Gå til innhold

Vi må pushe nødvendigheten av trening enda mer i dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordi samfunnet blir mer og mer tilrettelagt for inaktivitet. Dermed er det i større grad et bevisst valg du må ta for å være aktiv. Du trenger jo nærmest ikke bevege deg i dag når du har bil, handlevogn, flere hjem har robotstøvsuger og plenklipper osv. Onkelen min som har jobbet med byggdrift i alle år fortalte nylig at heis faktisk ikke var vanlig i alle bygg for noen tiår siden. De måtte bære opp møbler og utstyr flere etasjer flere ganger til dagen. Folk før beveget seg av nødvendighet. 

Det bør ikke være et valg en gang om å trene eller ikke trene. Å ikke være aktiv eller trene går imot menneskelig biologi. Kroppen vår er skapt for det, det er fundamental biologi. Ja, fint at vi har medisiner som fikser konsekvensene av inaktivitet og overspising. Fint at man ikke lenger blir blind og amputert av diabetes 2, men denne sykdommen er 100% en konsekvens av livsstilen vår. Forebygging bør være fokuset i norsk helsevesen, ikke bare behandling. 

Inaktivitet er like farlig som røyking. Det krangles om det optimale kostholdet, men nødvendigheten av trening er det unison enighet i all forskning. Leger bør framsnakke dette mer. Daglig aktivitet, uansett hva du velger. Cardio og styrke i alle former, uansett hvilken treningsform du foretrekker. Men hver dag, så mye aktivitet som mulig. 

Anonymkode: 05546...c9d

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trening er noe man må oppdage selv ellers får setter deg seg ikke dype røtter, ved å pushe det på folk oppnår man motsatt effekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter stort, for egen del. Hverdagsaktivitet er 0. Jeg er oppe i 1000 skritt dagene jeg er på kontoret. Går rett inn i garasjen, kjører til en annen garasje, går en trapp, og er ved kontorplassen. Klær og det meste kjøpes på nett. Oda kommer på døra med mat. Kjøper vi møbler så bestiller vi levering og montering. Skal noe pusses opp setter vi bort jobben. Matlaging er vel omtrent eneste gangen jeg er på beina sammenhengende en halvtime om gangen. 

Så selv om jeg stort sett kommer meg ut i frisk luft en time hver dag. Og får opp pulsen 4-5 ganger i uka, så er det ikke nok. 

Anonymkode: ab96b...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge de fleste hobbypsykologer her på forumet så er trening noe man skal være veldig forsiktig med å anbefale dersom en person sliter med noe.. 🙄

 

Anonymkode: a6cc8...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fordi samfunnet blir mer og mer tilrettelagt for inaktivitet. Dermed er det i større grad et bevisst valg du må ta for å være aktiv. Du trenger jo nærmest ikke bevege deg i dag når du har bil, handlevogn, flere hjem har robotstøvsuger og plenklipper osv. Onkelen min som har jobbet med byggdrift i alle år fortalte nylig at heis faktisk ikke var vanlig i alle bygg for noen tiår siden. De måtte bære opp møbler og utstyr flere etasjer flere ganger til dagen. Folk før beveget seg av nødvendighet. 

Det bør ikke være et valg en gang om å trene eller ikke trene. Å ikke være aktiv eller trene går imot menneskelig biologi. Kroppen vår er skapt for det, det er fundamental biologi. Ja, fint at vi har medisiner som fikser konsekvensene av inaktivitet og overspising. Fint at man ikke lenger blir blind og amputert av diabetes 2, men denne sykdommen er 100% en konsekvens av livsstilen vår. Forebygging bør være fokuset i norsk helsevesen, ikke bare behandling. 

Inaktivitet er like farlig som røyking. Det krangles om det optimale kostholdet, men nødvendigheten av trening er det unison enighet i all forskning. Leger bør framsnakke dette mer. Daglig aktivitet, uansett hva du velger. Cardio og styrke i alle former, uansett hvilken treningsform du foretrekker. Men hver dag, så mye aktivitet som mulig. 

Anonymkode: 05546...c9d

Ja, tenkt så genialt at roten til meget mye av helseproblemer ligger i inaktivitet og at like mye kan fikses bare med å være fysisk aktiv… en godt bevart hemmelighet.

dessverre er det en gigantisk og meget mektig legemiddelindustri som har svært lite interesse av at vi er friske… eller at det blir kjent at med aktivitet og rett kosthold så reduseres behovet for medisiner. En av verdens mest kyniske bransjer vil jeg si.

og… hvorfor skal en lege, som lever av at vi er syke, pushe på oss noe som høyst sannsynlig gjør oss friskere og med mindre behov for å gå til legen? Just sayin…

Og staten… som forsåvidt sparer penger på at folk bruker sykehus minst mulig, og kan jobbe mest mulig, får også en kjemperegning av det enkle konsept at folk som lever et sunt liv med mye aktivitet også øker sjansen for å leve veldig lenge… pensjonskostnadene, sykehjemsbehovene også henger sammen med hvor lenge vi lever. Så staten lever på en fin balanse av at vi er «passe» friske. Friske nok til å stå i jobb så lenge vi trengs, men deretter at mange dør tidlig nok til å ikke belaste systemet videre. Så selv ikke staten ønsker oss lange friske liv. Bare lange nok…

Så hvem skal pushe? 

Nei, dette er en hemmelighet man nok er avhengig av å finne ut av selv. Det er mange krefter som jobber imot, mer eller mindre bevisst. Men heldigvis kan man velge å gå disse imot og ta ansvar for seg selv rett og slett :) 

Anonymkode: 5b65c...87c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Start med å fjerne karakteren i kroppsøving, eventuelt gjør den frivillig. Fjern konkurranse/popularitetselementet også, og fokuser på livsmestring, funksjonell styrke, læring om hvordan kroppen fungerer og hva den trenger. 

 

Anonymkode: 98314...5e9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor pushe?

Hva med å gå foran med et godt eksempel? Invitere, motivere, inspirere osv.?

Det finnes forresten folk som går eller sykler til skolen, jobben, butikken osv. Folk som ikke har bil. Folk som bruker en vanlig støvsuger. Folk som måker snø med snøskuffe osv.  Men det er alltid bra når flere gjør det. 

Ikke bare bra for kroppen, også for sinnet og for sosial kontakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

 

Det bør ikke være et valg en gang om å trene eller ikke trene.

Anonymkode: 05546...c9d

 

De som lytter til slikt press er de som allerede gjør så godt de kan, og som vil presse seg langt ut over egne grenser fordi de vil gjøre alt riktig.

Jeg vet, for jeg har vært der!

Nå har jeg lært.
Jeg er så aktiv som jeg kan være innenfor mine grenser.  Jeg går turer, jeg trener på treningssenter, jeg er hverdagsaktiv, men er fremdeles langt mindre aktiv enn anbefalingene sier at jeg bør være.
Blir jeg presset til å gjøre mer blir jeg syk, og det gagner ingen, hverken personlig eller samfunnsmessig.

Anonymkode: f4ee0...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja trening er viktig, men lett aktivitet jevnt utover dagen er også veldig viktig. Nytter ikke å trene en time og sitte stille resten av dagen. Velg trapper, gå dit du skal osv. 

Anonymkode: 30a47...f2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hat medisiner mot overvekt, men ikke mot "inaktivitet". Ja, alle burde trene, men det er for mye informasjon ute og går og mange tror at det er nok å gå litt turer - da er man liksom aktiv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja trening er viktig, men lett aktivitet jevnt utover dagen er også veldig viktig. Nytter ikke å trene en time og sitte stille resten av dagen. Velg trapper, gå dit du skal osv. 

Anonymkode: 30a47...f2f

Så klart hjelper det å trene en time, og sitte stille resten av dagen om alternativet er bare å sitte stille hele dagen… For en dum ting å si. 
 

Det optimale for mennesket er vel å være i moderat aktivitet et par timer om dagen, og hvile resten.  

Anonymkode: 10c37...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Enig. Start med å fjerne karakteren i kroppsøving, eventuelt gjør den frivillig. Fjern konkurranse/popularitetselementet også, og fokuser på livsmestring, funksjonell styrke, læring om hvordan kroppen fungerer og hva den trenger. 

 

Anonymkode: 98314...5e9

Da mister du mange, de som motiveres av konkurranse.  

Karakter i både kroppsøving, mat og helse, musikk og kunst og håndverk favoriserer barn som allerede har disse interessene, men kan også lede til at de får interessen av faget.  Jeg drev så mye med en aktivitet i gymtimene at jeg begynte på idretten på grunn av det.  

Øvelse gjør mester, men er det alltid skolens feil at du ikke kan bevege deg eller ta i mot en ball, eller skolens feil at barn sliter med nål og trå eller bruke saks eller bruke kniv på skolekjøkkenet.  

