Gå til innhold

Hvordan gå frem når jeg ønsker skilsmisse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er en mann som har vært gift med en kvinne i 12 år. Vi har vært sammen i 16 år og har 2 voksne barn samt et barn på 12 år. De siste par årene har det blitt mer og mer avstand mellom oss, vi har ingenting felles lenger og snakker nesten ikke sammen. Vi har nesten ikke sex (kanskje 2-3 ganger i året) og det er nesten helt slutt på kyssing og annen kos. Det er alltid jeg som tar initiativ til nærhet og jeg blir for det meste avvist. Vi har forsøkt å avtale faste tidspunkt for sex og date nights men det funker ikke for oss i en travel hverdag. Når vi først har sex er det kjedelig og forutsigbart, og det er om å få hverandre til å komme raskest mulig slik at vi blir ferdige. Jeg har prøvd forskjellige måter å spice opp ting (leketøy, oralsex, massasje, erotikk) men hun viser ingen interesse for det. Jeg har i de siste månedene hatt en overveldende følelse av å være på feil sted med feil person. Jeg er ikke tiltrukket av henne lenger og føler vi har helt forskjellige interesser. Samtidig så er jeg veldig konfliktsky, og gir meg ved tegn på motstand for å ikke eskalere en konflikt, noe som går utover min integritet da jeg alltid er den som kompromiterer mine synspunkter slik at hennes argumenter vinner frem. Jeg har såvidt prøvd å snakke med henne om hvordan jeg føler det, men hun går direkte i forsvarsmodus og anerkjenner ikke mine følelser og synspunkter. Der jeg står nå, så ønsker jeg å gå videre i livet. Jeg føler at livet er for kort til å ikke ha sex, få bekreftelse og oppmerksomhet. Samtidig er jeg livredd for alt styr det fører med seg, i form av deling av verdier, flytting, barna og så videre. Og så har jeg skikkelig angst for å skulle risikere å ende opp alene resten av livet. Er det noen som har opplevd lignende og kan dele erfaringer og råd? På forhånd tusen takk. Mvh rådvill mann

Anonymkode: 57077...8a0

Du må nok bestille time på familivernkontoret for mekling også må du si ifra når den timen er så får dere meklingsattest og da kan dere søke om separasjon. Da kan dere dele verdier og flytte hver til dere. Litt styr blir det, men det går over.

Om du blir alene kan du bygge ditt liv. Kanskje finner du en dame som passer inn i dette livet.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Problemet er at jeg tror at jeg selv ikke ønsker å jobbe for forholdet…

Anonymkode: 57077...8a0

Da er det ikke så mye å gjøre, annet enn å ta praten. Det er kjempevanskelig, men du finner vel rett tidspunkt for praten. Er ikke sikkert hun blir overrasket eller lei seg om dere har hatt det skikkelig dårlig. 

Anonymkode: 83088...0c6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Skal det, må bare manne meg opp og finne riktig tidspunkt, vanskelig😅

Anonymkode: 57077...8a0

Det finnes ikke noe riktig tidspunkt. Bare feil tidspunkt. Aldri ta det opp i en krangel. 

Siden du er en mann som har forvillet deg inn på kvinneguiden for å få råd til dette kan jeg ikke noe for å kjenne igjen meg selv.

Jeg gjorde det samme da jeg ikke følte jeg hadde særlig til sparringspartnere i en sånn situasjon.

Så.. trenger du noen å støtte deg til så må du gjerne si fra. Jeg kan avsløre mitt superhemmelige brukernavn til et godt formål.

Anonymkode: 8bbb9...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det finnes ikke noe riktig tidspunkt. Bare feil tidspunkt. Aldri ta det opp i en krangel. 

Siden du er en mann som har forvillet deg inn på kvinneguiden for å få råd til dette kan jeg ikke noe for å kjenne igjen meg selv.

Jeg gjorde det samme da jeg ikke følte jeg hadde særlig til sparringspartnere i en sånn situasjon.

Så.. trenger du noen å støtte deg til så må du gjerne si fra. Jeg kan avsløre mitt superhemmelige brukernavn til et godt formål.

Anonymkode: 8bbb9...df4

Du har helt rett, jeg har forsøkt å sparre litt med kompiser men de eneste rådene derifra var av slaget «ditch the bitch», altså ingen kvalitet over dem😅

Hva gjorde du, rent praktisk? Jeg sliter med å få til å sette meg ned og prate. Det faller så unaturlig for meg liksom.

Takker for tilbudet, jeg kunne trengt litt støtte, men siden jeg vet hun er på kvinneguiden hun også så er jeg bittelitt skeptisk til å avsløre brukernavnet mitt😶‍🌫️

Anonymkode: 57077...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du har helt rett, jeg har forsøkt å sparre litt med kompiser men de eneste rådene derifra var av slaget «ditch the bitch», altså ingen kvalitet over dem😅

Hva gjorde du, rent praktisk? Jeg sliter med å få til å sette meg ned og prate. Det faller så unaturlig for meg liksom.

Takker for tilbudet, jeg kunne trengt litt støtte, men siden jeg vet hun er på kvinneguiden hun også så er jeg bittelitt skeptisk til å avsløre brukernavnet mitt😶‍🌫️

Anonymkode: 57077...8a0

Du trenger ikke avsløre brukernavnet ditt. Det er det jeg som gjør nå 🙂

Vel.. hvordan jeg (måtte) gjøre det kan ikke sammenlignes med å sette seg ned å prate om det og er heller ikke noe jeg kan si offentlig i forumet da jeg kan bli gjenkjent. Men send meg en PM om du vil og tør 🙂

Si noe bare jeg vet slik at jeg vet det er deg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid vanskelig å ta steget. 

Enda vanskeligere når man er konfliktsky og usikker. Svaret må du nok helst finne selv tror jeg.

Fra en konfliktsky til en annen så vil jeg bare si at når du har kommet så langt som dette har du lite å tape på å ta konfliktene dersom du har noe igjen i deg som enda vil prøve. 

Ellers ville jeg ha ordnet meg en plass å bo og tatt samtalen så fort det er på plass. Som noen andre sier, det finnes ingen bra tidspunkt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trek skrev (18 minutter siden):

Det er alltid vanskelig å ta steget. 

Enda vanskeligere når man er konfliktsky og usikker. Svaret må du nok helst finne selv tror jeg.

Fra en konfliktsky til en annen så vil jeg bare si at når du har kommet så langt som dette har du lite å tape på å ta konfliktene dersom du har noe igjen i deg som enda vil prøve. 

Ellers ville jeg ha ordnet meg en plass å bo og tatt samtalen så fort det er på plass. Som noen andre sier, det finnes ingen bra tidspunkt. 

Det er mitt hus, men mye mulig jeg flytter ut en periode for å la henne få organisere seg litt før jeg flytter tilbake. Eller legger det ut for salg. Åh.. dette er så vanskelig😮‍💨

Anonymkode: 57077...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SosialIntrovert skrev (26 minutter siden):

Du trenger ikke avsløre brukernavnet ditt. Det er det jeg som gjør nå 🙂

Vel.. hvordan jeg (måtte) gjøre det kan ikke sammenlignes med å sette seg ned å prate om det og er heller ikke noe jeg kan si offentlig i forumet da jeg kan bli gjenkjent. Men send meg en PM om du vil og tør 🙂

Si noe bare jeg vet slik at jeg vet det er deg 😅

Sendt deg pm😊

Anonymkode: 57077...8a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det er skikkelig ensomt og trist å være singel. 

Anonymkode: 83088...0c6

Hvorfor?

hva med å satse på venner, hobbier, være frivillig, ta verv, skape liv og dele omsorg til andre - la det være mennesker, dyr, natur, eller bidra på andre måter?

Du, og TS og, har mange flere ressurser enn dere ser ut til å tro! Og verden vil jo være er bedre sted om dere finner en måte å dele det dere er og alt dere kan og kommer til å kunne. Og det er absolutt ikke avhengig av å ha en fast kjæreste/samboer! 

Det er ikke noe magiske brikker som faller på plass med en kjæreste/samboer. Om de gjør det har man bæet de brillene med seg hele tiden, men bare lagt de selv fram da.

Jeg anerkjenner absolutt at det kan være ensomt å være singel, men det trenger ikke å være det, jeg skulle ønske flere single deltok mer aktivt i samfunnet, nabolagene, osv. JEG hadde trengt det - trengt flere som er MED som seg selv, ikke som kjæreste-til-noen. 

Anonymkode: 8e929...643

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har helt rett, jeg har forsøkt å sparre litt med kompiser men de eneste rådene derifra var av slaget «ditch the bitch», altså ingen kvalitet over dem😅

Hva gjorde du, rent praktisk? Jeg sliter med å få til å sette meg ned og prate. Det faller så unaturlig for meg liksom.

Takker for tilbudet, jeg kunne trengt litt støtte, men siden jeg vet hun er på kvinneguiden hun også så er jeg bittelitt skeptisk til å avsløre brukernavnet mitt😶‍🌫️

Anonymkode: 57077...8a0

Bruk en psykolog/relasjonsterapeut som hjelper deg å finne ordene og øver med deg hvordan å uttrykke seg :).

Samtalen.no, jeg hadde en mannlig terapeut som nå har pensjonert seg. Men kanskje det er andre. Hjalp meg å navigere i konfliktfylt terreng det jeg ga for mye av meg selv.

Anonymkode: 8e929...643

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er mitt hus, men mye mulig jeg flytter ut en periode for å la henne få organisere seg litt før jeg flytter tilbake. Eller legger det ut for salg. Åh.. dette er så vanskelig😮‍💨

Anonymkode: 57077...8a0

Skjønner❤️

Da kan det hende du kan avtale med venner eller familie om du trenger å låne en seng en natt eller to for eksempel? I tilfelle hun ikke har noen hun kan dra til på så kort varsel. 

Noen klarer helt fint å bo sammen en stund også. Det er vanskelig å si på forhånd. 

Det er fryktelig vanskelig, men det kommer til å gå bra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trek skrev (10 minutter siden):

Skjønner❤️

Da kan det hende du kan avtale med venner eller familie om du trenger å låne en seng en natt eller to for eksempel? I tilfelle hun ikke har noen hun kan dra til på så kort varsel. 

Noen klarer helt fint å bo sammen en stund også. Det er vanskelig å si på forhånd. 

Det er fryktelig vanskelig, men det kommer til å gå bra. 

Har en kollega som har noen ledige rom så mulig jeg kan bo der noen dager. Skal snakke med han i morgen☺️ så får vi se hvor lenge jeg kan drøye det med å ta praten nå da. Sliter meg ut psykisk av dette😮‍💨

Anonymkode: 57077...8a0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for avsporing. 

Christina82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvorfor?

hva med å satse på venner, hobbier, være frivillig, ta verv, skape liv og dele omsorg til andre - la det være mennesker, dyr, natur, eller bidra på andre måter?

Du, og TS og, har mange flere ressurser enn dere ser ut til å tro! Og verden vil jo være er bedre sted om dere finner en måte å dele det dere er og alt dere kan og kommer til å kunne. Og det er absolutt ikke avhengig av å ha en fast kjæreste/samboer! 

Det er ikke noe magiske brikker som faller på plass med en kjæreste/samboer. Om de gjør det har man bæet de brillene med seg hele tiden, men bare lagt de selv fram da.

Jeg anerkjenner absolutt at det kan være ensomt å være singel, men det trenger ikke å være det, jeg skulle ønske flere single deltok mer aktivt i samfunnet, nabolagene, osv. JEG hadde trengt det - trengt flere som er MED som seg selv, ikke som kjæreste-til-noen. 

Anonymkode: 8e929...643

Jeg har et barn som hindrer meg i å gjøre så mye den tiden han er hos meg, men i barnefri-perioder gjør jeg ikke annet enn å drive med hobbyer og være med venner. Jeg er fortsatt skikkelig ensom. Å være ute minner meg mest om at jeg drar hjem alene uten noen å prate med, i motsetning til de fleste andre. 

Men det er en avsporing av tråden som ikke var meningen. 

Anonymkode: 83088...0c6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har en kollega som har noen ledige rom så mulig jeg kan bo der noen dager. Skal snakke med han i morgen☺️ så får vi se hvor lenge jeg kan drøye det med å ta praten nå da. Sliter meg ut psykisk av dette😮‍💨

Anonymkode: 57077...8a0

Når du bare begynner å rulle ballen så skal du se at det går litt av seg selv. Du vet jo egentlig hva du vil. 

For meg var det en lettelse og en enorm sorg på en og samme tid. Det var veldig vondt, helt forferdelig egentlig, men det er bare midlertidig. Det er ikke noe bedre å gå å grue seg og kjenne på det hele tiden i grunnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at dere har et barn sammen som er 12 år gammel, så ville jeg prøvd familievernkontoret før jeg faktisk skilte meg. Jeg mener dama di og barnet ditt fortjener et siste forsøk. Evnt prate med en sexolog også via familievernkontoret. Å ikke minst få spurt dama di hva hun føler om forholdet og slikt. Kanskje hun går på p-piller som gjør at ikke hun er noe kåt, eller at hun har en annen prevensjon, medisin eller overgangsalder som gjør det. Kanskje hun vet noe om det. Så jeg anbefaler deg å tenke deg ekstra godt om for barnet ditt sin del, så hxn faktisk kanskje kan se dere hver dag og ikke alltid måtte savne den ene forelderen sin.

Kanskje du og dama di har godt av noen kjæreste turer, alene turer, familieturer i løpet av året. Kanskje dere trenger å fordele husarbeidet mere, barnet delta mere i husarbeidet og kanskje få lommepenger, leie inn vaskehjelp, mere take away eller kjøpe robotstøvsuger. Kanskje dama di da har mere energi til sex. Jeg vet ikke problemet/problemene, jeg bare lufter tanker om hva som kanskje kan endres på. Finn kjærlighetsspråkene deres. Gjør gøye ting sammen. Håper du kommuniserer med henne og gjerne med hjelp fra familievernkontoret som er gratis. Tenker det ville vært godt for henne å føle at hun kan endre på ting om hun kan gjøre noe. Å godt for deg å vite at du prøvde og ikke angre om du drar. Skjønner det er vanskelig. Lykke til med det hele. 

Anonymkode: d5283...b2f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...