Gå til innhold

Helvete altså, er så redd for å føde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en første fødsel så traumatisk og ugrei at det endte med tilsynssak mot sykehuset … nå har jeg nettopp født nummer 2, så uproblematisk og greit at jeg lett hadde gjort det igjen!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Be om keisersnitt hvis du heller vi ha det. Helt uproblematisk. Ligger en sak ute på dagens medisin nå der det står at fravær av medbestemmelse om forløsningsmetode er et overtramp mot gravide. Og de som skriver artikkelen mener tydeligvis høye keisersnittstall tyder på at kvinner ikke får bestemme selv - ikke at lave keisersnittstakk kan tyde på at man ikke får bestemme selv. Så presumpsjonen er sannsynligvis at de tror alle ønsker vaginal fødsel, men at de ikke stiller seg imellom hvis man heller vil ha ks. 

https://www.dagensmedisin.no/ikke-misbruk-begrepet-obstetrisk-vold/627930

Anonymkode: 1547f...3c1

Gravide har medbestemmelsesrett om forløsningsmetode? LOL. Skulle ønske vi hadde det. Det er snodig at rett til å velge selv ikke er en større kampsak. Er vel heller motsatt, at lave KS-tall betyr at mange føder vaginalt mot sin vilje.

Anonymkode: 1378f...994

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra200 skrev (23 minutter siden):

Jeg hadde en første fødsel så traumatisk og ugrei at det endte med tilsynssak mot sykehuset … nå har jeg nettopp født nummer 2, så uproblematisk og greit at jeg lett hadde gjort det igjen!

Godt å høre at nr. 2 gikk så mye bedre. Det er virkelig mitt store håp også. Alle lover jo at det skal gå så mye bedre med nestemann, og det er det som holder meg igjen fra å grine meg til et keisersnitt. Tror nok sykehuset mitt kunne luktet på en tilsynssak de også om jeg hadde hatt overskudd til å melde det inn i tiden etter fødselen.

Anonymkode: bf935...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Godt å høre at nr. 2 gikk så mye bedre. Det er virkelig mitt store håp også. Alle lover jo at det skal gå så mye bedre med nestemann, og det er det som holder meg igjen fra å grine meg til et keisersnitt. Tror nok sykehuset mitt kunne luktet på en tilsynssak de også om jeg hadde hatt overskudd til å melde det inn i tiden etter fødselen.

Anonymkode: bf935...406

Jeg følte personlig jeg ikke ville ha keisersnitt fordi for meg representerte det enda mindre kontroll. Og ikke en mulighet til å kunne få en fin fødselsopplevelse. Om det gikk til helvete igjen, jaja, da fikk jeg takle det også, men hva om, det gikk veldig bra - og jeg kunne begrave alle følelser og tanker fra første gang. Og det var det som skjedde :) Når jeg stod oppi det hele, følte jeg at jeg var en erfaring rikere fra første gang, jeg følte meg mer tydelig, at jeg hadde mer kontroll, og jeg visste alt jeg kunne gjøre og si. Så - jeg håper du finner ut av det :hjerte:

Anonymkode: 76bea...9e5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette blir andre gang, og forrige fødsel var fæl og skrekkelig uten at jeg skal gå mer inn på det. Er i uke 35 og var forberedt på å føde vaginalt, men nå er jeg livredd. Har mye vondt i bekkenet både foran og bak og kjenner jeg takler det skikkelig dårlig nå, er rett og slett utmattet av det, og vet at det blir så jævla mye verre å skulle føde. Husker panikken jeg hadde under fødsel og er så ekstremt redd for å havne der igjen. Hva i all verden skal jeg gjøre? Er så redd.

Anonymkode: bf935...406

Ville ha sjekka ut kurs ala positiv fødsel. Gratis tips til pusteøvelser og positiv tankegang i fødsel på youtube ( søk på engelsk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Godt å høre at nr. 2 gikk så mye bedre. Det er virkelig mitt store håp også. Alle lover jo at det skal gå så mye bedre med nestemann, og det er det som holder meg igjen fra å grine meg til et keisersnitt. Tror nok sykehuset mitt kunne luktet på en tilsynssak de også om jeg hadde hatt overskudd til å melde det inn i tiden etter fødselen.

Anonymkode: bf935...406

Husk også at vi bor i Norge med mange flinke leger og helsepersonell. De absolutt fleste fødsler gå veldig bra uten store komplikasjoner. Så er det noen som er uheldige og får noen komplikasjoner ved fødsler. Så sikker på at dette kommer til å gå veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Takk, men forstår ikke hvordan det skal gå fint når jeg er så redd nå :( Alle sier det går mye lettere, men det betyr jo ikke at det ikke blir jævlig uansett. Etter forrige fødsel fikk jeg for meg at kroppen min ikke er skapt for å føde, for INGENTING funket som det skulle, bortsett fra at babyen heldigvis hadde det fint hele veien.

Anonymkode: bf935...406

Snakk med fastlege eller helsesøster og fødeangst ♡ 

Anonymkode: 02951...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde helvete fødsel på nr 1, men nr 2 var rask og enkel. 

Anonymkode: 61cb3...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det for oss som ikke føler oss som fødekvinner. "Jobbe med kroppen" - hva faen, liksom 😂

Jeg hadde en fæl fødsel i 2017. Fikk også et lettere fremfall etter denne. 

Nå er jeg gravid igjen, og gruer meg til fødsel. Det er snart 7 år siden jeg fødte, og lurer virkelig på om nummer to glir lettere da 🤢🙈 Er vel som en førstegangsfødende igjen. Grusomt.

Anonymkode: 88a78...dc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var STOR forskjell på gang nr 1 og på gang nr 2.

Det gjorde like vondt, og nr 2 var større så han satt litt fast.

MEN siden jeg visste hva jeg gikk til (noe som gjorde at jeg grudde meg mye mer enn til nr1) så slapp jeg det sjokket.

I tillegg har jo kroppen vært igjennom det før. Ligamenter, hud og muskler tåler bedre å blir strukket for andre gang.

Helt teknisk var gang nr 2 mer dramatisk. Ble nesten ks. Men psykisk var MYE MYE MYE bedre! 

Jeg hadde også MYE bedre kontroll på musklene i underlivet etter nr 2. 
 

Jeg gikk inn med en skikkelig negativ innstilling, og kom ut med en positiv en.

Statistisk så går fødsel nr 2 en del bedre enn nr 1. 

 

Anonymkode: 388f0...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...