Mine barn har fått 5 og 6 i fysak og kroppsøving først og fremst fordi de har lært seg å bevege seg fra tidlig alder og har prøvd masse ulike idretter og trent 3-7 dager i uka fra 1. klasse.  Men eldste fikk også 6 i musikk uten å kunne et instrument, men ble ekspert på musikkgjenkjenning, lærte seg noter og teori og klarte å lage musikkvideo.

Datteren har denne uka eneste fridag i dag. Vi pusher  ikke mye, men har likevel stilt krav om at skal de delta på aktivitet så skal de delta på treninger uten å sluntre unna og vil de slutte så må de gå ut terminen. Vi pushet de når de var små og tok de med på langturer i skog og fjell på sko eller med ski. Periodevis med sutring- noe litt sjokolade gjerne kurerte, men mestringsfølelsen når de nådde toppen og læring av å tåle ulike typer vær og hva de egentlig orket fikk de kjenne på.  De innså at de orket/turte mye mer enn de trodde.  

Barn er ulike, mine barn konkurrerer mye mot hverandre selv om gutten er 20 cm og 20 kg tyngre og eldre, men datteren vinner innimellom likevel, de ligger å være først til et punkt. 

 

Anonymkode: ee14c...25a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja trening er viktig, men lett aktivitet jevnt utover dagen er også veldig viktig. Nytter ikke å trene en time og sitte stille resten av dagen. Velg trapper, gå dit du skal osv. 

Anonymkode: 30a47...f2f

Det er problemet.

På jobb er det en trapp. Hjemme er det en trapp. Det drar veldig lite. Og som regel jobber jeg hjemmefra. 

Det er ingen steder å gå her, med mindre man går uten annet formål enn tur. Jeg kjører til jobb, til butikker, på besøk. 

Anonymkode: ab96b...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da mister du mange, de som motiveres av konkurranse.

Er du klar over hvor mange som slutter med trening på fritiden når de nærmer seg ungdomsalderen? Og hvor mange som hater kroppsøving på skolen?

Jeg tror ikke man mister mange ved å tilrettelegge kroppsøvingsfaget til flere, heller ikke ved å fjerne karakter eller gjøre karakter frivillig. 

Anonymkode: 98314...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg sliter stort, for egen del. Hverdagsaktivitet er 0. Jeg er oppe i 1000 skritt dagene jeg er på kontoret. Går rett inn i garasjen, kjører til en annen garasje, går en trapp, og er ved kontorplassen. Klær og det meste kjøpes på nett. Oda kommer på døra med mat. Kjøper vi møbler så bestiller vi levering og montering. Skal noe pusses opp setter vi bort jobben. Matlaging er vel omtrent eneste gangen jeg er på beina sammenhengende en halvtime om gangen. 

Så selv om jeg stort sett kommer meg ut i frisk luft en time hver dag. Og får opp pulsen 4-5 ganger i uka, så er det ikke nok. 

Anonymkode: ab96b...35c

Skjønner om du er frustrert, men dette er jo en typisk utfordring for de med inaktive jobber. Man må jobbe mer for å være fysisk aktiv på fritiden enn de som har en aktiv jobb. 
Men altså en time trening 4-5 ganger i uka synes jeg ikke er så ille? Hvem sier at det ikke er nok? Om man ser litt annerledes på det så er det bedre enn å være aktiv 0 timer om dagen 0 dager i uka. Alt er bedre enn ingenting og ikke alle har samme mulighet, eller ønske om å trene hele tiden. 

Endret av Sizz-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Er du klar over hvor mange som slutter med trening på fritiden når de nærmer seg ungdomsalderen? Og hvor mange som hater kroppsøving på skolen?

Jeg tror ikke man mister mange ved å tilrettelegge kroppsøvingsfaget til flere, heller ikke ved å fjerne karakter eller gjøre karakter frivillig. 

Anonymkode: 98314...5e9

Det er ikke skolen og treningen som er problemet, det er innstillingen de lærer hjemmefra som er problemet! 

De slutter gjerne på trening for de blir individualister og møte opp på fast trening passer ikke med det de vil, mange trener dog på treningsstudio om de har trent fra de er små, spesielt gutter.

Barn må lære at det ikke er farlig å bli sliten, ikke farlig å måtte prøve noe nytt, ikke farlig å få litt vondt.   

 

Anonymkode: ee14c...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sizz- skrev (26 minutter siden):

Skjønner om du er frustrert, men dette er jo en typisk utfordring for de med inaktive jobber. Man må jobbe mer for å være fysisk aktiv på fritiden enn de som har en aktiv jobb. 
Men altså en time trening 4-5 ganger i uka synes jeg ikke er så ille? Hvem sier at det ikke er nok? Om man ser litt annerledes på det så er det bedre enn å være aktiv 0 timer om dagen 0 dager i uka. Alt er bedre enn ingenting og ikke alle har samme mulighet, eller ønske om å trene hele tiden. 

Det jeg får til er på ingen måte ille. Men synes det er kjedelig å måtte planlegge så mye rundt det. Og føler det fortsatt blir for lite. Skulle gjerne hatt kontor i 8.etg. Og en matbutikk 15 min gange unna. 

Uka må planlegges. Nå har jeg vært ute i 2 timer i kupert terreng. I morgen er det hjemmekontor, så da rekker jeg å ta et styrkeprogram + slynge i lunsjen. Så er det tre dager jeg vet ryker... med unntak av en kort kveldstur. 

Jeg tror det frustrerer fordi jeg har opplevd hvor enkelt og naturlig det kan være. Jeg bodde i en europeisk storby et år for noen år siden, og raste ned i vekt, selv om jeg trente mye mindre enn vanlig, og det ble mer restaurant/alkohol. Nettopp fordi jeg måtte gå over alt, bodde i tredje etasje uten heis, stadig var ute på noe sosialt. 

Anonymkode: ab96b...35c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er ikke skolen og treningen som er problemet, det er innstillingen de lærer hjemmefra som er problemet! 

Jeg har ikke sagt at skolen og treningen er problemet, jeg sier at skolen og treningen er løsningen!

Anonymkode: 98314...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Fordi samfunnet blir mer og mer tilrettelagt for inaktivitet. Dermed er det i større grad et bevisst valg du må ta for å være aktiv. Du trenger jo nærmest ikke bevege deg i dag når du har bil, handlevogn, flere hjem har robotstøvsuger og plenklipper osv. Onkelen min som har jobbet med byggdrift i alle år fortalte nylig at heis faktisk ikke var vanlig i alle bygg for noen tiår siden. De måtte bære opp møbler og utstyr flere etasjer flere ganger til dagen. Folk før beveget seg av nødvendighet. 

Det bør ikke være et valg en gang om å trene eller ikke trene. Å ikke være aktiv eller trene går imot menneskelig biologi. Kroppen vår er skapt for det, det er fundamental biologi. Ja, fint at vi har medisiner som fikser konsekvensene av inaktivitet og overspising. Fint at man ikke lenger blir blind og amputert av diabetes 2, men denne sykdommen er 100% en konsekvens av livsstilen vår. Forebygging bør være fokuset i norsk helsevesen, ikke bare behandling. 

Inaktivitet er like farlig som røyking. Det krangles om det optimale kostholdet, men nødvendigheten av trening er det unison enighet i all forskning. Leger bør framsnakke dette mer. Daglig aktivitet, uansett hva du velger. Cardio og styrke i alle former, uansett hvilken treningsform du foretrekker. Men hver dag, så mye aktivitet som mulig. 

Anonymkode: 05546...c9d

Vet ikke hvorfor du tar med dette i tråden din, for inaktivitet i løpet av arbeidsdagen er virkelig ikke et problem blant anleggsarbeidere og håndverkere. At de heldigvis har fått hjelpemidler som vareheis når byggevarer skal opp mange etasjer er god HMS og fremmer faktisk helse og mulighet for å stå lengste i jobben uten at kroppen blir traspende utslitt. 

Anonymkode: 1e770...18f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store problemet er at hverdagstrimmen har blitt borte for de fleste, og veldig mange av de som vokser opp/er unge voksne har stort sett blitt kjørt til alt de skal eller har El sparkesykkel eller lignende så de slipper å gå.

Siden de fleste er så lite i bevegelse burde det vært tilrettelagt med 1 time fysisk aktivitet hver dag både på skole og arbeidsplasser, dette hadde gjort underverker på sykefravær og mental helse.

Jeg har endel folk i arbeid som krever moderat fysisk innsats, og har sett utviklingen på de yngre så lenge jeg har drevet med dette (siste 20 åra) og ser tydelig at den fysiske formen i snitt er nedadgående.

Nå ansetter vi nok oftere de som er 50++ pga fysisk form kontra de på 25, og det syns jeg er et tankekors. Vi ser også dette i statistikken på sykemeldinger, den yngre halvdelen har mye mer fravær/sykemeldinger. Dette er også om vi tar vekk tiden de yngre er borte pga ting relatert til små barn/graviditet, for nye arbeidstagere må vi ha i fremtiden og noen må lage disse. 😀

Anonymkode: f28ab...9f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...