vært ubrukelig. Anonymkode: 57410...c7d Haha, jeg også. Fullstendig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #8 Del Skrevet 8. april 2024 Da måtte jeg blitt flyttet 1000 år tilbake i rom også ettersom solsystemet farer fremover i verdensrommet også😁 Men uansett, da skulle jeg vel klart å sosialisert meg litt bedre enn jeg klarer i dag. Anonymkode: e1b2a...a39 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #9 Del Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Åja så du har tjenestegjort i utlandet? Interessant. Det var nemlig ikke noe vanligere å plyndre på tokt i vikingetiden enn det er å tjenestegjøre i utlandet nå. Anonymkode: 07145...4cd Noe plyndring var det. Anonymkode: 9d31c...db8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #10 Del Skrevet 8. april 2024 De fleste av oss hadde vært totalt ubrukelig. Lage klær? Nope. Plukke spiselige planter og bær annet enn blåbær og molte? Nope. Bygge hus med datidens verktøy? Niks. Landbruk? Nei. Jeg er flink med dyr, da. Jeg hadde muligens funnet meg en gårdseier å gifte meg med så jeg har en plass å bo + en mann med arbeid, også kunne jeg tatt på meg de typiske husmor pliktene, og avlet og solgt hester, geiter eller noe. Annet enn informasjon om hygiene og smittespredning, er det nok ingenting fra tiden her jeg kunne tatt i bruk 1000 år i fortiden. Det er ikke et liv jeg ønsker for meg selv, men uten kunnskap som er relevant for den tiden, hadde jeg ikke hatt noe annet valg. Det hadde vært litt verre for menn å bli sendt 1000 år tilbake i tid. Kvinner kan overleve ved å gifte seg, uansett hvor kjipt det er. Menn vil måtte være praktisk anlagt i noe, men selv en snekrer eller gårdseier i dagens samfunn ville ha funnet det vanskelig å overføre det til en annen tid. De fleste av oss ville ha slitt med å integrere oss Anonymkode: 5e38b...65e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #11 Del Skrevet 8. april 2024 Om premisset er å kjenne å dagens kunnskap så vil jo en hver som har gode nok machiavelliske egenskaper kunne bli en vis mann eller kvinne som kunne endre verden for alltid, uavhenging av intelligens og uten å måtte pløye marken eller sy. Alle i dag kjenner til bakterier og virus som allerede nevnt, vi kan geografien i verden. Jeg ville vært handelsfyr og utforsker. Anonymkode: 6bce2...80b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #12 Del Skrevet 8. april 2024 De aller fleste ville nok slitt fælt. Men det må da være noe vi kunne bidratt med. Kanskje en som er nærkampekspert kunne lært borte effektive kampteknikker. Kanskje en tømrer kunne bidratt med noe nytt. Problemet ville primært vært mangel på verktøy. Anonymkode: 02b1e...d27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #13 Del Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om premisset er å kjenne å dagens kunnskap så vil jo en hver som har gode nok machiavelliske egenskaper kunne bli en vis mann eller kvinne som kunne endre verden for alltid, uavhenging av intelligens og uten å måtte pløye marken eller sy. Alle i dag kjenner til bakterier og virus som allerede nevnt, vi kan geografien i verden. Jeg ville vært handelsfyr og utforsker. Anonymkode: 6bce2...80b Dersom samtiden hadde akseptert at du kom fra fremtiden, ja. Men jeg tenke mer at du måtte finne deg en nisje i dagliglivet hvor du kunne gjøre deg bemerket. Anonymkode: 02b1e...d27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mimifin72 Skrevet 8. april 2024 #14 Del Skrevet 8. april 2024 Jeg hadde antakelig dødd innen et døgn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #15 Del Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Om premisset er å kjenne å dagens kunnskap så vil jo en hver som har gode nok machiavelliske egenskaper kunne bli en vis mann eller kvinne som kunne endre verden for alltid, uavhenging av intelligens og uten å måtte pløye marken eller sy. Alle i dag kjenner til bakterier og virus som allerede nevnt, vi kan geografien i verden. Jeg ville vært handelsfyr og utforsker. Anonymkode: 6bce2...80b Dagens geografi ser annerledes ut enn for 1000 år siden. Det er fint og flott å vite litt om verden, men sitter man der i en knøttliten by med 85 innbyggere på kysten, er det ikke stort man kan gjøre selv om man vet hvor på kartet diverse regioner i verden ligger. Først må man sette seg inn i kultur, skikker, tradisjoner etc for å ikke stikke ut. Så må man overbevise de rette folkene om midler til å seile til for eksempel midtøsten, så bør man kunne navigere ved bruk av datidens utstyr, eller eventuelt være i stand til å forklare en navigør akkurat hvor man skal seile. Deretter møter man på en liten del av en region med ukjent sosiopolitisk samfunn og et språk du sannsynligvis ikke kan snakke. Da står man uansett ikke bedre rustet enn mennesker som har vokst opp på den tiden. Anonymkode: 5e38b...65e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #16 Del Skrevet 8. april 2024 Jeg hadde lært folk om bakterier og virus, og fått de til å vaske henda. Men hadde sikkert blitt myrda for denne kunnskapen. Heksekunst! Anonymkode: 7249b...706 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #17 Del Skrevet 8. april 2024 Jeg kan nok om historiens gang og grunnleggende medisin, til at jeg kunne slått meg opp som kombinert spåkjerring/medisinkunnig. De var jo ikke så himla strenge på trolleri så tidlig, så hadde kanskje overlevd. Utover det hadde jeg vært halvblind og sjukelig uten kontaktlinser og faste medisiner, så det hadde nok ikke vært så vellykket i lengden. Anonymkode: e7d74...4e4 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #18 Del Skrevet 8. april 2024 Jeg er god på å sy klær, også klær de brukte på vikingtiden. Det har blitt noen av de. Måtte gjort alt for hånd da, men akk. Det er ingen mobiler eller annet som tar tiden min, så det hadde nok gått. Også lagd mat. Men også bygge hus og slikt. Var god til å slåss på mine yngre dager, men er en del tregere på mine eldre dager 😛 Også barnepass kunne jeg bidratt med. Anonymkode: 63c4c...d36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #19 Del Skrevet 8. april 2024 Føde og passe unger, hadde vel ikke hatt annet valg, skjønt jeg hadde vel vært like gammel som noens bestemor på den tiden, midt i 30 årene. Lage mat, vokst opp på gard så kan dyr, kan sy for hånd, kunne sydd klær og seil til skipene, men hadde nok vært en hard livsstil. Om jeg ikke hadde blitt endt første uka ved å fortelle om fremtiden, trolldom Anonymkode: 28218...273 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #20 Del Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): hva kunne du da bidratt med? Gitt de andre i nærområdet jobb ved å lage en grav til meg, jeg er avhengig av moderne medisin for å leve. Anonymkode: a9929...b05 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå